Η «Διακήρυξη των Αθηνών», η οποία θέτει τις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ), με στόχο την υποστήριξη, την ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, υιοθετήθηκε στην Άτυπη Υπουργική Σύνοδο των κρατών-μελών της ΕΕ και κρατών του ΕΟΧ, που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη στο Ζάππειο Μέγαρο, στο πλαίσιο της ελληνικής Προεδρίας στο Συμβούλιο της ΕΕ.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο οποίος προήδρευσε στη σύνοδο, τόνισε κηρύττοντας την έναρξη των εργασιών της, το ιδιαίτερα σημαντικό έργο του Διεθνή Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και τη σημασία της αποτελεσματικής εφαρμογής των διεθνών συμβάσεών του σε παγκόσμιο επίπεδο, και την αναγκαιότητα συμβατότητας της ενωσιακής νομοθεσίας με τους διεθνείς κανόνες του ΙΜΟ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο υπουργός μιλώντας κατά τη διάρκεια της συνόδου, αναφέρθηκε στο φαινόμενο της παράνομης μετανάστευσης από τη θάλασσα με αφορμή το τραγικό περιστατικό με την απώλεια ζωών μεταναστών βόρεια της Σάμου.

«Χρειάζεται μία κοινή στάση όλων των Ευρωπαίων εταίρων για την αντιμετώπιση του φαινομένου της παράνομης μετανάστευσης από τη θάλασσα, καθώς είναι ένα θέμα που απασχολεί το σύνολο της ΕΕ» τόνισε ο κ. Βαρβιτσιώτης, αναφέροντας ότι στη Διακήρυξη των Αθηνών προβλέπεται η ανάπτυξη στενής συνεργασίας μεταξύ των εθνικών αρχών της ΕΕ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με οργανισμούς όπως ο Frontex, καθώς και με τις ευρωπαϊκές ακτοφυλακές για την ενίσχυση της ασφάλειας των συνόρων και συνολικά του θαλάσσιου χώρου.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου υπογράμμισε ως σημαντικότερα σημεία, τα οποία θα αποτελέσουν τις πολιτικές προτεραιότητες της ΕΕ για τη ναυτιλία τα επόμενα έτη, όπως αναδεικνύονται από τη «Διακήρυξη των Αθηνών», τα εξής:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

(α) Ο σημαντικός ρόλος που διαδραματίζει η ναυτιλία στην ευρωπαϊκή οικονομία και ευημερία.

(β) Η διασφάλιση της μακροπρόθεσμης ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας.

(γ) Η αύξηση της απασχόλησης στον ναυτιλιακό τομέα, λέγοντας χαρακτηριστικά ο κ. Βαρβιτσιώτης «ότι η συνολική απασχόληση στη Θαλάσσια Οικονομία μπορεί να υπερβεί την εκτίμηση των 7 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας έως το 2020, εφόσον υποστηριχθεί από πολιτικές κατάρτισης που να εξασφαλίζουν ένα ευκίνητο εργατικό δυναμικό με επαρκή εξειδίκευση και εμπειρία, απαντώντας στην πρόκληση της ευρωπαϊκής ανεργίας».

(δ) Η ελεύθερη πρόσβαση στις αγορές.

(ε) Η ενδυνάμωση του ρόλου της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων στην ΕΕ. Στο σημείο αυτό ο υπουργός αναφέρθηκε στην ανάγκη εξεύρεσης χρηματοοικονομικής υποστήριξης για την αντικατάσταση των γηραιών πλοίων του short sea με νέα τα οποία θα έχουν περιβαλλοντολογικές προδιαγραφές, και 2ον για τη μετατροπή των ήδη υπαρχόντων σε νέες τεχνολογίες, όπως επιβάλλει η κατανάλωση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, δηλαδή scrubbers ή LNG, ευελπιστώντας ότι όλα αυτά θα μπορούσαν να γίνουν σε κοινοτικά ναυπηγεία.

(στ) Οι αποτελεσματικές ευρωπαϊκές ψηφιακές ναυτιλιακές υπηρεσίες, και

(ζ) Ο ηγετικός ρόλος της ΕΕ στον τομέα της ναυτιλιακής τεχνολογίας και καινοτομίας.

(η) Ενσωμάτωση της έννοιας της «Νησιωτικότητας» στη χάραξη των ευρωπαϊκών πολιτικών. Ο σκοπός της εισαγωγής της ιδέας της Νησιωτικότητας στις πολιτικές της ΕΕ, όπως ανέφερε ο υπουργός είναι «να αποτραπεί ο περιφερειακός και κοινωνικός αποκλεισμός και απομόνωση και να προσφέρουμε ισότιμες ευκαιρίες ανάπτυξης στα μικρά και απομακρυσμένα νησιά μας».

Από τη μεριά του ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπος Μεταφορών, Siim Kallas, ευχαρίστησε τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου γι’ αυτήν την πρωτοβουλία και επισήμανε ότι οι στόχοι της Διακήρυξης, όπως την υιοθέτησαν τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. και τα κράτη του ΕΟΧ, αποτελούν τους στόχους ολόκληρης της ΕΕ, και ότι σε αυτήν την προσπάθεια οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα εργαστούν εποικοδομητικά με τα κράτη-μέλη της ΕΕ.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης