Γράφει ο Χρήστος Ηλ. Τσίχλης, Δικηγόρος- συνταγματολόγος- συνήγορος Αμερικανικού δημοκρατικού Κόμματος στην Ελλάδα- Πρόεδρος Δ .Σ. Συνδέσμου των εν Αττική Γεωργιτσιανων Λακεδαίμονος.

Το κέντρο υγείας Καστορείου Λακωνίας, παραμένει υποστελεχωμένο , εδώ και δεκαετίες, διότι δεν υπήρξε πολιτική βούληση για την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού. Εδώ και χρόνια, παραμένει κατ’ όνομα κέντρο υγείας (στην ταμπέλα και στα χαρτιά) με επίσημο ΦΕΚ, αλλά λειτουργεί μονάχα πρωινές ώρες, χωρίς εφημερίες και δυστυχώς δεν λειτουργεί Σαββατοκύριακο. Λες και οι περήφανοι πολίτες των ορεινών αυτών χωριών, θα επιλέξουν την ώρα που θα νοσήσουν. Οι περήφανοι πολίτες των βορείων δήμων, δεν ενδιαφέρονται για την πρόβλεψη στο ΦΕΚ, αλλά για την πρακτική λειτουργία του κέντρου υγείας Καστορείου, το οποίο διαχρονικά υπολειτουργεί. Οι ελάχιστοι γιατροί, που υπηρετούν εκεί, καταβάλουν οικειοθελώς υπεράνθρωπες προσπάθειες και αξίζουν συγχαρητήρια, αλλά υφίσταται ξεκάθαρη έλλειψη επιπλέον εξειδικευμένου προσωπικού. Το ΦΕΚ είναι τυπικό και απρόσωπο. Μετά το ΦΕΚ, θα έπρεπε να ακολουθήσει συγκεκριμένη προκήρυξη μέσω ΑΣΕΠ ή άμεση πρόσληψη προσωπικού μέσω ΚΕΕΛΠΝΟ- ΕΟΔΥ ή εντέλεσθαι ή  μετάθεση προσωπικού από άλλες δομές ή απόσπαση προσωπικού από άλλες δομές. Διαδικασίες που θα έπρεπε ήδη να έχουν ολοκληρωθεί εδώ και δεκαετίες, από τις εκάστοτε ηγεσίες του υπουργείου υγείας. Το κέντρο υγείας Καστορείου, εξυπηρετεί πολίτες που διαμένουν μόνιμα στα ορεινά χωριά της περιοχής και σε απόσταση αρκετών χιλιομέτρων από την πρωτεύουσα του Νομού, την Σπάρτη. Άνθρωποι κυρίως ηλικιωμένοι και ανήμποροι, που χρειάζονται φροντίδα. Στις ορεινές αυτές περιοχές, τα καιρικά φαινόμενα είναι ακραία (χιονοπτώσεις, έντονες καταιγίδες, έντονο κρύο , παγετός κλπ) και εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής, η κατάσταση θα χειροτερεύει. Γεγονός που καθιστά ακόμα πιο δύσκολη, την προσέγγιση του νοσοκομείου Σπάρτης. Πολλοί συνταξιούχοι από την Αθήνα και άλλες πόλεις, επιθυμούν να επιστρέψουν στα χωριά μας, αλλά εκφράζουν την ανησυχία και την ανασφάλεια τους, λόγω της ελλείψεως μίας σημαντικής δομής υγείας, δηλαδή του κέντρου υγείας. Το κέντρο υγείας Καστορείου, δεν εξυπηρετεί μονάχα τους μόνιμους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής, αλλά και τους επισκέπτες- τουρίστες που κατακλύζουν τα χωριά μας, τα Σαββατοκύριακα και τους καλοκαιρινούς μήνες, ως ορεινή περιοχή του αρσενικού βουνού του Ταϋγέτου. Ένα πλήρως στελεχωμένο κέντρο υγείας με εφημερίες,  αποτελεί  μία ουσιαστική πρωτοβάθμια μονάδα υγείας και ταυτόχρονα εκτοξεύει το μήνυμα της ασφάλειας σε όλους. Δυστυχώς πέρασαν πάνω από επτά (7) χρόνια από τα εγκαίνια λειτουργίας του κέντρου υγείας Καστορείου (Ιανουάριος 2015) και το εν λόγω κέντρο υγείας λειτουργεί ως ένα συνοικιακό ιατρείο, μονάχα πρωινές ώρες και όχι απόγευμα, όχι Σαββατοκύριακο. Πέραν των άλλων, στην ευρύτερη περιοχή, διαμένουν κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, ομογενείς μας, από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, από τον Καναδά, την Αυστραλία, την Γερμανία κ.α., γεγονός που αυξάνει τον τοπικό πληθυσμό και δημιουργεί επιπλέον απαιτήσεις.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το Κέντρο Υγείας Καστορείου Λακωνίας, συστάθηκε το 1993, σύμφωνα με το ΦΕΚ 733/21/09/1993, όπου προέβλεπε τρεις (3) θέσεις υπόχρεων ιατρών.                                     Στις αρχές του 2015  και προ των εθνικών εκλογών, η υπαριθμον Υ3Β/οικ.6440/13-9-1993 κοινή υπουργική απόφαση «Σύσταση Κέντρου Υγείας (Κ.Υ.) Καστορείου Νομού Λακωνίας» (ΦΕΚ 733/Β΄) τροποποιείται και συμπληρώνεται ως ακολούθως:

Τα άρθρα 1 και 2 της απόφασης αντικαθίστανται ως εξής:

Άρθρο 1.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σύσταση Κέντρου Υγείας:

Συνιστάται Κέντρο Υγείας (Κ.Υ.) Καστορείου Νομού Λακωνίας, με έδρα την Κοινότητα Καστορείου,  ως αποκεντρωμένη οργανική μονάδα της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας. 

Άρθρο 2.

Σκοπός:

Σκοπός του Κέντρου υγείας είναι ο αναφερόμενος στις διατάξεις του άρθρου 15 του Ν. 1397/1993 και του άρθρ. 1 του ν. 4238/2014.

Προστίθενται τα ακόλουθα άρθρα:

Άρθρο 3.

Περιοχή ευθύνης του Κέντρου Υγείας:

Ως  περιοχή ευθύνης του Κέντρου Υγείας ορίζονται  η έδρα του και τα Τοπικά Διαμερίσματα Αγίου Κωνσταντίνου, Αγόριανης, Αλευρούς, Βορδονίων, Γεωργιτσίου, Λογκανίκου, Πελλάνας και Περιβολίων.         

Άρθρο 4.

Θέσεις προσωπικού:

Για τις ανάγκες του  κέντρου υγείας Καστορείου, συνιστώνται οι παρακάτω κατά κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα θέσεις προσωπικού:

ΚΛΑΔΟΣ ΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΩΝ ΓΙΑΤΡΩΝ ΕΣΥ:

Τρείς (3) θέσεις  Γενικής Ιατρικής ή Παθολογίας

Μία (1) θέση Μικροβιολογίας

Μία (1) θέση Ακτινοδιαγνωστικής

Μία (1) θέση Οδοντιατρικής

Μία (1) θέση Παιδιατρικής

Μία (1) θέση Καρδιολογίας.

ΛΟΙΠΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ:

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Τεχνολογικής εκπαίδευσης:

Μία (1) θέση κατηγορίας ΤΕ κλάδου Διοίκησης Μονάδων Υγείας       .

Τέσσερις (4) θέσεις κατηγορίας ΤΕ κλάδου Νοσηλευτικής.

Μία (1) θέση κατηγορίας ΤΕ κλάδου Ραδιολογίας – Ακτινολογίας .

Μία (1) θέση κατηγορίας ΤΕ κλάδου Ιατρικών Εργαστηρίων.

Μία (1)θέση κατηγορίας ΤΕ κλάδου Επισκεπτών-τριών Υγείας.

Μία (1) θέση κατηγορίας ΤΕ κλάδου Κοινωνικής Εργασίας.

 

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης:

Πέντε (5) θέσεις κατηγορίας ΔΕ κλάδου Βοηθών Νοσηλευτών.

Τρεις (3) θέσεις κατηγορίας ΔΕ κλάδου Διοικητικών γραμματέων.

Τέσσερις (4) θέσεις κατηγορίας ΔΕ κλάδου Πληρωμάτων Ασθενοφόρων.

Δύο (2) θέσεις κατηγορίας ΔΕ κλάδου Βοηθών Ιατρικών και Βιολογικών Εργαστηρίων (Παρασκευαστών).

Δύο (2) θέσεις κατηγορίας ΔΕ κλάδου Χειριστών Ιατρικών Συσκευών ή Ραδιολογίας – Ακτινολογίας.

Δύο (2) θέσεις κατηγορίας ΔΕ κλάδου Τεχνικών (Συντηρητής Κτιρίων).

 

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Υποχρεωτική εκπαίδευση:

Δύο (2) θέσεις κατηγορίας ΥΕ κλάδου Βοηθητικού Υγειονομικού Προσωπικού.

Μία (1) θέση κατηγορίας ΥΕ κλάδου Επιμελητών.

Την Κυριακή 18 Ιανουαρίου του έτους 2015, προ των εθνικών εκλογών, έλαβε χώρα μία λαμπρή τελετή εγκαινίων στο “κέντρο υγείας Καστορείου Λακωνίας”  και παραδόθηκε στους πολίτες των «βορείων δήμων» της Λακωνίας και επίσημα ,το νεοσύστατο Κέντρο Υγείας Καστορείου. Το «παρών» έδωσαν επίσημοι, εκπρόσωποι φορέων, αλλά και απλοί πολίτες της ευρύτερης περιοχής.

Το κέντρο υγείας Καστορείου ,λειτουργεί ως αποκεντρωμένη μονάδα της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, σε ένα ανακαινισμένο κτήριο, που βρίσκεται στην είσοδο του χωριού. Έχει εξοπλιστεί με ηλεκτρονικά μηχανήματα, απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό, γραφεία και οτιδήποτε άλλο χρειάζεται για τη λειτουργία του.

Επιπλέον, για την εύρυθμη λειτουργία του ΚΥ έχουν προκηρυχθεί θέσεις ειδικευμένων ιατρών και παραϊατρικού προσωπικού.

Το 2017, με βάση το νόμο 4486/2017, ΦΕΚ 115/Α/7-8-2017, τα χαρακτηριζόμενα ως Κέντρα Υγείας πανελλαδικά, είναι αποκεντρωμένες οργανικές μονάδες των Δ.Υ.Πε. και έχουν σκοπό την παροχή υπηρεσιών ιδίως:

α) ειδικευμένης περιπατητικής φροντίδας για τους ασθενείς που είτε προσέρχονται αυτοβούλως στα Κέντρα Υγείας, είτε παραπέμπονται από τις λοιπές υπηρεσίες Π.Φ.Υ. του Το.Π.Φ.Υ.,

β) εκτάκτων και επειγόντων περιστατικών,

γ) εργαστηριακού και απεικονιστικού ελέγχου,

δ) οδοντιατρικής φροντίδας ενηλίκων και παιδιών,

ε) φροντίδας μητέρας και παιδιού,

στ) φροντίδας παιδιών και εφήβων,

ζ) εξειδικευμένης πρόληψης,

η) φυσικοθεραπείας, εργοθεραπείας και λογοθεραπείας,

θ) ιατρικής της εργασίας,

ι) κοινωνικής ιατρικής και δημόσιας υγείας,

ια) προαγωγής υγείας.

Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, ύστερα από εισήγηση του Διοικητή της οικείας Υ.Πε., μπορεί να προστίθενται και άλλες συναφείς αρμοδιότητες στα Κέντρα Υγείας, ανάλογα με τις πληθυσμιακές και υγειονομικές ανάγκες.

2. Η παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 4238/2014 (Α΄ 38), αντικαθίσταται ως εξής:

«5. Η περιοχή ευθύνης κάθε Κέντρου Υγείας ονομάζεται Τομέας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Το.Π.Φ.Υ.) της οικείας Δ.Υ.Πε.. Εντός του Το Π.Φ.Υ. οι δημόσιες δομές παροχής υπηρεσιών Π.Φ.Υ., οι συμβεβλημένοι με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. πάροχοι υπηρεσιών Π.Φ.Υ., τα συμβεβλημένα με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. φαρμακεία, καθώς και τα δημοτικά ιατρεία συνιστούν το Τοπικό Δίκτυο Π.Φ.Υ.. Οι συμβεβλημένοι με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. πάροχοι, τα δημοτικά ιατρεία, καθώς και τα συμβεβλημένα με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. φαρμακεία, μπορεί να συμμετέχουν σε δράσεις προαγωγής υγείας και πρόληψης, υπό την εποπτεία της οικείας Δ.Υ.Πε.. Η περιοχή ευθύνης των Δ.Υ.Πε. διαιρείται σε Το.Π.Φ.Υ.. Σε κάθε δήμο αντιστοιχεί τουλάχιστον ένα Κέντρο Υγείας και σε κάθε δημοτική ενότητα τουλάχιστον μία Το.Μ.Υ. ή άλλη δημόσια μονάδα Π.Φ.Υ.. Ο αριθμός των Το.Π.Φ.Υ. και των αντίστοιχων Τοπικών Δικτύων Υπηρεσιών Π.Φ.Υ. κάθε Δ.Υ.Πε. μπορεί να ανακαθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας, ύστερα από εισήγηση του Διοικητή της οικείας Δ.Υ.Πε. και σύμφωνη γνώμη του ΚΕ.Σ.Υ.ΠΕ..»

3. Οι ιατροί που υπηρετούν με σχέση εργασίας πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης στα Κέντρα Υγείας, μπορούν ύστερα από αίτησή τους, γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου και απόφαση του Διοικητή της οικείας Υ.Πε. να συμμετέχουν στην τακτική λειτουργία του αντίστοιχου με την ειδικότητά τους τμήματος του Νοσοκομείου Αναφοράς ή άλλου Νοσοκομείου ή Κέντρου Υγείας της οικείας Δ.Υ.Πε. και στο πρόγραμμα εφημεριών του τμήματος αυτού, καθώς και στα απογευματινά ιατρεία, όπου αυτά λειτουργούν. Η ρύθμιση κάθε σχετικού θέματος γίνεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας. Ομοίως, στα Κέντρα Υγείας επιτρέπεται δυνάμει των άρθρων 17 και 18 του ν. 1397/1983 να παρέχουν τις υπηρεσίες τους ιατροί ειδικοτήτων των Νοσοκομείων Αναφοράς ή άλλου Νοσοκομείου της οικείας Δ.Υ.Πε. και με την ίδια ως άνω διαδικασία.

4. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Διοικητή της οικείας Υ.Πε. καθορίζεται το ωράριο λειτουργίας των Κέντρων Υγείας, ο τρόπος και τα κριτήρια διενέργειας εφημεριών και κάθε άλλο σχετικό θέμα. Μέχρι την έκδοση της ανωτέρω απόφασης τα Κέντρα Υγείας και οι λοιπές μονάδες παροχής Π.Φ.Υ. εξακολουθούν να λειτουργούν με το υφιστάμενο καθεστώς.

5. Τα Κέντρα Υγείας, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 3, στελεχώνονται από ιατρικό και άλλο προσωπικό, όπως:

α) ιατρούς με ειδικότητα αιματολογίας, ακτινοδιαγνωστικής, αλλεργιολογίας, αναισθησιολογίας, βιοπαθολογίας, γαστρεντερολογίας, γενικής ιατρικής, γενικής χειρουργικής, γυναικολογίας, δερματολογίας, ενδοκρινολογίας, ιατρικής της εργασίας, καρδιολογίας, κοινωνικής ιατρικής και δημόσιας υγείας, νευρολογίας, νεφρολογίας οδοντιατρικής, ορθοπεδικής, ουρολογίας, οφθαλμολογίας, παθολογίας, παιδιατρικής, παιδοψυχιατρικής, πνευμονολογίας, ρευματολογίας, φυσικής ιατρικής και αποκατάστασης, ψυχιατρικής και ωτορινολαρυγγολογίας,

β) βοηθούς ιατρικών και βιολογικών εργαστηρίων, βοηθούς νοσηλευτών, επαγγελματίες δημόσιας και κοινοτικής υγείας, όπως επόπτες δημόσιας υγείας και επισκέπτες υγείας, εργοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, λογοθεραπευτές, μαίες, νοσηλευτές, ραδιολόγους-ακτινολόγους, τεχνολόγους ιατρικών εργαστηρίων, φυσικοθεραπευτές, χειριστές ιατρικών συσκευών,

γ) διοικητικό προσωπικό,

δ) τεχνικό και άλλο υποστηρικτικό προσωπικό.

6. Οι κλάδοι για τη στελέχωση του Κέντρου Υγείας με επιστημονικό, λοιπό υγειονομικό και διοικητικό προσωπικό καθορίζονται ως εξής:

α) ΠΕ Νοσηλευτικής

β) ΠΕ Κοινωνικών Λειτουργών

γ) ΠΕ Ψυχολογίας

δ) ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού

ε) ΠΕ Διαιτολόγων – Διατροφολόγων

στ) ΠΕ Λογοθεραπείας και ΠΕ Ειδικών Παιδαγωγών

ζ) ΤΕ Νοσηλευτικής

η) ΤΕ Κοινωνικών Λειτουργών

θ) ΤΕ Φυσικοθεραπείας

ι) ΤΕ Εργοθεραπείας

ια) ΤΕ Λογοθεραπείας

ιβ) ΤΕ Ιατρικών Εργαστηρίων (Τεχνολόγων)

ιγ) ΤΕ Μαιευτικής

ιδ) ΤΕ Επισκεπτών/-τριών Υγείας

ιε) ΤΕ Ραδιολογίας – Ακτινολογίας

ιστ) ΤΕ Διοικητικού – Λογιστικού

ιζ) ΤΕ Διοίκησης Μονάδων Υγείας και Πρόνοιας

ιη) ΤΕ Οδοντοτεχνιτών

ιθ) ΤΕ Διαιτολόγων – Διατροφολόγων

κ) ΔΕ Πληρωμάτων Ασθενοφόρων

κα) ΔΕ Βοηθοί Οδοντιατρείου

κβ) ΔΕ Βοηθών Νοσηλευτών

κγ) ΔΕ Βοηθών Ιατρικών και Βιολογικών Εργαστηρίων

κδ) ΔΕ Χειριστών Ιατρικών Συσκευών (Χειριστών – Εμφανιστών)

κε) ΔΕ Οδοντοτεχνιτών

κστ) ΔΕ Βοηθών Οδοντοτεχνιτών

κζ) ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων

κη) ΔΕ Διοικητικού – Λογιστικού

κθ) ΔΕ Τεχνικοί – Συντηρητές

λ) ΔΕ Οδηγοί

λα) ΥΕ Βοηθητικού Υγειονομικού Προσωπικού.

 Κατά τους ειδικούς, δεν υφίσταται κέντρο υγείας, χωρίς 12 άτομα εξειδικευμένο προσωπικό κατ’ ελάχιστο. Οι θέσεις προβλέπονται στο Φύλλο εφημερίδας της κυβερνήσεως (ΦΕΚ), αλλά το ΦΕΚ δεν εφαρμόζεται στην πράξη, καθώς δεν ακολούθησε τοποθέτηση προσωπικού από το Υπουργείο υγείας, διαχρονικά. Οι κάτοικοι, επισκέπτες, τουρίστες και ομογενείς των βορείων δήμων, δεν ενδιαφέρονται για τα έγγραφα (ΦΕΚ), που αποτελούν μία εικονική πραγματικότητα που δεν τους προσφέρει πρακτικά οτιδήποτε, αλλά ενδιαφέρονται για την ουσία, την εξυπηρέτηση των αναγκών τους, το αίσθημα ασφάλειας, την ολοήμερη λειτουργία πρωτοβάθμιας δομής και την καθημερινότητα τους.

Όλες οι Δημόσιες Υπηρεσίες και οι λοιποί φορείς του δημόσιου τομέα ,υποχρεούνται να υποβάλλουν προγραμματισμό των αναγκών τους σε τακτικό και έκτακτο προσωπικό σε ετήσια βάση στο Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο είναι αρμόδιο για τον προγραμματισμό προσλήψεων προσωπικού σε όλους τους φορείς του δημόσιου τομέα.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την κίνηση της διαδικασίας πρόσληψης προσωπικού (τακτικού ή εκτάκτου) καθώς και με ανάθεση έργου, από οποιοδήποτε φορέα του δημόσιου τομέα, εκτός των ρητά προβλεπομένων εξαιρέσεων, είναι η έγκριση της Τριμελούς Επιτροπής της ΠΥΣ 33/2006.

Για να αποφευχθούν οι χρονοβόρες διαδικασίες, στις περισσότερες περιπτώσεις, διαχρονικά επιλέγεται η λύση των μεταθέσεων ή αποσπάσεων προσωπικού από άλλες δομές ή πρόσληψη συμβασιούχων ή εργαζομένων με “μπλοκάκι” ή προσλήψεις μέσω ΚΕΕΛΠΝΟ – ΕΟΔΥ.
 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης