Ένα ακόμη «επεισόδιο» έρχεται να προστεθεί στο σήριαλ της πώλησης των δύο αεροπλάνων Airbus της πρώην Ολυμπιακής, καθώς η πώλησή τους στην αμερικανική Apollo πραγματοποιήθηκε κατά το…ήμισυ. Ας πάρουμε όμως, τα πράγματα από την αρχή.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το δημόσιο, που αναζητούσε αγοραστές από τα τέλη του 2009 για τα συνολικά τέσσερα αεροσκάφη Airbus 340 – 400 της πρώην Ολυμπιακής, κατάφερε το 2011 να τα πουλήσει στην Apollo Aviation. Συγκεκριμένα, απόφαση της διυπουργικής επιτροπής του 2011 προέβλεπε την πώληση των τεσσάρων αεροσκαφών στους Αμερικανούς προς 40 εκατ. δολάρια. Τα δύο από αυτά είχαν μετατραπεί τότε σε σκραπ στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος για λογαριασμό της Apollo, διαδικασία που επέτρεψε στο δημόσιο να εισπράξει περίπου 18-20 εκατ. δολάρια.

Τι συνέβη με τα υπόλοιπα δύο Airbus;

Τα υπόλοιπα δύο αποφασίστηκε να αποσυναρμολογηθούν σε δεύτερο στάδιο, το οποίο όμως, καθυστέρησε πάρα πολύ να έρθει. Το γεγονός αυτό και κυρίως ότι η απόφαση για την πώληση των αεροπλάνων ελήφθη στις 30 Δεκεμβρίου 2011, αλλά υπεγράφη στις 8 Ιουλίου 2012 (από τον νεοτοποθετηθέντα τότε, υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα) και άρχισε να υλοποιείται μέσα Φθινοπώρου 2012, δημιούργησε «δεύτερες σκέψεις» στην Apollo. Η αμερικανική εταιρεία δηλαδή, ζητούσε τη μείωση του τιμήματος, υποστηρίζοντας ότι έχουν περάσει 10 μήνες και ως εκ τούτου, η αξία των αεροσκαφών έχει πέσει.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο μεταξύ όμως, τα δύο αεροσκάφη μεταβιβάστηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ οι Αμερικανοί, που πραγματοποίησαν δικό τους τεχνικό έλεγχο, ανακάλυψαν ότι οι κινητήρες των δύο Airbus είχαν πρόβλημα. Έτσι, ζήτησαν να μειωθεί ακόμη περισσότερο το τίμημα και οι διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών οδηγούν στο περσινό καλοκαίρι, όπου δημόσιο και Αμερικανοί κατέληξαν στο τίμημα των 9 εκατ. δολ., δηλαδή στα μισά χρήματα, σε σχέση με όσα είχαν αρχικά συμφωνηθεί.

Η μείωση αυτή επέφερε την τροποποίηση της αρχικής σύμβασης, η οποία στην Ελλάδα της γραφειοκρατίας έπρεπε να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Ωστόσο, πριν από μερικούς μήνες, το Ελεγκτικό Συνέδριο αποφάσισε την απόρριψη της τροποποιητικής σύμβασης, θεωρώντας ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί η αρχική σύμβαση, και ότι το δημόσιο δεν έπρεπε να «ρίξει» την τιμή στα 9 εκατ. δολάρια. Με τη σειρά της, η Apollo κατήγγειλε τη σύμβαση, εγκαταλείποντας τη διαδικασία…

Αποτέλεσμα; Το ΤΑΙΠΕΔ να προσπαθεί σήμερα να πουλήσει, για μία ακόμη φορά τα δύο Airbus που πλέον έχουν αποσυρθεί από την κυκλοφορία, είναι κατάλληλα, δηλαδή μόνο για αποσυναρμολόγηση.

Μέχρι όμως, να βρεθεί ο καινούργιος «μνηστήρας» θα πληρώνουμε 100.000 ευρώ τον μήνα για τη στάθμευση των αεροσκαφών στο Ελ. Βενιζέλος, ενώ η αξία των δύο αεροπλάνων μειώνεται, μέρα με τη μέρα. Ας σημειωθεί ότι τα τέσσερα Airbus είχαν αποτιμηθεί το 2009 προς 180 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το 2010 ο τότε υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου είχε θέσει ως κατώτατη τιμή πώλησης τα 100 εκατομμύρια ευρώ μηνιαίως…

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης