Αντιπροσωπευτικά έργα των τριών σημαντικών συνθετών της Ανατολικής Ευρώπης, Μανώλη Καλομοίρη, Σεργκέι Προκόφιεφ και Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι -κορυφαίων εκπροσώπων της ελληνικής και της ρωσικής Εθνικής Σχολής αντίστοιχα- συνδυάζονται γοητευτικά και αναπάντεχα, στην ενταγμένη στο Φεστιβάλ Αθηνών, συναυλία που δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στις 28 Ιουνίου, στο Ηρώδειο, με σολίστ τον διεθνώς ανερχόμενο, 29χρονο Ελληνα πιανίστα Βασίλη Βαρβαρέσο, υπό τη μουσική διεύθυνση του καλλιτεχνικού διευθυντή της ΚΟΑ, Βασίλη Χριστόπουλου.
Ως φόρος τιμής στην 50η επέτειο από τον θάνατο του Μανώλη Καλομοίρη, το πρόγραμμα ξεκινά με ένα περίφημο συμφωνικό έργο του, το, γραμμένο στη μνήμη του Ελευθερίου Βενιζέλου, «Τρίπτυχο για ορχήστρα».
Ακολουθούν το «Δεύτερο Κονσέρτο» για πιάνο του Προκόφιεφ, ένα από τα απαιτητικότερα έργα του πιανιστικού ρεπερτορίου και η δημοφιλέστατη «Τέταρτη Συμφωνία» του Τσαϊκόφσκι, έργο-αναφοράς του ρωσικού Ρομαντισμού.
Το «Τρίπτυχο για ορχήστρα» του Μανώλη Καλομοίρη είναι άρρηκτα συνδεδεμένο όχι μόνον με τη νεότερη ελληνική ιστορία, αλλά και με την ιστορία της ίδιας της ΚΟΑ Η πρώτη εκτέλεση του έργου, στο θέατρο Ολύμπια, μεσούσης της γερμανικής Κατοχής, στις 28 Φεβρουαρίου του 1943, σηματοδοτούσε ουσιαστικά και την πρώτη παρουσίαση της μέχρι τότε Ορχήστρας του Ωδείου Αθηνών με τη νέα της επωνυμία (ΚΟΑ) και ιδιότητα, ως κρατικού οργανισμού που τελούσε υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας.
Τη νεοσύστατη ΚΟΑ είχε διευθύνει εκείνη την βραδιά ο ίδιος ο Καλομοίρης, παρουσιάζοντας το έργο που είχε συνθέσει, συγκλονισμένος από τον θάνατο του Ελευθέριου Βενιζέλου στο Παρίσι, τον Μάρτιο του 1936.
Ο Σεργκέι Προκόφιεφ συνέθεσε τα δύο πρώτα πιανιστικά του κοντσέρτα ενώ ακόμη σπούδαζε στο Ωδείο της Αγίας Πετρούπολης.
Το «Δεύτερο Κοντσέρτο», αφιερωμένο στην μνήμη ενός στενού του φίλου που είχε αυτοκτονήσει, γράφτηκε αρχικά την περίοδο 1912-13.
Το χειρόγραφο χάθηκε στην διάρκεια της Οκτωβριανής Επανάστασης κι ο Προκόφιεφ αναγκάστηκε να το ανασυνθέσει από μνήμης το 1923.
Τον Αύγουστο του 1913, η πρεμιέρα του καινοτόμου έργου που περιορίζει την ορχήστρα σε ρόλο απλού συνοδού, ενώ απαιτεί απ΄τον πιανίστα μια, τεχνικά δυσκολότατη, επίδειξη δεξιοτεχνίας, ήταν επεισοδιακή: Κοινό και κριτικοί είχαν διχαστεί και κάποιοι είχαν αποχωρήσει, μιλώντας απαξιωτικά για «φουτουριστική μουσική».
Η ιστορία αποκατέστησε το Δεύτερο Κοντσέρτο του Προκόφιεφ, καταχωρίζοντάς το στα αριστουργήματα του πιανιστικού ρεπερτορίου.
Κομβικό έργο του ρωσικού Ρομαντισμού, έμπλεο πάθους και μελωδικότητας, θεωρείται η «Τέταρτη Συμφωνία», την οποία έγραψε ο Τσαϊκόφσκι μεταξύ των ετών 1877-1878, αποτυπώνοντας στην παρτιτούρα την οδύνη που βίωνε σε μία από τις δυσκολότερες περιόδους της ζωής του.
Εχοντας αφήσει πίσω του τον αποτυχημένο γάμο που είχε κάνει, σε μία απέλπιδα προσπάθεια να υπερβεί την ομοφυλοφιλία του, ο Τσαϊκόφσκι συνέθεσε την Συμφωνία που αφιέρωσε και έστειλε στην πάμπλουτη ευγενή χορηγό του, Ναντέζνα φον Μεκ, με την επεξήγηση ότι στη μουσική του δεσπόζει «η μοιραία δύναμη που εμποδίζει τον άνθρωπο να κατακτήσει την ευτυχία».΄ Οι τιμές εισιτηρίων είναι στα 30 ευρώ (VIP, Ζώνες Α,Β,Γ), 15 ευρώ (‘Ανω διάζωμα), 10 ευρώ (Φοιτητικό, ΑΜΕΑ).

