Τα θετικά στοιχεία, τις τάσεις, αλλά και τις προκλήσεις για τα εκπαιδευτικά συστήματα της Ευρώπης, προσδιορίζει μελέτη της ΕΕ που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα από το υπουργείο Παιδείας.
Ως θετικά στοιχεία που περιλαμβάνει η μελέτη αναφέρονται:
– η αυξανόμενη εγγραφή των τετράχρονων στην προσχολική εκπαίδευση και
– η σημαντική άνοδος των φοιτητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και μια γενική τάση για μεγαλύτερες περιόδους στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
Μεταξύ των σημαντικών μελλοντικών προκλήσεων που εξετάζονται, θα είναι η δημογραφική αλλαγή, πράγμα που σημαίνει λιγότερα παιδιά στα σχολεία στην Ευρώπη, καθώς και μείωση του αριθμού των εκπαιδευτικών σε πολλές χώρες στο εγγύς μέλλον.
Στη μελέτη διαφαίνεται επίσης μια καθολική τάση προς μεγαλύτερη αυτονομία των σχολείων στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με τη μελέτη, μερικές χώρες έχουν καθιερώσει μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στη μείωση των ποσοστών των μαθητών που εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο. Στην Ιταλία και τις Κάτω Χώρες, π.χ., όλοι οι μαθητές έως την ηλικία των 18 πρέπει να συνεχίσουν το σχολείο μέχρις ότου λάβουν απολυτήριο βασικής εκπαίδευσης.
Ο αριθμός των φοιτητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αυξάνεται συνεχώς από το 1998 για να φθάσει πάνω από 18 εκατομμύρια (μια αύξηση 25% σε οκτώ χρόνια).
Το ένα τρίτο του πληθυσμού από 20-22 χρόνων, συμμετέχει τώρα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η συμμετοχή των γυναικών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι υψηλότερη από το σύνολο των ανδρών (123 γυναίκες εγγράφονται για 100 άνδρες) αλλά παραμένουν σημαντικές δυσαναλογίες ανάλογα με τον κλάδο σπουδών.

