Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Η Tesla πλέον δυσκολεύεται να πουλήσει αυτοκίνητα στην Ευρώπη, με τα νούμερα της να σημειώνουν κατακόρυφη πτώση κατά 45,2% τον Ιανουάριο του 2025 (σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι). Το παράδοξο όμως είναι ότι η πτώση αυτή έρχεται σε μια περίοδο που οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών σε όλη την Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 37%, γεγονός που δείχνει ότι η ζήτηση για οχήματα μηδενικών εκπομπών υπάρχει. Δεν υπάρχει ζήτηση για Tesla όμως.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η Tesla πούλησε 9.945 μοντέλα τον Ιανουάριο του 2025, από 18.161 τον Ιανουάριο του 2024. Η πτώση ήταν ιδιαίτερα σοβαρή στη Γερμανία, όπου οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 59,5% σε μόλις 1.277 μονάδες, και στη Γαλλία, με μείωση 63% (1.143 μονάδες).
Τι φταίει για αυτά τα νούμερα;
Ένας πιθανός λόγος είναι η αυξανόμενη αρνητική δημοσιότητα γύρω από τις αντιπαραθέσεις του Elon Musk, συμπεριλαμβανομένου του διαβόητου χαιρετισμού και των ανοιχτών πολιτικών του απόψεων, οι οποίες έχουν προκαλέσει συζητήσεις σε όλη την Ευρώπη. Η υποστήριξή του στο ακροδεξιό κόμμα AfD της Γερμανίας και σε έναν φυλακισμένο ακτιβιστή στο Ηνωμένο Βασίλειο φέρεται να έχει βλάψει τη δημόσια εικόνα του, η οποία με τη σειρά της θα μπορούσε να επηρεάσει την εικόνα της Tesla.

Ένας άλλος παράγοντας θα μπορούσε να είναι η χρονική στιγμή της ανανέωσης του Model Y. Με το best seller να αναβαθμίζεται για το 2025, πολλοί πελάτες μπορεί να αναμένουν, οδηγώντας σε μειωμένη ζήτηση για την απερχόμενη έκδοση. Επιπλέον, η Tesla έπρεπε να αναδιατάξει τις γραμμές παραγωγής της για το νέο Model Y, γεγονός που μπορεί να προκάλεσε προσωρινές διαταραχές στον εφοδιασμό.
Αυξημένη η γενικότερη ζήτηση για ηλεκτρικά
Παρά τις δυσκολίες της Tesla, η συνολική ζήτηση για πλήρως ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη συνεχίζει να αυξάνεται. Η ACEA αναφέρει ότι τον Ιανουάριο του 2025 πωλήθηκαν 124.341 EV στην Ε.Ε. αντιπροσωπεύοντας μερίδιο αγοράς στο 16,7%, από 11,9% τον Ιανουάριο του 2024.
Ο αγαπημένος τύπος κίνησης στην περιοχή είναι τα HEV (αυτοφορτιζόμενα υβριδικά) με μερίδιο αγοράς 34,9%, ακολουθούμενα από τη βενζίνη (29,2%). Αντίθετα, τα μερίδια αγοράς του ντίζελ (8,8%) και των PHEVs (7,6%) έχουν μειωθεί σε σχέση με πέρυσι, και πλέον βρίσκονται πίσω από τα EV.

