Είναι οι χυμοί φρούτων υγιεινοί;

Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου 2019, 00:48
Είναι οι χυμοί φρούτων υγιεινοί;

Ζήσης Ψάλλας

Οι χυμοί φρούτων ήταν κάποτε μέρος μιας υγιεινής διατροφής, αλλά σήμερα θεωρείται συχνά ότι παρέχουν υψηλή δόση ζάχαρης. 

Αρκετές ομάδες πίεσης και άλλες οργανώσεις υποδεικνύουν ότι οι χυμοί φρούτων δεν πρέπει να αποτελεί μέρος της διατροφής μας. Ο φόβος είναι ότι επειδή ο χυμός φρούτων περιέχει ζάχαρη και λιγότερες φυτικές ίνες, αυξάνει τον κίνδυνο παχυσαρκίας. 

Υπάρχει όμως μια σύγχυση. Ο όρος “χυμός φρούτων” (fruit juice) περιλαμβάνει και τα ποτά που έχουν υποστεί επεξεργασία με ζάχαρη περιέχοντας λίγο (εάν υπάρχει) χυμό από φρούτα. 

Έρευνες έδειξαν ότι αυτά τα αναψυκτικά φρούτων (πορτοκαλάδα, λεμονάδα κλπ) έχουν πολύ διαφορετικές επιπτώσεις στο σώμα μας. Μια αμερικανική και κινεζική μελέτη περίπου 200.000 ανθρώπων διαπίστωσε ότι κατανάλωση ζάχαρης και χυμού φρούτων με προστιθέμενη ζάχαρη αύξησε τον κίνδυνο του διαβήτη, ενώ ο φυσικός χυμός φρούτων δεν το έκανε. Μια άλλη μελέτη έδειξε ότι ενώ τα ζαχαρούχα ποτά, όπου η ζάχαρη προστίθεται, αυξάνουν το βάρος των παιδιών άνω των 6 ετών, ο φυσικός χυμός φρούτων δεν το έκανε.

Οι φυσικοί χυμοί περιέχουν πολλά θρεπτικά συστατικά που προάγουν την υγεία – όπως η βιταμίνη C, οι πολυφαινόλες και τα καροτενοειδή – που εμφανίζονται σε περιορισμένο βαθμό στα ποτά με προστιθέμενη ζάχαρη. Ειδικότερα, η βιταμίνη C έχει συσχετιστεί με τη μείωση της αρτηριακής πίεσης, τον χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και την αύξηση του προσδόκιμου επιβίωσης των ανδρών.

Αλλά τι γίνεται με τις φυτικές ίνες; Ένα δεύτερο επιχείρημα για το να μην πίνετε φυσικό χυμό είναι ότι παρέχει λιγότερες διαιτητικές ίνες από ό, τι άθικτα τα φρούτα. 

Οι φυτικές ίνες βοηθούν στην πρόληψη του διαβήτη, των καρδιακών παθήσεων και ορισμένων μορφών καρκίνου, αλλά η δυτική διατροφή δεν παρέχει επαρκείς ποσότητες. Υπάρχει η άποψη ότι αν οι άνθρωποι δεν πίνουν χυμούς αντί να τρώνε περισσότερα ωμά φρούτα χάνουν ένα μεγάλο μέρος των φυτικών ινών.

Το θέμα όμως είναι πως ο χυμός και τα άθικτα φρούτα μπορεί να μην είναι εξίσου εναλλακτικές λύσεις. Εάν σταματήσετε να πίνετε φυσικό χυμό, ίσως τον αντικαταστήσετε με ένα άλλο ποτό που είναι χειρότερο και όχι με ένα φρούτο. Συχνά πίνουμε επειδή διψάμε όχι επειδή θέλουμε να φάμε περισσότερα φρούτα. Η ευκολία ενός φυσικού χυμού επιτρέπει την κατανάλωση βιταμινών και φυτοχημικών όταν δεν είναι πρακτικό να φάμε φρούτα. Κανείς δεν προτείνει ότι δεν πρέπει να τρώμε κρέας ή ψάρια επειδή δεν περιέχουν φυτικές ίνες. Αντ’ αυτού, εξετάζουμε τα οφέλη της συνολικής κατανάλωσης -κάτι που πρέπει να κάνουμε και με το χυμό φρούτων.

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου 2019, 00:49