O Νίκος Σταμπολίδης, μίλησε στο ΕΡΤnews, για τη δεξίωση που διοργάνωσε το Βρετανικό Μουσείο στην αίθουσα όπου εκτίθενται τα γλυπτά του Παρθενώνα. O γενικός διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης ξεκαθάρισε  ότι «δεν τίθεται θέμα αν πρέπει ή δεν πρέπει να γίνονται εκδηλώσεις στα μουσεία».

Πρόσθεσε ότι έχει ιδιαίτερη σημασία «ο τρόπος με τον οποίο πραγματοποιούνται τέτοιες εκδηλώσεις. Ο ελληνικός πολιτισμός υπήρξε πάντοτε ένας πολιτισμός του λόγου, του διαλόγου και όχι του δογματισμού».

Επομένως, σχετικά με το θέμα που προέκυψε, πρέπει να πω ότι τα μουσεία φυσικά και χρειάζονται οικονομικούς πόρους για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Το θέμα όμως είναι το πώς το πράττουν αυτό», υπογράμμισε.

Ο κ. Σταμπολίδης εξήγησε ότι «στη συγκεκριμένη περίπτωση, όσοι επιθυμούν να γίνουν συνδαιτημόνες των θεών δεν θα πρέπει κατά τη γνώμη μου να τοποθετούν ένα κακόγουστο ή καλόγουστο, ανάλογα πως το βλέπει κανείς, τραπέζι ακριβώς κάτω από τα πόδια των αετωμάτων ή να τοποθετεί τα ποτήρια του, όπως είδα τουλάχιστον από τις εικόνες. Δεν είναι μόνο προσβλητικό για τα ίδια τα έργα, για το ίδιο το μουσείο, αλλά και για αυτούς που συμμετέχουν».

Στη συνέχεια σημείωσε ότι θα έδινε μια συμβουλή στους ανθρώπους της οικονομικής και πνευματικής επιφάνειας, λέγοντας ότι θα πρέπει να ξοδεύουν τις δυνάμεις τους σε ευγενή θέματα, όπως στην επιστροφή και επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα».

«Τα γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επανενωθούν με το σώμα στο οποίο ανήκουν. Αυτός είναι ο τρόπος που πρέπει να βλέπει κανείς σήμερα τα πράγματα. Κάθε έργο έχει τη δυναμική του ακριβώς εκεί που γεννήθηκε η δύναμη που εκπέμπει. Ο Παρθενώνας δεν είναι μόνο για τους Έλληνες. Είναι για όλη την ανθρωπότητα», υπογράμμισε στη συνέχεια.

Ο κ. Σταμπολίδης κάλεσε «για ακόμη για μία φορά τόσο το Βρετανικό Μουσείο όσο και τους Βρετανούς φίλους, οι οποίοι σε μεγάλο ποσοστό είναι υπέρ της επιστροφής και επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα, να μπορέσουν να κάνουν αυτήν την ευγενική κίνηση και να επανενώσουμε όλοι μαζί το μνημείο σύμβολο της δημοκρατίας και της αισθητικής».

Δείτε το βίντεο:

Αξίζει να αναφερθεί πως τις τελευταίες μέρες έχουν ξεσπάσει έντονες αντιδράσεις με αφορμή το φιλανθρωπικό δείπνο που διοργάνωσε το Βρετανικό Μουσείο, το περασμένο Σάββατο (18/10), στην Duveen Gallery — στην αίθουσα όπου φιλοξενούνται τα Γλυπτά του Παρθενώνα, εγείροντας ανησυχίες, για την ασφάλεια των σημαντικών εκθεμάτων.

Στο δείπνο υπό τον τίτλο Pink Ball, που αποτελούσε φόρο τιμής στην έκθεση του Μουσείου «Αρχαία Ινδία: Ζωντανές Παραδόσεις» και οι καλεσμένες πήγαν ντυμένες στα ροζ, παραβρέθηκαν κοσμικοί κύκλοι που πλήρωσαν μάλιστα αντίτιμο έως και 2.000 λίρες για την είσοδό τους.

Ο ροζ χορός αποτελεί μια φιλανθρωπική εκδήλωση αφιερωμένη στην τέχνη, τη μόδα, τον πολιτισμό και την κοινότητα.

Τα τραπέζια στήθηκαν στις αίθουσες του Μουσείου με φόντο τα ελληνικά αγάλματα που αποτελούν σημείο τριβής μεταξύ της Αθήνας και του Λονδίνου, με την Ελλάδα να διεκδικεί την επιστροφή τους και την ένωσή τους με τα Γλυπτά του Παρθενώνα που φιλοξενούνται στο Μουσείο της Ακρόπολης. Σειρά παρεμβάσεων τα τελευταία χρόνια και επαφών με επιδίωξη την επιστροφή τους έχουν διεξαχθεί χωρίς έως τώρα κανένα αποτέλεσμα.

Και η κίνηση αυτή, όπως μια αντίστοιχη που είχε προηγηθεί πριν μερικά χρόνια, με την επίδειξη μόδας ενός διάσημου Τούρκου σχεδιαστή, του Erdem, προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις.

«Τέτοιες ενέργειες είναι προσβλητικές για τα πολιτιστικά αγαθά και θέτουν σε κίνδυνο τα ίδια τα εκθέματα», δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, σχετικά με το δείπνο που οργάνωσε το Βρετανικό Μουσείο στην αίθουσα με τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Συγκεκριμένα, όπως ενημερώνει το ΥΠΠΟ με ανακοίνωσή του, η Υπουργός Πολιτισμού απάντησε σε ερώτηση δημοσιογράφων, τα εξής:

«Κατ´ επανάληψη και διαχρονικά, το Υπουργείο Πολιτισμού έχει καταδικάσει τα δείπνα, τις δεξιώσεις και τις επιδείξεις μόδας που διοργανώνονται στους χώρους των Μουσείων, στους οποίους εκτίθενται μνημεία και έργα τέχνης. Τέτοιες ενέργειες είναι προσβλητικές για τα πολιτιστικά αγαθά και θέτουν σε κίνδυνο τα ίδια τα εκθέματα. Αυτό ακριβώς έπραξε το προηγούμενο Σάββατο, η Διοίκηση του Βρετανικού Μουσείου, χρησιμοποιώντας για μία ακόμη φορά τα Γλυπτά του Παρθενώνα ως διακοσμητικά στοιχεία για το δείπνο που οργάνωσε. Η ασφάλεια, η ακεραιότητα και η ηθική των μνημείων θα έπρεπε να αποτελεί το κύριο μέλημα του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο για μια ακόμη φορά επιδεικνύει προκλητική αδιαφορία».

Αξίζει να αναφερθεί πως είχε προηγηθεί η ανάρτηση της Μαρέβας Γκραμπόφσκι – Μητσοτάκη στα κοινωνικά δίκτυα, η οποία δεν έκρυψε τη δυσαρέσκειά της για τη διοργάνωση του φιλανθρωπικού δείπνου, κάνοντας λόγο για τουλάχιστον άστοχη απόφαση, «την ώρα που έχει ξεκινήσει ένας δημόσιος διάλογος για την επανένωση του μνημείου».

Τι απάντησε το Βρετανικό Μουσείο

Το Βρετανικό Μουσείο, απαντώντας σε ερώτημα της ΕΡΤ, επισημαίνει πως «δεν θα προβεί σε σχόλια» για το θέμα, τονίζοντας όμως ότι η προστασία της συλλογής τίθεται πάνω από καθετί άλλο και ότι όλα τα αιτήματα για χρήση των αιθουσών αξιολογούνται με βάση τους κινδύνους και τον σεβασμό προς τα εκθέματα.

Λίγες ώρες αργότερα, η Τζάνετ Σούζμαν, πρόεδρος της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, σχολίασε πως η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη «δεν έχει άδικο»· χαρακτήρισε το δείπνο «μάλλον προκλητικό», με τα Γλυπτά να υπερέχουν «στην ακινησία και τον συμβολισμό τους» σε σχέση με τους λαμπερούς καλεσμένους.

Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι θα προτιμούσε να γνωρίζει ο «άνθρωπος του δρόμου» την ύπαρξη των Γλυπτών, ακόμη κι αν αυτό συμβεί μέσα από ένα χορό, καταλήγοντας ότι «η δημοσιότητα είναι δημοσιότητα» και ότι σήμερα περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν τα Γλυπτά σε σχέση με χθες.

Πηγή: ΕΡΤnews

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης