Ένας ιστορικός σταθμός στην εξέλιξη της σύγχρονης ναυσιπλοΐας, ίσως ο δεύτερος πιο σημαντικός μετά την εγκατάσταση του ραντάρ στα πλοία και την ενσωμάτωση σε αυτό λειτουργιών αυτόματης υποτύπωσης στόχων, θεωρείται η χρήση των ηλεκτρονικών ναυτικών χαρτών μέσω του Συστήματος Απεικόνισης Ηλεκτρονικών Χαρτών (ECDIS).

Η υποχρεωτική εγκατάσταση του ECDIS σε συγκεκριμένους τύπους και μεγέθη εμπορικών πλοίων ξεκίνησε την 1η Ιουλίου 2012 και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε όλα τα υπάρχοντα και νέα πλοία μέχρι το 2018.Κάνοντας μια αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν, το 1996 για πρώτη φορά ο ΙΜΟ καθιερώνει τεχνικές προδιαγραφές για τους ηλεκτρονικούς χάρτες και τα συστήματα απεικόνισης αυτών.

Το 2002, κατά την αναθεώρηση της Διεθνούς Σύμβασης SOLAS, απαιτείται από τις κυβερνήσεις των παράκτιων κρατών η παροχή υδρογραφικών υπηρεσιών και η παραγωγή ηλεκτρονικών ναυτικών χαρτών.

Οι αιτίες που οδήγησαν σε αυτήν την απαίτηση συνδέονται με την κατασκευή πλοίων μεγαλύτερου βυθίσματος, την αύξηση της ναυτιλιακής κυκλοφορίας, τη δημιουργία συστημάτων διαχωρισμού κυκλοφορίας σε περιοχές υψηλού κινδύνου, αλλά και την ανάγκη καλύτερης προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Ένα χρόνο αργότερα, η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών ενθαρρύνει τη διεθνή συνεργασία για να αυξηθεί ακόμα περισσότερο η κάλυψη με ηλεκτρονικούς χάρτες σε παγκόσμια κλίμακα, σηματοδοτώντας ουσιαστικά τη μετάβαση σε αυτούς από τους έντυπους χάρτες.

Toν Ιούνιο 2009, με την Απόφαση MSC.282(86), η Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας του ΙΜΟ, τροποποιεί τον Κανονισμό 19 του Κεφαλαίου V (Ασφάλεια Ναυσιπλοΐας), καθιστώντας υποχρεωτική την εγκατάσταση του ECDIS σε πλοία που δραστηριοποιούνται σε διεθνείς πλόες, σύμφωνα με το παρακάτω χρονοδιάγραμμα:

Την 1η Ιουλίου 2012 (ή την ημερομηνία κατασκευής) για επιβατηγά πλοία χωρητικότητας 500 κοχ. και άνω και δεξαμενόπλοια 3.000 κοχ. και άνω που κατασκευάζονται την 1η Ιουλίου 2012 ή μετά, την 1η Ιουλίου ‘32013 (ή την ημερομηνία κατασκευής) για φορτηγά πλοία εκτός δεξαμενόπλοιων 10.000 κοχ. και άνω που κατασκευάζονται την 1η Ιουλίου 2013 ή μετά, την 1η Ιουλίου 2014 (ή την ημερομηνία κατασκευής) για φορτηγά πλοία εκτός δεξαμενόπλοιων χωρητικότητας μικρότερης από 10.000 κοχ. που κατασκευάζονται την 1η Ιουλίου 2014 ή μετά, μέχρι την 1η επιθεώρηση που θα γίνει μετά την 1η Ιουλίου 2014, για επιβατηγά πλοία χωρητικότητας 500 κοχ. και άνω που κατασκευάστηκαν πριν την 1η Ιουλίου 2012, μέχρι την 1η επιθεώρηση μετά την 1η Ιουλίου 2015, για δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 3.000 και άνω που κατασκευάστηκαν πριν την 1η Ιουλίου 2012, μέχρι την 1η επιθεώρηση μετά την 1η Ιουλίου 2017 για φορτηγά πλοία εκτός δεξαμενόπλοιων, 50.000 κοχ. και άνω που κατασκευάστηκαν πριν την 1η Ιουλίου

2013, μέχρι την 1η επιθεώρηση μετά την 1η Ιουλίου 2017 για φορτηγά πλοία εκτός δεξαμενόπλοιων, χωρητικότητας 20.000 – 50.000 κοχ. που κατασκευάστηκαν πριν την 1η Ιουλίου 2013, μέχρι την 1η επιθεώρηση μετά την 1η Ιουλίου 2018 για φορτηγά πλοία εκτός δεξαμενόπλοιων, χωρητικότητας μικρότερης από 20.000 κοχ. που κατασκευάστηκαν πριν την 1η Ιουλίου 2013.

Αναμφίβολα η ασφάλεια στη θάλασσα ενισχύεται ακόμα περισσότερο με την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών, ωστόσο, η γνώση και οι δεξιότητες των ανθρώπων πάνω στο πλοίο είναι τα κυρίαρχα στοιχεία που καθιστούν τη ναυτιλία μια ιδιαίτερα ασφαλή και περιβαλλοντικά φιλική δραστηριότητα. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η εκπαίδευση των αξιωματικών γέφυρας στο ECDIS.

H Yπο-Επιτροπή για τα Πρότυπα Εκπαίδευσης και Εκτέλεσης Φυλακών του IMO συστήνει γενική εκπαίδευση στο ECDIS των αξιωματικών σε πλοία στα οποία το σύστημα είναι ήδη εγκατεστημένο ή πρόκειται να εγκατασταθεί καθώς και εκπαίδευση εξοικείωσης στον ειδικό τύπο του συστήματος του πλοίου.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης