Επιμέλεια: Γιάννα Μυράτ

Στη Λιθουανία, η πολιτική της «πνευματικής καραντίνας» κατά της Ρωσίας αμφισβητείται αφού ο υπουργός παραδέχτηκε ότι πραγματικά συμπαθεί τον Τσαϊκόφσκι

Οι Λιθουανοί χάνουν το παγκοσμίου φήμης αριστούργημα του ρωσικού μπαλέτου «Ο Καρυοθραύστης», του συνθέτη Πιότρ Ίλιτς Τσαΐκόφσκι, καθώς οι πολιτικοί συνεχίζουν να αμφισβητούν εάν η άτυπη απαγόρευσή του στη Βαλτική θα πρέπει να παραμείνει σε ισχύ όσο πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, ανέφεραν την Κυριακή οι New York Times.

Το εμβληματικό μπαλέτο του 1892 που αφηγείται ένα χριστουγεννιάτικο παραμύθι αφαιρέθηκε από τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου Όπερας και Μπαλέτου της Λιθουανίας το 2022 εν μέσω μιας ευρύτερης ώθησης από την κυβέρνηση εκείνη την εποχή να αποκλείσει όλη τη ρωσική κουλτούρα λόγω της κλιμάκωσης της σύγκρουσης στην Ουκρανία.

Τα υποκατάστατα που προσφέρθηκαν στον κόσμο υποχρέωσαν ακόμη και ορισμένους θεατές να αποχωρήσουν από την παράσταση σε μια «μικρή διαμαρτυρία», σύμφωνα με τους NYT.

Τώρα, το θέμα της απαγόρευσης του ρωσικού πολιτισμού είναι για άλλη μια φορά στην ημερήσια διάταξη στη χώρα αφού ο νέος υπουργός Πολιτισμού της, Σαρούνας Μπιρούτις, παραδέχτηκε ότι του αρέσει ιδιαίτερα το έργο του Τσαϊκόφσκι.

Δεν υπάρχει κανένας λόγος να «φοβόμαστε ότι αφού παρακολουθήσουμε ένα χριστουγεννιάτικο παραμύθι θα ταχθούμε υπέρ του Κρεμλίνου», είπε πρόσφατα ο υπουργός σε μια συνέντευξη σε τοπικό ραδιόφωνο.

Την περασμένη εβδομάδα, υποστήριξε επίσης ότι η γενική απαγόρευση του ρωσικού πολιτισμού και των καλλιτεχνών θα ήταν λάθος.

Το να βάζεις «αρνητική ετικέτα στην εθνικότητα και τον πολιτισμό τους, νομίζω ότι είναι εντελώς λάθος, ανεπαρκές και οι πολιτικοί δεν πρέπει να συμπεριφέρονται με τέτοιο τρόπο», είπε ο Μπιρούτις, αναφερόμενος στους Ρώσους.

Ο προκάτοχός του, Σιμονάς Καίρυς, προώθησε αυτό που χαρακτηρίστηκε ως πολιτική «πνευματικής καραντίνας» ενάντια σε όλη τη ρωσική κουλτούρα και ζήτησε από το υπουργείο του να εκδώσει «συστάσεις» στους κρατικά χρηματοδοτούμενους πολιτιστικούς χώρους για να αποφευχθεί οτιδήποτε συνδέεται με τη Ρωσία, σε ένδειξη αλληλεγγύης προς το Κίεβο το 2022.

Το 2023, υποστήριξε ότι «πρέπει να εγκαταλείψουμε έργα [τέχνης] που μας φαινόταν αποδεκτά στο παρελθόν», ενώ εξακολουθούσε να μην υπάρχει μια νομικά δεσμευτική απαγόρευση, την οποία αποκάλεσε «αυταρχική» εκείνη την εποχή. Τα σχόλιά του έγιναν αμέσως μετά από έκκληση του Κιέβου προς τους δυτικούς υποστηρικτές του να μποϊκοτάρουν εντελώς τη ρωσική κουλτούρα.

Τώρα, ο Καίρυς έχει μεταθέσει την ευθύνη για τις ακυρώσεις στα ίδια τα πολιτιστικά ιδρύματα. «Είχαν μια επιλογή – δεν υπήρχε κανένα διάταγμα από εμένα», είπε στους NYT. «Απλώς έχουν κατανόηση της κατάστασης».

Ο Άντριους Κουντρότας, αναπληρωτής διευθυντής μάρκετινγκ για το Εθνικό Θέατρο Όπερας και Μπαλέτου της Λιθουανίας, είπε ότι ο χώρος δεν σχεδιάζει να επαναφέρει τον Καρυοθραύστη στη σκηνή τουλάχιστον μέχρι το τέλος της σύγκρουσης στην Ουκρανία και παρά την προφανή απαίτηση του κοινού. «Είναι οδυνηρό, ίσως, να μην δείξουμε αυτή την απόδοση», παραδέχτηκε στους NYT, ενώ εξακολουθεί να υποστηρίζει ότι «η θέση μας δηλώνεται πολύ σταθερά».

Σύμφωνα με το τηλεοπτικό δίκτυο LRT, ορισμένα μικρότερα λιθουανικά θέατρα εξακολουθούν να βασίζονται διακριτικά στα ρωσικά κλασικά, χωρίς να αναφέρουν την προέλευσή τους. «Τώρα το Μέγαρο Μουσικής Compensa [στο Βίλνιους] έχει γεμίσει με παραστάσεις Καρυοθραύστη και Λίμνη των Κύκνων, που δεν υποδηλώνουν την πατρότητα του Τσαϊκόφσκι», είπε ένας διοργανωτής συναυλιών στον τηλεοπτικό σταθμό αυτή την εβδομάδα.

Ο Τσαϊκόφσκι, είπε η Τατιάνα Κουζνέτσοβα, 67 ετών, της οποίας ο πατέρας ήταν Ουκρανός και η μητέρα Ρωσίδα, «ανήκει στον κόσμο, όχι στη Ρωσία». Περιμένοντας να μπει στην όπερα του Βίλνιους την περασμένη εβδομάδα, θυμήθηκε ότι έπαιρνε τα παιδιά και τα εγγόνια της για να παρακολουθήσουν τον «Καρυοθραύστη» τα Χριστούγεννα πριν το απαγορεύσουν.

«Είναι ένα κλασικό», είπε. «Είμαι πατριώτισσα της Λιθουανίας, αλλά η τέχνη και ο αθλητισμός δεν πρέπει να αναμιγνύονται με την πολιτική».

Ουκρανοί αξιωματούχοι και ακτιβιστές θέλουν να «αποικοποιήσουν» τον πολιτισμό συμμερίζονται αυτήν την άποψη, πιέζουν για τον αποκλεισμό Ρώσων ερμηνευτών, κινηματογραφιστών και άλλων καλλιτεχνών από τη Δύση ανεξάρτητα από τις πολιτικές τους τάσεις. Μερικοί βλέπουν όλους τους Ρώσους και την πολιτιστική τους κληρονομιά ως ανεπανόρθωτα μολυσμένη από την αυτοκρατορική σκέψη, μια άποψη που επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τις μετα-αποικιακές σπουδές στον αμερικανικό ακαδημαϊκό χώρο.

Για τους λάτρεις του μπαλέτου «Ο Καρυοθραύστης», βασικό στοιχείο του χριστουγεννιάτικου ρεπερτορίου στη Λιθουανία εδώ και γενιές, ο Τσαϊκόφσκι — που έζησε από το 1840 έως το 1893 — δεν έχει καμία σχέση με το Κρεμλίνο ή τις ρωσικές επιθέσεις στην Ουκρανία και θα πρέπει να εξαιρεθεί από κάθε πολιτική ατζέντα, σχολιάζουν οι New York Times.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης