Του Δημήτρη Διατσίδη
Συνεργάστηκαν: Νεκτάριος Διατσίδης, Κυριάκος Αντωνίου
Φωτογραφία: Χρύσανθος Οικονομίδης
Όταν είσαι με 250 χλμ/ώρα σε μια ευθεία πίστας μόλις 662 μέτρων, είναι εντυπωσιακό νούμερο ταχύτητας για μια superbike 200+ ίππων, που σε προστατεύει καλά από τον αέρα που ωθεί το σώμα σου προς τα πίσω. Αν δεις αυτό το νούμερο στο κοντέρ μιας γυμνής μοτοσυκλέτας, που έχει 40 λιγότερα άλογα και σχεδόν μηδενική προστασία από τον αδυσώπητο αέρα, τότε μιλάμε για κάτι πράγματι τρομερό!

Ακριβώς με την BMW S 1000 R στην πίστα των Σερρών, είχαμε αυτήν την εμπειρία και έτσι ανακαλύψαμε τις δυνατότητές της με πλήρη ασφάλεια και ταυτόχρονη ευχαρίστηση. Αν μη τι άλλο αυτός είναι και ο σκοπός για τον οποίο κατασκευάζονται οι γυμνές μοτοσυκλέτες «roadster με DNA superbike», όπως πολύ εύστοχα η BMW περιγράφει το δημιούργημά της!

Εξοπλισμένη με το πακέτο λειτουργιών οδήγησης Pro, ηλεκτρονικά ελεγχόμενη απόσβεση στις αναρτήσεις DDC, υποβοήθηση αλλαγών ταχυτήτων Pro και με τοποθετημένα ελαστικά Dunlop Sportsmart ΜΚ3 διαστάσεων 120/70 ZR 17 εμπρός και 190/55 ZR 17 πίσω αντίστοιχα, η μοτοσυκλέτα ήταν έτοιμη για δράση εντός πίστας.
Ο κινητήρας ο οποίος προέρχεται από την S 1000 RR των 207 ίππων, έχει ισχύ 165 ίππων στις 11,000 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 114 Nm στις 9,250 σ.α.λ. η οποία ροπή μάλιστα είναι και υψηλότερη από την ήδη υψηλή της S 1000 RR, αφού προφανώς θυσιάστηκε το φανταχτερό μούμερο της ισχύος, για χάρη της πρακτικότητας που δίνει ένας καλός ροπάτος κινητήρας. Έχοντας συμπαγείς διαστάσεις και αποτελώντας φέρον στοιχείο στο αλουμινένιο πλαίσιο τύπου γέφυρας, συντελεί στο να διατηρηθεί το βάρος της μοτοσυκλέτας στα 199 κιλά για τη βασική έκδοση και 194 κιλά για την έκδοση M Package, πάντα γεμάτη με βενζίνη και όλα τα άλλα υγρά της.
Ξεκινώντας λοιπόν τους πρώτους γύρους και ανοίγοντας το γκάζι, αμέσως γίνεται αντιληπτή αυτή η μεγάλη ροπή του κινητήρα και σε συνδυασμό με το εύχρηστο κιβώτιο 6 ταχυτήτων – γρήγορων υποβοηθούμενων αλλαγών με το σύστημα Pro, τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν ταχύτατα, συνειδητοποιώντας ότι και η κλιμάκωση των 6 σχέσεων είναι ακριβώς αυτή που χρειάζεται για την πίστα των Σερρών.

Οι συνολικές επιδόσεις κινητήρα, κιβωτίου και τελικής μετάδοσης σε συνδυασμό με το χαμηλό συνολικό βάρος έχουν και ένα ακόμα θετικό στοιχείο που είναι η χρήση της νέας αλυσίδας πίσω με επίστρωση DLC μειωμένων τριβών, κάτι που ανεβάζει το βαθμό απόδοσης. Είναι πολύ σημαντικό οι αλυσίδες να έχουν υψηλό βαθμό απόδοσης λόγω μειωμένων τριβών, καθώς αυτός ο τρόπος μετάδοσης είναι και ο πιο διαδεδομένος με τα πλεονεκτήματα του μικρού βάρους και όγκου αλλά και των μικρών δυνάμεων που ασκούν στο ψαλίδι να είναι θετικά και τα μόνα μειονεκτήματα, που είναι οι τριβές και η φθορά που αυτές προκαλούν, να έχουν ελαττωθεί.
Η αεροδυναμική της γυμνής S 1000 R δεν καλύπτει φυσικά τον αναβάτη, ενώ από την άλλη μεριά η απουσία αεροδυναμικών βοηθημάτων δεν δημιουργεί αντιστάσεις για να περιορίσουν τις υψηλές ταχύτητες, οπότε δύσκολα αντιμετωπίζεις τον αέρα. Η έξτρα στον εξοπλισμό μικρή τριγωνική ζελατίνα Sport είναι η μόνη αεροδυναμική κάλυψη που όντως βοηθά όταν σκύψεις εντελώς επάνω στο ντεπόζιτο καυσίμου. Με αρκετά χιλιόμετρα στην ευθεία το φρενάρισμα απαιτεί λίγη περισσότερη δύναμη στη μανέτα του εμπρός φρένου αλλά και με τη χρήση του πίσω φρένου απαιτείται λίγη περισσότερη πίεση στο πεντάλ για έντονο φρενάρισμα. Η γραμμική αυτή απόκριση της δύναμης στη μανέτα και το πεντάλ βοηθά στον έλεγχο του φρεναρίσματος, ενώ και η επέμβαση του ABS (αν χρειαστεί) είναι εκεί για να βοηθήσει στη διαδικασία επιβράδυνσης.


Στη διαδικασία στριψίματος πλαίσιο και αναρτήσεις λειτουργούν με τρόπο που σου δίνουν την αίσθηση ακρίβειας ελέγχου σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο. Η πρώτη εντύπωση είναι η ευκολία χειρισμού της S 1000 R και αυτή η εντύπωση προέρχεται από τη δυνατότητα να αλλάζει πορεία και να στρίβει εκεί ακριβώς που θέλεις με τις δυνάμεις στο τιμόνι και τις μετατοπίσεις του σώματος να αλλάζουν άμεσα την επιθυμητή τροχιά.
Σε αυτό συμβάλει και η τεχνολογική εξέλιξη του εμπρός ελαστικού της Dunlop Sportsmart ΜΚ3 DFF (Dynamic Front Formula) όπου η κατευθυντικότητα και η πληροφόρηση του τι ακριβώς συμβαίνει στην εμπρός επαφή της μοτοσυκλέτας με το δρόμο είναι άμεση και ακριβής, ενώ ταυτόχρονα δεν «αντιστέκεται» στις αλλαγές πορείας που επιθυμείς ακόμα και κάτω από πίεση στο πολύ πλάγιασμα. Το μεγάλο τιμόνι της S 1000 R μεταφέρει εύκολα τις δυνάμεις που θέλει ο αναβάτης να δώσει, για να ορίσει την τροχιά του και ανά πάσα στιγμή η αλλαγή της πορείας είναι εφικτή ώστε η τροχιά να διαφοροποιηθεί

Οι αναρτήσεις με την ηλεκτρονική απόσβεση DDC (Dynamic Damping Control) αλλάζουν την απόσβεση εντός του χρόνου των 10ms και υπάρχουν συνολικά δύο ηλεκτρονικές βαλβίδες, μία στο κάτω μέρος του πίσω αμορτισέρ και μία στο αριστερό καλάμι του εμπρός πιρουνιού με το δεξί καλάμι να έχει μηχανική βαλβίδα. Αυτή η διαφοροποίηση της απόσβεσης μεταξύ αριστερού και δεξιού στελέχους οδηγεί και σε διαφορά εσωτερικών δυνάμεων στον πείρο στερέωσης του εμπρός τροχού και στις δύο πλάκες στερέωσης του πιρουνιού. Οι δυνάμεις αυτές μπορούν να επηρεάσουν την ακαμψία του πιρουνιού, αν υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά δυνάμεων απόσβεσης, ή εσωτερικών τριβών στα κινούμενα στελέχη αλλά και μικρή ακαμψία σε όλα τα μέρη του πιρουνιού.
Κατά το φρενάρισμα δεν παρατηρήθηκε καμία εκτροπή της επιθυμητής πορείας, ενώ και στις έντονες κλίσεις στις στροφές δεν παρατηρήθηκαν διαφορετικά κουνήματα σε δεξιές ή αριστερές στροφές αντίστοιχα, κάτι που σημαίνει ότι τελικά δεν επηρεάζεται η ακαμψία στο πιρούνι.
Με την επιλογή της λειτουργίας Dynamic οι αναρτήσεις είναι σφικτές και η πληροφόρηση άμεση για κάθε μικρή ατέλεια στην επιφάνεια της ασφάλτου αλλά και σε ομαλή αλλαγή υψομετρικής διαφοράς. Στη μεγάλη πίεση στην οδήγηση με έντονες κλίσεις και άνοιγμα του γκαζιού υπάρχει κάποιο κούνημα της μοτοσυκλέτας το οποίο είναι μικρό και σχετίζεται με την αντίδραση του αναβάτη στις δυνάμεις στο τιμόνι, καθώς αυτό είναι μεγάλο και χρειάζεται περισσότερη προσοχή στο να το αφήσεις να διορθώσει την ταλάντωση. Επίσης το μηχανικό αμορτισέρ τιμονιού δεν έχει τη δυνατότητα να συνεργαστεί ηλεκτρονικά, αλλά προσπαθεί μηχανικά να ομαλοποιεί τυχόν κουνήματα στην έξοδο των στροφών και στην τάση ανύψωσης του εμπρός τροχού, οπότε συνολικά η όλη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας είναι ανάλογη της οδήγησης του αναβάτη και εξαρτάται από τις κινήσεις του.

Όλη αυτή η αμεσότητα χειρισμών μπορεί να αλλάξει με την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη απόσβεση DDC στην επιλογή Road όπου η συμπεριφορά γίνεται πιο ομαλή, έχει λιγότερη δύναμη απόσβεσης γενικότερα και χάνεται ελάχιστα η ακρίβεια της επιθυμητής τροχιάς με καλύτερη όμως αντίδραση στις ατέλειες του οδοστρώματος.
Η οδήγηση της S 1000 R είναι πάνω απ’ όλα ευχάριστη και με φιλικό τρόπο σε ωθεί να ανεβάσεις τον ρυθμό σου περισσότερο και να πιέζεις όλο και πιο πολύ, ανεβάζοντας και τις δικές σου ικανότητες, κάτι που συμβαίνει χάρις στην αμεσότητα των χειρισμών της. Είναι εύκολη ακόμα και σε οριακές συνθήκες και αυτό κυρίως οφείλεται στην πληροφόρηση που σου δίνει για το τί συμβαίνει στην επαφή των ελαστικών της με την άσφαλτο, μιας και μπορείς να καταλάβεις την ολίσθηση με ακρίβεια και να πιέσεις παραπάνω χωρίς φόβο. Φυσικά τα ηλεκτρονικά βοηθήματα πρόσφυσης και ο ηλεκτρονικός έλεγχος της ανάρτησης βοηθούν στο έπακρο, αλλά η ισορροπία σε δύο τροχούς και η οδήγηση με ολίσθηση δεν είναι εύκολη υπόθεση και όταν αυτά τα συστήματα βοηθούν ανεβαίνει και ο πήχης για την πίεση που θα ασκήσει πλέον ο οδηγός και θα φτάσει να κάνει πιο οριακή οδήγηση.
Στην παραπάνω προσπάθεια βοήθησαν πολύ και τα ελαστικά Sportsmart ΜΚ3 που είχαν το απαιτούμενο κράτημα αλλά άντεξαν και στη φθορά κάνοντας την έκπληξη να διαρκέσουν δύο ημέρες δοκιμών σε πίστα, χωρίς ιδιαίτερη φθορά.

Στο δρόμο η επιλογή Road στη χαρτογράφηση του κινητήρα δίνει μια πιο ομαλή απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού και σε συνδυασμό με την ευκολία χειρισμών και την ευελιξία της γυμνής μοτοσυκλέτας, όλα είναι πιο άνετα και φιλικά. Το κοντό γρανάζωμα που σαφώς βοήθησε στην πίστα, είναι κάτι που το εκτιμάς και στο δρόμο, καθώς κάνει την επιτάχυνση ζωηρή και σε υποβάλει σε σβέλτο ρυθμό. Ο χαρακτήρας «streetfighter» είναι άλλωστε ζητούμενο σε μια κατασκευή που προέρχεται από την superbike εμπειρία της Γερμανικής μάρκας. Τα ηλεκτρονικά είναι εκεί για να περιορίσουν όσο γίνεται τους κινδύνους που ενέχει ο απρόσμενος χαρακτήρας της κίνησης εκτός οριοθετημένης διαδρομής και βοηθούν για να έχεις το πίσω μέρος του κεφαλιού σου ήσυχο ότι σε κάθε περίπτωση θα έχεις πολύτιμη συμπαράσταση στις αντιδράσεις σου, όταν και εάν χρειαστεί.
Οι 165 ίπποι είναι υπεραρκετοί στο δρόμο και δεν σου λείπουν οι 40 περισσότεροι της RR, που όμως έχουν και ένα πλήρες φέρινγκ να σε προστατεύει από τον αέρα στις πάρα πολύ υψηλές ταχύτητες.
Αυτή η απουσία του ολόσωμου φέρινγκ είναι που δίνει και τη γοητεία της «γυμνής» μοτοσυκλέτας, που στην περίπτωσή μας με το ιδιαίτερο γκρι χρώμα και τα όμορφα γραφικά στα οποία ξεχωρίζει το κίτρινο «R», συνθέτουν μια εντυπωσιακή εικόνα. Επίσης το χρυσό χρώμα στο χωροδικτύωμα του υποπλαισίου που στηρίζει τη σέλα, είναι μια ακόμη ιδιαίτερη λεπτομέρεια.
Απόλυτος έλεγχος λοιπόν σε συνθήκες οριακής οδήγησης, όποια και να είναι αυτά τα όρια του κάθε οδηγού και σίγουρα με την BMW S 1000 R η ικανότητα οδήγησης βελτιώνεται, ειδικά όσο κινείσαι εντός πίστας και μάλιστα όταν πρόκειται για τις Σέρρες όπου υπάρχουν όλων των ειδών οι στροφές αλλά και η μικρή σχετικά ευθεία. Τότε η S 1000 R βρίσκεται στο στοιχείο της και βέβαια όταν σε άλλη περίπτωση θα βρεθεί σε μια διαδρομή με πολλές στροφές θα σου δώσει την ευχαρίστηση και την ικανοποίηση ότι πράγματι το πείραμα μεταφοράς του DNA της RR, πέτυχε απόλυτα!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: Υδροελαιόψυκτος τετρακύλινδρος, τετράχρονος με 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Διάμετρος x διαδρομή: 80 mm x 49,7 mm
Κυβισμός: 999 ccm
Ισχύς: 165 PS στις 11,000 σ.α.λ.
Ροπή: 114 Nm στις 9,250 σ.α.λ.
Πλαίσιο: Αλουμινένιο τύπου γέφυρας, κινητήρας ως φέρον στοιχείο
Ανάρτηση μπροστά: Τηλεσκοπικό πιρούνι upside down με διάμετρο 45 mm, προένταση ελατηρίου και ρυθμιζόμενη προφόρτιση και συμπίεση
Ανάρτηση πίσω: Αλουμινένιο ψαλίδι, Full Floater Pro, κεντρικό γόνατο ανάρτησης, ρυθμιζόμενη συμπίεση και επαναφορά και ρυθμιζόμενη προφόρτιση ελατηρίου
Μεταξόνιο: 1.450 mm
Κάστερ: 96 mm
Ελαστικό μπροστά: 120/70 ZR 17
Ελαστικό πίσω (με τροχούς M): 190/55 ZR 17 (200/55 ZR 17)
Φρένο μπροστά: Διπλό δισκόφρενο με διάμετρο 320 mm
Φρένο πίσω: Μονό δισκόφρενο με διάμετρο 220 mm
ABS: BMW Motorrad Integral ABS, μερικώς αυτόματο
Ύψος σέλας: 830 mm (προαιρετικός εξοπλισμός, χαμηλή σέλα: 810 mm, ψηλή σέλα: 850 mm)
Ρεζερβουάρ: 16,5 λίτρα
Βάρος, γεμάτο ρεζερβουάρ: 199 kg (με πακέτο M: 194 kg)
