Τη φήμη ενός άγνωστου, στο ευρύ κοινό, αστρονόμου-ερευνητή, του Simon Marius (Σίμον Μάριος, ή Simon Mayr-Σίμον Μάγερ), έρχεται να αποκαταστήσει, 400 χρόνια μετά, η Αστρονομική Εταιρεία Νυρεμβέργης (NAG), ανακηρύσσοντας το 2014 ως έτος αποκατάστασης της τιμής του.

Ο Simon Marius (1573-1625), από τη Μέση Φρανκωνία, ήταν μαθηματικός, γιατρός, αστρονόμος και κατασκευαστής ημερολογίων, με σπουδές στην Πράγα και την Πάντοβα. Από το 1606 ήταν ο αυλικός μαθηματικός και αστρονόμος της Βαρωνείας του Άνσμπαχ.

Σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, από τη Νυρεμβέργη, ο Pierre Leich, έφορος της NAG, επισημαίνει ότι ο Simon Marius ήταν αυτός που τελικά ανακάλυψε τους τέσσερις μεγαλύτερους δορυφόρους του Δία, σχεδόν ταυτόχρονα με τον Γαλιλαίο.

«Η έρευνα ενός μη αριστοκράτη, του Simon Marius, γιου ελεύθερου πολίτη από τον Γκούντζενχάουζεν, στιγματίστηκε από τον Γαλιλαίο ως λογοκλοπή και αυτό οδήγησε στο να αμαυρωθεί η φήμη του» σημειώνει ο κ. Leich.

Και συνεχίζει: «Αν και ο Simon Marius ερευνούσε αυτόνομα, μέχρι σήμερα το έργο του βρίσκεται κάτω από τις “σκιές” αυτών των κατηγοριών. Για την ιστορία, να αναφέρουμε ότι το 1610 ο Marius γράφει στις παρατηρήσεις του για τα “σημάδια στον Δία” και τις κινήσεις τους. Έτσι, δίνει ένα ισχυρό επιχείρημα ότι οι δορυφόροι περιστρέφονται γύρω από τον Δία, και όχι σε πρώτη γραμμή γύρω από τη Γη. Τα αποτελέσματα των παρατηρήσεών του τα δημοσιεύει ο ίδιος, τέσσερα χρόνια αργότερα, στο δικό του “Mundus Iovialis”».

Ο έφορος της NAG επισημαίνει ότι ο Γαλιλαίος το είχε πράξει τρεις μήνες αργότερα και σίγουρος για τον εαυτό του λοιδόρησε τον Marius, τον οποίο πιθανώς να γνώρισε κατά τη διάρκεια των σπουδών του στην Πάντοβα.

«Σήμερα είναι ξεκάθαρο ότι ο γεννηθείς το 1573 Simon Marius, “ο φρανκωνέζος Γαλιλαίος”, όπως τον αποκαλούμε εμείς, παρατηρούσε τελείως ανεξάρτητα από τον Γαλιλαίο τους δορυφόρους του Δία, οι δε παρατηρήσεις του ήταν πιο ακριβείς» σημειώνει ο κ. Leich και προσθέτει:

«Ήδη, τον καιρό που ήταν εν ζωή, ήταν αδιαμφισβήτητο ότι ο ίδιος είχε ανακαλύψει το “Νεφέλωμα της Ανδρομέδας”, που όπως γνωρίζουμε σήμερα είναι ο πλησιέστερος σε μας γιγάντιος σπειροειδής γαλαξίας».

Στη χειρότερη των περιπτώσεων, όπως διατείνεται η Αστρονομική Εταιρεία Νυρεμβέργης, θα πρέπει ο Φρανκωνέζος αστρονόμος να ανακάλυψε τους δορυφόρους του Δία με μία μέρα διαφορά από τον Γαλιλαίο. Κι αυτό γιατί εκείνος, όπως αναφέρουν, σημείωνε τις παρατηρήσεις του βάσει του Ιουλιανού Ημερολογίου, ενώ ο Γαλιλαίος εργαζόταν εκείνη την εποχή ήδη με το Γρηγοριανό Ημερολόγιο.

«Η προτεσταντική Νυρεμβέργη αποδέχτηκε σχετικά αργά την αναμόρφωση του καθολικού ημερολογίου» λέει ο κ. Leich, για τον οποίο η υπόθεση είναι ξεκάθαρη. Τονίζει μάλιστα πως δεν χωράει καμία αμφιβολία επ΄ αυτού, καθώς «η ημερομηνία της ανακοίνωσης είναι επιστημονικά αποδεκτή».
Να αναφερθεί, ότι τα ονόματα με τα οποία είναι γνωστοί σήμερα οι δορυφόροι του Δία είναι αυτοί που αναφέρονται από τον Marius: Ιώ, Ευρώπη, Γανυμήδη και Καλλιστώ (Io, Europa, Ganymede and Callisto).

Πηγή: ΑΠΕ