Συνέντευξη στον Γιάννη Πετρόχειλο

Οι εταιρείες – κολοσσοί στον τομέα της ενέργειας παίζουν ίσως τον πιο σημαντικό ρόλο στο κομμάτι της βιωσιμότητας. Αυτό συμβαίνει κυρίως διότι έχουν επομειστεί το βαρύ φορτίο να πειραματιστούν, να ερευνήσουν και να εξελίξουν τους τρόπους που θα μας μεταφέρουν στη νέα εποχή βιωσιμότητας και αειφορίας στους τομείς της μετακίνησης και των μεταφορών. Ήδη γνωρίζουμε ότι οι μεγάλοι κατασκευαστές επενδύουν σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας και πιέζουν προκειμένου να πετύχουν τους στόχους της Συνόδου COP26 της Γλασκώβης για μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα μέχρι το 2050.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε για θέματα περιβάλλοντος και βιωσιμότητας με τον Βασίλη Γ. Πίππο, Επικεφαλής της Επιχειρηματικής Μονάδας Λιπαντικών Shell στην εταιρεία Πέτρος Πετρόπουλος, Ο Κος Πίππος είναι Μηχανολόγος Μηχανικός του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και κάτοχος International MBA από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στο παρελθόν είχε αναλάβει θέσεις ευθύνης ως στέλεχος Πωλήσεων, Μάρκετινγκ και Γενικής Διεύθυνσης στις εταιρείες Chevron, Shell. Από το 2020 ανέλαβε τη Γενική Διεύθυνση του Τομέα Ostrea (με αντικείμενο την πώληση λιπαντικών, συσσωρευτών και ελαστικών). Παράλληλα, από το 2019 είναι μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Εταιρείας Πέτρος Πετρόπουλος.

Ερ: Η Shell, όντας ένας από τους ενεργειακούς κολοσσούς, με ποιο τρόπο έχει προσεγγίσει το θέμα της βιωσιμότητας;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Βασίλης Πίππος: Αυτή τη στιγμή η βιώσιμη ανάπτυξη αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα της Shell και γύρω από αυτό τον πυλώνα συντελείται σταδιακά ένας μετασχηματισμός της εταιρείας, ώστε μελλοντικά να είναι σε θέση να προσφέρει βιώσιμα προϊόντα και υπηρεσίες ενέργειας για την κάλυψη των ολοένα αυξανόμενων ενεργειακών αναγκών της ανθρωπότητας.

Στόχος της Shell είναι έως το 2050 να καταστεί ενεργειακή εταιρεία μηδενικών καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Προκειμένου δε να επιταχύνει το ρυθμό υλοποίησης των απαιτούμενων αλλαγών, πρόσφατα έθεσε ως ενδιάμεσο στόχο την απόλυτη μείωση των εκπομπών της κατά 50% έως το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 2016, στόχος που περιλαμβάνει όλες εκπομπές αερίων που σχετίζονται άμεσα με τις δραστηριότητές της και την ενέργεια που χρησιμοποιεί για τη λειτουργία των δραστηριοτήτων της. Παρόμοιους στόχους για το 2050 έχουν θέσει πολλές εταιρείες, οπότε μπορεί να ηχεί λίγο τετριμμένο. Ωστόσο, στην περίπτωση της Shell, το να καταστεί εταιρεία μηδενικών καθαρών εκπομπών αποτελεί πραγματική πρόκληση, καθώς στην εξίσωση εκτός από τις δραστηριότητές της μπαίνουν όλα τα καύσιμα και προϊόντα ενέργειας με τα οποία προμηθεύει πελάτες της, ανεξαρτήτως αν είναι δικής της παραγωγής ή όχι!

Για την επίτευξη του φιλόδοξου αυτού στόχου εργάζεται στην κατεύθυνση της μείωσης των εκπομπών μέσω βελτιστοποίησης της εφοδιαστικής αλυσίδας, υιοθέτησης αποδοτικότερων παραγωγικών διαδικασιών, κάλυψης των ενεργειακών αναγκών της από ΑΠΕ, χρήσης τεχνολογιών δέσμευσης και αποθήκευσης CO2 και συμμετοχής σε υψηλής ποιότητας πιστοποιημένα έργα αντιστάθμισης ρύπων. Επίσης, πραγματοποιεί σημαντικές επενδύσεις, ώστε να είναι σε θέση να προσφέρει περισσότερη ενέργεια και υπηρεσίεςχαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, όπως δίκτυα φόρτισηςηλεκτρικών οχημάτων, υδρογόνο και ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη από ΑΠΕ. Τέλος, συνεργάζεται με τους πελάτες της, καθώς και αυτοί κάνουν αλλαγές, ειδικότερα σε τομείς στους οποίους η απανθρακοποίηση είναι πιο δύσκολο να συντελεστεί, όπως η αεροπορία, η ναυτιλία, οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές και η βαριά βιομηχανία.

Στα καθ’ ημάς, μια που η Πέτρος Πετρόπουλος αντιπροσωπεύει τα λιπαντικά της Shell σε Ελλάδα και Κύπρο, αξίζει να σημειωθεί ότι εδώ και δύο χρόνια η Shell προσφέρει στους πελάτες της σε όλο τον κόσμο ένα νέο χαρτοφυλάκιο λιπαντικών μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα (CarbonNeutralProducts), που καλύπτει προηγμένα λιπαντικά κινητήρων επιβατικών αυτοκινήτων (HelixUltra) και βαρέων οχημάτων (Rimula), καθώς και βιομηχανικά λιπαντικά. Με αυτό τον τρόπο είμαστε σε θέση να συμβάλουμε και εμείς στην επίτευξη των στόχων βιώσιμης ανάπτυξης των δικών μας συνεργατών, που επιλέγουν τη χρήση αυτών των προϊόντων!

Ερ: Η συνεχής και ραγδαία ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων πόσο επηρεάζει το κομμάτι των λιπαντικών της Shell;

ΒΠ: Μιλώντας για τα επιβατικά και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, με δεδομένα το υφιστάμενο πάρκο οχημάτων με θερμικούς κινητήρες, των τρεχουσών πωλήσεων οχημάτων με θερμικούς κινητήρες (diesel, petrol, HEV, PHEV) και του αναμενόμενου ρυθμού αύξησης πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV), εκτίμησή μου είναι ότι για τη δεκαετία που διανύουμε δεν θα υπάρξει ουσιαστική μεταβολή στη ζήτηση λιπαντικών κινητήρων. Ωστόσο, στη δεκαετία του 2030, με τη διαφαινόμενη επικράτηση της ηλεκτροκίνησης, σταδιακά η ζήτηση θα αρχίσει να μειώνεται. Όσον αφορά τα επαγγελματικά οχήματα βαρέως τύπου, on-road και off-road, αναμένω ότι ο εξηλεκτρισμός τους θα λάβει χώρα με μια χρονική υστέρηση σε σχέση με τα επιβατικά οχήματα, επομένως εκτιμώ ότι η μείωση στη ζήτηση λιπαντικών γι’ αυτές τις κατηγορίες οχημάτων θα αρχίσει να είναι αισθητή από τα μέσα της επόμενης δεκαετίας και μετά.

Από την άλλη πλευρά, θα εξακολουθήσει να υφίσταται η ανάγκη λίπανσης των συστημάτων μετάδοσης κίνησης με βαλβολίνες και υγρά αυτομάτων κιβωτίων, καθώς και η ανάγκη λίπανσης όλων των ρουλεμάν ενός οχήματος με γράσα, όπως ισχύει και σήμερα. Δεδομένου ότι στα ηλεκτρικά οχήματα έχουμε απότομες μεταβολές ροπών, άρα μεγαλύτερη επιβάρυνση του συστήματος μετάδοσης κίνησης, ενώ παράλληλα η εξοικονόμηση ενέργειας ανάγεται σε παράγοντα κεφαλαιώδους σημασίας, οι απαιτήσεις από τα λιπαντικά αυτής της κατηγορίας είναι πολύ μεγαλύτερες, καθώς ζητάμε από ολοένα και πιο λεπτόρρευστα λιπαντικά να προσφέρουν υψηλή προστασία σε πιο απαιτητικές συνθήκες. Μάλιστα, στην περίπτωση των μοτέρ υγρού τύπου, στα οποία το ίδιο λιπαντικό που χρησιμοποιείται για τη λίπανση του συστήματος μετάδοσης χρησιμοποιείται και για την ψύξη των χάλκινων περιελίξεων του μοτέρ, το λιπαντικό χρειάζεται να έχει κορυφαία οξειδωτική σταθερότητα και αντιδιαβρωτική προστασία, που συμβατικά προϊόντα του σήμερα δεν προσφέρουν. Προκύπτει το συμπέρασμα λοιπόν ότι τα λιπαντικά που αναπτύσσονται και θα αναπτυχθούν στο μέλλον ειδικά για τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πολύ εξειδικευμένα και λίγες μόνο εταιρείες όπως η Shell, που έχει δικό της R&D και συνεργάζεται η ίδια με κατασκευαστές οχημάτων, θα είναι σε θέση να προσφέρουν, τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα. Μάλιστα, η Shell ήδη διαθέτει γκάμα λιπαντικών, γράσων και διαθερμικών υγρών για την κάλυψη των αναγκών των ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία λανσάρει με τις εμπορικές ονομασίες Shell E-Fluids, Shell E-Greases και Shell HelixHybrid.

Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθεί ότι η έλευση της ηλεκτροκίνησης δυνητικά μπορεί να δημιουργήσει και νέα πεδία εφαρμογών. Για παράδειγμα η Shell έχει συνάψει στρατηγική συνεργασίαμε την Kreisel Electric και από κοινού αναπτύσσουν – εξελίσσουν την τεχνολογίαμπαταριών ιόντων λιθίου στις οποίες η ψύξη επιτυγχάνεται με απευθείας εμβάπτιση των κυψελών της μπαταρίας σε ειδικά διαθερμικά λάδια της πρώτης. Η τεχνολογία αυτή παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς επιτυγχάνει αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη ψύξη της μπαταρίας, που μεταφράζεται σε καλύτερη προστασία αυτής, μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, περισσότερους κύκλους φόρτισης – εκφόρτισης, καθώς και υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα.

Ερ: Ποιοι είναι οι στόχοι και η στρατηγική της εταιρείας Πετρόπουλος στο κομμάτι της βιωσιμότητας; Επενδύεται στον συγκεκριμένο τομέα;

ΒΠ: Παρότι η Πέτρος Πετρόπουλος είναι κατά βάση μια εμπορική εταιρεία και επομένως το περιβαλλοντικό αποτύπωμα από τις δραστηριότητές της είναι σχετικά χαμηλό, έμπρακτα αποδεικνύουμε την ευαισθησία μας στα θέματα βιώσιμης ανάπτυξης. Έτσι, για παράδειγμα, εδώ και μια δεκαετία έχουμε εγκαταστήσει φωτοβολταϊκά για την κάλυψη μέρους των ενεργειακών αναγκών των εγκαταστάσεών μας. Επίσης, εφαρμόζουμε σύστημα ανακύκλωσης τόσο στους χώρους των γραφείων μας, όσο και στους αποθηκευτικούς μας χώρους. Ως επιβεβαίωση της δέσμευσής μας στις βέλτιστες πρακτικές εξοικονόμησης ενέργειας σε όλες τις εγκαταστάσεις μας, μέσω της διαχείρισης της κατανάλωσης ενέργειας και της αξιοποίησης τεχνολογιών ανανεώσιμων πηγών, η εταιρεία μας είναι πιστοποιημένη κατά ISO 50001:2011.

Από την επιχειρηματική σκοπιά, η Πέτρος Πετρόπουλος επεκτείνεται ενεργά σε νέους τομείς και δραστηριότητες της πράσινης οικονομίας. Ήδη από το 2015 η εταιρεία μας αντιπροσωπεύει στην Ελληνική αγορά την 2G Energy AG,προσφέροντας ολοκληρωμένες λύσεις συστημάτων συμπαραγωγής (CHP), για την αποκεντρωμένη παραγωγή ενέργειας μέσω της συνδυασμένης παραγωγής θερμότητας και ηλεκτρικής ενέργειας. Επίσης, έχουμε στρατηγικά επιλέξει να συνεργαστούμε με δύο από τους μεγαλύτερους οίκους παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, τη BYD και τη SAIC Motors (Maxus vans), ενώ παράλληλα αναμένουμε τη σταδιακή επέκταση του portfolio ηλεκτρικών οχημάτων από τους οίκους που ήδη αντιπροσωπεύουμε, όπως είναι η Jaguar και η Land Rover.

Τέλος, στο πλαίσιο της συνεχούς αναζήτησης νέων ευκαιριών, η εταιρεία μας δημιούργησε την Επιχειρηματική Μονάδα Καινοτομίας (InnovationBusinessUnit), η οποία αποτελείται από μια ομάδα μηχανολόγων και ηλεκτρολόγων μηχανικών, με εμπειρία στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, της αεροδιαστημικής και της ηλεκτρονικής. Σκοπός του IBU είναι τόσο η παραγωγή καινοτόμων προϊόντων και λύσεων σε τομείς της πράσινης οικονομίας όπως smartmobility, energystorage κλπ., όσο και η παροχή υπηρεσιών προς τρίτους, λειτουργώντας ως άμεσος προμηθευτής της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ερ: Μια πρόβλεψη για το μέλλον της βιώσιμης μετακίνησης. Πώς φαντάζεστε τα επόμενα χρόνια; Πόσο θα επιβιώσουν τα ορυκτά καύσιμα; Θα επικρατήσει η ηλεκτροκίνηση ή θα πάμε προς την κατεύθυνση του υδρογόνου και των eFuels;

ΒΠ: Νομίζω ότι το τοπίο έχει ξεκαθαρίσει και είναι φανερό πλέον ότι οδεύουμε σε εξηλεκτρισμό και απανθρακοποίηση της μετακίνησης και των μεταφορών. Η πολιτική βούληση έχει μετουσιωθεί σε αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο με συγκεκριμένους στόχους και ρήτρες για τους κατασκευαστές οχημάτων, οι οποίοι θέλοντας και μη, όλοι πλέον ακολουθούν και σπεύδουν να ανακοινώσουν τα σχέδιά τους για την ηλεκτροκίνηση και την κατάργησητων θερμικών κινητήρων, φοβούμενοι ότι θα μείνουν πίσω στις εξελίξεις.
Όσον αφορά το ποια τεχνολογία θα επικρατήσει, τα πράγματα είναι ακόμη ρευστά και πολλά θα εξαρτηθούν από το ρυθμό ωρίμανσης των διαφόρων τεχνολογιών, καθώς και των επενδύσεων σε υποδομές.

Βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα εκτιμώ ότι εξηλεκτρισμός της αυτοκίνησης θα βασιστεί στις μπαταρίες. Μακροπρόθεσμα όμως, καθώς θα αυξάνονται οι υποδομές για την παραγωγή και διάθεση πράσινου υδρογόνου, που ούτως ή άλλως αναμένεται να παίξει κομβικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση και αν στο ενδιάμεσο διάστημα δεν έχουν επιλυθεί οι αδυναμίες των μπαταριών Li-ion (χρόνος φόρτισης, διάρκεια ζωής, ενεργειακή πυκνότητα), εκτιμώ ότι ειδικά στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές σταδιακά οι κυψέλες υδρογόνου θα επικρατήσουν έναντι των μπαταριών. Σχετικά με τα eFuels εκτιμώ ότι στο χώρο της αυτοκίνησης δεν θα παίξουν κάποιο ιδιαίτερο ρόλο. Αντιθέτως αναμένω να έχουν πολύ σημαντικό ρόλο στους τομείς της αεροπορίας και της ναυτιλίας, όπου η απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα είναι πολύ δυσκολότερη.

Πιστεύω βαθιά όμως ότι την πραγματική επανάσταση για βιώσιμες μετακινήσεις θα φέρει η τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης, η οποία θα αλλάξει τη σχέση μας με το αυτοκίνητο όπως τη γνωρίζουμε έως σήμερα, εισάγοντας τη λογική του Car-as-a-Service (CaaS). Είναι πολύ πιθανό πολλά από τα παιδιά που γεννιούνται τώρα να μην χρειαστεί ποτέ να μάθουν να οδηγούν και να βασίζονται για τις μετακινήσεις τους σε υπηρεσίεςτύπου CaaS, στα μέσα μαζικής μεταφοράς και στο micro-mobility. Η υιοθέτηση αυτών των πρακτικών από τις μελλοντικές γενιές θα μειώσει εντυπωσιακά τον αριθμό των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους, μειώνοντας έτσι ουσιαστικά το συνολικό αποτύπωμα των μετακινήσεών μας!

Η Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, ιδρύθηκε το 1922 στη Θεσσαλονίκη. Κατασκευάζει, διασκευάζει διανέμει και υποστηρίζει, μεγάλο εύρος προϊόντων αυτοκινητοβιομηχανίας όπως, αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία, γεννήτριες, κινητήρες diesel, σκάφη εξωλέμβιες μηχανές, αγροτικά, χωματουργικά & βιομηχανικά μηχανήματα, μπαταρίες, λιπαντικά και ελαστικά. Η Εταιρεία κατέχει ηγετική θέση, στην Ελληνική αγορά, στους τομείς δραστηριότητάς της.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης