Η αύξηση της πρόσληψης πρωτεΐνης μπορεί να προφυλάξει από κάταγμα ισχίου

Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 1 Δεκεμβρίου 2022, 10:31
Η αύξηση της πρόσληψης πρωτεΐνης μπορεί να προφυλάξει από κάταγμα ισχίου

Ζήσης Ψάλλας

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Λιντς στο Ηνωμένο Βασίλειο ανακάλυψαν ότι, για τις γυναίκες, μια αύξηση της πρωτεΐνης κατά 25 γραμμάρια την ημέρα συσχετίστηκε, κατά μέσο όρο, με 14% μείωση του κινδύνου κατάγματος ισχίου. Και χωρίς να το περιμένουν, ανακάλυψαν επίσης ότι κάθε επιπλέον φλιτζάνι τσάι ή καφέ που έπιναν συνδέθηκε με 4% μείωση του κινδύνου κατάγματος ισχύου.

Γράφοντας στο περιοδικό Clinical Nutrition, οι ερευνητές σημείωσαν ότι τα προστατευτικά οφέλη ήταν μεγαλύτερα για τις γυναίκες που ήταν λιποβαρείς, με 25 γραμμάρια την ημέρα αύξηση της πρωτεΐνης να μειώνει τον κίνδυνο κατά 45%.

Η πρωτεΐνη μπορεί να έρθει σε οποιαδήποτε μορφή: κρέας, γαλακτοκομικά ή αυγά, και για άτομα που ακολουθούν φυτική διατροφή, από φασόλια, ξηρούς καρπούς ή όσπρια.

Τα δεδομένα που χρησιμοποιήθηκαν στη μελέτη προήλθαν από UK Women's Cohort Study, η οποία περιέλαβε συμμετέχουσες μεταξύ των ετών 1995 και 1998. Τη στιγμή που εισήλθαν στη μελέτη, οι γυναίκες ήταν μεταξύ 35 και 69 ετών. Αρχικά, τους ζητήθηκε να συμπληρώσουν ερωτηματολόγια σχετικά με τη διατροφή και τον τρόπο ζωής τους. Στη συνέχεια, αυτές οι πληροφορίες συνδέθηκαν με αρχεία νοσοκομείων κατά τις επόμενες δύο δεκαετίες, τα οποία αποκάλυψαν πόσες είχαν υποστεί κάταγμα ισχίου ή είχαν αντικαταστήσει ένα ισχίο. Από τις 26.318 γυναίκες που συμμετείχαν στη μελέτη, εντοπίστηκαν 822 περιπτώσεις κατάγματος ισχίου, δηλαδή το 3,1%.

Οι πρωτεΐνες είναι τα βασικά δομικά στοιχεία της ζωής και είναι απαραίτητες για τη σωστή λειτουργία των κυττάρων, των ιστών και των μυών, καθώς και για τη συμβολή τους στην υγεία των οστών. Η συνιστώμενη πρόσληψη πρωτεΐνης στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι 0,8 γραμμάρια ανά κιλό σωματικού βάρους την ημέρα, ένα όριο που ορισμένοι διατροφολόγοι πιστεύουν ότι είναι πολύ χαμηλό. Όπως αποκάλυψε η μελέτη, τα άτομα που κατανάλωναν υψηλότερη πρωτεΐνη είχαν μείωση του κινδύνου κατάγματος ισχίου.

Ωστόσο, οι προσλήψεις πρωτεϊνών που είναι πολύ υψηλές -πάνω από 2 έως 3 g πρωτεΐνη ανά κιλό σωματικού βάρους την ημέρα- μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία. Η παρούσα μελέτη δεν συμπέρανε κάτι γι' αυτά αυτά τα πολύ υψηλά επίπεδα πρόσληψης πρωτεΐνης. Οι περισσότεροι άνθρωποι τρώνε επαρκή ποσότητα πρωτεΐνης, ωστόσο, ορισμένες ομάδες, όπως οι χορτοφάγοι και οι βίγκαν, πρέπει να ελέγχουν ότι η πρόσληψη πρωτεΐνης τους.

 

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 1 Δεκεμβρίου 2022, 10:31