Ιστορική είναι η σημερινή μέρα για τη Θεσσαλονίκη, καθώς έπειτα από πολυετή ταλαιπωρία και αναμονή, το Μετρό είναι επιτέλους διαθέσιμο για τους πολίτες. Σήμερα, Σάββατο 30 Νοεμβρίου, οι συρμοί μπήκαν στις ράγες και υποδέχτηκαν τους πρώτους επιβάτες.
Στις 12:00 το μεσημέρι ξεκίνησε η επίσημη τελετή εγκαινίων, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να πατά συμβολικά το κουμπί για την έναρξη των δρομολογίων στη βασική γραμμή του έργου.
Παρακολουθήστε τα εγκαίνια:
Συγκεκριμένα, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της ομιλίας του, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μαζί με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου και τους αρμόδιους υπουργούς μετέβη στο κέντρο ελέγχου και πάτησε συμβολικά το κουμπί που σηματοδοτεί έναρξη λειτουργίας του μετρό.
Με το πάτημα του κουμπιού άνοιξαν ταυτόχρονα οι μπάρες και στους 13 σταθμούς του μετρό για να μπορέσει ο κόσμος να επιβιβαστεί σε αυτό.
Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας επιβιβάστηκαν στον πρώτο συρμό και έκαναν τη διαδρομή μέχρι το σταθμό Παπάφη του μετρό.
Μετά την ολοκλήρωση της τελετής οι πύλες του Μετρό άνοιξαν για το κοινό και μέχρι και την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου οι μετακινήσεις των επιβατών θα είναι δωρεάν. Από την Τετάρτη 4/12 θα ισχύει εισιτήριο 0,60 ευρώ, το ίδιο για το Μετρό και τα αστικά λεωφορεία, το οποίο είναι μειωμένο κατά 30 λεπτά από τα 0,90 ευρώ που στοιχίζει σήμερα στα αστικά. Το κόστος της μηνιαίας κάρτας διαδρομών θα ανέρχεται σε 16 ευρώ.
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το υπερσύγχρονο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης
Το ωράριο λειτουργίας του μετρό θα είναι από Κυριακή έως Πέμπτη από τις 5:30 το πρωί έως τις 12:30 το βράδυ και την Παρασκευή και Σάββατο από τις 5:30 το πρωί έως τις 2:30 τα ξημερώματα.
Το βασικό δίκτυο περιλαμβάνει 13 σταθμούς: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία.
Η γραμμή εκτείνεται σε μήκος 9,6 χλμ. και περιλαμβάνει δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
Στο δίκτυο λειτουργούν 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τεσσάρων οχημάτων τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά διαθέτουν συνοδό για την εξυπηρέτηση των επιβατών. Οι συρμοί, οι οποίοι μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα έως και 80 χλμ. την ώρα, έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς 450 ατόμων και να εξυπηρετήσουν συνολικά 18.000 επιβάτες ανά ώρα ανά κατεύθυνση.
Οι συχνότητες δρομολογίων στις ώρες αιχμής θα είναι 3,5 λεπτά, με δυνατότητα μείωσης σε 90 δευτερόλεπτα μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης προς Καλαμαριά. Η διαδρομή από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία διαρκεί συνολικά 17 λεπτά.
Η ομιλία του πρωθυπουργού στα εγκαίνια
Σύμβολο προόδου για τη Μακεδονία και ολόκληρη την Ελλάδα χαρακτήρισε το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του στην τελετή έναρξης λειτουργίας και δεσμεύτηκε προσωπικά ότι στα τέλη του 2025 θα παραδοθεί η επέκταση στην Καλαμαριά και θα ακολουθήσει η επέκταση και προς τη δυτική Θεσσαλονίκη.
«Αυτή η πολύ μεγάλη μέρα δεν πιστεύω ότι προσφέρεται για πολλά λόγια. Σήμερα, άλλωστε, μιλάει από μόνο του το ίδιο το έργο. Το ίδιο το Μετρό το πιο σύγχρονο της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη. Και ένα έργο χειροπιαστό το οποίο έως και τη τελευταία στιγμή, είμαι σίγουρος, ότι πολλοί στην πόλη δεν πίστευαν ότι θα γίνει. Να, όμως, που έγινε. Για να το πω διαφορετικά. Το είπαμε και το κάναμε. Ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας», είπε ο κ. Μητσοτάκης.
Ολόκληρη η ομιλία του πρωθυπουργού στην τελετή των εγκαινίων του Μετρό Θεσσαλονίκης:
«Κυρία Πρόεδρε της Ελληνικής Δημοκρατίας, Παναγιώτατε, φίλε Απόστολε, αυριανέ Επίτροπε Μεταφορών της Ευρώπης, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στην κυβέρνηση, στη Βουλή, κύριε Δήμαρχε, κύριοι Δήμαρχοι, συμπολίτες μου της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής,
Αυτή η πολύ μεγάλη μέρα δεν πιστεύω ότι προσφέρεται για πολλά λόγια. Σήμερα, άλλωστε, μιλάει από μόνο του το ίδιο το έργο, το ίδιο το Μετρό, το πιο σύγχρονο της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη. Ένα έργο χειροπιαστό, το οποίο ως και την τελευταία στιγμή είμαι σίγουρος ότι πολλοί στην πόλη δεν πίστευαν ότι θα γίνει. Να, όμως, που έγινε. Και να το πω διαφορετικά: το είπαμε και το κάναμε. Ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας.
Ακούσαμε ήδη πόσο το Μετρό θα διευκολύνει τη μετακίνηση των πολιτών, τα σύγχρονα τεχνικά χαρακτηριστικά τα οποία διαθέτει. Ακούσαμε για τις αμέτρητες δυσκολίες που το έργο αυτό συνάντησε, θέλοντας παράλληλα, όπως ήταν υποχρέωσή μας, να αναδείξει τα σπάνια μνημεία που έκρυβε στα σπλάχνα του αυτός ο ιστορικός τόπος.
Κι ακόμα όλοι αναγνωρίσαμε τη σημασία που η επέκτασή του θα φέρει, αναβαθμίζοντας τη ζωή στις συνοικίες από τις οποίες θα περνά. Με την ευκαιρία αυτή να επαναλάβω κι εγώ με τη σειρά μου, και να κρατήσω τη δημόσια δέσμευση του κ. Εξάρχου, έστω και αν ήταν ένα lapsus, ότι η επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025.
Και βέβαια, να επαναλάβω για ακόμα μία φορά την προσωπική μου δέσμευση ότι το Μετρό θα επεκταθεί και στη Δυτική Θεσσαλονίκη, όπως έχουμε πει επανειλημμένως.
Θα ήθελα πολύ σύντομα να μείνω σε δύο σχόλια, με πρώτο την παρατήρηση ότι αυτή η πολυετής, δεκαετής εμπειρία της κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης, σε αυτή την εμπειρία καθρεφτίζονται όλες οι παθογένειες της Ελλάδας που θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας: της γραφειοκρατίας, της πολιτικής ατολμίας, των καθυστερήσεων, που ανέβασαν το κόστος κατασκευής κοντά στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά και τη χώρα της κομματικής μικρότητας, της μιζέριας, των εύκολων συνθημάτων.
Είμαι σίγουρος ότι πολλοί συμπολίτες μας είχαν καλοπροαίρετες επιφυλάξεις. Σήμερα πιστεύω ότι όταν θα δουν το αποτέλεσμα της εργασίας μας θα αλλάξουν γνώμη. Σήμερα έχουμε μπροστά μας και το Μετρό και τα αρχαία της Θεσσαλονίκης. Και αυτή πιστεύω ότι είναι μια διπλή απάντηση στους δισταγμούς και στην καχυποψία κάθε Θεσσαλονικιού απέναντι στα πολλά λόγια τα οποία άκουγε επί χρόνια.
Το νιώθω και επειδή νιώθω πως στέρεψαν και τα λόγια, απαντώ με το χειροπιαστό γεγονός το οποίο γιορτάζουμε σήμερα. Ένα ορόσημο το οποίο ελπίζω να γίνει μια στέρεη γέφυρα αλήθειας και εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτείας και πολιτών.
Είμαι περήφανος, λοιπόν, καθώς λίγο πριν την ψήφιση του Προϋπολογισμού του 2025 παραδίδω ως Πρωθυπουργός ένα έργο το οποίο είχε εντάξει στον Προϋπολογισμό, προσέξτε, του 1976 για πρώτη φορά, επίσης ως Πρωθυπουργός, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής.
Είμαι περήφανος αλλά είμαι και έτοιμος και πιο αποφασισμένος να μην αφήσω να χαθούν άλλες ευκαιρίες. Αρκετά με την ηττοπάθεια, αρκετά με τα συμπλέγματα. Γιατί όσα βλέπουμε τώρα γύρω μας, είναι αυτά τα οποία θέλουμε, είναι αυτά τα οποία μπορούμε.
Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι, το δεύτερο σχόλιό μου αφορά το τριπλό μήνυμα το οποίο εκπέμπει σήμερα το Μετρό. Από τη μία πλευρά, αφορά τον βραχίονα ενός ενιαίου, μεγάλου προγράμματος, κύριε Δήμαρχε, που αλλάζει ριζικά την εικόνα στη μητρόπολη της Μακεδονίας, σε συνδυασμό με τα πολλά νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, με τις συνδέσεις της Εγνατίας, με το εμβληματικό Flyover, το οποίο και αυτό θα είναι έτοιμο πριν τα μέσα του 2027, με τις εγκαταστάσεις της νέας ΔΕΘ, με τις δεκάδες τοπικές αναπλάσεις.
Από την άλλη πλευρά, το σύγχρονο απόκτημα της πόλης δηλώνει πολλά και για τον πολιτικό και κοινωνικό προσανατολισμό αυτής της κυβέρνησης, και κυρίως για το ενδιαφέρον της ειδικά για τη Βόρεια Ελλάδα, από τον Έβρο μέχρι τα Γρεβενά, από την Πιερία μέχρι τους νομούς που απλώνονται στα βόρεια σύνορά μας, με βάση ένα σχέδιο που θέλει την Ελλάδα να αναπτύσσεται ισοδύναμα, ισόρροπα, τόσο στα κέντρα όσο και στην περιφέρειά της.
Τα σημερινά εγκαίνια, τέλος, έχουν και τη σφραγίδα του γνήσιου λαϊκού χαρακτήρα της Νέας Δημοκρατίας, της μεγάλης παράταξης της οποίας έχω την τιμή να ηγούμαι, όχι μόνο γιατί δηλώνουν τη φροντίδα τη δική μας ώστε ο πολίτης να μετακινείται φθηνά, γρήγορα, με ασφάλεια, πολιτισμένα, αλλά γιατί αυτοί οι νέοι συρμοί σταδιακά θα ενώσουν το κέντρο της πόλης με τις συνοικίες της και ξέρουμε όταν μειώνονται οι φυσικές αποστάσεις, τελικά μειώνονται και οι κοινωνικές αποστάσεις.
Για εμάς, άλλωστε, η στήριξη των μέσων μαζικής μεταφοράς αποτελεί μία πολιτική επιλογή με έντονο κοινωνικό πρόσημο. Αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα αυτής της κυβέρνησης, ως κεντρικό στοιχείο της καθημερινότητας των πολλών.
Στην Αθήνα προχωράει με μεγάλη ταχύτητα η Γραμμή 4 και μίλησα ήδη για την πολύ μεγάλη έμφαση την οποία δίνουμε στην αναβάθμιση και στην ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Μία άλλη εικόνα, μία άλλη ζωή.
Κλείνω, ευχαριστώντας ξεχωριστά την καθεμία και τον καθένα που εργάστηκαν για να γίνει αυτό το έργο σήμερα πραγματικότητα. Δεν θα αναφερθώ εξαντλητικά σε όλους όσοι έπαιξαν αυτόν τον κρίσιμο ρόλο για να φτάσουμε εδώ που βρισκόμαστε σήμερα, τις ηγεσίες, τη σημερινή και την προηγούμενη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ξεχωριστή μνεία νομίζω ότι έγινε, αγαπητή μου Λίνα, από όλους τους προλαλήσαντες στον πολύ σημαντικό ρόλο που έπαιξες εσύ προσωπικά αλλά και όλες οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού για αυτό το θαύμα πραγματικά το οποίο θα δουν οι πολίτες σε λίγο στον σταθμό της «Βενιζέλου», αλλά όχι μόνο, δεν ήταν ο σταθμός της «Βενιζέλου» ο μόνος σταθμός στον οποίο βρέθηκαν αρχαία τα οποία έπρεπε να προστατευθούν.
Στην «Ελληνικό Μετρό», στους αναδόχους που έφεραν εις πέρας αυτό το ξεχωριστό έργο, αλλά θέλω να αναφερθώ ειδικά σε όλους όσοι εργάστηκαν για να γίνει πράξη το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Νομίζω σας αξίζει το πιο δυνατό χειροκρότημα. Κάθε φορά που θα μπαίνετε στο Μετρό, θα θυμάστε ότι βάλατε και εσείς το δικό σας λιθαράκι για να γίνει πράξη αυτό το τόσο σπουδαίο, αυτό το τόσο μοναδικό έργο.
Και είμαι σίγουρος ότι όλοι οι Θεσσαλονικείς θα δουν ότι τελικά άξιζε αυτή η ταλαιπωρία μέχρι που να ολοκληρωθεί η προσπάθεια και είμαι σίγουρος ότι θα αγαπήσουν, θα χαρούν, αλλά και θα προστατεύσουν οι ίδιοι αυτόν τον σπάνιο θησαυρό τους.
Εύχομαι να είναι ασφαλή, γρήγορα και καλοτάξιδα τα δρομολόγια του νέου Μετρό και να αυξάνονται συνεχώς ώστε να μας οδηγούν ολοένα και πιο γρήγορα στο μέλλον».
Σταϊκούρας: Το Μετρό είναι εδώ. Σήμερα βιώνουμε ιστορικές στιγμές
«Το Μετρό είναι εδώ. Σήμερα βιώνουμε ιστορικές στιγμές που η Θεσσαλονίκη περίμενε χρόνια», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.
Κάνοντας λόγο για ημέρα δικαίωσης για τους Θεσσαλονικείς, επισήμανε ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα πιο μεγάλα έργα που έχουν γίνει στην Ελλάδα με όρους τεχνικών απαιτήσεων και κόστους, ενώ τόνισε πως για την κατασκευή του καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε και η πολιτική βούληση. «Το κράτος πρέπει να έχει συνέπεια και συνέχεια. Και το Μετρό αποτελεί απτή απόδειξη ότι η κυβέρνηση της ΝΔ με πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη υπηρετεί αυτήν την αναγκαιότητα με πράξεις και όχι με λόγια», υπογράμμισε ο ίδιος χαρακτηριστικά.
Αναγνώρισε πως το εμβληματικό αυτό έργο είχε μια μακρά διαδρομή με ποικίλες εμπλοκές, δυσκολίες και προκλήσεις, «ωστόσο μετά από παλινωδίες δεκαετιών», όπως είπε χαρακτηριστικά, η σύμβαση του έργου υπεγράφη το 2006.
«Στην πορεία υλοποίησής του, το έργο αποτέλεσε αντικείμενο σφοδρών πολιτικών και όχι μόνο αντιδράσεων, που επέφεραν καθυστερήσεις, συνέπεια αυτών ήταν η επιβάρυνση του πολίτη και η καλλιέργεια εύλογης καχυποψίας και αμφιβολίας στους πολίτες για την αποτελεσματικότητα της ελληνικής πολιτείας, ωστόσο απέναντι σε αυτήν τη δυσάρεστη πραγματικότητα, δραστηριοποιήθηκαν πολλοί άνθρωποι, οι οποίοι αφιέρωσαν γνώση και δουλειά για να γίνει το έργο και μάλιστα να γίνει εξαιρετικό», είπε.
Στην τοποθέτησή του, επισήμανε ότι η Θεσσαλονίκη αποκτά ένα από τα πιο σύγχρονα Μετρό στην Ευρώπη, με ενσωματωμένα τα πλέον καινοτόμα συστήματα και τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας και πρόσθεσε : «Με τη λειτουργία του Μετρό, αλλάζει ο συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης, που ήδη προβλέπει προσιτή τιμολογιακή πολιτική, νέα, αυξημένα δρομολόγια λεωφορείων και ανανεωμένο – κατά 50% – στόλο οχημάτων».
Ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε ότι στα οφέλη της λειτουργίας του Μετρό συγκαταλέγονται η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και ο περιορισμός του κυκλοφοριακού προβλήματος, η θωράκιση της Θεσσαλονίκης με έναν παράγοντα ανάπτυξης και η ενίσχυση του γεωπολιτικού της ρόλου, αφού αποκτά έναν ακόμη βασικό πυλώνα μιας δυναμικής και εξωστρεφούς Μητρόπολης, όχι μόνο της Μακεδονίας και της Βόρειας Ελλάδας, αλλά και ευρύτερα των Βαλκανίων.
Δείτε στιγμιότυπα από τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης:
Δηλώσεις των επικεφαλής της Ελληνικό Μετρό, της Άκτωρ και της THEMA
«Παιδιά τα καταφέραμε», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό ΑΕ, Νίκος Κουρέτας, ανοίγοντας την εκδήλωση της τελετή έναρξης.
«Όλα ξεκινούν και καταλήγουν στο μετρό», τόνισε ο κ. Κουρέτας και επισήμανε ότι «όταν είπαμε ότι στις 30/11 θα παραδώσουμε την βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης για χρήση στους κατοίκους και επισκέπτες της πόλης, κάποιοι δεν μας πίστεψαν, ίσως και δικαιολογημένα. Παιδιά τα καταφέραμε», υπογράμμισε και είπε ότι πρόκειται για ένα μέσο σταθερής τροχιάς, σύγχρονο, αξιόπιστο, ασφαλές και φιλικό προς το περιβάλλον.
Στην τοποθέτησή του, ο κ. Κουρέτας αναφέρθηκε στα στάδια και στις δυσκολίες που πέρασε το έργο και σημείωσε ότι όλα ξεπεράστηκαν με σχέδιο, μεθοδικότητα, πολλή δουλειά και σωστό προγραμματισμό.
Ενδεικτικά ανέφερε ότι ακόμη και εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, οι εργασίες-κατασκευαστικές και αρχαιολογικές- στο μετρό Θεσσαλονίκης όχι μόνο δεν σταμάτησαν, αλλά επιταχύνθηκαν σημαντικά, ενώ δεν επιβραδυνθήκαν «ούτε με την κρίση στην επάρκεια και την αύξηση των τιμών των υλικών που σημειώθηκαν. «Ελληνικό Μετρό μαζί με τις ΑΚΤΩΡ και Ηitachi καθημερινά λύναμε προβλήματα και φροντίζαμε ώστε να ξεπερνούμε τα όποια θέματα μας παρουσιάζονταν», είπε χαρακτηριστικά.
Χαρακτήρισε «στολίδι» τον σταθμό Βενιζέλου, λέγοντας ότι πρόκειται για «ένα παγκόσμιο τοπόσημο, που δείχνει τη θέληση της εταιρείας να ενώσει την ιστορία και τον πολιτισμό της πόλης με τη σύγχρονη τεχνολογία. Με πολιτισμένο τρόπο ήμασταν όλοι ενωμένοι σε αυτόν τον σκοπό», τόνισε.
Μεταξύ άλλων, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό ΑΕ απευθυνόμενος στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, επισήμανε ότι η εταιρεία απέδειξε ότι μπορεί να υλοποιεί τα πλέον δύσκολα και σύνθετα έργα. Μπορεί να τα υλοποιεί εφαρμόζοντας όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες για μέγιστη ασφάλεια και μέγιστη άνεση. Είμαστε η μοναδική εταιρεία στον κόσμο που υλοποιεί υπόγεια έργα σε αρχαιολογικούς χώρους, αποσπώντας όλα τα τμήματα, ακόμη και πόλη όπως είδατε, και επανατοποθετώντας τα με επιτυχία», τόνισε.
Αλ. Εξάρχου: Φτιάξαμε ένα εξαιρετικό έργο
«Πιστεύω ότι φτιάξαμε ένα εξαιρετικό έργο», τόνισε από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου και αναφερόμενος στο τηλεφώνημα που δέχτηκε από τον πρωθυπουργό έναν χρόνο νωρίτερα είπε ότι του είχε ζητήσει να παραδοθεί το έργο εντός του Νοεμβρίου του 2024 και τον είχε ρωτήσει τι είναι αυτό που χρειάζεται ώστε να υπάρξει συνέπεια στο χρονοδιάγραμμα.
Μεταξύ άλλων, ο ίδιος τόνισε πως κλειδί της επιτυχίας ήταν η πολιτική βούληση και ανέφερε ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης «είναι ένα μετρό που θα ζήλευαν πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες».
Από την πλευρά του, ο Κάρλο Μπιάνκο, διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξία THEMA, που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του έργου για 11 χρόνια, επανέλαβε ότι πρόκειται για ένα από τα πιο ασφαλή και μοντέρνα μέσα μεταφοράς.











