Οι δύο δημοσιογράφοι του Ομίλου Αλαφούζου προς το τέλος της συνέντευξης που τους παραχώρησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποτόλμησαν να τον ρωτήσουν για την «ταμπακιέρα», δηλαδή για τη «Λίστα Πέτσα». Λέμε αποτόλμησαν διότι οι κ.κ. Τσίμας και Χιώτης καθ΄ όλη τη διάρκεια της συνέντευξης δεν έδειξαν καμία δημοσιογραφική πρόθεση να στριμώξουν τον πρωθυπουργό και είχαν πολλά ζητήματα στα οποία θα μπορούσαν να αναφερθούν «ράμματα» για τη γούνα του. Ας πούμε τα ελληνοτουρκικά.

Για να μην πολυλογούμε, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ισχυρίστηκε πως την όλη ευθύνη για τη διαχείριση της υπόθεσης που αφορά τη διαφημιστική καμπάνια «Μένουμε Σπίτι» έχει αποκλειστικά η ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε να διεκπεραιώσει ολόκληρο το διαφημιστικό έργο από το άλφα έως το ωμέγα και που φέρει το όνομα σε ελληνική μετάφραση «Πρωτοβουλία». «Δεν κάναμε εμείς καμία παρέμβαση. Εξού και όταν δόθηκε η λίστα δεν υπήρξε ουσιαστική κριτική για το πού πήγαν τα ποσά». Αυτά δήλωσε ο πρωθυπουργός στους δημοσιογράφους του Σκάι.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δηλαδή, όχι μόνον η κυβέρνηση, αλλά και o ίδιος δεν φέρουν καμία ευθύνη για τη «Λίστα Πέτσα», αλλά το Μαξίμου δεν αντελήφθη ουδεμία αρνητική κριτική από τη στιγμή που δημοσιεύτηκε η λίστα. Ας αφήσουμε τους δύο δημοσιογράφους του κ. Αλαφούζου που δεν τόλμησαν να κάνουν τη δουλειά τους. Ας περιοριστούμε στον πρωθυπουργό λοιπόν.

Τι μας λέει επακριβώς: «Το μόνο το οποίο θα μπορούσα να εισπράξω ως δικαιολογημένη κριτική ήταν ότι ίσως δεν εξηγήσαμε πάρα πολύ καλά από την πρώτη στιγμή ότι δεν είναι μία δουλειά την οποία την κάναμε εμείς. Την αναθέσαμε σε μία εξωτερική, στη μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου, να μοιράσει τα χρήματα. Δεν κάναμε εμείς καμία παρέμβαση. Εξού και όταν δόθηκε η λίστα δεν υπήρξε ουσιαστική κριτική για το πού πήγαν τα ποσά». Τι εννοεί ο πρωθυπουργός; Πως η ιδιωτική εταιρεία Initiative Media, που ανάλαβε τη δουλειά με απευθείας ανάθεση, παρακαλώ, και με αμοιβή 3% -για την ακρίβεια η αμοιβή έφθασε τα 411.985 ευρώ-, φέρει ακέραια την ευθύνη των επιλογών της.

Από τη στιγμή που δεν διεξήχθη δημόσιος διαγωνισμός και η εταιρεία επελέγη από την κυβέρνηση και μόνον, την ακέραια ευθύνη για την επιλογή του αναδόχου του έργου φέρει απολύτως η κυβέρνηση και κατά συνέπεια ο πρωθυπουργός. Γιατί δεν διεξήχθη διαγωνισμός; Διότι είχαν προηγηθεί τα διατάγματα με τα οποία η κυβέρνηση διαχειρίστηκε την υγειονομική κρίση. Βάσει αυτών των διαταγμάτων την ευθύνη για τα οποία φέρει ακέραια η κυβέρνηση, η εταιρεία Initiative Media ανέλαβε το έργο που το ύψος του ήταν στα 20 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που υπό ομαλές συνθήκες και χωρίς να ισχύουν έκτακτα διατάγματα θα επέβαλε δημόσιο διαγωνισμό και θα απαγόρευε την απευθείας ανάθεση. Εδώ μιλάμε για οσμή Ειδικού Δικαστηρίου, αλλά ας παραμείνουμε για την ώρα στο θέμα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μιλώντας, λοιπόν, στη Βουλή και στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας αναφέρθηκε στο θέμα της απευθείας ανάθεσης στην εταιρεία Initiative Media, σημειώνοντας ότι το κριτήριο ήταν η αποτελεσματικότητα και επισημαίνοντας πως «αν κάναμε διαγωνισμό θα θέλαμε 6 με 8 μήνες κατ’ ελάχιστον» οπότε «τι νόημα θα είχε να ενημερώσουμε τους πολίτες στο τέλος της χρονιάς. Έπρεπε να προχωρήσουμε σε ΠΝΠ» αλλά «πάντα με διαφάνεια» και «ήταν ανάγκη να μην πάμε με τις κλασικές διαγωνιστικές διαδικασίες». Μάλιστα παρατήρησε πως «μου έκανε εντύπωση ότι δεν υπήρχε νομοθετικό πλαίσιο για ταχύτερες διαδικασίες» δηλώνοντας πως σύντομα είναι «πιθανό να καταλήξουμε σε ένα νέο πλαίσιο». 

Επίσης ο Στέλιος Πέτσας ανέφερε πως η εταιρεία στη οποία έγινε η ανάθεση «είναι μια εταιρεία που είναι γνωστή. Μπορεί να φέρει σε πέρας τον μεγάλο φόρτο που της αναφέραμε». Επίσης διευκρίνισε πως η εταιρεία «παίρνει προμήθεια 3%», ενώ «το Υπουργείο Οικονομικών θα πληρώσει τα ΜΜΕ» οπότε «στο τέλος θα έχετε μια πλήρη εικόνα του ποιοι μετείχαν και πόσα πήρανε». Παράλληλα έκανε ειδική αναφορά στο θέμα της ενίσχυσης του Τύπου λέγοντας ότι άλλαξε το προηγούμενο πλαίσιο αφού είχε προβλήματα. Ως παράδειγμα ανέφερε: «Πώς είναι δυνατόν επιχειρήσεις με 300 εργαζόμενους να παίρνουν τα ίδια χρήματα με επιχειρήσεις με 20 εργαζόμενους;».

Όλα τα παραπάνω παραπέμπουν σε ιδεολογικό αχταρμά. Επί της ουσίας πρόκειται για μία αλλοπρόσαλλη λογική ακολουθία ενός ανθρώπου ο οποίος καλείται να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα. Όταν τελικά και μετά από κόπο και αναμονή εβδομάδων δημοσιεύτηκε αυτή η «Λίστα Πέτσα», τότε οι πάντες κατανόησαν πως όντως εταιρείες ΜΜΕ με 300 εργαζόμενους έλαβαν τα ίδια χρήματα με εταιρείες όπου εργάζονται 20 εργαζόμενοι. Αρκεί αυτές οι εταιρείες να ήταν του «κλίματος της Νέας Δημοκρατίας».

Ανακεφαλαιώνοντας: Η ιδιωτική εταιρεία Initiative Media με απευθείας ανάθεση, και κυβερνητικού διατάγματος επιτρέποντος και κατά παράβαση του νόμου περί διαχείρισης δημοσίου χρήματος, αναλαμβάνει την ευθύνη υλοποίησης της καμπάνιας «Μένουμε Σπίτι», ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ, με αμοιβή 3%, δηλαδή 411.985 ευρώ. Κατά τον πρωθυπουργό, είναι αυτή η εταιρεία που ευθύνεται για την κατανομή των ποσών ως αμοιβή των ΜΜΕ. Δηλαδή η εταιρεία απεφάνθη πως το τάδε συγκρότημα Τύπου θα αμειφθεί με το δείνα ποσό και πως το άλλο συγκρότημα Τύπου θα αμειφθεί με υποδεκαπλάσιο ποσό, ενώ κάποια άλλα ΜΜΕ δεν θα αμειφθούν.

Ας δούμε, λοιπόν, ποια είναι αυτή η εταιρεία Initiative Media. Στις 31 Μαρτίου 2020 διαβάζουμε στην ιστοσελίδα FMVOICE .gr «Προς το παρόν αυτό για το οποίο μιλάω είναι ότι η Initiative με τον τρόπο με τον οποίο κινείται εκθέτει τον Γρηγόρη Δημητριάδη, διευθυντή του πολιτικού γραφείου του Κυριάκου Μητσοτάκη. Δηλαδή στην ουσία εκθέτει τον Πρωθυπουργό της χώρας». Τι εννοεί άραγε ο «ποιητής», δηλαδή η συγκεκριμένη ιστοσελίδα, που έχει αναρτήσει ένα επιθετικό δημοσίευμα το οποίο υπογράφει ο συνάδελφος και εκδότης Νίκος Μανεσιώτης; Το δημοσίευμα εμπεριέχει αιχμηρά υπονοούμενα και ζητάει να απαντηθεί αρμοδίως αν η Initiative Media «θα πάρει επιστροφή-επιβράβευση από τα media για τη διαφήμιση των 11 εκατομμυρίων» (σ.σ. το ένα τμήμα του ποσού). «Αν γίνει η δουλειά μέσω της… κανονικότητας των media shop, θα πάρει γύρω στο 1 εκατ. ευρώ».

«Η Initiative, η Unilever και το… 10% των 11 εκατομμυρίων» τιτλοφορείται το δημοσίευμα, στο οποίο αφήνονται υπαινιγμοί προς την εταιρεία επικοινωνίας για «συζύγους και υπουργούς», «τηλεοπτικές περσόνες και εμπορικές διευθύντριες εκδοτικών σχημάτων που έχουν φαλιρίσει», «τον Μαρινόπουλο της αδελφής… ανταγωνίστριας εταιρείας», «τριγωνικές σχέσεις», «κατηγορίες περί ξεπλύματος μαύρου χρήματος», «φορολογικές εκκρεμότητες», «τις καταγγελίες στη Νέα Υόρκη για την οικονομική διαχείριση στην Initiative». Επίσης ο Ν. Μανεσιώτης απηύθυνε ευθέως ερώτημα προς τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο Μιχάλη Γκάλκο για τη σχέση της Initiative με το «σκάνδαλο Unilever». «Ρωτήστε τον, επίσης, για τη δικαστική διερεύνηση του σκανδάλου σε ΗΠΑ και Ελλάδα. Πού κατέληξε και αν ολοκληρώθηκε» επισημαίνει ο Νίκος Μανεσιώτης απευθυνόμενος, πού αλλού, στους αρμοδίους του Μαξίμου και στα στελέχη της «Initiative Media».

Τι είναι το σκάνδαλο Unilever

Τον Ιούλιο του 2017 η φιλοκυβερνητική άλλωστε ιστοσελίδα capital.gr ανέφερε πως οι μαζικές αποχωρήσεις πρωτοκλασάτων στελεχών από την Ελαΐς-Unilever Hellas σε συνάρτηση με τον εσωτερικό έλεγχο που διεξήγαγε στην εταιρεία το front office της Ernst & Young ανέδιδαν οσμή σκανδάλου. Κατά τα δημοσιεύματα, η υπόθεση αφορούσε την εξαγορά του brand των παγωτών της ΕΒΓΑ από τη Unilever και σχετιζόταν με τον αριθμό, την αποτίμηση των ψυγείων αλλά και των παγίων. Υπήρχε ακόμη μία πτυχή που αφορούσε ζητήματα διαφημιστικής δαπάνης. Στην αγορά ακούγεται έντονα ότι υπάρχει ζήτημα και με τη διαχείριση και κατανομή των διαφημιστικών κονδυλίων της εταιρείας στην Ελλάδα, κάτι το οποίο γίνεται βάσει συγκεκριμένων διαδικασιών που ορίζει η Unilever σε συνεργασία με την εταιρεία media.

Με βάση αυτή τη φημολογία, συγκεκριμένα πρόσωπα μέσω «θυγατρικής» εταιρείας media shop είχαν έρθει σε συμφωνία με στελέχη μέσων ενημέρωσης και διοχέτευαν σε αυτά μεγάλο μέρος της διαφημιστικής πίτας μέσω υπερτιμολογήσεων και πιστωτικών», αναφέρεται στο ρεπορτάζ. Κατά τα δημοσιεύματα της «FM Voice» και όχι μόνο, η εταιρεία επικοινωνίας με την οποία συνεργαζόταν η Unilever είναι η Initiative.

Ανακεφαλαιώνοντας εκ νέου καταλήγουμε στο ασφαλές συμπέρασμα πως η κυβέρνηση, το Μαξίμου, ο Στέλιος Πέτσας και το επιτελείο του πρωθυπουργού επέλεξαν μία συγκεκριμένη εταιρεία, την Initiative Media, με ιχνηλατήσιμο παρελθόν και παρόν ώστε, με απευθείας ανάθεση που της επιτρέπει το εκδοθέν κυβερνητικό διάταγμα για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού, να διαχειριστεί ένα πακέτο 20 εκατ. ευρώ κατά το δοκούν και με πλήρη ευθύνη. Η κυβέρνηση αποποιείται των πολιτικών ευθυνών σχετικά με τη διαχείριση της λεγόμενης «Λίστας Πέτσα» και ο πρωθυπουργός εκ των υστέρων και μετά την κατακραυγή «δείχνει» ως υπεύθυνο για όλα τον Μιχάλη Γκάλκο, τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας «Initiative Media». Πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες στο αθηναϊκό City επιμένουν πως μεταξύ της εταιρείας αυτής και της Νέας Δημοκρατίας υπάρχουν «δεσμοί φιλίας».

Σύμφωνα με έγκυρους οικονομικούς κύκλους της πρωτεύουσας στους οποίους παραπέμπουν δημοσιεύματα εκείνης της περιόδου, η ιδιωτική αυτή εταιρεία είναι αναμειγμένη χωρίς να προσδιορίζεται ο βαθμός ανάμειξης στο λεγόμενο σκάνδαλο Ελαΐς-Unilever. 

Και κάτι ακόμη. Στο τρίγωνο του διαβόλου του αθηναϊκού City, δηλαδή μεταξύ Βαλαωρίτου, Βουκουρεστίου, Βασιλίσσης Σοφίας και Συντάγματος, κύκλοι που ξέρουν τα πράγματα στον κόσμο της διαφήμισης σημειώνουν με επιμονή πως εδώ και 20 χρόνια η Unilever εξακολουθεί και συνεργάζεται σταθερά με την εταιρεία Initiative Media. Είναι πρωτόγνωρο, επισημαίνουν οι παραπάνω κύκλοι. Συνήθως οι πολύ μεγάλες εταιρείες, όπως η Unilever, κάθε τρία με τέσσερα χρόνια αλλάζουν βασικό συνεργάτη, για να προσθέσουν χωρίς άλλο σχόλιο: «Αυτό γίνεται για ευνόητους λόγους σε όλες τις διαφημιστικές αγορές του κόσμου».

*Η λέξη initiative στα ελληνικά σημαίνει πρωτοβουλία

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης