Στην Επίδαυρο «πετούν» την Παρασκευή 7 και το Σαββατοκύριακο 8 & 9 Αυγούστου οι «Όρνιθες» του Αριστοφάνη, που θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2020. Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ), μετά τις πετυχημένες «πτήσεις» των «Ορνίθων» στο Θέατρο Δάσους της Θεσσαλονίκης και στο Αρχαίο Θέατρο του Δίου, παρουσιάζει τη διαχρονική κωμωδία του Αριστοφάνη, σε μετάφραση Κ.Χ. Μύρη και σκηνοθεσία Γιάννη Ρήγα, ο οποίος μετείχε το 1975 στην αναβίωση της εμβληματικής παράστασης των «Ορνίθων» του 1959, σε σκηνοθεσία Κάρολου Κουν, μουσική Μάνου Χατζιδάκι, σκηνικά Γιάννη Τσαρούχη.

«Η σκέψη μου, η αισθητική μου, η αντίληψή μου για όλο το θέατρο σφυρηλατήθηκε γιατί πήρα μέρος σε εκείνη την πρώτη αναβίωση του 1975 κι είχα να αντιμετωπίσω τρία πράγματα: Αυτή τη μνήμη η οποία με συνάρπασε στα νιάτα μου, τη δυσκολία του πώς ξεπερνιέται αυτό, αλλά και του πώς “χτίζεις” ξανά τους “Όρνιθες” από την αρχή. Νομίζω ότι το αποτέλεσμα είναι το δικό μας βλέμμα, το βλέμμα του 2020 και νομίζω ότι ναι, “κλείνουμε το μάτι” στον μεγάλο μας δάσκαλο, του δείχνουμε πόσο τον σεβόμαστε και πόσο τον θυμόμαστε, αλλά η παράσταση από εκεί και έπειτα είναι η δικιά μας παράσταση. Ήταν ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα, σε πολύ δύσκολες στιγμές, αλλά παράλληλα αυτή η δυσκολία μάς βοήθησε να δούμε περισσότερο τους εαυτούς μας, να συνθηκολογήσουμε με κάποια πράγματα, να μεγαλώσουμε περισσότερο» δήλωσε ο Γιάννης Ρήγας στη συνέντευξη τύπου που παραχωρήθηκε στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, στη οδό Φρυνίχου 14, στην Πλάκα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Τολμήσαμε να αναμετρηθούμε με μια τεράστια πρόκληση, με τον “μύθο” των “Ορνίθων”, γι’ αυτό και επιλέξαμε το Θέατρο Τέχνης γι’ αυτή τη συνέντευξη» ανέφερε από την πλευρά του ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ, Νίκος Κολοβός. «Νιώθουμε αυτή την εμβληματική στιγμή ως μια αρχή μιας καινούριας σταδιοδρομίας του ΚΘΒΕ» διευκρίνισε ο ίδιος, αναφερόμενος παράλληλα στη δυσκολία του εγχειρήματος, ειδικά μέσα σε μια εποχή αβεβαιότητας. «Η προσπάθειά μας ήταν να βρεθούμε ετοιμοπόλεμοι κι αυτό δεν είναι εύκολο, γιατί δεν είναι θέμα τεχνικό, αλλά είναι θέμα κυρίως συντήρησης ενός ονείρου, το οποίο ανά πάσα στιγμή μπορεί να διαψευστεί» σημείωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ.

«Χαίρομαι γιατί όλοι οι συντελεστές και οι ηθοποιοί της παράστασης έδωσαν μια προσπάθεια με πάρα πολύ κόπο και αγώνα, μέσα σε πολύ συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, με τις απαγορεύσεις που όλοι γνωρίζουμε για να καταφέρουμε να έχουμε αυτό το αποτέλεσμα. Τα πουλιά ταξιδεύουν στην Επίδαυρο, πάνε στη χώρα της Ουτοπίας, τη Νεφελοκοκκυγία, για να αποδειχτεί για άλλη μια φορά ότι οι ουτοπίες είναι πάντα ουτοπίες, αλλά εμείς μένουμε σταθερά στο αποτέλεσμα» σχολίασε ο Νίκος Νικολάου, αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ, αναφερόμενος τόσο στο «πέταγμα» της παράστασης των «Ορνίθων», όσο και του ΚΘΒΕ.

«Είναι ένα έργο τεράστιο. Για μένα είναι ένα φιλοσοφικό έργο, είναι τιμή μου που συμμετέχω σε αυτό. Όσες φορές και να το διαβάσω, όσες φορές κι αν το έχω δει πάντα μένω αιωρούμενος. Ίσως αυτό θέλει να πει το έργο, ότι μείνετε λίγο σε μια “αιώρηση” και σκεφτείτε λίγο περισσότερο ποιους διαλέγετε να σας κυβερνούν» υπογράμμισε ο Ταξιάρχης Χάνος, ο οποίος ερμηνεύει τον Πεισθέταιρο, που, μαζί με τον Ευελπίδη, απηυδισμένοι από τη διαφθορά στην οποία έχει περιέλθει η πόλη τους, αποφασίζουν να ιδρύσουν μια νέα, ιδανική Πολιτεία μεταξύ ουρανού και γης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Υπήρχε μια πολύ ωραία συνεννόηση στις πρόβες και αυτή η συνεννόηση συνεχίζεται. Η παράσταση είναι εν εξελίξει, πάντα κάτι βρίσκουμε κάθε φορά. Όταν έχεις ένα τέτοιο κείμενο, κάθε φορά ανακαλύπτεις κάτι καινούριο. Κι αυτό δεν σταματά ποτέ» σημείωσε ο Χρήστος Στέργιογλου, ο οποίος ενσαρκώνει τον Έποπα, κάποτε άνθρωπο, τώρα τσαλαπετεινό, που θα βοηθήσει στην ίδρυση της Νεφελοκοκκυγίας. «Ο σχεδιασμός ξεκίνησε πρώτα με τα πουλιά και επειδή θέλαμε να δώσουμε ένα ζωγραφικό-εικαστικό αποτέλεσμα έγινε πολύ χειροποίητη δουλειά. Στην ουσία ζωγραφίστηκαν τα κοστούμια. Χρειάστηκαν αρκετά άτομα να δουλέψουν γι’ αυτό. Και νομίζω ότι το αποτέλεσμα πλησιάζει σε αυτό που θέλαμε» υπογράμμισε η ενδυματολόγος Δέσποινα Ντάνη.

Μια εικαστική έκπληξη θα πλαισιώνει τις παραστάσεις της Επιδαύρου. Έργα ομογενών καλλιτεχνών της διασποράς από το Μεξικό, την Αργεντινή, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ουγγαρία, τη Ρωσία, την Αυστρία, το Βέλγιο, την Αμερική και αλλού, εμπνευσμένα από «τους Όρνιθες … για τους Όρνιθες». Τους ομογενείς καλλιτέχνες θα «υποδεχθούν» στην Ελλάδα οι σπουδαίοι εικαστικοί Αλέκος Φασιανός, Γιώργος Σταθόπουλος, Άγγελος Αντωνίου και Γιάννης Μετζικώφ με τις δικές τους εμπνεύσεις. Η έκθεση «Ορνιθο/Θεομαχία-Νοημοσύνη Σμήνους», μετά το πέρας της περιοδείας, θα επιστρέψει στο Βασιλικό Θέατρο ως μόνιμη έκθεση αναφοράς στο ΚΘΒΕ. «Η ιδέα γεννήθηκε μέσα στον κορωνοϊό. Αυτό που θελήσαμε ήταν οι “σπουδαίοι” να επιστρέψουν στη γενέτειρα. Όχι όμως μόνο σε αυτή την πατρίδα που γέννησε τους προπάτορές τους, αλλά και στην πατρίδα που σήμερα και πάντα έδωσε φως αρχαίο ελληνικό αθάνατο» δήλωσε η Χρύσα Στάμου, δημοσιογράφος και επιμελήτρια της έκθεσης, που είχε και την ιδέα για τη δημιουργία της.

Ο Αριστοφάνης έγραψε τους «Όρνιθες» το 414 π.Χ., στα χρόνια του Πελοποννησιακού Πολέμου, και μέσα από το έργο του ασκεί οξύτατη κριτική στην Αθηναϊκή Δημοκρατία και στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσαν οι θεσμοί της. Αν και η σάτιρα συνδέεται άμεσα με τον τόπο και τον χρόνο γραφής, η ευρηματική μετάφραση του Κ.Χ. Μύρη κατορθώνει να μεταφέρει το κείμενο στο σήμερα και να το αποδώσει μέσα από έναν λόγο τολμηρό και επίκαιρο.

Πηγή: ΑΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης