Στη σύλληψη του Πλοιάρχου και του Α΄ Μηχανικού του επιβατηγού-οχηματαγωγού «Blue Star Χίος» Ν.Π. 10883 προχώρησαν οι λιμενικές αρχές, μετά τον θανάσιμο τραυματισμό 20χρονου μέλους του πληρώματος.
Οι δύο συλληφθέντες κατηγορούνται για παράβαση του άρθρου 302 του Ποινικού Κώδικα («Ανθρωποκτονία από αμέλεια») και οδηγήθηκαν στον εισαγγελέα.
Τόσο ο Πλοίαρχος, όσο και ο Α’ Μηχανικός του επιβατηγού-οχηματαγωγού «Blue Star Χίος» Ν.Π. 10883, αφέθηκαν προσωρινά ελεύθεροι, ενώ παραγγέλθηκε η διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης.
Το τραγικό περιστατικό σημειώθηκε τις πρωινές ώρες, όταν ο νεαρός ναυτικός, ειδικότητας καθαριστή, εγκλωβίστηκε σε υδατοστεγή θύρα του πλοίου κατά τη διάρκεια του προγραμματισμένου δρομολογίου Ρόδος-Πειραιάς με ενδιάμεσες στάσεις σε Χάλκη, Διαφάνι, Κάρπαθο, Κάσο, Ανάφη και Θήρα.
Με τον κατάπλου στο λιμάνι του Πειραιά, ο άτυχος ναυτικός παρελήφθη από ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και μεταφέρθηκε στο «Τζάνειο» Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά, όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός του.
Την προανάκριση διενεργεί το Α΄ Λιμενικό Τμήμα Τζελέπη του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά.

Ήταν κανονικό μέλος του πληρώματος
Εν τω μεταξύ, νέες πληροφορίες έρχονται στο φως για τον 20χρονο ναυτεργάτη, που έχασε τη ζωή του στο «Blue Star Chios».
Ο άτυχος νέος, που σπούδαζε σε ιδιωτική σχολή μηχανικών, είχε ναυτολογηθεί στο πλοίο στις 15 Σεπτεμβρίου με την ειδικότητα του καθαριστή μηχανής. Η συγκεκριμένη υπηρεσία θα του ήταν χρήσιμη αργότερα για την απόκτηση διπλώματος μηχανικού, ωστόσο η πρόσληψή του στη θέση αυτή ήταν απολύτως νόμιμη και δεν σχετιζόταν με εκπαιδευτική διαδικασία.
Δηλαδή δεν ήταν δόκιμος, αλλά κανονικό μέλος του πληρώματος.
Σύμφωνα με έγγραφα του πλοίου, είχε καταθέσει όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά, μεταξύ των οποίων και βεβαίωση βασικής ναυτικής εκπαίδευσης από το κυπριακό υφυπουργείο Ναυτιλίας, που εκδόθηκε στις 8 Οκτωβρίου 2024, με βάση τη διεθνή σύμβαση.
Με την επιβίβασή του στο «Blue Star Chios» ακολούθησε πλήρη διαδικασία ενημέρωσης και εξοικείωσης υπό την επίβλεψη ανώτερων αξιωματικών, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης στη χρήση των υδατοστεγών πορτών.
Πώς συνέβη το δυστύχημα
Το δυστύχημα σημειώθηκε ενώ ο 20χρονος κατευθυνόταν προς το μηχανοστάσιο για να αναλάβει εκ νέου εργασία, έχοντας ολοκληρώσει τη βάρδιά του το προηγούμενο απόγευμα στις 17:00.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η υδατοστεγής πόρτα του γκαράζ δεν λειτουργούσε αυτόματα, αλλά χειροκίνητα μέσω μοχλού. Ο χειρισμός γίνονταν τοπικά από κάθε μέλος του πληρώματος που προσέρχεται ή αποχωρεί από το μηχανοστάσιο.
Ο ναυτικός που τη χρησιμοποιεί έχει πλήρη έλεγχο του συστήματος, καθώς η πόρτα κινείται μόνο όσο διαρκεί η πίεση στον μοχλό.
Οι κανονισμοί απαιτούν η πόρτα να ανοίγει πλήρως προτού τη διασχίσει μέλος του πληρώματος. Εάν κάποιος επιχειρήσει να περάσει πριν ολοκληρωθεί το άνοιγμα και ταυτόχρονα ενεργοποιήσει τον μηχανισμό κλεισίματος, υπάρχει κίνδυνος εγκλωβισμού.
Οι συνθήκες υπό τις οποίες ο νεαρός εγκλωβίστηκε παραμένουν υπό διερεύνηση, ενώ η προανάκριση του Λιμενικού Σώματος βρίσκεται σε εξέλιξη με την εποπτεία του αρμόδιου εισαγγελέα.
Τι έχει καταγραφεί σε βίντεο από κάμερες ασφαλείας
Το φρικτό δυστύχημα έχει καταγραφεί από κάμερες ασφαλείας και εξετάζεται από τις Αρχές.
Σε αυτό φαίνεται ο 20χρονος να κατεβάζει τον μοχλό, να ανοίγει η πόρτα ίσα-ίσα και σύμφωνα με πληροφορίες φαίνεται να πατά για δεύτερη φορά τον μοχλό και να εγκλωβίζεται μέσα.
Με βάση το ρεπορτάζ, ο 20χρονος διέθετε πιστοποιητικό του κυπριακού Υφυπουργείου Ναυτιλίας, κάτι που σημαίνει που μπορεί να είχε μία υποτυπώδη εκπαίδευση αλλά έπρεπε να περάσει και από άλλη εκπαίδευση στο πλοίο, η οποία κράτησε μόνο μία ημέρα.
Πώς λειτουργεί η υδατοστεγής πόρτα;
«Λειτουργούν μηχανοκίνητα με ηλεκτρουδραυλικό κύκλωμα που ανοίγει και κλείνει τις πόρτες και συνοδεύονται από ηχητική και οπτική προειδοποίηση. Εδώ φαίνεται ότι χειρίστηκε κατά λάθος τον τοπικό μοχλό προς την κατεύθυνση κλείσιμο αντί για άνοιγμα, με αποτέλεσμα να εγκλωβιστεί μοιραία το σώμα του καθώς δεν είχε περάσει πλήρως από το άνοιγμα της πόρτας.», εξήγησε στο MEGA ο Νίκος Σπανός, ναύαρχος Λιμενικού Σώματος εν αποστρατεία.
Υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας;
«Η συγκεκριμένη πόρτα ανοίγει με ένα μπουτόν ή με μία χειρολαβή, όταν της δώσουμε εντολή να κλείσει. Ακόμη και να υπάρξει εμπόδιο, δεν σταματά και συνεχίζει μέχρι να κλείσει», λέει ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Ιδιωτικών και Επαγγελματικών Θαλαμηγών, Γιώργος Βάλλης.
Παρά το γεγονός ότι οι συνάδελφοι του δόκιμου, τον εντόπισαν σχετικά γρήγορα δεν μπόρεσαν να κάνουν απολύτως τίποτα.
Τα ερωτήματα
Αρκετά είναι τα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθούν:
Υπήρχε επαρκής εκπαίδευση του 20χρονου για τον χειρισμό των μηχανημάτων;
«Περνάει ένα διάστημα που ο κάθε εργαζόμενος που πρέπει να εξοικειωθεί με τα μηχανήματα με τις εξόδους διαφυγής με τις υδατοστεγείς πόρτες», είπε ο πρόεδρος ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, Άγγελος Γαλανόπουλος.
Λειτουργούσαν οι ηχητικές και φωτεινές προειδοποιήσεις;
«Οτιδήποτε κινείται και περνάει ανάβει ένας φανός και γίνεται και ένας έντονος θόρυβος σαν ήχος για να δηλώσει ότι υπάρχει επικινδυνότητα – ανοίγει κλείνει η πόρτα», προσθέτει ο κ. Βάλλης.
Τηρήθηκαν όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας;
«Υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις για το πώς εξοικειώνονται νέοι συνάδελφοι στα μηχανήματα», πρόσθεσε ο κ. Γαλανόπουλος.
Κατά τη διάρκεια ταξιδιού για λόγους ασφαλείας το σύστημα κλειδώματος ελέγχεται από τη γέφυρα.
Απεργιακές κινητοποιήσεις μετά τον τραγικό θάνατο του 20χρονου
Σήμερα Τετάρτη (24/9) ακυρώθηκε το σημερινό δρομολόγιο του επιβατηγού-οχηματαγωγού «Blue Star Χίος» από Πειραιά για Ρόδο, μετά το δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή σε έναν 20χρονο ναυτεργάτη.
Ο νεαρός ναυτικός εγκλωβίστηκε, υπό αδιευκρίνιστες έως τώρα συνθήκες, σε υδατοστεγή συρόμενη πόρτα στο γκαράζ του πλοίου, βρίσκοντας τραγικό θάνατο.
Η Διοίκηση και οι εργαζόμενοι της Blue Star Ferries, σε ανακοίνωσή τους, εκφράζουν τη συντριβή και τα ειλικρινή τους συλλυπητήρια στην οικογένεια του συναδέλφου τους, παρέχοντας κάθε δυνατή υποστήριξη.
«Αυτή τη δύσκολη ώρα, όλοι μας στεκόμαστε επίσης, στο πλευρό των πληρωμάτων μας με σεβασμό και αλληλεγγύη» αναφέρουν.
Το τραγικό δυστύχημα προκάλεσε κύμα αντιδράσεων και απεργιακές κινητοποιήσεις.
Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ προκήρυξαν 24ωρη απεργία στο πλοίο, από τις 11:00 σήμερα έως τις 11:00 αύριο, υπογραμμίζοντας ότι δεν θα αποπλεύσει μέχρι να διερευνηθούν πλήρως οι συνθήκες του συμβάντος.
Παράλληλα, καλούν σε πανλιμενική 24ωρη απεργία στον Πειραιά αύριο, Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου, από τα μεσάνυχτα έως τα μεσάνυχτα, σε όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας.
Η ΠΕΝΕΝ σε ανακοίνωσή της που συμμετέχει με 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση στο πλοίο καταγγέλλει ελλιπή μέτρα ασφαλείας και ανεπαρκείς ελέγχους, ενώ η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) εξέφρασε τα συλλυπητήριά της στην οικογένεια του θύματος, ζητώντας πλήρη διαλεύκανση και ενδελεχείς ελέγχους ασφαλείας.
Το τραγικό περιστατικό σημειώθηκε το πρωί της Τετάρτης, κατά τη διάρκεια του δρομολογίου Ρόδος-Πειραιάς.
Ο 20χρονος εγκλωβίστηκε, υπό αδιευκρίνιστες έως τώρα συνθήκες, σε υδατοστεγή συρόμενη πόρτα στο γκαράζ του πλοίου.
Παρά τις άμεσες προσπάθειες απεγκλωβισμού και τις πρώτες βοήθειες από το πλήρωμα, ο 20χρονος μεταφέρθηκε στο Τζάνειο νοσοκομείο, όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός του.

