Μια προκαταρκτική έκθεση των Ινδών ερευνητών αεροπορικών ατυχημάτων ανέφερε ότι η μοιραία συντριβή της Air India που στοίχισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους στο Αχμενταμπάντ τον περασμένο μήνα έδειξε ότι οι διακόπτες που ρύθμιζαν την τροφοδοσία με καύσιμα των δυο κινητήρων του Boeing 787 της εταιρείας Air India το οποίο συνετρίβη δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του τη 12η Ιουνίου, είχαν γυριστεί στη θέση «διακοπή» («cutoff») λίγο πριν από την πτώση του πάνω σε κτήρια, σύμφωνα με το προκαταρκτικό πόρισμα της έρευνας για το δυστύχημα, που δημοσιοποιήθηκε νωρίς σήμερα.
Οι διακόπτες παροχής καυσίμου των δύο κινητήρων μετακινήθηκαν από τη θέση λειτουργίας (RUN) στη θέση διακοπής (CUTOFF) ο ένας μετά τον άλλον, μέσα σε μόλις ένα δευτερόλεπτο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι στροφές των κινητήρων να μειωθούν απότομα, αφού έπαψαν να τροφοδοτούνται με καύσιμο.
BREAKING: Fuel to the engines of the Air India plane that crashed last month appears to have cut off shortly after takeoff, a preliminary report has found.
More on this breaking story: https://t.co/rHrEJsXJAK
📺 Sky 501, Virgin 602, Freeview 233 and YouTube pic.twitter.com/BziqiaTgkJ
— Sky News (@SkyNews) July 11, 2025
Το προκαταρκτικό πόρισμα, που έδωσε στη δημοσιότητα η ινδική υπηρεσία έρευνας αεροπορικών δυστυχημάτων (AAIB), δεν καταλήγει σε κανένα συμπέρασμα για τα αίτια και δεν αποδίδει ευθύνες για το δυστύχημα, ωστόσο υπογραμμίζει πως ο ένας από τους πιλότους ρώτησε τον άλλο γιατί σταμάτησε την τροφοδοσία των κινητήρων με καύσιμα — ο δεύτερος απάντησε πως δεν το είχε κάνει.
Σύμφωνα με το προκαταρκτικό πόρισμα, το επιβατικό αεροσκάφος μεγάλων αποστάσεων είχε αναπτύξει ταχύτητα 180 κόμβων (333 χιλιομέτρων ανά ώρα) κι είχε μόλις απογειωθεί όταν οι διακόπτες τροφοδοσίας των δυο κινητήρων γυρίστηκαν από τη θέση «λειτουργία» («run») στη θέση «διακοπή» («cutoff»), με διαφορά ενός δευτερολέπτου ο ένας από τον άλλο. Οι δυο κινητήρες άρχισαν αμέσως να χάνουν ισχύ.
Απόσπασμα από το προκαταρκτικό πόρισμα της έκθεσης αναφέρει: «Το αεροσκάφος έφτασε στη μέγιστη καταγεγραμμένη ταχύτητα 180 κόμβων IAS περίπου στις 08:08:42 UTC και αμέσως μετά οι διακόπτες τροφοδοσίας καυσίμου του κινητήρα 1 και του κινητήρα 2 μετακινήθηκαν από τη θέση RUN στη θέση CUTOFF, ο ένας μετά τον άλλον, με χρονική διαφορά 01 δευτερολέπτου. Οι κινητήρες N1 και N2 άρχισαν να μειώνονται από τις τιμές απογείωσης, καθώς διακόπηκε η τροφοδοσία καυσίμου στους κινητήρες».
Σύγχυση και πανικός στο πιλοτήριο
Στη συνέχεια επικράτησε σύγχυση στο πιλοτήριο. Στην ηχογράφηση της φωνής, ο ένας από τους πιλότους ακούγεται να ρωτάει τον άλλον γιατί «κόπηκε». Ο άλλος πιλότος απαντά ότι δεν το έκανε.
Η 15σέλιδη έκθεση δεν προσδιορίζει ποια σχόλια έγιναν από τον κυβερνήτη της πτήσης και ποια από τον πρώτο αξιωματικό. Ένας από τους πιλότους έκανε μια κλήση «Μayday, Μayday, Μayday» λίγο πριν από τη συντριβή του αεροσκάφους, το οποίο δευτερόλεπτα μετά συντρίβεται.
Η προκαταρκτική έκθεση δεν δίνει κάποιο συμπέρασμα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο κινήθηκαν οι διακόπτες. Ένας από τους κινητήρες μπόρεσε να επανεκκινήσει, αλλά δεν μπόρεσε να αντιστρέψει την επιβράδυνση του αεροπλάνου, σύμφωνα με την έκθεση.
Σύμφωνα με την έκθεση, δεν παρατηρήθηκε σημαντική δραστηριότητα πτηνών στην περιοχή της διαδρομής πτήσης του αεροπλάνου. Το αεροσκάφος άρχισε να χάνει ύψος πριν διασχίσει το περιμετρικό τείχος του αεροδρομίου, προστίθεται στην ανακοίνωση.
Στις εικόνες από κάμερες του συστήματος επιτήρησης του αεροδρομίου καταγράφτηκε πως μικρή βοηθητική τουρμπίνα (Ram Air Turbine, RAT), τέθηκε σε λειτουργία αμέσως μετά την απογείωση. Πρόκειται για μέρος του εφεδρικού συστήματος ισχύος (Auxiliary Power Unit, APU), σχεδιασμένου για την ηλεκτροδότηση καίριας σημασίας συστημάτων του αεροσκάφους σε περίπτωση διακοπής λειτουργίας των κινητήρων, ή όταν βρίσκεται στο έδαφος.
Δεν υπήρχαν πτηνά στην πορεία του αεροσκάφους. Το αεροπλάνο άρχισε να χάνει ύψος τη στιγμή που βγήκε από την περίμετρο του αεροδρομίου, σύμφωνα με το πόρισμα.
Συνολικά 241 άνθρωποι που επέβαιναν στο Boeing 787-8 Dreamliner της Air India σκοτώθηκαν –μόλις ένας επέζησε– όταν το αεροσκάφος συνετρίβη πάνω σε κτίρια σε μικρή απόσταση από το αεροδρόμιο της πόλης Αχμενταμπάντ (δυτικά). Οι ινδικές αρχές ταυτοποίησαν επίσης 19 θύματα στο έδαφος.
Τι είχε συμβεί
-Η πτήση 171 της Air India ταξίδευε από το Αχμενταμπάντ στο Λονδίνο στις 12 Ιουνίου και συνετρίβη λίγο μετά την απογείωση, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 241 από τους 242 επιβαίνοντες.
-Συνολικά, σύμφωνα με αξιωματούχους, 260 άνθρωποι σκοτώθηκαν στο περιστατικό, αφού το αεροπλάνο έπεσε σε μια πυκνοκατοικημένη γειτονιά.
-Το αεροσκάφος Boeing 787-8 Dreamliner έδωσε σήμα κινδύνου στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας πριν συντριβεί σε ένα κτίριο που χρησιμοποιούνταν ως χώρος διαμονής γιατρών στο Byramjee Jeejeebhoy Medical College και στο Πολιτικό Νοσοκομείο.
-Ο μοναδικός επιζών στο αεροπλάνο, ο Βρετανός υπήκοος Vishwashkumar Ramesh, δήλωσε: «Ακόμα δεν μπορώ να πιστέψω πώς κατάφερα να βγω ζωντανός».
-Στο αεροσκάφος επέβαιναν 169 Ινδοί υπήκοοι, 53 Βρετανοί πολίτες, επτά Πορτογάλοι, ένας Καναδός και 12 μέλη του πληρώματος.
-Το Γραφείο Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) της Ινδίας ξεκίνησε επίσημη έρευνα για τα αίτια της συντριβής.
Διαβάστε επίσης: Αεροπορική τραγωδία στην Ινδία: Ανθρώπινο λάθος ή σκόπιμη ενέργεια;

