Ο δήμαρχος του Περάματος, Γιάννης Γλύκας, δεν αστειεύεται. Η προοπτική να λειτουργήσει και ο προβλήτας Νο3 στο Πέραμα από την Cosco, όπως προβλέπει η διακρατική σύμβαση, έχει προκαλέσει την οργή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά και των πολιτών, οι οποίοι βλέπουν το τελευταίο 8% ελεύθερης πρόσβασης στην παραλία να τους αφαιρείται, καταδικάζοντάς τους να ζουν στο βάρβαρο περιβάλλον μιας άναρχης ναυπηγοεπισκευαστικής και εμπορικής ζώνης.

«Θα πετάξουμε στη θάλασσα τους Κινέζους και όσους κάνουν τον Κινέζο», δηλώνει ο δήμαρχος, αφήνοντας έτσι και σαφείς πολιτικές αιχμές για τα κόμματα και την Κυβέρνηση . Η κατάσταση δεν πάει άλλο και με άλλοθι τη γενικότερη κινητοποίηση των λιμενεργατών ξεσηκώνεται πλέον και το σύνολο της λιμενικής ζώνης από τον Πειραιά έως την Αμφιάλη.

 

«Φουρτουνιασμένο» παραμένει το μεγάλο λιμάνι και τίποτα προς το παρόν δεν δείχνει ότι μπορεί να αλλάξει το… κλίμα.

Οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων ξεκίνησαν το 2006, όταν η τότε κυβέρνηση της ΝΔ γνωστοποίησε την απόφασή της να προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό για την πολυετή παραχώρηση αρχικά ολόκληρου του Σ.ΕΜΠΟ και εν συνεχεία μόνο του προβλήτα ΙΙ.

Φτάσαμε έτσι στην 1η Οκτωβρίου, οπότε προβλεπόταν να εγκατασταθεί η κινέζικη εταιρεία, για την οποία η επένδυση στον Πειραιά φαίνεται να είναι εξαιρετικά σημαντική. Οι εργαζόμενοι, «συνεπείς στο ραντεβού» τους, απέκλεισαν το Σ.ΕΜΠΟ, απειλώντας ευθέως τη σταθερότητα της νέας κυβέρνησης, η οποία καλείται τώρα να διαχειριστεί την «καυτή πατάτα», χωρίς όμως να μπορεί να εμφανίσει «μαγικές λύσεις».

Στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ ΑΕ) απασχολούνται περίπου 1.600 εργαζόμενοι, διαφόρων ειδικοτήτων. Από αυτούς, περίπου 1.200 είναι υπάλληλοι και περίπου 400 είναι οι λιμενεργάτες.

Η Cosco αναλαμβάνει να λειτουργήσει τον προβλήτα ΙΙ του Σ.ΕΜΠΟ, με υποχρέωση κατασκευής του προβλήτα ΙΙΙ. Οι εργαζόμενοι αντιδρούν, διότι αυτή τη στιγμή ο προβλήτας ΙΙ είναι ο μοναδικός εν λειτουργία του Σ.ΕΜΠΟ, αφού ο προβλήτας Ι είναι κλειστός λόγω έργων επέκτασης και αναβάθμισης του εξοπλισμού του. Από εκεί και πέρα, οι εργαζόμενοι είναι αντίθετοι, διότι, όπως επισημαίνουν, ο προβλήτας ΙΙ έχει κατασκευαστεί με κεφάλαια του ΟΛΠ, είναι βασική πηγή εσόδων του Οργανισμού και με την παραχώρησή του τίθεται σε κίνδυνο η εργασία τους.

Με την παραχώρηση του ενός προβλήτα, το αντικείμενο του ΟΛΠ ΑΕ θα μειωθεί τουλάχιστον κατά 50%, οπότε θα «περισσέψουν» τουλάχιστον 300 θέσεις εργασίας και σαφώς θα τεθεί θέμα απασχόλησης. Από την άλλη πλευρά, η σύμβαση δεν δεσμεύει την Cosco να προσλάβει εργαζόμενους του ΟΛΠ. Πρέπει ωστόσο, να σημειωθεί ότι από τους ισολογισμούς του ΟΛΠ προκύπτει ότι το ετήσιο εργοδοτικό κόστος ανά εργαζόμενο είναι της τάξης των 50.000 ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε μηνιαίες απολαβές (14 μισθοί) περίπου 3.600 ευρώ (μικτά). Παράλληλα, ο Πειραιάς το 2003 βρισκόταν στην 47η Θέση της παγκόσμιας κατάταξης σε διακίνηση κοντέινερ αλλά κυρίως λόγω της αναστάτωσης, που έχει δημιουργηθεί από το 2005, σημειώνει μεγάλες απώλειες και πλέον βρίσκεται κάτω από την 120η θέση της παγκόσμιας κατάταξης σε διακίνηση κοντέινερ.

Ποια, όμως, είναι πραγματικά η COSCO; Πρόκειται για έναν τεράστιο όμιλο με πολλές δραστηριότητες γύρω από τη ναυτιλία και γενικότερα τις μεταφορές, Στον χώρο των λιμενικών υπηρεσιών δραστηριοποιείται η θυγατρική της Cosco, Pacific, η οποία είναι ο 5ος μεγαλύτερος διαχειριστής κοντέινερ (container terminal) στον κόσμο, διαχειριζόμενη 18 τέρμιναλ στην Κίνα και τρία στο εξωτερικό. Στη Μεσόγειο η εταιρεία έχει παρουσία στο τέρμιναλ της διώρυγας του Σουέζ και στο λιμάνι της Νάπολης. Και στις δύο περιπτώσεις έχει μετοχική συμμετοχή μέχρι 25% σε σχήματα, όπου μετέχουν και άλλες εταιρείες αλλά και το Δημόσιο των δύο κρατών. Άλλωστε, η ίδια η εταιρεία σε ανακοίνωσή της στις 7 Οκτωβρίου 2009 για την ανάληψη της διαχείρισης του προβλήτα ΙΙ και του (υπό κατασκευή) ΙΙΙ του Πειραιά υπογράμμισε ότι είναι το «πρώτο αποκλειστικής ιδιοκτησίας εξωχώριο κοντέινερ τέρμιναλ, που αναλαμβάνει να διαχειριστεί».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης