Η παγκόσμια επιστημονική κοινότητα άκουσε με δέος την αποκάλυψη από τους ειδικούς της NASA πως το αεικίνητο όχημα ρομπόρ Curiosity κατάφερε να εντοπίσει ίχνη που παραπέμπουν πιθανά στην ύπαρξη ζωής, κάποια στιγμή, στον πλανήτη Άρη. Η ανακάλυψη αποτελεί την αφετηρία μιας νέας περιπέτειας που μόλις τώρα αρχίζει, με στόχο να αποδειχτεί πως κάποτε σε αυτόν τον Κόκκινο Πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος υπήρξε ζωή, και μάλιστα βασισμένη σε οργανικά στοιχεία που τα γνωρίζουμε στη Γη.

​Στην επιφάνεια του Κόκκινου Πλανήτη βρέθηκαν «ενδιαφέροντα» οργανικά στοιχεία κι αυτή η ανακάλυψη μπορεί να αποκαλύψει αφενός εάν υπήρξε ποτέ ζωή στον Άρη, αφετέρου εάν μπορεί να την υποστηρίξει και στο μέλλονΑυτό σημαίνει πως κάποτε δεν ήμασταν αποκλειστικά μοναδικοί; Δεν μιλάμε για εξωγήινους βεβαίως, αλλά μιλάμε για ίχνη ζωής, πιθανώς εντελώς διαφορετικής από αυτής που ξέρουμε στον πλανήτη μας, αλλά πάντως ζωής.

Σύμφωνα με τις νέες ανακαλύψεις λοιπόν,  ο Άρης είναι ακόμα πιο «ζωντανός» πλανήτης από όσο πιστεύαμε! Στην επιφάνεια του Κόκκινου Πλανήτη βρέθηκαν «ενδιαφέροντα» οργανικά στοιχεία κι αυτή η ανακάλυψη μπορεί να αποκαλύψει αφενός εάν υπήρξε ποτέ ζωή στον Άρη, αφετέρου εάν μπορεί να την υποστηρίξει και στο μέλλον! Η οργανική αυτή ύλη βρέθηκε σε βράχο ηλικίας τριών δισεκατομμυρίων ετών της επιφάνειας του Άρη και είναι παρόμοια με στοιχεία που βρίσκονται και στη Γη.

«Οι πιθανότητες να βρούμε σημάδια αρχαίας ζωής στον Άρη, σε μελλοντικές αποστολές, εάν υπήρξε, μόλις αυξήθηκαν», δήλωσε ο επιστήμονας της NASA που ασχολείται με το Curiosity, Ashwin Vasavada.

Συγκεκριμένα οι επιστήμονες ξέρουν επιπλέον λεπτομέρειες για την ύπαρξη μεθανίου και το πώς διαμορφώθηκε η πλούσια γεωλογική ιστορία του πλανήτη. Τεράστιες ποσότητες μεθανίου βρίσκονται στα έγκατα του Άρη και αναδύονται τώρα στην επιφάνεια, όπως ανακαλύπτει το Curiosity.

Στη Γη, το μεθάνιο παράγεται κυρίως από βιολογικές πηγές. Οι επιστήμονες υποθέτουν ότι το ίδιο συμβαίνει και στον Άρη. Και έτσι τίθεται το μεγάλο ερώτημα: Προέκυψε αυτό το μεθάνιο εξαιτίας βιολογικών παραγόντων που υπήρχαν στον πλανήτη πριν από εκατομμύρια χρόνια;

«Δεν μάθαμε ότι υπήρχε ζωή στον Άρη – μάθαμε όμως ότι όλοι αυτοί οι απαραίτητοι οργανισμοί που χρειάζονται για να υπάρξει ζωή σε αυτό το περιβάλλον, υπήρξαν», λένε οι επιστήμονες.

Αυτά τα πορίσματα είναι αποτέλεσμα δύο ξεχωριστών ερευνών που δημοσιεύτηκαν σήμερα στο επιστημονικό περιοδικό «Science» και θεωρούνται ως θεμελιώδης εξέλιξη στον τομέα της Αστροβιολογίας.

Το Curiosity προσεδαφίστηκε στον Άρη τον Αύγουστο του 2012 κι έκτοτε διανύει, αργά αλλά σταθερά, την πορεία του με προορισμό το Όρος Σαρπ, ένα βουνό ύψους περίπου 5.000 μέτρων στο κέντρο του κρατήρα Γκέιλ.

Επιμέλεια: Σωτήρης Σκουλούδης