Για ακόμη μία φορά το Δημόσιο, μέσω του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, ξεκινά τη διαδικασία πώλησης των δύο ιστορικών Airbus της πρώην Ολυμπιακής που σαπίζουν στο αεροδρόμιο των Σπάτων.

Όπως είχε αποκαλύψει το zougla.gr, για τα συγκεκριμένα αεροσκάφη από τον κρατικό κορβανά αφαιρούνται κάθε μήνα έως και 100.000 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στις δαπάνες συντήρησης των δύο Airbus.

Αυτό, εξάλλου, φανερώνει η απόφαση της διυπουργικής επιτροπής που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα και βάσει της οποίας το Δημόσιο πλήρωσε 790.500 ευρώ κατά το διάστημα Απρίλιος 2013-Μάιος 2014.

Αμαρτωλή ιστορία

Το Δημόσιο, που αναζητούσε αγοραστές από τα τέλη του 2009 για τα συνολικά τέσσερα αεροσκάφη Airbus 340 – 400 της πρώην Ολυμπιακής, κατάφερε το 2011 να τα πουλήσει στην Apollo Aviation. Συγκεκριμένα, απόφαση της διυπουργικής επιτροπής του 2011 προέβλεπε την πώληση των τεσσάρων αεροσκαφών στους Αμερικανούς προς 40 εκατ. δολάρια.

Τα δύο από αυτά είχαν μετατραπεί τότε σε σκραπ στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» για λογαριασμό της Apollo, διαδικασία που επέτρεψε στο Δημόσιο να εισπράξει περίπου 18-20 εκατ. δολάρια.

Τι συνέβη με τα υπόλοιπα δύο Airbus;

Τα υπόλοιπα δύο αποφασίστηκε να αποσυναρμολογηθούν σε δεύτερο στάδιο, το οποίο, όμως, καθυστέρησε πάρα πολύ να έρθει. Το γεγονός αυτό και κυρίως ότι η απόφαση για την πώληση των αεροπλάνων ελήφθη στις 30 Δεκεμβρίου 2011, αλλά υπεγράφη στις 8 Ιουλίου 2012 (από τον νεοτοποθετηθέντα τότε υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα) και άρχισε να υλοποιείται μέσα φθινοπώρου 2012, δημιούργησαν «δεύτερες σκέψεις» στην Apollo. Η αμερικανική εταιρεία, δηλαδή, ζητούσε τη μείωση του τιμήματος, υποστηρίζοντας ότι έχουν περάσει 10 μήνες και ως εκ τούτου η αξία των αεροσκαφών έχει πέσει.

Στο μεταξύ όμως, τα δύο αεροσκάφη μεταβιβάστηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ οι Αμερικανοί, που πραγματοποίησαν δικό τους τεχνικό έλεγχο, ανακάλυψαν ότι οι κινητήρες των δύο Airbus είχαν πρόβλημα. Έτσι, ζήτησαν να μειωθεί ακόμη περισσότερο το τίμημα και οι διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών οδηγούν στο περσινό καλοκαίρι, όπου Δημόσιο και Αμερικανοί κατέληξαν στο ποσό των 9 εκατ. δολ., δηλαδή στα μισά χρήματα σε σχέση με όσα είχαν αρχικά συμφωνηθεί.

Η μείωση αυτή επέφερε την τροποποίηση της αρχικής σύμβασης, η οποία στην Ελλάδα της γραφειοκρατίας έπρεπε να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Ωστόσο, πριν από μερικούς μήνες, το Ελεγκτικό Συνέδριο αποφάσισε την απόρριψη της τροποποιητικής σύμβασης, θεωρώντας ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί η αρχική σύμβαση και ότι το Δημόσιο δεν έπρεπε να «ρίξει» την τιμή στα 9 εκατ. δολάρια. Με τη σειρά της, η Apollo κατήγγειλε τη σύμβαση, εγκαταλείποντας τη διαδικασία…

Αποτέλεσμα; Το ΤΑΙΠΕΔ να προσπαθεί σήμερα να πουλήσει, για ακόμη μία φορά, τα δύο Airbus που πλέον έχουν αποσυρθεί από την κυκλοφορία, είναι κατάλληλα, δηλαδή, μόνο για αποσυναρμολόγηση.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης