Στο 5ο επεισόδιο του «Welcome to the Jungle», η Aya Burweila αναλύει τα τελευταία δεδομένα από τον πόλεμο Ιράν – Ισραήλ, καθώς και την κρίση στη Ναυτιλία της Ερυθράς Θάλασσας, με την εκρηκτική αύξηση του κόστους, που επιτείνεται από την παρουσία των Χούθι και της Τεχεράνης.

Διαβάστε τη θεματολογία της εκπομπής που ακολουθεί:

Ο πόλεμος Ιράν-Ισραήλ και η κρίση στη Ναυτιλία της Ερυθράς Θάλασσας: Πώς οι Χούθι και το Ιράν διαταράσσουν το παγκόσμιο εμπόριο

Γιατί η online παραγγελία σας έχει καθυστερήσει δύο εβδομάδες και είναι 80 δολάρια πιο ακριβή; Η απάντηση μπορεί να μην είναι ένα πρόβλημα στην αλυσίδα εφοδιασμού στο Σενζέν, αλλά ένας πύραυλος στην Ερυθρά Θάλασσα.

Καθώς το Ισραήλ και το Ιράν ανταλλάσσουν άμεσες επιθέσεις και οι ΗΠΑ εντάχθηκαν στις επιθέσεις την περασμένη εβδομάδα, η παγκόσμια ναυτιλία έχει μετατραπεί σιωπηλά σε ένα πιθανό πεδίο μάχης. Και ποιος υψώνει τη σημαία του Ιράν σε αυτόν τον θαλάσσιο σκιώδη πόλεμο; Οι Χούθι.

Κάποτε μια άγνωστη σιιτική εξέγερση από το τραχύ βόρειο τμήμα της Υεμένης, οι Χούθι είναι πλέον οι νότιοι εκτελεστές του Ιράν, οπλισμένοι με drones, πυραύλους και μια συγκλονιστική ικανότητα να παραλύουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.

Η πρώτη γραμμή της Ερυθράς Θάλασσας

Από τα τέλη του 2023, οι δυνάμεις των Χούθι στοχεύουν εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και στο στενό του Μπαμπ ελ Μαντέμπ, ένα από τα πιο ζωτικά στρατηγικά σημεία του κόσμου. Περίπου το 12% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου περνά από αυτόν τον στενό διάδρομο, συμπεριλαμβανομένων πετρελαίου, φυσικού αερίου, σιτηρών και, ναι, των κορεατικών προϊόντων περιποίησης της επιδερμίδας σας.

Ενώ οι Χούθι ισχυρίζονται ότι στοχεύουν πλοία «που συνδέονται με το Ισραήλ», οι επιθέσεις τους έχουν χτυπήσει τα πάντα, από ελληνικά δεξαμενόπλοια έως ιαπωνικά φορτηγά πλοία και μεταφορές ανθρωπιστικής βοήθειας. Στην πράξη, οτιδήποτε επιπλέει είναι νόμιμος στόχος.

Δεν πρόκειται μόνο για την Υεμένη, αλλά και για την Τεχεράνη. Και καθώς οι Ιρανοί πληρεξούσιοι αναστατώνουν την περιοχή, η Ερυθρά Θάλασσα έχει αναδειχθεί σε χρήσιμο και βασικό σημείο πίεσης στην ευρύτερη στρατηγική του Ιράν για την διακοπή των παγκόσμιων ροών χωρίς να κηρύξει ανοιχτό πόλεμο.

Από τους πυραύλους του Τραμπ στις ετικέτες του Μπάιντεν

Το 2020, ο Πρόεδρος Τραμπ ενέκρινε πάνω από 1.100 αεροπορικές επιθέσεις εναντίον στόχων των Χούθι, στέλνοντας ένα σαφές μήνυμα στο Ιράν ότι ο πόλεμος μέσω πληρεξουσίων δεν θα ήταν φθηνός. Το αποτέλεσμα; Προσωρινή ηρεμία στην Ερυθρά Θάλασσα.

Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος Μπάιντεν, στις αρχές του 2021, αφαίρεσε τους Χούθι από τον κατάλογο των ξένων τρομοκρατικών οργανώσεων των ΗΠΑ, επικαλούμενος ανθρωπιστικούς λόγους και την ανάγκη αποκλιμάκωσης. Οι Χούθι απάντησαν με τον τρόπο που ξέρουν καλύτερα: με κλιμάκωση.

Μέχρι το 2024, οι επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία είχαν ξαναρχίσει, αυτή τη φορά με μεγαλύτερη πυρκαγιά και μεγαλύτερη εμβέλεια. Η Κυβέρνηση Μπάιντεν τελικά άλλαξε πορεία και επανέφερε την ομάδα στον κατάλογο, αλλά με την πιο ήπια ονομασία «Ειδικά Ορισμένοι Παγκόσμιοι Τρομοκράτες». Η σημασιολογία δεν εντυπωσίασε τις ασφαλιστικές εταιρείες. Ούτε τους πλοιοκτήτες. Ούτε το Ιράν.

Αναδρομολόγηση της Ναυτιλίας, εκρηκτική αύξηση του κόστους

Οι συνέπειες ήταν τεράστιες. Κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες άρχισαν να ανακατευθύνουν τα πλοία τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, προσθέτοντας έως και δύο εβδομάδες και εκατομμύρια σε κόστος καυσίμων ανά ταξίδι. Τα ασφάλιστρα έχουν αυξηθεί κατακόρυφα. Οι ναύλοι σε ορισμένους τομείς έχουν αυξηθεί κατά περισσότερο από 400%.

Και δεν είναι μόνο τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών που πλήττονται. Το νιώθουν και οι καταναλωτές. Από καθυστερήσεις στις παραγγελίες της Amazon έως ακριβότερες εισαγωγές τροφίμων, οι επιπτώσεις της ναυτιλιακής διαταραχής που προκάλεσαν οι Χούθι είναι παγκόσμιες, λεπτομερείς και αυξανόμενες.

Τις τελευταίες εβδομάδες, μετά τις ισραηλινές επιθέσεις κατά των ιρανικών πυρηνικών εγκαταστάσεων, επανήλθαν οι προειδοποιήσεις για πιθανή αντίδραση των Χούθι. Ορισμένα πλοία ήδη αποφεύγουν προληπτικά την Ερυθρά Θάλασσα, όχι ως αντίδραση στις επιθέσεις, αλλά από καθαρή ανησυχία. Το σημείο συμφόρησης είναι πλέον ένα καλώδιο που μπορεί να σπάσει.

Συνέντευξη: Ο John Faraclas για την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα

Για να κατανοήσω πώς αυτή η κρίση επηρεάζει τον κλάδο από μέσα, μίλησα με τον John Faraclas, συνιδρυτή του AllAboutShipping.co.uk, που ξεκίνησε τη λειτουργία του στο Λονδίνο πριν από 15 χρόνια.

Όλα για τη Ναυτιλία

Προερχόμενος από οικογένεια με επτά γενιές ναυτιλιακών, ο John Faraclas κατάγεται από τη Χίο, η οποία διαθέτει το 7% του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου. Ο Faraclas έχει δεκαετίες εμπειρίας στη διαχείριση οικογενειακών ναυτιλιακών εταιρειών, έχει εργαστεί ως μεσίτης πώλησης και αγοράς πλοίων και έχει διδάξει Ναυτιλία στην Ελλάδα στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Είναι επίσης επισκέπτης λέκτορας σε θέματα ηγεσίας και Ναυτιλίας στο UCL του Ηνωμένου Βασιλείου, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Chios Marine Club και μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Μηχανικών της Μεγάλης Βρετανίας.

Απολαύστε τη φλογερή και άμεση συνέντευξή του στο παρακάτω επεισόδιο, όπου ο Φαράκλας προσφέρει τις ειλικρινείς απόψεις του για το πώς οι πλοιοκτήτες πλοηγούνται σε αυτή τη γεωπολιτική καταιγίδα.

Η ευρύτερη εικόνα: Η ναυτική σκακιέρα του Ιράν

Οι Χούθι δεν ενεργούν μόνοι τους. Αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου δικτύου ιρανικών πληρεξουσίων — της Χεζμπολάχ στο Λίβανο, των σιιτικών πολιτοφυλακών στο Ιράκ και τη Συρία, της Χαμάς στη Γάζα — που έχουν την ικανότητα να κλιμακώσουν τις εντάσεις σε διάφορα θέατρα. Η Ερυθρά Θάλασσα είναι μόνο ένα μέτωπο.

Μετατρέποντας τα στρατηγικά σημεία σε μοχλούς πίεσης, το Ιράν επαναπροσδιορίζει τον σύγχρονο ασύμμετρο πόλεμο. Μπορεί να σταματήσει τις παγκόσμιες ροές ενέργειας, να προκαλέσει άνοδο στις ασφαλιστικές αγορές και να διαταράξει το εμπόριο, χωρίς να πυροβολήσει ποτέ απευθείας από την Τεχεράνη.

Και όσο οι ΗΠΑ δίνουν προτεραιότητα στην ελευθερία της ναυσιπλοΐας έναντι της αντιμετώπισης της βαθύτερης διαρθρωτικής απειλής – τα ιρανικά όπλα, η ριζοσπαστικοποίηση και ο περιφερειακός εκβιασμός – ο κύκλος θα συνεχίσει.

Τι θα ακολουθήσει

Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία εξαντλεί τις εναλλακτικές λύσεις. Με την αύξηση του κόστους ασφάλισης, την εκτίναξη των εκπομπών και τις αυξανόμενες καθυστερήσεις, η υφιστάμενη κατάσταση είναι μη βιώσιμη.

Και αν το Ιράν επιλέξει να κλιμακώσει για άλλη μια φορά μέσω του νότιου πληρεξούσιου του; Δεν μιλάμε απλώς για χαμένες παραδόσεις, αλλά για ένα άλλο μέτωπο σε έναν πόλεμο που κανείς δεν θέλει, αλλά που ίσως δεν μπορεί πλέον να αποφύγει.

Παρακολουθήστε το βίντεο της εκπομπής «Welcome to the Jungle»:

 

Για να ενεργοποιήσετε τους υπότιτλους, επισκεφθείτε το YouTube και πατήσετε την ένδειξη «υπότιτλοι» στο πλαίσιο του βίντεο κάτω δεξιά.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης