Νέες επενδυτικές ευκαιρίες δημιουργούνται στην αγορά των containerships για τους Έλληνες εφοπλιστές, αφού τα γερμανικά ναυτιλιακά funds, που δραστηριοποιούνται κυρίως με πλοία μικρής και μεσαίας χωρητικότητας, υποχωρούν.
Σύμφωνα με το γερμανικό οίκο TPW, μέχρι τώρα τουλάχιστον 100 γερμανικά funds, που επενδύουν στη ναυτιλία, «έβαλαν λουκέτο», λόγω της κρίσης που έχει χτυπήσει και τα containerships, ενώ ακόμα 800 απειλούνται με χρεοκοπία. Σημειώνεται ότι τα γερμανικά funds διαθέτουν το μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο σε ότι αφορά τα containerships με μικρομεσαίες χωρητικότητες.
Χαρακτηριστικό του προβλήματος που αντιμετωπίζουν είναι ότι η κίνηση στα λιμάνια της Ευρώπης έπεσε δραματικά, μέσα στον Ιούλιο. Συγκεκριμένα, οι εισαγωγές από την Αμερική μειώθηκαν κατά 7,5% σε σχέση με πέρυσι, ενώ κατά 9% κατρακύλησαν οι εισαγωγές από την Ασία. Επίσης, η κίνηση έχει πέσει κατά 16% στη Μεσόγειο, λόγω και της κρίσης που ταλανίζει της χώρες του ευρωπαϊκού Νότου.
Σύμφωνα με την Alpha Liner, η πίεση στα μικρότερα πλοία έχει ενταθεί τους τελευταίους μήνες. Όπως αναφέρει, σε μια περίοδο που τα μεγάλα πλοία ανεβάζουν στροφές, τα μικρά αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξεύρεσης φορτίου.
Το «εκρηκτικό κοκτέιλ» συμπληρώνεται από τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες για την εξεύρεση ρευστότητας. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της εξόδου από τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας της γερμανικής Commerzbank, η οποία διαθέτει το δεύτερο μεγαλύτερο ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο στο κόσμο, καθώς και μεγάλο μερίδιο στη χρηματοδότηση της γερμανικής πλοιοκτησίας.
Στον αντίποδα, οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι κυριαρχούν στα bulkers και τα δεξαμενόπλοια και είναι πρωτοπόροι στην αγορά των LNG carriers, την τελευταία τριετία επιχειρούν δυναμικό άνοιγμα στην αγορά των containerships. Η ελληνική εφοπλιστική κοινότητα «χτυπάει» σε δύο ταμπλό, αφού από τη μια πραγματοποιεί επενδύσεις πολλών δισ. δολαρίων για ναυπήγηση μεγάλων σε μεταφορική ικανότητα containerships (τις μεγαλύτερες επενδύσεις έχουν κάνει τα τελευταία χρόνια η Danaos και η Costamare, ενώ, μέσα στον Ιούλιο, η Enesel συμφώνησε για τη ναυπήγηση 10 containerships, έναντι 1,2 δισ. δολαρίων), ενώ αγοράζουν συνήθως από τη second hand market πλοία μεσαίας και μικρής χωρητικότητας.
Η αύξηση του μεριδίου των Ελλήνων εφοπλιστών στα containerships είναι χαρακτηριστική την τελευταία τριετία. Το 2010, ο ελληνόκτητος στόλος περιελάμβανε 235 πλοία, ενώ αντιστοιχούσε το 4,3% του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό πλοίων και το 5,6% σε όρους χωρητικότητας. Το 2011, ο ελληνόκτητος στόλος, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), μετρούσε 258 πλοία και αντιστοιχούσε στο 4,8% του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό πλοίων και στο 6% σε όρους χωρητικότητας. Φέτος, το Μάρτιο, έφτασε τα 302 πλοία ή το 5,5% του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό πλοίων και το 6,9% σε tonnage.
Σε ότι αφορά την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, το 2010, οι Έλληνες εφοπλιστές είχαν αγοράσει 55 containerships, συνολικής αξίας 1,13 δισ. δολαρίων. Ένα χρόνο μετά, έκλεισαν το 2011 με 42 αγορές αξίας 1,21 δισ. δολαρίων, ενώ φέτος μέχρι στιγμής έχουν επενδύσει 476 εκατ. δολάρια για να αγοράσουν 24 containeships.
Μεγάλα ονόματα
Στην αγορά των containerships εισέρχονται ορισμένα από τα μεγαλύτερα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, όπως η Costamare, των αδελφών Κωνσταντίνου, Αχιλλέα και Χρήστου Κωνσταντακόπολου, γιων του αείμνηστου Βασίλη Κωνσταντακόπολου, η Danaos Corporation του δρα Γιάννη Κούστα, η Boxships του Μιχάλη Μποδούρογλου, η Lomar Corporation της οικογένειας Λογοθέτη, η Enesel της οικογένειας συμφερόντων Νικόλαου Λαιμού, η Euromar του Αριστείδη Πίττα, η Thenamaris συμφερόντων Ντίνου Μαρτίνου, η Eastern Mediterranean συμφερόντων Θανάση Μαρτίνου, η Avin International του ομίλου Βαρδινογιάννη, η Technomar Shipping του Γιώργου Γιουρούκου, η Transworld συμφερόντων Χρήστου Μυλωνά, η Goldenport Shipmanagement Ltd, συμφερόντων Πάρη και Γιάννη Δράγνη, η Tsakos Shipping & Trading SA του ομίλου Τσάκου, η Target Marine SA συμφερόντων Αντώνη Κομνηνού, η Diana Containerships του Συμεών Παληού, η Metrostar συμφερόντων Θόδωρου Αγγελόπουλου, η Chartworld της οικογένειας Κολλάκη, η Dioryx Maritime Corp συμφερόντων Δημήτρη Παπαδημητρίου, η Capital Maritime & Trading του Ευάγγελου Μαρινάκη, ενώ και ο Γιώργος Οικονόμου έχει επενδύσει αγοράζοντας το 10% της Danaos.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική

