Επιμέλεια: Νίκος Βιτσιλάκης 

Το πλέον διάσημο mega scooter περνάει στην έβδομη γενιά του, εξελιγμένο στα σημεία και με μεγαλύτερο και δυνατότερο κινητήρα.  

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το TMAX είναι κοντά μας από το 2001 και όταν πρωτοεμφανίστηκε ήταν πολλοί αυτοί που νόμιζαν ότι πρόκειται για ένα ακόμα πείραμα της Yamaha. Ήμασταν παρόντες στην πρώτη του παρουσίαση, που είχε γίνει στα τέλη του 2000 σε έναν παραδοσιακό πύργο στη Νάπολη της Ιταλίας. Ήταν στατική, δεν το είχαμε οδηγήσει δηλαδή, περισσότεροι από 100 δημοσιογράφοι είχαν προσκληθεί χωρίς καν να ξέρουν τι θα αντίκριζαν! Και αυτό που είδαμε αφορούσε σε ένα υβριδικό δίτροχο όχημα, το οποίο πάντρευε συστατικά από δύο κατηγορίες, των μοτοσικλετών και των scooter. Η συνέχεια αποδείχθηκε σημαντική για τη Yamaha και την κατηγορία ευρύτερα, καθόσον το ΤΜΑΧ έτυχε καθολικής αποδοχής και με τις πωλήσεις του να αυξάνονται αμείωτα χρόνο με τον χρόνο. Περίπου 330.000 μονάδες έχουν πουληθεί από τότε σε χώρες της ηπείρου μας και ήταν κυρίως η Νότια Ευρώπη αυτή που απορρόφησε τις περισσότερες ποσότητες, ιδίως η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία. 

Χωρίς μεγάλες παρεμβάσεις σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο (530), το 560 δεν φέρνει την επανάσταση, αλλά ανανεώνεται ως εξέλιξη ενός μοντέλου που σε λίγα μόνο σημεία θα μπορούσε να δεχτεί βελτιώσεις. Είναι αυτό που λένε οι υπεύθυνοι των εταιρειών δηλαδή, πως «είναι πολύ δύσκολο να βελτιώσεις κάτι που είναι ήδη πολύ καλό». Ο μεγαλύτερος κυβισμός επέτρεψε την ελαφρά αύξηση της απόδοσης, παρ΄ ότι ο κινητήρας περιορίζεται από τις προδιαγραφές Euro5. Ωστόσο, με την αυξημένη χωρητικότητα έγινε δυνατή και η βελτίωση των επιδόσεων, παρά το μεγαλύτερο συνολικό βάρος του 560 (218Kg από 213Kg το 530). Τα κυβικά σκαρφάλωσαν στα 562cc και τα πιστόνια είναι πλέον κατασκευασμένα από σφυρήλατο αντί χυτό αλουμίνιο. Στον δικύλινδρο εν σειρά κινητήρα έγιναν βελτιωτικές παρεμβάσεις σχεδόν παντού: στο σύστημα ψύξης, στον καταλύτη, στην εξάτμιση, στο φίλτρο αέρα, στη μονάδα κεντρικής διαχείρισης, στις πεταλούδες του ψεκασμού, στην τελική μετάδοση, στην πρωτεύουσα μετάδοση, σε μπιέλες, στρόφαλο, εκκεντροφόρους και στις -μεγαλύτερες- βαλβίδες εισαγωγής. Η ισχύς του είναι αυξημένη κατά 1,6 ίππο (46,9 συνολικά) στις 7.500rpm (από 45,3 στις 6.750rpm που ήταν πριν) και κυρίως μεγαλύτερη μέγιστη ροπή στα 55,7Nm, σχεδόν 3 περισσότερα και στις ίδιες στροφές (5.250). 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στην πράξη όλα τα παραπάνω σημαίνουν καλύτερη επιτάχυνση και ρεπρίζ για το 560, αλλά και μεγαλύτερη τελική κατά 5 km/h, τη στιγμή που -σύμφωνα πάντα με την εταιρεία- η κατανάλωση έχει μειωθεί κατά 10% (από τα 5,3l/100km στα 4,8l/100km). Διαφορές στο νέο 560 υπάρχουν και στις αναρτήσεις, που παρέμειναν ανάποδο πιρούνι μπροστά και μονό αμορτισέρ πίσω (κάτω από τον κινητήρα τοποθετημένο στο διαμήκη άξονα και κινείται μέσω συνδέσμων). Οι αναρτήσεις απέκτησαν πιο σκληρά ελατήρια και αναθεωρημένες αποσβέσεις συμπίεσης και επαναφοράς. Απείραχτο έμεινε και το πολύ αξιόλογο αλουμινένιο πλαίσιο δύο δοκών, «σήμα κατατεθέν» πλέον των ΤΜΑΧ, κι ας καλύπτεται κατά 100% κάτω από το πλαστικό κουστούμι τους. Όσον αφορά στην εμφάνιση, η ουρά και το πίσω φωτιστικό σώμα (σχήματος «Τ») έγιναν πιο «sport», ανακτώντας έτσι τη χαμένη δυναμική του προηγούμενου μοντέλου. Επίσης, έχουν υπάρξει τροποποιήσεις στη σέλα, ειδικά στα πλάγια τμήματά της, ώστε να βελτιωθεί η προσβασιμότητα και η άνεση των επιβατών. Εννοείται ότι δεν πειράχτηκε η αναγνωρισιμότητα του μοντέλου, με το ρύγχος να έχει δεχτεί μικροεπεμβάσεις, αφού τα περισσότερα παράπονα είχαν επικεντρωθεί στο πίσω μέρος (το οποίο, όπως είδαμε, άλλαξε ριζικά). 

Το TMΑΧ 560 του 2020 διατίθεται σε δύο εκδόσεις, το απλό μοντέλο και το TechMΑΧ με τον πρόσθετο εξοπλισμό. Η Υamaha προσέφερε τρεις επιλογές στην προηγούμενη έκδοση, αλλά απ’ ό,τι αποδείχτηκε τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία την πέτυχαν τα μοντέλα με τον πιο πλούσιο εξοπλισμό. Το 560 TechMax διαθέτει, επιπρόσθετα, θερμαινόμενα γκριπ και σέλα, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη ζελατίνα, ρύθμιση προφόρτισης πίσω αμορτισέρ, αλλά και σύστημα TMax Connect, που επιτρέπει την αλληλεπίδραση με smartphone. Η γκάμα των εξτρά αξεσουάρ που συνοδεύουν το νέο 560 ομαδοποιείται σε τρεις κατηγορίες, ονόματι Sport, Urban και Winter, περιλαμβάνοντας τα κατάλληλα αντίστοιχα εξαρτήματα για κάθε επιλογή. Από εξάτμιση Akrapovic μέχρι τμήματα από ανθρακονήματα ή αλουμίνιο. Ανεξάρτητα από τις διαθέσιμες επιλογές, το νέο TMΑΧ 560 παραμένει ένα από τα πιο καλο-εξοπλισμένα scooter, ακόμα και στη βασική του έκδοση. Περιλαμβάνει ένα «έξυπνο ηλεκτρονικό κλειδί», κινητήρα με δύο mode λειτουργίας, σύστημα ελέγχου πρόσφυσης και αποθηκευτικό χώρο για ένα fullface ή δύο ανοικτά κράνη. Διαθέτει επίσης ένα ντουλαπάκι κάτω από το τιμόνι, που δεν κλειδώνει, καθώς και παροχή ρεύματος μέσω θύρας USB. 

Στον δρόμο 

Λίγο η αμέλειά μας, λίγο η πανδημία, σημασία έχει πως δεν καταφέραμε να πάρουμε στα χέρια μας το νέο 560, κάτι που αναμένεται να γίνει μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Επειδή όμως το ενδιαφέρον σας για το συγκεκριμένο μοντέλο έχει αποδειχτεί ιδιαίτερα μεγάλο, απευθυνθήκαμε στον καλό μας φίλο και δημοσιογράφο Βασίλη Αντζουλάτο (scooternet.gr, motorbike.gr) και του ζητήσαμε να μας μεταφέρει τις δικές του εντυπώσεις μετά την οδήγηση του μοντέλου:   

«Η θέση οδήγησης δεν έχει αλλάξει και παραμένει σπορ, με τον αναβάτη να κάθεται ψηλά και, παρ΄ ότι έχει γίνει προσπάθεια να διευκολυνθεί περισσότερο το πάτημα των ποδιών στο έδαφος, η σέλα παραμένει πλατιά και ανοίγει τα πόδια του αναβάτη. Οδηγός με ύψος 1,80 πατάει στις μύτες των ποδιών του και όσοι έχουν μικρότερο ύψος πρέπει να είναι προσεκτικοί όταν σταματούν. Ευτυχώς που η κατανομή βάρους του scooter είναι άριστη  και κάνει πιο εύκολα τα πράγματα. Συνεχίζοντας τώρα με την τοποθέτηση των ποδιών, αυτός που οδηγεί το 560 θα παρατηρήσει ότι (παρόλο που το τούνελ, σύμφωνα με τη Yamaha, έχει λεπτύνει) τα μαρσπιέ συνεχίζουν να είναι στενά.»

Έτσι αφήνουν τις γάμπες εκτεθειμένες στους στροβιλισμούς του αέρα (και στο κρύο), ενώ για να γλιτώσεις από αυτά πρέπει να ανεβάσεις τα πόδια σου στην πάνω θέση των μαρσπιέ, πίσω από την ποδιά. Η προοδευτική λειτουργία του κινητήρα βοηθάει τους ελιγμούς με χαμηλή ταχύτητα, ενώ είναι εντυπωσιακό το πόσο πολύ “κόβει” το τιμόνι δεξιά-αριστερά. Η μικρή ακτίνα στροφής, μαζί με το “ευγενικό” μοτέρ στις χαμηλές στροφές, την εξαιρετική μετάδοση και το σωστά κατανεμημένο βάρος, κάνουν το 560 πολύ πιο ευκίνητο μέσα στην πόλη απ’ ό,τι θα υποψιαζόταν κάποιος για ένα δίτροχο τέτοιου όγκου, μεταξονίου (1.575mm) και βάρους (218Kg πλήρες υγρών). Προσοχή μέσα στην πόλη θα χρειαστεί λόγω της σχετικά ογκώδους εξάτμισης, που προεξέχει στη δεξιά πίσω πλευρά. Παρ΄ ότι στις χαμηλές στροφές η απόδοση είναι γραμμική και απόλυτα προβλέψιμη, υπάρχει και traction control σε περίπτωση που γλιστρήσει ο πίσω τροχός, σύστημα που στη δοκιμή μας δεν ενεργοποιήθηκε ποτέ.»

Αν και δεν υπήρξαν ριζικές αλλαγές στο νέο ΤΜΑΧ, η αλήθεια είναι ότι κάποιες γίνονται ιδιαίτερα αισθητές, ειδικά σε δύο καίριες ενότητες: τη δύναμη και απόκριση του κινητήρα και τη λειτουργία των αναρτήσεων. Κατά πρώτον ο χαρακτηριστικός ήχος του δικύλινδρου με το στρόφαλο των 360 μοιρών είναι παρών, “υγιής” και “μεγαλοπρεπής”, εκπέμποντας “τεχνολογικό πολιτισμό”. Ο θόρυβος του παρελθόντος από το φιλτροκούτι έχει μειωθεί και είμαστε σίγουροι ότι για την ισορροπία που έχει επιτευχθεί ηχητικά έχουν βάλει το χέρι τους και μέλη από το τμήμα των μουσικών οργάνων της Yamaha. Η βελτίωση των επιδόσεων είναι εμφανής από τα 40Km/h και πάνω, με την ενεργοποίηση του -εξαιρετικής λειτουργίας- συμπλέκτη, με μικρότερο αρχικό πατινάρισμα απ’ ό,τι πριν. Η επιτάχυνση είναι γλυκύτατη, ομαλή αλλά και πιο «γεμάτη», με περισσότερη ροπή και δύναμη. Ο δικύλινδρος 8βάλβιδος καταφέρνει την ίδια τελική ταχύτητα στις 7.500rpm (180km/h στο κοντέρ) αλλά πιο γρήγορα. Ενώ προηγουμένως έδειχνε να “κολλάει” στα 140-150km/h για να συνεχίσει να ανεβάζει σιγά σιγά μέχρι την τελική του, τώρα φτάνει στο τελευταίο νούμερο του κοντέρ “με μια ανάσα”. Η πραγματική τελική του maxi scooter της Yamaha είναι τα 171km/h και η μέση κατανάλωσή του έφτασε τα 5,4 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα με μεικτή (αργά γρήγορα) οδήγηση, ενώ, αν “κυνηγήσεις” τη βελόνα του κοντέρ, η κατανάλωση ανεβαίνει κατά πολύ, ακόμα και κοντά στα 6,5 λίτρα. Μικρές είναι οι διαφορές μεταξύ των δύο χαρτογραφήσεων S (sport) και T (Touring), το πιθανότερο είναι να φανεί μια μικρή διαφορά στην κατανάλωση μετά από πολλά χιλιόμετρα.»

Τα ταξίδια πάνω στο 560 είναι απόλαυση για αναβάτη και συνεπιβάτη, αν και θα θέλαμε μια καλύτερη ζελατίνα (ψηλότερη-πλατύτερη) που θα έκοβε ακόμα περισσότερο τους στροβιλισμούς του αέρα και τον θόρυβο. Το 15λιτρο ρεζερβουάρ θα μπορέσει να προσφέρει στο ταξίδι κάτι λιγότερο από 280 χιλιόμετρα αυτονομίας. Οι πιο σκληρές, σε σχέση με το παρελθόν, αναρτήσεις έχουν προσδώσει περισσότερη σταθερότητα και προβλεψιμότητα σε όλες τις ταχύτητες, ακόμα και σε ανοικτές στροφές που στρίβεις με πάνω από 150km/h, ενώ την ίδια στιγμή προσφέρουν εξαιρετική άνεση σε καθημερινές συνθήκες. Ακόμα και στους κακούς ελληνικούς δρόμους το ζευγάρι των αναρτήσεων του 560 είναι αποκάλυψη, προσφέροντας-αν όχι τις καλύτερες αναρτήσεις που έχουν μπει ποτέ πάνω σε scooter, σίγουρα από τις κορυφαίες! Μόνο σε απότομο φρενάρισμα -όπου το άκαμπτο ανάποδο πιρούνι με τα καλάμια των 41mm βυθίζεται γρήγορα- πάνω σε άσφαλτο με ανωμαλίες θα δυσκολευτεί η μπροστινή ανάρτηση και το ABS θα επέμβει γρήγορα για να σώσει την κατάσταση. Ναι, οι ιδιοκτήτες του ΤΜΑΧ που έχουν πιο σπορτίβικες απαιτήσεις πρέπει να ψαχτούν λίγο για να φέρουν τις αναρτήσεις στα μέτρα τους, όπως συμβαίνει εξάλλου σχεδόν πάντοτε με οποιοδήποτε δίτροχο του κόσμου. To κράτημα με τις στοκ αναρτήσεις δεν θα απογοητεύσει παρά ελάχιστους, αφήνοντας το 95% των χρηστών απόλυτα ευχαριστημένους, αφού όλο το στήσιμο -από το άριστο αλουμινένιο πλαίσιο, τη συγκέντρωση μαζών, τους 15άρηδες τροχούς και τις συγκεκριμένες αναρτήσεις- βοηθάει σε ένα τελικό αποτέλεσμα που είναι από τα καλύτερα στην κατηγορία». 

Τάδε έφη Βασίλης Αντζουλάτος λοιπόν και εμείς επιφυλασσόμαστε να σας μεταφέρουμε και τις δικές μας εντυπώσεις όταν με το καλό πάρουμε το 560 για πλήρη δοκιμή. Πολλοί από εσάς μας έχετε ζητήσει ένα συγκριτικό τεστ ανάμεσα στα δικύλινδρα μοντέλα της κατηγορίας (ΒΜW C650, Honda Integra 750, Kymco AK550, SYM Maxsym TL 465), αλλά είναι δύσκολο (μάλλον ακατόρθωτο) να τα μαζέψουμε όλα μαζί την ίδια χρονική περίοδο. Ευελπιστούμε ότι κάποια στιγμή θα τα καταφέρουμε και αμέσως μετά να σας τα παρουσιάσουμε με όλα τους τα υπέρ και τα κατά.    

Τιμές και χρώματα 

Το ΤΜΑΧ 560 κοστίζει 12.200€ και διατίθεται σε δύο χρωματισμούς (Icon Grey και Sword Grey). Η έκδοση TechMAX είναι 2.000€ ακριβότερη (14.200€) και θα το βρείτε ομοίως σε δύο χρώματα (Tech Kamo και Sword Grey). Περισσότερα για αυτά τα δύο μοντέλα μπορείτε να δείτε εδώ.

 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης