Άνοιξαν οι κάλπες στην Ισπανία για τις περιφερειακές εκλογές, οι οποίες λαμβάνουν τη μορφή ενός άτυπου δημοψηφίσματος για την ανεξαρτησία της Καταλονίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Επισήμως, οι κάτοικοι αυτής της βιομηχανικής περιοχής, μεταξύ των Πυρηναίων και της Μεσογείου, καλούνται στις τοπικές εκλογές να αναδείξουν το νέο κοινοβούλιο της περιφέρειάς τους.

Ωστόσο, ο βασικός συνασπισμός που υποστηρίζει την ανεξαρτησία της Καταλονίας, το «Μαζί για το Ναι» –που σχηματίσθηκε από το κόμμα CDC του επικεφαλής της καταλανικής κυβέρνησης Αρτούρ Μας, το ERC (αριστερά) και άλλες αποσχιστικές ενώσεις–, θέλει να ξεκινήσει τη διαδικασία ανεξαρτητοποίησης της επαρχίας, εφόσον κερδίσει μαζί με τον ακροαριστερό σχηματισμό CUP –που επίσης τάσσεται υπέρ της ανεξαρτησίας– την απόλυτη πλειοψηφία στο περιφερειακό κοινοβούλιο, δηλαδή 68 από τις 135 έδρες.

Τα περίπου 2.700 εκλογικά κέντρα θα είναι ανοικτά ως τις 20:00 (τοπική ώρα, 21:00 ώρα Ελλάδας) και οι πρώτες εκτιμήσεις για τη συμμετοχή των ψηφοφόρων θα είναι διαθέσιμες από τις 14:00 (τοπική ώρα, 15:00 ώρα Ελλάδας).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι οπαδοί του όχι στην ανεξαρτησία της Καταλονίας θα προσέξουν ιδιαίτερα το ποσοστό συμμετοχής, καθώς μπορεί να είναι ενδεικτικό της συσπείρωσής τους. Αντίθετα οι οπαδοί της ανεξαρτητοποίησης είναι ήδη πολύ κινητοποιημένοι.

Ο Ισπανός πρωθυπουργός Μαριάνο Ραχόι δεν είχε σταματήσει κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας να καλεί τους ψηφοφόρους του όχι, «τη σιωπηλή πλειοψηφία», να πάνε να ψηφίσουν. «Να μην αποφασίσουν για μας» τόνισε την Παρασκευή το βράδυ από τη Βαρκελώνη.

Ο Ραχόι έχει την υποστήριξη του Αμερικανού προέδρου Μπαράκ Ομπάμα, της Γερμανίδας καγκελαρίου Άνγκελα Μέρκελ και του Βρετανού πρωθυπουργού Ντέιβιντ Κάμερον.

Η σημασία της Καταλονίας σε αριθμούς

Δημογραφία

Η Καταλονία κατοικείται από 7,5 εκατομμύρια ανθρώπους (με συνολικό πληθυσμό της Ισπανίας τα 46,77 εκατομμύρια) και είναι η δεύτερη μεγαλύτερη από τις 17 περιφέρειες της χώρας, μετά την Ανδαλουσία των 8,4 εκατ. κατοίκων. Σχεδόν 73% των κατοίκων της Καταλονίας ομιλεί τα καταλανικά, ενώ περίπου 15% είναι αλλοδαποί.

Οικονομία

Η Καταλονία αντιπροσωπεύει το 19% του ΑΕΠ της Ισπανίας, με βάση τα στοιχεία του 2014 και είναι η πλουσιότερη περιφέρεια της χώρας, με προϊόν περίπου 200 δισ. ευρώ.
Το ετήσιο κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Καταλονίας έχει υποχωρήσει ελαφρά μετά το ξέσπασμα της κρίσης του 2008, αλλά κυμαίνεται, σύμφωνα με τα περσινά επίσημα στατιστικά στοιχεία, στα 27.000 ευρώ, ήτοι πάνω από τον εθνικό μέσο όρο της Ισπανίας.

Επιχειρηματικότητα

Περισσότερες από 586.000 επιχειρήσεις εδρεύουν στην Καταλωνία – εξ αυτών 2.150 μεγάλες επιχειρήσεις απασχολούν περισσότερους από 200 εργαζόμενους εκάστη, όπως π.χ. η Gas Natura και ο κολοσσός των ενδυμάτων Mango. Στην Καταλονία βρίσκεται και το εργοστάσιο του ομίλου Volkswagen που παράγει τα αυτοκίνητα φίρμας Seat.

Τουρισμός

Η Βαρκελώνη και οι μεσογειακές ακτές της καταλωνίας συγκεντρώνουν περισσότερους ξένους τουρίστες από οποιαδήποτε άλλη ισπανική περιφέρεια. Οι περσινές αφίξεις έφθασαν τα 16,8 εκατομμύρια, ήτοι το ένα τέταρτο του συνόλου της Ισπανίας.

Εξαγωγές και επενδύσεις

Η Καταλονία αντιπροσωπεύει το 25% του συνόλου των ισπανικών εξαγωγών, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομίας για το 2014. Από το 2011 εξέγει περισσότερα προϊόντα στο εξωτερικό παρά στην υπόλοιπη Ισπανία.

Το 17% των ξένων άμεσων επενδύσεων που κατευνθηκαν στην Ισπανία, είχε ως προορισμό την Καταλωνία, δηλ. 2,9 δισ. ευρώ. Ο αριθμός αυτός είναι μειωμένος κατά σχεδόν 16% σε σύγκριση με το 2013, αλλά στο πρώτο μισό του 2015 σημειώθηκε βελτίωση.

Χρέος

Η Καταλονία είναι η τρίτη περισσότερο χρεωμένη από τις 17 περιφέρειες της Ισπανίας. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ισπανίας το χρέος της το δεύτερο τρίμηνο του 2015 αντιστοιχούσε χονδρικά στο ένα τρίτο του ΑΕΠ της.

Ανεργία

Το ποσοστό ανεργίας στην Καταλωνία το δεύτερο εξάμηνο του 2015 έφθανε το 19,1%. Καίτοι πολύ υψηλό, είναι χαμηλότερο του ισπανικού εθνικού μέσου όρου (22,4%).

Υποδομές

Το αεροδρόμιο της Βαρκελώνης είναι το δεύτερο περισότερο πολυσύχναστο στην Ισπανία, μετά από αυτό της Μαδρίτης, με 37,6 εκατ. επιβάτες το 2014.Το λιμάνι της καταλανικής πρωτεύουσας είναι το τρίτο σε κίνηση, μετά από αυτά του Αλχεθίρας και της Βαλένθια, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης