Επιμέλεια: Γιάννα Μυράτ

Ο φόβος πολλών επιβατών στην πύλη επιβίβασης ότι θα χρεωθούν για μια επιπλέον τσάντα μεταφοράς δημιουργεί ένα πολιτικό σκυλοκαβγά.

Η Ισπανία είχε αρκετές εξτρά χρεώσεις στις χειραποσκευές κι έβαλε πρόστιμα σε πέντε αεροπορικές εταιρείες. Τώρα η μάχη για την χειραποσκευή στην εναέρια κυκλοφορία συνδέεται και με άλλες χώρες.

Οι καταναλωτικές οργανώσεις από 12 ευρωπαϊκές χώρες την Τετάρτη εντάχθηκαν στη νομική μάχη της Ισπανίας εναντίον των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους που χρεώνουν επιβάτες όταν φέρουν μεγαλύτερες βαλίτσες στο αεροσκάφος.

Ο συνασπισμός υπό την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Οργάνωσης Καταναλωτών, γνωστός και ως BEUC, υπέβαλε καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με αυτές τις «παράνομες» χρεώσεις, ζητώντας «διερεύνηση σε ολόκληρη την ΕΕ» στις εμπορικές πρακτικές της Ryanair, EasyJet, Wizz Air, Transavia, Volotea, Vueling και Norwegian Airlines.

Η δράση ακολουθεί πρόστιμο 179 εκατομμυρίων ευρώ του Νοεμβρίου από τον Υπουργό Καταναλωτών της Ισπανίας Pablo Bustinduy εναντίον πέντε από αυτές τις αεροπορικές εταιρείες για αθέμιτες πρακτικές, συμπεριλαμβανομένης της χρέωσης για χειροκίνητες αποσκευές.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair, Michael O’Leary, κατάγγειλε το πρόστιμο, αποκαλώντας τον Bustinduy «τρελό Ισπανό κομμουνιστή υπουργό». Μάλιστα εμφάνισε μια εικόνα του υπουργού φτιαγμένη από χαρτόνι, ντυμένος ως κλόουν, υποστηρίζοντας ότι αν οι αεροπορικές εταιρείες αποδεχτούν τις χειραποσκευές δωρεάν, αυτό θα αυξήσει το αεροπορικό εισιτήριο.

Ο Bustinduy ανταπέδωσε: «Εάν το επιχειρηματικό σας μοντέλο βασίζεται σε παράνομες πρακτικές, τότε υπάρχει ένα πρόβλημα με το επιχειρηματικό σας μοντέλο», δήλωσε την Τετάρτη στην παρουσίαση της καταγγελίας των οργανώσεων των καταναλωτών στην έδρα της BEUC στις Βρυξέλλες.

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα ετήσια αποτελέσματα της Ryanair, τα βοηθητικά έσοδα, συμπεριλαμβανομένων των αμοιβών για χειραποσκευές και επιπλέον υπηρεσίες, όπως η επιλογή των καθισμάτων και η επιβίβαση προτεραιότητας, ανήλθαν σε 40,7 δισ. ευρώ από συνολικά έσοδα ύψους 13,95 δισ. ευρώ.

Αλλά ο Bustinduy δεν είναι πεπεισμένος ότι οι χρεώσεις είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση τους.

«Ορισμένες από αυτές τις εταιρείες άρχισαν να χρεώνουν τις χειραποσκευές μόλις το 2021-2022. Ήταν εξαιρετικά κερδοφόρες από πριν. Είναι ακόμη περισσότερο αργότερα», είπε, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για την πρόσθετη χρέωση από τις αεροπορικές εταιρείες, καθώς δεν επιβαρύνονται με πρόσθετα έξοδα για τη μεταφορά τους, ούτε φέρουν την ευθύνη γι ‘αυτές, όπως κάνουν με τις ελεγμένες βαλίτσες.

Οι χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες έχουν καθιερώσει εδώ και πολύ καιρό αυτές τις πρακτικές που εκμεταλλεύονται τα δικαιώματα των καταναλωτών … σε ανοικτή παραβίαση του ανώτατου δικαστηρίου της ΕΕ, το οποίο έχει αποφανθεί ότι “η εξτρά χρέωση για χειραποσκευές λογικού μεγέθους είναι παράνομη”», πρόσθεσε.

Ο Bustinduy αναφέρεται σε δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2014, το οποίο δήλωσε ότι η μεταφορά χειροκίνητων αποσκευών δεν μπορεί να υποβληθεί σε επιπλέον χρεώσεις «υπό την προϋπόθεση ότι οι χειραποσκευές πληρούν εύλογες απαιτήσεις όσον αφορά το βάρος και τις διαστάσεις, και συμμορφώνονται με τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας».

Από τότε η συζήτηση επικεντρώθηκε στην άποψη του μεγέθους και του βάρους της βαλίτσας.

Καθώς το ισπανικό πρόστιμο είναι επί του παρόντος υπό έφεση, οι δικαστές της ΕΕ ενδέχεται σύντομα να ζητηθούν ξανά να διευκρινίσουν εάν οι επιβάτες μπορούν να φέρουν δωρεάν μια βαλίτσα καροτσάκι στην καμπίνα.

Σύμφωνα με τις αεροπορικές εταιρείες, η απόφαση της ΕΕ απαιτεί μόνο να τους επιτρέπεται δωρεάν να φέρουν μικρές σακούλες.

Ωστόσο, οι υποστηρικτές των καταναλωτών πιστεύουν ότι το ισπανικό πρόστιμο αποδεικνύει ότι έχουν δίκιο να πολεμήσουν αυτές τις χρεώσεις που γίνονται χρόνια, και τώρα είναι αποφασισμένοι να πάνε τη μάχη στο επόμενο επίπεδο.

«Χάρη στη δράση που ξεκίνησε στην Ισπανία, έχουμε ένα σημαντικό προηγούμενο που θέλουμε να δούμε και να αναπαραχθεί και σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της BEUC, Agustín Reyna.

Αυτή η συζήτηση συμπίπτει με τις συζητήσεις μεταξύ των κυβερνήσεων της ΕΕ σχετικά με τη μεταρρύθμιση των δικαιωμάτων των επιβατών αέρα, η οποία θα μπορούσε να περιλαμβάνει έναν κανόνα που απαλλάσσει τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους από νέες χρεώσεις, σύμφωνα με τις ανησυχίες των καταναλωτικών οργανώσεων.

«Οι αεροπορικές εταιρείες, είναι προφανές, τώρα ασκούν πιέσεις έντονα με όλη τη δύναμή τους να αλλάξουν το νόμο της ΕΕ και να νομιμοποιήσουν, αυτές τις χρεώσεις στις χειραποσκευές», δήλωσε ο Bustinduy.

«Είναι απολύτως απαράδεκτο για οποιαδήποτε χώρα ή ίδρυμα της ΕΕ να εγκαταλείψουν την αποστολή τους να υπερασπιστεί και να προστατεύσει τα δικαιώματα των καταναλωτών ενάντια στα συμφέροντα των αεροπορικών εταιρειών», δήλωσε ο υπουργός.

Ωστόσο ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας θέλει τις αεροπορικές εταιρείες να καθιερώσουν από μόνες τους «ένα φιλόδοξο κοινό πρότυπο για τις χρεώσεις αποσκευών καμπίνας» ανέφερε στην ομιλία του κατά την τελευταία συνάντηση των μελών του Airlines for Europe (A4E).

«Αυτό είναι ένα ζήτημα που επηρεάζει άμεσα τους επιβάτες και γι’ αυτό προσωπικά με νοιάζει πολύ», πρόσθεσε ο Έλληνας πολιτικός.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης