Οι προσπάθειες του ομίλου FIAT Chrysler να βρει έναν ισχυρό «παίκτη» στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, προκειμένου να εξασφαλίσει την οικονομική βιωσιμότητα και να μην καταρρεύσει, φαίνεται πως απέδωσαν καρπούς.

Το ιταλο-αμερικανικό group είχε φθάσει σε αδιέξοδο. Η τελευταία δεκαετία ήταν πολύ δύσκολη για τη FCA και ειδικά για τη FIAT. Ο θάνατος του χαρισματικού Sergio Marchionne επέφερε τεράστιο πλήγμα στην πάλαι ποτέ κραταιά αυτοκρατορία της ευρωπαϊκής αυτοκινητιστικής σκηνής. Ένα μοντέλο (500άρακι) δεν είναι δυνατόν να κρατάει για πάντα όρθιες τις ιστορικές φίρμες του ιταλικού Βορρά, FIAT και Alfa Romeo. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η ισχύς εν τη ενώσει

Οι συζητήσεις της FCA με τους Κινέζους για πιθανή συγχώνευση δεν τελεσφόρησαν. Εξάλλου, ούτε οι Βρυξέλλες επιθυμούσαν μία μάρκα όπως η FIAT να καταλήξει εκτός Ευρώπης και ειδικά στη χώρα της Ανατολικής Ασίας.

Ο κλοιός γύρω από την εταιρεία έσφιγγε επικίνδυνα. Και τότε εμφανίστηκε η Renault. Οι Γάλλοι έχουν μπει πολύ δυνατά στο παιχνίδι, επενδύοντας σε κάθε επίπεδο και δείχνοντας διάθεση να εξαγοράσουν σημαντικές μάρκες που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα και μάλιστα με το μικρότερο δυνατό κόστος. Τρανό παράδειγμα το PSA Group. Στον συγκεκριμένο όμιλο αυτήν τη στιγμή ανήκουν οι Peugeot, Citroen, DS και Opel. Τέσσερις πολύ ισχυρές φίρμες, με εκατομμύρια πωλήσεις.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Renault ακολουθεί τα επιτυχημένα βήματα της PSA, έχοντας φυσικά τη στήριξη τόσο της γαλλικής κυβέρνησης όσο και των Βρυξελλών. Όπως όλα δείχνουν, η FIAT Chrysler θα συγχωνευθεί στο Renault Group. To Διοικητικό Συμβούλιο των Γάλλων συνεδρίασε στο Παρίσι ώστε να εξετάσει προσεκτικά τους όρους της πρότασης που έγινε από τη FCA, όπως αναφέρει στην επίσημη ανακοίνωσή του.

Στόχος είναι να δημιουργηθεί μία πολύ ισχυρή συμμαχία, ικανή να ανταγωνιστεί τους κολοσσούς της VW και της Toyota, εκτοξεύοντας τον όγκο πωλήσεων από τα 8,7 εκατομμύρια οχήματα που ήταν εφέτος πάνω από 10 εκατ. στο άμεσο μέλλον, με δυνατότητα διαχείρισης τουλάχιστον 5 δις ευρώ από τον πρώτο χρόνο.

Αλλάζουν οι ισορροπίες

Η συγχώνευση Renault και FIAT αποτιμάται στα 31,2 δις, αλλάζοντας το τοπίο στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Από κοινού θα μπορούν να επενδύσουν στην ηλεκτροκίνηση, στη συνδεσιμότητα και στην τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης. Συνάμα θα είναι σε θέση να περιορίσουν τις εκπομπές ρύπων, ακολουθώντας τα αυστηρά πρότυπα που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. VW και Toyota φαίνεται ότι αποκτούν έναν πολύ ισχυρό ανταγωνιστή

Το τοπίο στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας θα μεταβληθεί. Βέβαια, η Renault θα πρέπει να μελετήσει προσεκτικά το τι μέλλει γενέσθαι με τη συμμαχία Nissan – Mitsubishi. Η σύλληψη και προφυλάκιση του Carlos Ghosn στην Ιαπωνία και η αποχώρησή του από την ηγεσία της συμμαχίας προκάλεσε τριγμούς. Οι Γάλλοι φαίνεται πως επιχειρούν να παραγκωνίσουν τους μέχρι πρότινος συνεργάτες τους.

Δεν είναι τυχαίο ότι το κάλεσμα της FCA για τη σύσταση κοινής εταιρείας με τη Renault κάνει λόγο για παρουσία στο νέο Δ.Σ. ενός μόλις εκπροσώπου από το στρατόπεδο της Nissan.

Η πρόταση της FCA

Ο όμιλος FCA προτείνει συγχώνευση μεταξύ ίσων με τη χρήση μετοχών. Αρχικά, θα δομηθεί μία εταιρεία σε ποσοστό 50-50 με έδρα το Άμστερνταμ της Ολλανδίας και αφού πρώτα δοθεί μέρισμα 2,5 δισ. ευρώ στους υφιστάμενους μετόχους της.

Πολλές από τις θέσεις εργασίας λογικά θα διασωθούν, αν και ορισμένοι αναλυτές έχουν αντίθετη άποψη. Το σκεπτικό τους το βασίζουν στο γεγονός ότι η FIAT δεν διαθέτει ούτε την τεχνογνωσία ούτε τις υποδομές για να στηρίξει την ηλεκτροκίνηση και την αυτόνομη οδήγηση. Οπότε, τα περισσότερα θα τα αναλάβει η Renault. Τι θα γίνει, λοιπόν, με τους εργαζομένους στα ιταλικά εργοστάσια; Πώς θα κλείσει αυτή η τεράστια πληγή της ιταλικής οικονομίας;

Η FCA υποστηρίζει πως δεν θα μπει λουκέτο σε καμία μονάδα, καθώς θα υπάρξει εξορθολογισμός επενδύσεων σε κοινές πλατφόρμες, μηχανικά σύνολα, συστήματα μετάδοσης της κίνησης και τεχνολογίες. Πόσο σκοπεύει να στηρίξει το Παρίσι τη Ρώμη όμως και να βρεθεί η χρυσή τομή;

Μία άλλη παράμετρος έχει να κάνει με το ποιος θα αναλάβει επικεφαλής του ομίλου (Renault FCA Group). Σύμφωνα με το Reuters, ο John Elkann, απόγονος της ιταλικής επιχειρηματικής δυναστείας των Agnelli, θα λάβει το χρίσμα του προέδρου, ενώ χρέη CEO θα ασκεί ο νυν πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Renault, Jean-Dominique Senar. 

Σύντομα η επίσημη ανακοίνωση

Τα στελέχη των δύο εταιρειών εξετάζουν προσεκτικά το παραμικρό, πριν ανακοινωθεί το οτιδήποτε. Η ιταλική κυβέρνηση είναι βέβαιο πως θα εκδηλώσει την πρόθεσή της -αν δεν το έχει κάνει ήδη – να μετέχει στη νέα εταιρεία, αντισταθμίζοντας τη δεδομένη συμμετοχή του γαλλικού Δημοσίου μέσω της Renault.

Ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα για κανέναν. Αυτά που έχουν να λύσουν είναι πολλά και περίπλοκα. Αν τα καταφέρουν όμως, τότε θα δημιουργήσουν μία παγκόσμια δύναμη, έναν πανίσχυρο όμιλο με σημαντική χρηματιστηριακή αξία. Κι αυτό είναι το μεγαλύτερο δέλεαρ, ειδικά για τη Renault.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης