Η Αγία Πετρούπολη θεωρείται πολιτιστική πρωτεύουσα της Ρωσίας. Μια πόλη-μουσείο, λίκνο τριών επαναστάσεων, Μέκκα των ποιητών. Εδώ ζούσαν ο Πούσκιν, και η Αχμάτοβα, ο Μπρόντσκι και πολλοί άλλοι. Σήμερα η πόλη πάνω στον Νέβα παραμένει ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά κέντρα της Ευρώπης. Όμως το να κρατήσει αυτόν τον τίτλο γίνεται κάθε χρόνο όλο και πιο δύσκολο. Οι τοπικοί γραφειοκράτες και οι τοπικοί βουλευτές ασχολήθηκαν στα σοβαρά με τα ήθη των κατοίκων, και προέβησαν σε σειρά απαγορεύσεων.
Να λοιπόν, μερικά δείγματα των απαγορεύσεων που επέβαλαν οι δημοτικές αρχές του άλλοτε Λένινγκραντ:
Η τιμωρία της «Λολίτας»
Οι διοργανωτές ακύρωσαν την σόλο παράσταση του Λεονίντ Μοζγκοβόι, βασισμένη στο μυθιστόρημα του Βλαντίμιρ Ναμπόκοφ, «Λολίτα». Η κάτοικοι της πόλης δεν μπόρεσαν να δουν τη διασκευή του έργου του διάσημου συμπατριώτη τους, επειδή σ’ αυτό αντιτέθηκε μια ομάδα δασκάλων, φοιτητών και Κοζάκων. Απέστειλαν στους διοργανωτές επιστολή και απαίτησαν την ακύρωση της παράστασης. Κατά τη γνώμη τους, το έργο του Νομπελίστα συγγραφέα δεν είναι τίποτε άλλο από ένα αμάρτημα που παρουσιάζεται ως έργο τέχνης. Μετά απ’ αυτό ο Μοζγκοβόι αποφάσισε να μην ασχολείται με «ανθρώπους περιορισμένης σοβινιστικής κοσμοαντίληψης».
Ούτε μια Καλημέρα στο Μετρό
Δύο νεαροί έρχονται κάθε πρωί στους σταθμούς του μετρό της Αγίας Πετρούπολης και για μία ώρα στέκονται εκεί με πανό που λέει «Καλημέρα». Οι νεαροί, οι οποίοι λέγονται Έστα και Τζέκ, ισχυρίζονται πως “το μετρό είναι το πιο σκοτεινό σημείο της πόλης, και γι’ αυτό το λόγο χρειάζεται κάτι θετικό”. Η αστυνομία καθημερινά, συλλαμβάνει τα παιδιά, τους κάνει πολύωρες νουθεσίες σχετικά με το απαράδεκτο παρόμοιων εκδηλώσεων στο μετρό της πόλης. Κάποιοι αστυνομικοί ζητούσαν κιόλας να τους παρουσιαστεί η άδεια για παρόμοιου είδους δραστηριότητα, χωρίς, ωστόσο, να ενημερώνουν τι είναι αυτή η άδεια και που μπορεί κανείς να την πάρει. Η θετική ενέργεια απαγορεύεται αν δεν αναφέρεται τίποτε άλλο!
Οι πιστοί δεν θέλουν σύγχρονες αγιογραφίες
Στα μέσα του Οκτωβρίου έγινε γνωστή η απαίτηση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος «Rizzordi Art Foundation», Βιτάλι Ρίτσο, να αναβάλει την έκθεση του Μαράτ Γκέλμαν, Icons, η οποία θα εγκαινιαζόταν στις 8 Νοεμβρίου, και τη μεταθέτει στο τέλος του 2013. Ως αιτία της αναβολής αναφέρθηκε η «αρνητική ατμόσφαιρα που κυριαρχεί στην πόλη».
Ο Γκέλμαν αντέδρασε απαντώντας ότι δεν αναβάλλει, αλλά ακυρώνει την έκθεση, επειδή μετά από έναν χρόνο εκείνη θα χάσει την επικαιρότητά της. Οι πληροφορίες λένε πως στο Ίδρυμα ασκήθηκαν πιέσεις εκ μέρους του κυβερνήτη της περιοχής, Πολτάβτσενκο, ο οποίος, με τη σειρά του, παρασύρθηκε από πολίτες-ακτιβιστές που συγκέντρωσαν 3000 υπογραφές υπέρ της ακύρωσης της έκθεσης. Η Icons είναι μια έκθεση όπου παρουσιάζονται σύγχρονες ερμηνείες των θρησκευτικών εικόνων, ως έργα τέχνης, και όχι ως αντικείμενα λατρείας. Στην τοπική εκδοχή της έκθεσης ήταν προγραμματισμένη η παρουσίαση ενός έργου του διάσημου σύγχρονου Βρετανού καλλιτέχνη, Ντάμιεν Χιρστ.
Τις νύχτες τρίζουν οι σουμιέδες και γαυγίζουν τα σκυλιά
Πρόσφατα, τα μέλη της Νομοθετικής Συνέλευσης της Αγίας Πετρούπολης ενέκριναν την τροποποίηση του άρθρου «Περί διοικητικών παραβάσεων». Τώρα εκείνοι που προτιμούν τα έπιπλά τους να τρίζουν δυνατά τη νύχτα, θα πληρώνουν πρόστιμο από 17 έως 100 ευρώ. Αν ο “δράστης” είναι δημόσιος υπάλληλος, το ποσό αυξάνεται, και ακόμη περισσότερο μεγαλώνει εάν πρόκειται για νομικό πρόσωπο. Τιο μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου, εκπρόσωπος του κόμματος «Ενωμένη Ρωσία», Αλεξέι Τιμοφέγιεφ, πρότεινε να επιβάλλεται πρόστιμο στους ιδιοκτήτες, για τα γαβγίσματα των σκύλων τους τις νυχτερινές ώρες. Ωστόσο η πρότασή του δεν πέρασε.
Η κλασσική μουσική είναι μόνο για μεγάλους
Τα παιδιά που δεν έχουν συμπληρώσει τα 16 τους χρόνια δεν θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν εκτέλεση έργων του Ραχμάνινοφ στη μεγάλη αίθουσα του Μεγάρου Μουσικής της Αγίας Πετρούπολης, επειδή τώρα πραγματοποιείται με σήμανση 16+. Ο πρόσφατος νόμος «Περί της προστασίας των παιδιών από πληροφορίες που βλάπτουν την υγεία τους και την ψυχική τους ανάπτυξη», οδήγησε σε πολύ παράξενες ιστορίες. Οι διοργανωτές συναυλιών, οι έμποροι δίσκων και βιβλίων, οι διανομείς ταινιών ορίζουν από μόνοι τους τις ηλικιακές ενδείξεις, με βάση τους κανονισμούς που υπάρχουν στον νέο νόμο. Όμως, φοβούμενη την οργή των αρμοδίων κρατικών οργάνων και των υπερασπιστών της καθαρότητας των παιδικών δακρύων, οι διοργανωτές δημόσιων εκδηλώσεων συχνά, καλού-κακού, ανεβάζουν το όριο της ηλικίας, δρώντας βάσει της αρχής του Τσέχωφ: «Μήπως και συμβεί τίποτα». Το αποτέλεσμα; Μια συναυλία κλασικής μουσικής θεωρείται πια εκδήλωση «μόνο για ενήλικες».
Κάτω η πολιτική σάτιρα
Στην Αγία Πετρούπολη ακυρώθηκε η συναυλία «Πολίτες δαίμονες». Πρόκειται για τον καινούργιο τίτλο της περίφημης σειράς «Πολίτης ποιητής», η οποία απέκτησε ένα τεράστιο κοινό στο «YouΤube», καθώς και αξιόλογα κέρδη από την πώληση εισιτηρίων στα θέατρα, χάριν της σκληρής πολιτικής σάτιρας. Η παράσταση αποτελείται από ανάγνωση ποιημάτων του Ντμίτρι Μπίκοφ, από τον ηθοποιό Μιχαήλ Γιεφρέμοφ, και εκτέλεση τραγουδιών από τον γνωστό μουσικό Βάσια Ομπλόμοφ, την δημοσιογράφο Ξένια Σομπτσάκ και τον τηλεπαρουσιαστή Λεονίντ Παρφιόνοφ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρωτοβουλία για την ακύρωση της εκδήλωσης προήλθε από τον κυβερνήτη της πόλης.
Πολιτικό θέατρο, μόνο στη Μόσχα
Εάν οι κάτοικοι της Αγίας Πετρούπολης θελήσουν να δουν την παράσταση του μοσχοβίτικου θεάτρου «Τεάτρ Ντοκ», θα πρέπει να ταξιδέψουν στη Μόσχα. Ούτε ένας θεατρικός χώρος δεν δέχτηκε αυτήν την πολύκροτη πολιτική παράσταση. Οι διαχειριστές του έργου έλαβαν απλώς αρνητική απάντηση, ενώ τους άφησαν να καταλάβουν πως κανείς δεν θέλει να ασχοληθεί με πολιτικό θέατρο, παραπέμποντας τυπικά στην έλλειψη διαθέσιμων ημερομηνιών στα προγράμματα. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Μιχαήλ Ουγκάροφ, στην συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό «Έχο Μοσκβί», δήλωσε: «Ο διευθυντής μας δέχτηκε απειλές, πως αν μιλήσει δημοσίως γι’ αυτό το γεγονός, τότε οι διευθυντές των πολιτικών χώρων θα πουν πως η αίτηση εκ μέρους μας δεν έχει γίνει ποτέ. Η κατάσταση είναι για γέλια, και το μόνο που κάνει είναι να προσθέτει περισσότερο κύρος στην παράσταση».
Μετρό μόνον για τους υγιείς
Οι αρχές της Αγίας Πετρούπολης απαγόρευσαν στους ανάπηρους με καροτσάκια να χρησιμοποιούν το Μετρό. Οι δημόσιοι υπάλληλοι πιστεύουν ότι αν ο Υπόγειος δεν είναι εξοπλισμένος κατάλληλα για την μετακίνηση με αναπηρικά καροτσάκια, τότε οι άνθρωποι με ειδικές ανάγκες πρέπει να επιλέγουν άλλα μέσα μεταφοράς για την μετακίνησή τους στην πόλη. Ανάμεσα στα άλλα, οι γραφειοκράτες παραπέμπουν σε τεχνικά έγγραφα που επιβεβαιώνουν την απουσία ειδικών στηριγμάτων για καροτσάκια στις κυλιόμενες σκάλες. Η επίσημη απαγόρευση δεν τέθηκε ακόμη σε ισχύ, όμως οι υπάλληλοι του Μετρό επιμένουν να συμβουλεύουν τους αναπήρους να χρησιμοποιούν επίγεια μέσα μεταφοράς με βάση προφορική οδηγία της διοίκησης.
Αγωγές κατά της Μαντόνα
Ακτιβιστές της Αγίας Πετρούπολης κατέθεσαν στο περιφερειακό δικαστήριο της πόλης, μερικές αγωγές κατά της τραγουδίστριας Μαντόνα και των διοργανωτών της συναυλίας της στην βόρεια ρωσική συμπρωτεύουσα, μέσω της εταιρείας PMI, για το ποσό του ενός τρίτου δισεκατομμυρίων ρουβλίων. Θεωρούν ότι η Λουίζα Μαρία Τσικόνε έκανε προπαγάνδα, επί σκηνής, των ομοφυλοφιλικών σχέσεων, που, μαζί με τις αντιθρησκευτικές της πράξεις, προκάλεσε στους ενάγοντες σοβαρή συναισθηματική δυσφορία. Ο δημιουργός του πολύκροτου νόμου για την απαγόρευση της προπαγάνδας της ομοφυλοφιλίας, Βιτάλι Μιλόνοφ, εκπρόσωπος του κόμματος “Ενωμένη Ρωσία”, δήλωσε ότι στη συναυλία της τραγουδίστριας παρευρέθηκαν εκπρόσωποι δημόσιων οργανισμών που επιβεβαιώνουν την παρουσία στην συναυλία ανήλικων παιδιών . Επίσης, πριν τη συναυλία, οι εκπρόσωποι των δημοτικών αρχών της Αγίας Πετρούπολης προέβησαν σε δήλωση, με την οποία απαγόρευσαν στη Μαντόνα να γδύνεται και να προωθεί την ομοφυλοφιλία. Εκείνη όμως παραβίασε την απαγόρευση.

