Μια κορυφαία εταιρεία κινεζικής τεχνολογίας ανακοίνωσε ότι έχει αναπτύξει μια νέα μορφή ραντάρ που είναι σε θέση να ανιχνεύσει αεροσκάφη «stealth» 100 χιλιόμετρα μακριά.

Η σημαντική ανακάλυψη βασίζεται σε φυσικό φαινόμενο γνωστό ως «κβαντική διεμπλοκή», την οποία ο Άλμπερτ Αϊνστάιν είχε ονομάσει «τρομακτική δράση από απόσταση» που αφορούσε όμως τότε, ένα πείραμα βασιζόμενο στο φαινόμενο της κβαντικής σύμπλεξης (entanglement), για ακριβή τηλεμεταφορά κβαντικών πληροφοριών σε λίγα μέτρα.

Η «China Electronics Technology Group Corporation» (CETC), που ελέγχεται άμεσα από την κεντρική κυβέρνηση της Κίνας, ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι πεπλεγμένα φωτόνια του νέου συστήματος ραντάρ, είχαν εντοπίσει στόχους 100 χιλιόμετρα μακριά σε μια πρόσφατη δοκιμή πεδίου.

Η υπηρεσία Αμυντικών Προηγμένων Ερευνητικών Έργων της Αμερικής, έχει χρηματοδοτήσει παρόμοιες έρευνες και στρατιωτικούς προμηθευτές, όπως η Lockheed Martin, επίσης, σχέδια για την ανάπτυξη κβαντικών συστημάτων ραντάρ για σκοπούς μάχης, σύμφωνα με αναφορές των μέσων ενημέρωσης, αλλά η πρόοδος αυτών των ερευνών παραμένει άγνωστη.

Στο Πανεπιστήμιο του «Nanjing» ο καθηγητής φυσικής Ma Xiaosong, ο οποίος έχει μελετήσει την Κβαντική Φυσική ή Κβαντομηχανική ανέφερε για το κβαντικό ραντάρ, πως «δεν έχουμε δει κάτι τέτοιο σε μια ανοικτή έκθεση».

Ερευνητής σε ένα πανεπιστήμιο στη βορειοδυτική Κίνα, δήλωσε ότι η πραγματική εμβέλεια του νέου ραντάρ θα μπορούσε να είναι ακόμη μεγαλύτερη από αυτή που ανακοινώθηκε από την CETC.

Οι επιστήμονες αναφέρουν ότι είναι «σοκαρισμένοι», διότι, μέχρι πρόσφατα, η ιδέα του κβαντικού ραντάρ είχε παραμείνει σε μεγάλο βαθμό, περιορισμένη σε κυήματα φαντασίας.

Η κβαντική φυσική αναφέρει ότι αν δημιουργήσουμε ένα ζευγάρι φωτονίων από τη διάσπαση του αρχικού φωτονίου με ένα κρύσταλλο, η αλλαγή στο φωτόνιο θα επηρεάσει αμέσως το δίδυμό του, ανεξάρτητα από την μεταξύ τους απόσταση.

Ένα κβαντικό ραντάρ, δημιουργώντας ένα μεγάλο αριθμό πεπλεγμένων ζευγών φωτονίων θα είναι σε θέση να λαμβάνει ακριβείς πληροφορίες σχετικά με ένα στόχο, μεταξύ των οποίων, το σχήμα, τη θέση, την ταχύτητα ή τη θερμοκρασία του ή και ακόμη τη χημική σύνθεση των χρωμάτων του.

Τα κβαντική ραντάρ είναι πολύ πιο αποτελεσματικά από τα σημερινά στο τομέα της ανίχνευσης «stealth» αεροσκαφών, τα οποία χρησιμοποιούν ειδικά υλικά επίστρωσης για να αποφεύγουν την ανίχνευση από ραδιοκύματα, χρησιμοποιώντας μια ποικιλία τεχνολογιών που μειώνουν την αντανάκλαση από την εκπομπή των ραντάρ και τις υπέρυθρες ακτίνες ραδιοσυχνοτήτων (RF).

Η σημαντική ανακάλυψη CETC επωφελήθηκε σε μεγάλο βαθμό από την πρόσφατη ραγδαία ανάπτυξη των ανιχνευτών φωτονίων.

Η CETC αναφέρει πως το πλεονέκτημα του κβαντικού ραντάρ, δεν περιορίζεται μόνο στην ανίχνευση «stealth» αεροπλάνων.

Η συγκεκριμένη ανακάλυψη, έχει ανοίξει ένα «εντελώς νέο τομέα στην έρευνα», καθώς τα τωρινά συστήματα ραντάρ είναι πολύ πιο ευαίσθητα σε δυσμενείς συνθήκες μάχης.

Τα κβαντικά συστήματα ραντάρ είναι πιο μικρά και δεν μπορεί γίνει ο ακριβής εντοπισμός της τοποθεσίας τους, σύμφωνα με την CETC.

Η εταιρεία έχει συνεργαστεί με επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Επιστήμης και Τεχνολογίας της Κίνας στην επαρχία Anhui, όπου έχουν καταρτιστεί τα σχέδια του πρώτου κβαντικού δορυφόρου.

Επιμέλεια: Φάνης Επιτροπάκης