H άσκηση μειώνει τα λιπίδια του αίματος

Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 1 Οκτωβρίου 2020, 13:45
H άσκηση μειώνει τα λιπίδια του αίματος

Ζήσης Ψάλλας

Το λίπος που προσλαμβάνεται από τη διατροφή προκαλεί στα υγιή άτομα μια σταδιακή αύξηση των τριγλυκεριδίων του αίματος, η οποία υποχωρεί μετά από 6-8 ώρες.

Αυτό όμως δεν φαίνεται να ισχύει για τα υπερλιπιδαιμικά άτομα. Σ' αυτά τα άτομα, το λίπος που προσλαμβάνεται με το πρώτο γεύμα της ημέρας περνάει στην κυκλοφορία του αίματος, κατά τη διάρκεια περίπου του δεύτερου γεύματος, ενώ το λίπος από το δεύτερο γεύμα εξακολουθεί να απορροφάται κατά τη διάρκεια του βραδινού γεύματος.

Κατά συνέπεια τα λιπίδια και οι λιποπρωτεΐνες του αίματος βρίσκονται, κάτω από τη διαδοχική επίδραση του προηγούμενου γεύματος καθ' όλη τη διάρκεια της μέρας, και μόνο κατά τις πρώτες πρωινές ώρες βρίσκεται κανείς πραγματικά σε «φάση νηστείας». Καθώς λοιπόν τρώμε ανά 4-6 ώρες, γίνεται σαφές ότι μερικοί άνθρωποι βρίσκονται σε μεταγευματικό στάδιο καθ΄ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Πολλές έρευνες έδειξαν, ότι μετά από ένα υψηλό σε λίπος γεύμα, τα επίπεδα τριγλυκεριδίων στο αίμα είναι πολύ υψηλότερα στους ασθενείς με καρδιαγγειακή νόσο, ενώ και τα επίπεδα τριγλυκεριδίων νηστείας είναι επίσης υψηλά, σε σχέση με τα υγιή άτομα.

Η άσκηση, τόσο η αερόβια όσο και η αναερόβια, που έχουν προηγηθεί ενός γεύματος μειώνουν σημαντικά τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων στο αίμα.

Η αερόβια άσκηση μέτριας έντασης (60-65% της μέγιστης πρόσληψης οξυγόνου) και διάρκειας 90 λεπτών, που πραγματοποιείται 14 ως 16 ώρες πριν από την πρόσληψη ενός γεύματος υψηλού σε λίπος, μειώνει τη μεταγευματική λιπαιμία κατά 20-30%, συμβάλλοντας στη μείωση των παραγόντων κινδύνου για την ανάπτυξη στεφανιαίας νόσου (Aldred et al, 1994). 

Μια ελληνική μελέτη εξέτασε την επίδραση της άσκησης με αντιστάσεις (βάρη), στη μεταγευματική συγκέντρωση των τριγλυκεριδίων του αίματος, σε υγιείς γυναίκες 25-40 ετών. Μία συνεδρία άσκησης με αντιστάσεις επέφερε μείωση των επιπέδων νηστείας των τριγλυκεριδίων του αίματος κατά 23,7% σε σχέση με την ομάδα ελέγχου. Επίσης, η άσκηση μείωσε κατά 23% τη μεταγευματική απόκριση των τριγλυκεριδίων για τις 6 ώρες που ακολούθησαν το γεύμα. Πάντως, η άσκηση με αντιστάσεις δεν άλλαξε τα επίπεδα γλυκόζης, μεταγευματικά ή νηστείας.

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 1 Οκτωβρίου 2020, 13:45