Ο μύθος της απαγόρευσης του ψωμιού στη δίαιτα

Ο μύθος της απαγόρευσης του ψωμιού στη δίαιτα
Ξεκινώντας μια προσπάθεια απώλειας βάρους, για πολλούς η λέξη ψωμί είναι απαγορευμένη. Αυτό αποτελεί φυσικά έναν από τους πιο παγιωμένους διατροφικούς μύθους, καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι ξεκινώντας θα πρέπει να το στερηθούν ή ότι δε νοείται δίαιτα που να «επιτρέπει» κατανάλωση ψωμιού μαζί με το γεύμα. 

Τελικά τι ισχύει; Το ψωμί, ανήκει στην ομάδα των αμυλούχων τροφίμων, που αποτελούν τη βάση της Μεσογειακής πυραμίδας διατροφής. Σύμφωνα με τις συστάσεις διεθνών οργανισμών και τα πρότυπα ισορροπημένης διατροφής, το 50-55% της ημερήσιας ενεργειακής πρόσληψης θα πρέπει να προέρχεται από υδατάνθρακες. Κατ’ επέκταση, είναι φανερό ότι ο αποκλεισμός του ψωμιού από τη δίαιτα θα δημιουργούσε ένα «κενό» στην προσπάθεια να καλυφθεί το εν λόγω ποσοστό, καθώς η συνεισφορά του στη συνολική πρόσληψη υδατανθράκων είναι σημαντική. Επιπλέον το ψωμί, πέραν από υδατάνθρακες, μας προμηθεύει και με φυτικής προέλευσης πρωτεΐνη, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και ιχνοστοιχεία. Μία φέτα ψωμί (30 γρ.) αποδίδει κατά μέσο όρο 70-80 θερμίδες. Όπως ισχύει για όλα τα τρόφιμα, η έμφαση θα πρέπει να δίνεται στην ποσότητα που καταναλώνεται, η οποία θα πρέπει να συμβαδίζει με τις ανάγκες του οργανισμού, τη συνολική ενεργειακή δαπάνη αλλά και τη σύσταση του διαιτολογίου, το είδος και την ποσότητα δηλαδή των τροφίμων που καταναλώνονται συνολικά μέσα στην ημέρα.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι τρόφιμα που περιέχουν υδατάνθρακες, όπως το ψωμί, οι φρυγανιές, αλλά και τα φρούτα, τα λαχανικά, τα λαδερά, τα ζυμαρικά κλπ, όταν καταναλώνονται μας προμηθεύουν με υδατάνθρακες. Αυτοί, όταν απορροφώνται από τον οργανισμό εκκρίνεται μια ορμόνη που λέγεται ινσουλίνη. Η ορμόνη αυτή είναι όπως λέμε ορεξιογόνος. Δηλαδή όταν τρώμε πολλούς υδατάνθρακες δεν χορταίνουμε εύκολα, άρα θέλουμε μεγαλύτερη ποσότητα. Για αυτό χρειάζεται απλά προσοχή στην ποσότητα, όπως άλλωστε και για όλα τα τρόφιμα που καταναλώνουμε, όντας σε ένα πρόγραμμα διατροφής.

Αυτό που επίσης απαιτεί προσοχή στην προσπάθεια ρύθμισης του βάρους, είναι η κατανάλωση τροφίμων που συνήθως συνοδεύουν το ψωμί ή τις φρυγανιές, όπως για παράδειγμα το βούτυρο, η πραλίνα φουντουκιού ή άλλα προϊόντα επάλειψης (spreads), καθώς αποτελούν τρόφιμα υψηλού ενεργειακού περιεχομένου.

Μην καταδικάζεται λοιπόν το ψωμί αλλά προσέξτε τα προϊόντα επάλειψης καθώς είναι λιπαρές ύλες, με θερμίδες πολλαπλάσιες του ψωμιού…

Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη, 30 Νοεμβρίου 2016, 17:00