Ορατός είναι ο κίνδυνος εκτροχιασμού του προγράμματος υλοποίησης των αποκρατικοποιήσεων για το 2014, εξέλιξη που επηρεάζει μεταξύ άλλων τις προβλέψεις του οικονομικού επιτελείου για την ορθή εκτέλεση του προϋπολογισμού.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο πήχης των εσόδων από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας τοποθετείται στο 1 δισ. ευρώ, ωστόσο το ΤΑΙΠΕΔ καλείται να επισπεύσει τις διαδικασίες, καθώς απομένουν λιγότερο από έξι κρίσιμοι μήνες για την προώθηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως πολύ δύσκολα το Δημόσιο θα δει χρήματα να μπαίνουν στον κρατικό κορβανά μέσα στο 2014, ακόμα και στην περίπτωση που «κλείσει» συμφωνία.

Όπως υποστηρίζουν οικονομικοί αναλυτές, αυτό συμβαίνει διότι απαιτούνται συνήθως τουλάχιστον έξι μήνες από την αρχική συμφωνία μέχρι να «πέσουν» οι τελικές υπογραφές και να καταβληθεί το συμφωνηθέν ποσό.

Αντίστροφη μέτρηση για τα… ασημικά

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις εντοπίζονται στην ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ, της βορειοελλαδίτικης εταιρείας ύδρευσης, της οποίας το 51% θα έπρεπε να είχε πωληθεί μέχρι τον περασμένο Οκτώβριο, με βάση τον αρχικό σχεδιασμό.

Την εταιρεία διεκδικούν η SUEZ Environment, που ελέγχει ήδη το 5% της ΕΥΑΘ σε κοινοπραξία με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις Α.Ε., και η κοινοπραξία της ισραηλινής MEKOROT με την «Γ. Αποστολόπουλος A.E. Συμμετοχών», την MIYA Water Projects Netherlands και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.

Με αργούς ρυθμούς κινείται και η διαδικασία αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την οποία αναμένεται να κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές έως το τέλος του καλοκαιριού. Οι Ρώσοι της RZD, οι Γάλλοι της SNCF και η κρατική ρουμανική σιδηροδρομική εταιρεία ενδιαφέρονται για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, με την αγορά να θεωρεί ως φαβορί τους Γάλλους.

Άγνωστο παραμένει εάν η ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων θα ολοκληρωθεί φέτος, με την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών να αναμένεται έως το τέλος του μήνα. Τους αερολιμένες στην περιφέρεια διεκδικούν η γαλλική Vinci σε κοινοπραξία με την Ελλάκτωρ, η γερμανική Fraport μαζί με τον όμιλο Κοπελούζου και η αργεντίνικη Corporation America σε συνεργασία με τη ΜΕΤΚΑ, η ελβετική Zurich Airport (μαζί με την J&P ΑΒΑΞ), η γαλλική Aeroports de la Cote d’Azur, η κροατική Agrokor Novaport Development, η Engelinvest Israel Ltd. από το Ισραήλ, η αμερικανική επενδυτική εταιρεία Advent και η «Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών» που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Οικονομικοί αναλυτές, πάντως, δεν θεωρούν απίθανο λίγο πριν από το τέλος του χρόνου να εισπραχθούν έσοδα από ορισμένες σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις, υπό την προϋπόθεση ότι αυτές θα «κλείσουν» οριστικά. Πρόκειται για την ΕΥΑΘ, όπου οι δεσμευτικές προσφορές αναμένονται μέχρι το τέλος του μήνα, αλλά και τον ΟΛΠ και τη ΔΕΣΦΑ. Τέλος, αγώνας δρόμου απαιτείται για να πέσουν οι τελικές υπογραφές πριν από τα τέλη του 2014, ώστε να εισπραχθεί το τίμημα των 400 εκατ. ευρώ από την πώληση του Αστέρα Βουλιαγμένης στο αραβικό fund ACG.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης