O συνθέτης Θωμάς Μπακαλάκος ξεκινάει μια σειρά συναυλιών ίδρυσης Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών.

Για την περιοδεία του αυτή του ζητήσαμε ένα ενημερωτικό σημείωμα και ένα μικρό αυτοβιογραφικό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

To μικρό αυτοβιογραφικό:

«Εμφανίστηκα στα μέσα της δεκαετίας του ᾽70, στο χώρο του ελληνικού τραγουδιού, με τη συλλογή τραγουδιών «Τα αγροτικά», σε στίχους Διονύση Τζεφρώνη και δικούς μου, με ερμηνευτή το Βασίλη Παπακωνσταντίνου. Το έργο είχε τεράστια επιτυχία. Ακολούθησαν οι δίσκοι, «Πορεία στη νύχτα», σε ποίηση Κώστα Βάρναλη, Φώτη Αγκουλέ και Γιάννη Νεγραπόντη, με ερμηνευτές εμένα το Γιώργο Υδραίο και τη Σοφία Μιχαηλίδη, «Οι προστάτες» σε στίχους δικούς μου, με ερμηνευτές το Βασίλη Παπακωνσταντίνου, τη Χάρις Αλεξίου και εμένα, «Ανοιχτή επιστολή» με ερμηνευτές εμένα και το Γιώργο Υδραίο και μερικούς ακόμα δίσκους με χαρακτηριστικότερο το έργο «Απ’ την Ελλάδα γεια χαρά», σε στίχους δικούς μου και ερμηνευτές εμένα, τη Χριστίνα Μαραγκόζη και τον Αντώνη Βαρδή.
Μια δεκαετία μετά, με εξωπέταξαν, από τον χώρο του τραγουδιού για συνδικαλιστικούς λόγους.
Αφιερώθηκα έκτοτε ολόψυχα στη λόγια μουσική, γράφοντας για μικρά και μεγάλα σύνολα. Με συνεχή εργασία μελέτης της μουσικής, έρευνας και ασκήσεων, διαμόρφωσα την δική μου τεχνική σύνθεσης και μια μουσική πρόταση που θα με βοηθήσει να φέρω την Ελληνική μουσική Γλώσσα στο προσκήνιο.
Έγραφα μελετούσα βέβαιος ότι τα έργα μου δεν θα ακούγονταν ποτέ. Ήρθε όμως η παραγγελία του Ιπποκράτειου Όρκου, που παίχτηκε μάλιστα το 2001 στο Ηρώδειο. Όλα άλλαξαν.
Ίδρυσα και διεύθυνα από το 2003 μέχρι το 2010, το Πανελλήνιο Φεστιβάλ Μουσικής δωματίου.
Άρχισα να δείχνω έργα μου σε συναυλίες δικές μου, βασισμένος στο εισιτήριο του κόσμου.
Σήμερα προτείνω να ιδρυθούν σε πολλές πόλεις της Ελλάδας Δημοτικές Μουσικές Βιβλιοθήκες (Δ.Μ.Β).
Για το σκοπό αυτό άρχισα σειρά συναυλιών ίδρυσης Δ.Μ.Β, με ένα πρόγραμμα έργων Μουσικής Νουβέλας. Πρόκειται για ένα νέο είδος ελληνικών μουσικών έργων. Είναι έργα μουσικής δωματίου , εμπνευσμένα από την παραδοσιακή μουσική μας. Είναι γραμμένα στην Ελληνική μουσική γλώσσα με συνδυασμό των μουσικών συστημάτων της τονικότητας και του δωδεκαφθογγισμού.»

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΥΝΘΕΤΗ ΘΩΜΑ ΜΠΑΚΑΛΑΚΟΥ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για τις συναυλίες ίδρυσης Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών
Και τον αγώνα του για να έρθει η Ελληνική Μουσική Γλώσσα στο προσκήνιο.

Ανέκαθεν εκτιμούσα ότι η χαρά της προσφοράς είναι μία από τις σπουδαιότερες και τις μεγαλύτερες στη ζωή, μαζί με τη χαρά της δημιουργίας, της γνώσης και του έρωτα.

Για αυτό, εδώ και είκοσι πέντε χρόνια, στο όραμά μου για την ελληνική μουσική, είχα βάλει συγκεκριμένους στόχους και προτεραιότητες. Με την υλοποίησή τους θέλω να προσφέρω με έργα και πράξεις, ώστε να είμαι δημιουργικός στην αγαπημένη μου τέχνη της μουσικής και με διάφορους άλλους τρόπους, πάντα σε συνδυασμό, με την κύρια προτεραιότητά μου, που είναι τη σύνθεση και τα μουσικά μου έργα, ώστε να είμαι, όσο το δυνατόν περισσότερο χρήσιμος ως μουσικός, στο λαό και στην πατρίδα μου.

Είχα ένα όνειρο, ότι μια μέρα τα περισσότερα ελληνικά μουσικά έργα και στο χώρο της λόγιας μουσικής, θα γράφονται στην Ελληνική Μουσική Γλώσσα (Ε.Μ.Γ).

Είχα και ένα όραμα από την εποχή που Πανελλήνιου Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου να ιδρυθούν Δημοτικές Μουσικές Βιβλιοθήκες (Δ.Μ.Β) στις πόλεις της Ελλάδας, για να αποτελέσουν το εφαλτήριο ενεργοποίησης των δημιουργικών μουσικών δυνάμεων της πατρίδας μας.

Η ιδέα ξεκίνησε έπειτα από μια επίσκεψή μου στη Σοβιετική Ένωση. Πληροφορήθηκα ότι εκεί λειτουργούσαν Δ.Μ.Β ακόμα και στις μικρότερες κωμοπόλεις. Ανάλογα ίσχυαν και στα Βαλκάνια. Από τότε σκεφτόμουνα τρόπους και την κατάλληλη στιγμή να γίνει αυτό και στην Ελλάδα.

Τώρα με σύνθημα το όνειρο και προσπαθώ να κάνω πράξη το όραμα.

Σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, ξεκίνησα ήδη τις συναυλίες ίδρυσης Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών, με ένα πρόγραμμα έργων μου μουσικής νουβέλας.

Τα έργα αυτά, ονομάζονται Μουσικές Νουβέλες και αποτελούν ένα νέο είδος μουσικής χαρακτηριστικά ελληνικής.

Είναι έργα οργανικής μουσικής, για λίγα όργανα, μουσική δωματίου δηλαδή, έργα σε εφαρμογή μια πρωτότυπης μουσικής μου πρότασης που φέρνουν στο προσκήνιο την Ελληνική Μουσική Γλώσσα. Μια φράση το νόημα της οποίας αγνοείται από τη συντριπτική πλειοψηφία του λαού, αλλά και από πολλούς Έλληνες συνθέτες λόγιας μουσικής, της λεγόμενης και κλασικής.

Δυστυχώς η ξενομανία και ο μιμητισμός στην Ελλάδα έγιναν σύστημα και στη μουσική.

Σε αντίθεση υπάρχουν κάποιοι προικισμένοι Έλληνες λαϊκοί συνθέτες, που έτσι και αλλιώς γράφουν τα τραγούδια τους στη μόνη μουσική γλώσσα που γνωρίζουν, τη μητρική μουσική τους γλώσσα που κληρονόμησαν, δηλαδή την Ελληνική Μουσική Γλώσσα.

Αυτοί δείχνουν το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουν και οι συνθέτες της λόγιας μουσικής, που θέλουν να απευθύνονται στον ελληνικό λαό και να τους καταλαβαίνει. Έτσι θα προσφέρουν και αυτοί στο λαό τα υπέροχα μουσικά ταξίδια,

Ανάλογα με αυτά που απολαμβάνουν μέσω της τέχνης της μουσικής οι προοδευμένοι μουσικά λαοί, επειδή οι συνθέτες τους στα έργα τους τίμησαν, σεβάστηκαν και αξιοποίησαν την μητρική μουσική τους γλώσσα.

Σε ότι αφορά τις μουσικές μου νουβέλες, η κάθε είναι εμπνευσμένη από ένα δημοτικό τραγούδι και φέρει τον ίδιο τίτλο με αυτό.

Για παράδειγμα από το δημοτικό τραγούδι ΓΙΟΥΡΓΙΑ ΣΤΑ ΠΑΛΙΟΥΡΙΑ εμπνεύστηκα το κουαρτέτο εγχόρδων, διάρκειας 16 λεπτών, σε έξι μέρη με τον ίδιο τίτλο.

Είναι έργα για συνδυασμούς οργάνων σεξτέτου, που αποτελείται από κουαρτέτο εγχόρδων, δηλαδή πρώτο βιολί, δεύτερο βιολί, βιόλα και βιολοντσέλο μαζί με κλαρινέτο και πιάνο.

Για τις συναυλίες ίδρυσης Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών, διάλεξα οκτώ έργα μουσικής νουβέλας, τα οποία θεωρώ ότι είναι χρήσιμο να αποτελέσουν και τα πρώτα έργα της βιβλιοθήκης. Γιατί είναι γραμμένα στην Ελληνική Μουσική Γλώσσα.

Τις παρτιτούρες αυτών των έργων σε οκτώ βιβλία, έκδοσης της μη κερδοσκοπικής καλλιτεχνικής εταιρείας ΤΟ ΤΟΝΙΚΟ, παραδίδω στο δήμαρχο δωρεάν, επί σκηνής, στο τέλος της συναυλίας, για να αποτελέσουν τα πρώτα έργα στα φάφια της Δ.Μ.Β.

Τα έργα Μουσικής Νουβέλας αποτελούν την εμπροσθοφυλακή του αγώνα που δίνω ως συνθέτης, για να έρθει η Ελληνική Μουσική Γλώσσα στο προσκήνιο. Έναν αγώνα που ξεκίνησα πριν πολλές δεκαετίας, για να ολοκληρώσω μια νέα μουσική πρόταση, που θα μου έδινε τη δυνατότητα να συνθέσω έργα μουσικής, χαρακτηριστικά ελληνικής, να συνθέσω έργα στην Ελληνική Μουσική Γλώσσα.

Το λογικό είναι οι Έλληνες συνθέτες να γράφουν τα μουσικά κείμενα των έργων τους, στην Ελληνική Μουσική Γλώσσα, όπως ακριβώς κάνουν και οι Έλληνες λογοτέχνες, συγγραφείς και πάσης φύσεως κειμενογράφοι, οι οποίοι γράφουν τα κείμενά τους στην Ελληνική Ομιλούμενη Γλώσσα, όταν θέλουν να απευθυνθούν στον ελληνικό λαό και να επικοινωνήσουν με αυτόν.

Δυστυχώς στην πατρίδα μας, οι περισσότεροι μεταξύ των οποίων συνθέτες και παράγοντες που έχουν στα χέρια τους τη διαχείριση της μουσικής κατάστασης στην πατρίδα μας, αγνοούν ή τους συμφέρει να αγνοούν την Ελληνική Μουσική Γλώσσα, τη δίδυμη αδερφή της δοξασμένης και γλωσσομάνας πολλών γλωσσών στον πλανήτη, Ελληνική Ομιλούμενη Γλώσσα. Τη θυμούνται μόνο όταν τραγουδούν ή ακούν τα δημοτικά μας τραγούδια, η τραγούδια των προικισμένων λαϊκών μας δημιουργών, γιατί αυτή γράφουν τα τραγούδια τους στη μητρική μουσική τους γλώσσα που είναι η Ελληνική Μουσική Γλώσσα, την οποία γνωρίζουν από κληρονομιά και τη σέβονται.

Θεωρώ την προσπάθεια ίδρυσης Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών, μέσω των συναυλιών με έργα Μουσικής Νουβέλας, ως μια δυνατή μουσική πολιτιστική παρέμβαση, που θα δώσει νέα πνοή στην ελληνική μουσική. Πρώτο βήμα θα είναι όσοι έρθουν στη συναυλία να ακούσουν τις μουσικές νουβέλες, δηλαδή ελληνική λόγια μουσική γραμμένη στην Ελληνική Μουσική Γλώσσα. Και αυτό σας διαβεβαιώνω ότι θα είναι μια μοναδική εμπειρία για όλους.

Στο ενημερωτικό μου αυτό σημείωμα, στην προσπάθεια παρουσίασης των έργων που θα ακουστούν στις συναυλίες, θα βρείτε και κάποιες αναφορές γενικότερα, σε μερικά βασικά σημεία της μουσικής μου πρότασης, για τη σύνθεση έργων σύγχρονης μουσικής, χαρακτηριστικά ελληνικής.

Τα αποτελέσματα αυτής της μουσικής δράσης, ίσως οδηγήσουν σε μια ελληνική μουσική άνοιξη, γιατί θα αποτελέσει ένα δυνατό μέσον, για να σταλεί προς το λαό και τους Έλληνες συνθέτες το μήνυμα, ότι πλάι στην Ελληνική Ομιλούμενη Γλώσσα υπάρχει και η δίδυμη αδερφή της, αλλά δυστυχώς παραμελημένη, Ελληνική Μουσική Γλώσσα.

Επιπλέον θα γίνει γνωστό ότι, τα έργα μουσικής νουβέλας, γραμμένα στην Ελληνική Μουσική Γλώσσα, μπορούν ενθουσιάσουν το κοινό και να του χαρίσουν ενδιαφέροντα μουσικά ταξίδια. Αυτό αποδείχτηκε ήδη στην πρώτη συναυλία ίδρυσης της Δ.Μ.Β Σοφάδων, από όπου ξεκίνησα το εγχείρημα ίδρυσης Δ.Μ.Β στην επαρχία.

Ο δήμαρχος είδε με ενθουσιασμό την πρότασή μου και σε συνεργασία διοργανώσαμε τη συναυλία ίδρυσης της Δ.Μ.Β Σοφάδων.

Στο τέλος της συναυλίας, παρέδωσα στο δήμαρχο τις παρτιτούρες των οκτώ έργων που παίξαμε, που θα αποτελέσουν τα πρώτα έργα στα ράφια της . Δ.Μ.Β Σοφάδων.

Ο δήμαρχος με ευχαρίστησε. Χειροκροτούσε με ενθουσιασμό και με ακόμα μεγαλύτερο το κοινό, στην κατάμεστη αίθουσα και οι μουσικοί χτυπώντας τα δοξάρια τους στις χορδές των οργάνων, πένες που υπέγραφαν για λογαριασμό του κάθε ακροατή στην αίθουσα, για το δήμαρχο και φυσικά για μένα που τους εμπιστεύτηκα την ερμηνεία των έργων και αυτοί μας μάγεψαν όλους. Έτσι όλοι μαζί με το χειροκρότημα μας υπογράψαμε την ίδρυση της Δ.Μ.Β Σοφάδων.

Είμαι βέβαιος ότι οι ίδιες σκηνές θα επαναληφτούν, στις 10 Μαρτίου, στη συναυλία ίδρυσης της Δ.Μ.Β στη Νίκαια του δήμου Κιλελέρ στη Λάρισα και στις άλλες που σύντομα θα ανακοινωθούν.

Είμαι επίσης βέβαιος ότι οι ίδιες σκηνές θα επαναληφτούν και στο δήμο Πεντέλης, στις 4 Μαρτίου στη συναυλία ίδρυσης της Δ.Μ.Β Πεντέλης, από όπου ξεκινώ τις συναυλίες σε δήμους της Αττικής.
Ο δήμαρχος απαίτησε να ξεκινήσουμε τις συναυλίες ίδρυσης Δ.Μ.Β σε δήμους της Αττικής, από την Πεντέλη, γιατί εκτός του ότι γνωρίζει ο ίδιος και εκτιμά το έργο μου στη λόγια μουσική, ενθουσιάστηκε με την ιδέα και πείστηκε, ότι η ίδρυσης Δ.Μ.Β είναι μια πολύ δυνατή πολιτιστική δράση που θα ενεργοποιήσει τις μουσικές δημιουργικές δυνάμεις της κάθε πόλης και της ευρύτερης περιοχής.

Η ίδρυση Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών, θα φέρει μια νέα εποχή στην Ελληνική μουσική και ότι το κεντρικό σύνθημα της όλης προσπάθειες να φέρουμε την Ελληνική Μουσική Γλώσσα στο προσκήνιο, θα γίνει πραγματικότητα, τώρα που την προσπάθεια αγκαλιάζει η Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Ειδικότερα, τα έργα Μουσικής Νουβέλας συνέθεσα σε εφαρμογή της μουσικής μου πρότασης, κατά το τμήμα που αφορά στην αξιοποίηση των τραγουδιών της δημοτικής μουσικής παράδοσης, αλλά των τραγουδιών των προικισμένων λαϊκών συνθετών, με δημιουργική αφομοίωση και σύγχρονη μουσική σκέψη, για τη σύνθεση πρότυπων έργων λόγιας μουσικής, χαρακτηριστικά ελληνικής.
Η ολοκλήρωσή της μουσικής μου πρότασης φέρει μεγάλο κάματο δεκαετιών μελέτης, έρευνας και ασκήσεων. Και ήταν η πρώτη μου προτεραιότητα.

Με την πρόταση αυτή και τα έργα, σε εφαρμογή αυτής, προσπαθώ να φέρω στο προσκήνιο την Ελληνική Μουσική Γλώσσα, στην οποία πρέπει κάθε Έλληνας συνθέτης να γράφει τα έργα του, όπως ακριβώς κάνει και ο κάθε Έλληνας συγγραφέας, που γράφει τα έργα του στην Ελληνική Ομιλούμενη Γλώσσα, όταν θέλει να επικοινωνήσει με τον ελληνικό λαό.

Οι Δημοτικές Μουσικές Βιβλιοθήκες, θα ενεργοποιήσουν τις μουσικές δημιουργικές δυνάμεις της πόλης και της ευρύτερης περιοχής. Θα εμφανιστούν συνθέτες που θα φέρουν τα έργα τους στη μουσική σας βιβλιοθήκη, θα εμφανιστούν μελετητές της μουσικής που θα φέρουν τα πονήματά τους, θα δημιουργηθεί μια νέα μουσική κίνηση στην πόλη και στην ευρύτερη περιοχή.

Οι παρτιτούρες των οκτώ έργων μουσικής νουβέλας, που θα παραδίδω δωρεάν επί σκηνής, στο τέλος της συναυλίας, σε οκτώ αντίστοιχα βιβλία, θα αποτελέσουν τα πρώτα έργα στα ράφια της βιβλιοθήκης. Και θα είναι καλά παραδείγματα έργων, που γράφτηκαν στην Ελληνική Μουσική Γλώσσα, τόσο για τους συνθέτες, όσο και για τους σπουδαστές μουσικής της πόλης και της ευρύτερης περιοχής.

Εκτιμώ ότι η λειτουργία Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών και οι συναυλίες με έργα γραμμένα στην ελληνική μουσική γλώσσα, θα αποτελέσουν το έναυσμα ενός περιφερειακού μουσικού κινήματος, που θα φτάσει ως το κέντρο και θα ταρακουνήσει τα λιμνάζοντα ύδατα της ελληνικής σύγχρονης λόγιας μουσικής, που στέκεται μακριά από λαό.

Δυστυχώς τα έργα λόγιας μουσικής που παίζονται από τα κρατικά μουσικά σύνολα και προβάλλονται από τα κρατικά μέσα ενημέρωσης, ανήκουν κυρίως στη κατηγορία της λεγόμενης απόλυτης μουσικής και κάποια στη κατηγορία της μοντέρνας μουσικής ή της μουσικής των απλούστατων αριθμητικών μοντέλων, εκ των οποίων τα περισσότερα είναι ανίκανα να αγγίξουν τον οποιοδήποτε πολίτη, πολύ περισσότερο τον απλό Έλληνα πολίτη, ο οποίος άδικα συκοφαντείται ότι είναι ανίκανος να ακούσει ένα έργα λόγιας μουσικής, αφού τα περισσότερα, είναι αποτελέσματα μιμητισμού και ξενομανίας.

Είναι έργα γραμμένα σε μια άγνωστη, μουσική εσπεράντο, άγνωστη στην ουσία και στους ίδιους τους συνθέτες που τη χρησιμοποιούν, οπότε δικαίως τα έργα τους, δεν αφορούν το λαό.

Το τραγελαφικό είναι ότι για κάποια από αυτά τα έργα, μερικές φορές, επιστρατεύονται ειδικοί, που ούτε αυτοί γνωρίζουν τη μουσική γλώσσα του συνθέτη, για να κάνουν βαθυστόχαστες αναλύσεις για λογαριασμό, δήθεν των πολιτών, οι οποίοι ούτε καν διανοούνται να τη μάθουν.

Δυστυχώς οι περισσότεροι συνθέτες που έχουν τα μέσα προβολής και οικονομικών ενισχύσεων, είναι αυτοί που συνήθως περιφρονούν την Ελληνική Μουσική γλώσσα και γράφουν μουσικά έργα ακατανόητα για το λαό, γιατί έτσι αποφεύγουν την κρησάρα του, παραμένοντας ανενόχλητοι και αόρατοι, καβάλα σε σύννεφο.

Παρόλα αυτά, από την συντηρητική κοινωνία, η οποία όχι μόνο τους ανέχεται, αλλά με την απάθειά της τους διευκολύνει, ένα κομμάτι, από αυτή την εκ προοιμίου συντηρητική κοινωνία μικρό σε αριθμό και μεγάλο σε δύναμη, υπάρχει μέσα στην άρχουσα τάξη, για να υπαγορεύει τις αποφάσεις με τις οποίες υψώνονται αδιαπέραστα τείχη, με αποτέλεσμα νέες ιδέες και δημιουργίες στη μουσική, να μην βλέπουν το φως της δημοσιότητας και φωτισμένοι καλλιτέχνες να μην αφήνονται ούτε καν για να δοκιμαστούν, φαινόμενα που έλκουν την καταγωγή τους από την εποχή του Πλάτωνα.

Κάποιοι όμως συνθέτες τοποθετούμαστε απέναντι σε τέτοιες πρακτικές.

Ο λαός είναι φυσικό να θέλει, από τους Έλληνες συνθέτες, έργα γραμμένα στην Ελληνική Μουσική Γλώσσα, όπως είναι φυσικό, από τους Έλληνες συγγραφείς του, να θέλει έργα γραμμένα στην Ελληνική Ομιλούμενη Γλώσσα.

Αυτό βέβαια δεν εμποδίζει κάποιους να γράφουν σε όποια γλώσσα θέλουν. Απλούστατα θα απευθύνονται στους Έλληνες που γνωρίζουν αυτές τις γλώσσες. Όμως δεν είναι δίκαιο να μονοπωλούν τα μέσα ενημέρωσης, τις όποιες επιχορηγήσεις, πολύ περισσότερο τις κρατικές. Ας έχουν τουλάχιστον το ανάλογο μερίδιο.

Εξάλλου όση προβολή και όσο χρήμα, δημόσιο ή ιδιωτικό και να ξοδέψουν, δεν πρόκειται να τους ακούσουν όλοι οι Έλληνες. Ακόμα και αν όλος ο λαός τελειώσει το κονσερβατουάρ, δεν πρόκειται να τους δικαιώσει.

Γι αυτό με έργα και πράξεις, προσπαθώ σε συνεργασία με όσους ενστερνίζονται τις απόψεις μου, να ανοίξουμε νέους δρόμους μουσικής έκφρασης, έχοντας ως προίκα τις καθαρές ελληνικές παραδόσεις όπως:

Την πλούσια δημοτική μας μουσική παράδοση, τη γλωσσομάνα πολλών άλλων γλωσσών Ελληνική Ομιλούμενη Γλώσσα η οποία είναι η μεγαλύτερη αποθήκη της μουσικής μας, τη δίδυμη αδερφή της που είναι η Ελληνική Μουσική Γλώσσα, τους δημιουργούς της λόγιας μουσικής που έδωσαν στο παρελθόν άνισες μάχες, για να βάλουν τις βάσεις της ελληνικής λόγιας μουσικής και να την βγάλουν από την αφάνεια, με κυριότερο τον σπουδαίο Νίκο Σκαλκώτα, το μουσικό έργο των προικισμένων λαϊκών μας δημιουργών όπως του Τσιτσάνη, του Καλδάρα, του Δερβενιώτη, του Βαμβακάρη, του Μητσάκη, και άλλων, το έργο των σημερινών προικισμένων λαϊκών δημιουργών σε ανάλογη πορεία με τους παλιούς. Προικισμένοι λαϊκοί δημιουργοί, οι οποίοι ποτέ δεν έλειψαν και δεν θα λείψουν από την Ελλάδα. Είναι όλοι αυτοί που μιλούν τη μόνη μουσική γλώσσα που τιμούν και σέβονται, δηλαδή την Ελληνική Μουσική Γλώσσα.

Με όλα αυτά εμπλουτίζουμε τη μουσική μας παρακαταθήκη, από την οποία αντλούμε τις μουσικές μας ιδέες και συνεχίζουμε τον αγώνα.

Ο μεγάλος μας σύμμαχος στον αγώνα μας αυτό, για τη μουσική αναγέννηση της πατρίδας μας, είναι η τοπική αυτοδιοίκηση.

Υπάρχουν και σήμερα πολλοί δήμαρχοι με πολλούς βαθμούς ελευθερίας.

Οι Μουσικές Νουβέλες που διάλεξα για το πρόγραμμα των συναυλιών ίδρυσης Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών, είναι χαρακτηριστικά έργα γραμμένα στην Ελληνική Μουσική Γλώσσα.

Οι Μουσικές Νουβέλες είναι έργα περιγραφικού χαρακτήρα, με αναφορές στην παράδοση και ψυχογραφήματα ανθρώπων, οι οποίοι ζουν το δημοτικό τραγούδι στη λειτουργικότητά του.

Από τη λειτουργικότητα του δημοτικού τραγουδιού εμπνέομαι το θέμα, το σενάριο της μουσικής νουβέλας, το οποίο διατυπώνω σε κείμενο εργασίας, που είναι καθοριστικό της τελικής φόρμας της ομώνυμης με το δημοτικό τραγούδι μουσικής νουβέλας.

Το κείμενο εργασίας, πολλές φορές το χρησιμοποιώ και ως μέσον που καθοδηγεί τη γένεση της μελωδίας, μοτίβων και φράσεων του νέου έργου. Συμπληρωματικό ρόλο παίζουν και ο κινήσεις του χορευτή ή οι εκφράσεις του τραγουδιστή δημοτικών τραγουδιών. Αποτελούν ένα πλήθος μουσικών εκφράσεων, που μπορούν να αξιοποιηθούν είτε ως ρυθμικά μοτίβα είτε να μετασχηματισθούν σε μελωδικά μοτίβα. Για όποιον μπορεί να τα παρατηρήσει και να τα αξιοποιήσει στη σύνθεση, δίνουν σε αυτή σημειολογικό πλούτο, αυξάνουν το σημασιολογικό της αποτέλεσμα και γενικότερα δίνουν ζωή και χάρη στο έργο.

Πιστεύω ότι οι κορυφαίες πνευματικές εκδηλώσεις του ανθρώπου που είναι ο λόγος και μουσική, τα δύο αυτά ακουστικά φαινόμενα, τα οποία προσδιορίζονται, μέσω της περισσότερο πνευματικά προσδιορισμένης αίσθησης της ακοής, ακόμα και όταν εμφανίζονται χωριστά, το ένα ενυπάρχει στο άλλο με την έννοια ότι:

Η μουσική είναι ο λόγος των συναισθημάτων μας
και
Ο λόγος είναι η μουσική του μυαλού μας.

Γι αυτό πάντα όταν αναφερόμαστε στο ένα, αυτόματα ο νους μας πηγαίνει και στο άλλο.
Ποτέ δεν θα πάψουν λόγος και μουσική, να είναι οι δύο όψεις του ιδίου νομίσματος.
Γι αυτό όταν ένας συνθέτης δεν μπορεί ή δεν θέλει να ακούσει τη μουσική του εκφερόμενου λόγου, κατά την εκτίμησή μου, δεν έχει καμία τύχη στη μουσική δημιουργία.

Δημιουργεί έργα που είναι Κομμάτια και θρύψαλα λόγου που ο ίδιος δεν γνωρίζει.

Όταν ένας απλός άνθρωπος χορεύει ή τραγουδάει ένα δημοτικό τραγούδι, στις λίγες αυτές στιγμές, μπροστά από τα μάτια του περνάει με απίστευτη ταχύτητα, ένας κόσμος ολόκληρος, όλη η ζωή του.

Ιστορίες και προβληματισμούς αυτών των ανθρώπων αφηγούμαι και εκφράζω με τα έργα Μουσικής Νουβέλας, τις οποίες εμπνέομε αντίστοιχα, από ένα δημοτικό τραγούδι.

Τα μουσικά υλικά του δημοτικού τραγουδιού, τα μετουσιώνω, έτσι ώστε να αποτελούν δικά μου μουσικά δημιουργήματα. Μεταξύ των άλλων, αυτά είναι κυρίως τα δομικά μουσικά στοιχεία στο έργο μου, στην ουσία είναι μουσικά γλωσσικά σημεία, με τα οποία, πέραν των άλλων, κτίζω την ομώνυμη μουσική νουβέλα.

Από την άποψη αυτή, η κάθε μουσική νουβέλα είναι μια θετική μετάλλαξη του δημοτικού τραγουδιού, το οποίο μου την ενέπνευσε.

Για τη σύνθεση της κάθε μουσικής νουβέλας χρησιμοποιώ τα δύο μουσικά συστήματα, της τονικότητας και του δωδεκαφθογγισμού σε συνδυασμό, αλλά και κάθε νέα εξέλιξη στη μουσική, ως μέσα και εργαλεία έκφρασης και όχι ως χαρακώματα αντιπαλότητας μεταξύ των οπαδών τους. Γιατί ο συνθέτης πρέπει να είναι δημιουργός και όχι οπαδός.

Στις περιπτώσεις συνδυασμού των μουσικών συστημάτων και άλλων νέων μουσικών εξελίξεων στη σύνθεση, ανακύπτουν ηχητικά προβλήματα, τα οποία καλούμε ως συνθέτης να τα λύσω με ιδιαίτερη ερευνητική διαδικασία, για να εξασφαλίσω την ομαλή ηχητική εξέλιξη του έργου.

Επίσης νέες λύσεις απαιτούνται για τη σύνδεση δύο μερών – τμημάτων, ανάμεσα στα οποία μεσολαβεί ο χρόνος ο οποίος, μέχρι τώρα θεωρείται χρόνος ψυχικής ανασύνταξης του μαέστρου και της ορχήστρας, για να μπουν στο μουσικό κλίμα του επόμενου μέρους του έργου. Τον χρόνο αυτό ονομάζω μεγάλη παύση.

Η διάρκειά του προσδιορίζεται ίση με τη διάρκεια δύο ή τεσσάρων μέτρων του προηγούμενου μέρους, τα οποία μετράει ο μαέστρος με την μπαγκέτα του συν τη διάρκεια δύο ή τεσσάρων μέτρων του νέου μέρους, που αρχίζει αμέσως μετά.

Τη μεγάλη παύση, δεν τη θεωρώ κενό χρόνο μουσικής, όπως λογίζονταν μέχρι τώρα, αλλά μια λειτουργική μουσική παύση, με λειτουργικότητα ανάλογη εκείνων των παύσεων που σημειώνω μέσα στο έργο. Στην ουσία είναι και αυτή ένα γλωσσικό μουσικό σημείο.

Για να αναδειχτεί η μεγάλη παύση λειτουργικό μουσικό σημείο του έργου, πρέπει να δημιουργήσω ιδικές μουσικές σχέσεις ανάμεσα στη μουσική των τελευταίων μέτρων πριν την έναρξη της μεγάλης παύσης και των πρώτων μετά από αυτή, ώστε η σύνθεση να εξαλλάσσεται, ως ένας τοπολογικός χώρου, ο οποίος μεταλλάσσεται, αλλά παραμένει συμπαγής.

Σε πολλά σημεία που πρέπει να εξασφαλιστεί
 η ομαλή συνέχεια του έργου δεν φτάνει η χρήση του υποδεκάμετρου του μυαλού. Χρησιμοποιώ και το υποδεκάμετρο της καρδιάς.

Με τις παραπάνω έννοιες, η κάθε μουσική νουβέλα συνιστά μια θετική μετάλλαξη του δημοτικού τραγουδιού, το οποίο μου την ενέπνευσε και είναι έργο μεταμοντέρνας τεχνοτροπίας.
Οι Μουσικές Νουβέλες, έχουν πολλά κοινά μορφολογικά χαρακτηριστικά με τα έργα χαρακτήρα.
Όμως γραμμένες στην Ελληνική Μουσική Γλώσσα», μέσα από τη διαδικασία που ορίζει η μουσική μου πρόταση, προσλαμβάνουν ιδιαιτέρα χαρακτηριστικά, τα οποία τις κατατάσσουν σε μια νέα μορφολογική κατηγορία μουσικής, την κατηγορία Έργων Μουσικής Νουβέλας. Και αποτελούν ένα νέο είδος ελληνικών μουσικών έργων.

Έχω σχεδιάσει επτά συλλογές Έργων Μουσικής Νουβέλας, κάτω από το γενικό τίτλο «Μεταλλάξεις Ελληνικά, μια ελεγεία στην Ελληνίδα Επαρχία».

Η κάθε μία περιλαμβάνει πέντε μουσικές νουβέλες εμπνευσμένες από πέντε δημοτικά τραγούδια μιας περιοχής της Ελλάδας, με κοινά μουσικολογικά χαρακτηριστικά.

Έχω συνθέσει πολλές μουσικές νουβέλες από διάφορες συλλογές. Η πρώτη συλλογή που ολοκλήρωσα ήταν οι συλλογή «Μεταλλάξεις Θεσσαλικά».

Πάνω στη μουσική μου πρόταση δουλεύουμε μια ανοιχτή ομάδα συνθετών που έχω συγκροτήσει.
Σε μερικούς συνθέτες της ομάδας έχω αναθέσει τη σύνθεση των έργων μουσικής νουβέλας κάποιων από τις επτά συλλογές.

Αν και πιστεύω ότι με τις προλογισμένες συναυλίες ίδρυσης Δ.Μ.Β, η μουσική μου πρόταση γίνεται γνωστή, ίσως χρειαστεί να γίνει μια ολοκληρωμένη παρουσίαση της στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη και μερικές άλλες πόλεις, όπου οι συνθέτες εκεί θα μπορούν να δείξουν έργα τους μουσικής νουβέλας.

Ενδιαφέρον έχει και το τμήμα της μουσικής μου πρότασης που αναδεικνύει το δημοτικό τραγούδι και την ομώνυμη νουβέλα που εμπνέομαι από αυτό, ως ενοποιητικά στοιχεία και άλλων τεχνών.

Προκύπτουν έτσι από κάθε δημοτικό τραγούδι, εκτός από την ομώνυμη μουσική νουβέλα και άλλα νέα είδη ομώνυμων έργων, όπως το μουσικό ποίημα, το μουσικό δοκίμιο, ο μουσικός πίνακας, το μουσικό γλυπτό, το μουσικό θεατρικό μονόπρακτο και το μουσικό ντοκιμαντέρ, με το οποίο ολοκληρώνεται το ιδεότυπο αυτό ΜΟΥΣΙΚΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΟ, που έχει ως αποτέλεσμα ένα έργο που θα μπορούσαμε να το ονομάσουμε ΠΟΛΥΈΡΓΟ.

Αρκετοί συνεργάτες μου καλλιτέχνες έγραψαν ωραιότατα μουσικά έργα στις άλλες τέχνες, με τον ίδιο τίτλο του δημοτικού τραγουδιού, το οποίο επέλεξα για να εμπνευστώ την ομώνυμη μουσική νουβέλα.
Στόχος μου το ΠΟΛΥΈΡΓΟ κάθε συλλογής μεταλλάξεων, να εκδοθεί σε μια κασετίνα.

Θα περιλαμβάνει:

• Νέα ηχογράφηση των πέντε δημοτικών τραγουδιών, με νέους μουσικούς που βγήκαν από τα μουσικά σχολεία.
• Ηχογράφηση των αντίστοιχων ομώνυμων έργων μουσικής νουβέλας.
• Ηχογραφημένες απαγγελίες των αντίστοιχων ομώνυμων μουσικών ποιημάτων, μουσικών δοκιμίων, από τους ίδιους τους δημιουργούς.
• Το μουσικό θεατρικό μονόπρακτο, παιγμένο από ηθοποιούς.
• Το μουσικό ντοκιμαντέρ.
• Σλάιντς ή μικρογραφίες του ομώνυμου μουσικού πίνακα, χαρακτικού και γλυπτού.
• Σημείωμα δικό μου για την περιπέτεια διατύπωσης της μουσικής πρότασης σύνθεσης έργων μουσικής νουβέλας και της διαδικασίας λειτουργίας του ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΟΥ.
• Σημείωμα του κάθε δημιουργού που εμπνεύστηκε το αντίστοιχο ομώνυμο έργο της συλλογής, από το δημοτικό τραγούδι και την αντίστοιχη ομώνυμη μουσική νουβέλα.
Όνειρό μου είναι ένα τέτοιο ΠΟΛΥΈΡΓΟ μιας συλλογής μεταλλάξεων, να παρουσιαστεί ολόκληρο και να εκδοθεί, αν και στην Ελλάδα αυτό θα ήταν όνειρο θερινής νύχτας.
Όμως και τα γίδια δε μπαίνουν στο μαντρί με ποιήματα, αλλά εγώ επιμένω.
Όαση, στη μουσική μαυρίλα που επικρατεί στην πατρίδα μας, είναι κάποιοι φωτισμένοι δήμαρχοι που παίρνουν πρωτοβουλίες, τις οποίες το κεντρικό κράτος, ούτε καν διανοείται.

Μερικά παραδείγματα είναι:

Η πρόεδρος του ΟΠΑΝΔΑ του δήμου Αθηναίων Νέλη Παπαχελά
Ενέκρινε την πρώτη παρουσίαση των έργων μουσικής νουβέλας της συλλογής «Μεταλλάξεις Θεσσαλικά», υπό την αιγίδα του δήμου Αθηναίων στο θέατρο του δήμου ΑΝΝΑ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΟΥΤΑ.

• Ο προηγούμενος δήμαρχος Καρδίτσας Παπαλός Κωνσταντίνος.

Αποφάσισε και εξασφάλισε την χρηματοδότηση της έκδοσης της μουσικής νουβέλας «Άρνη Καραγκούνα» για πιάνο, σε έντεκα μέρη, διάρκειας 40 λεπτών, σε πολυτελέστατη και ουσιαστικού περιεχομένου λευκώματος. Το έργο είναι μία από τις πέντε μουσικές νουβέλας της συλλογής «Μεταλλάξεις Θεσσαλικά».
Την «Άρνη Καραγκούνα» συνέθεσα εμπνεόμενος από την μυθολογικών και ιστορικών διαστάσεων συνθήκη της Άρνης. Την συνθήκη υπέγραψαν οι πρώτοι Θεσσαλοί που εγκαταστάθηκαν στην ομώνυμη περιοχή ως κατακτητές, 65 χρόνια περίπου μετά τον Τρωικό πόλεμο, με τους εντόπιους. Από την Άρνη οι Θεσσαλοί εξαπλώθηκαν και στις άλλες τέσσερις περιοχές της περιφέρειας και δημιούργησαν το γνωστό Θεσσαλικό πολιτισμό.

O σημερινός δήμαρχος Καρδίτσας Φώτης Αλεξάκος.
Υλοποίησε την απόφαση έκδοσης του έργου «Άρνη Καραγκούνα».
Το έργο ηχογραφήθηκε με τον πολυβραβευμένο πιανίστα Απόστολο Παληό, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Το έργο είναι μια μουσική νουβέλα από τη ολοκληρωμένη συνθετικά συλλογή «Μεταλλάξεις Θεσσαλικά».

Η πρόεδρος του ΟΠΑΝΔΑ του δήμου Αθηναίων Νέλη Παπαχελά

• Ο δήμαρχος Σοφάδων Σκάρλος Αθανάσιος.

Ο πρώτος δήμαρχος που αποφάσισε να παρουσιάσει ,για πρώτη φορά, στη Θεσσαλία το έργο «Μεταλλάξεις Θεσσαλικά». Ήταν το βασικό έργο στο πρόγραμμα αυτής της πρώτης στην Ελλάδα, συναυλίας ίδρυσης της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Σοφάδων, από όπου ξεκίνησα τη συναρπαστική περιπέτεια των συναυλιών ίδρυσης Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών, σε πόλεις της επαρχίας.

• Ο δήμαρχος Πεντέλης Στεργίου-Καψάλης Δημήτριος.

Με τη συναυλία ίδρυσης Δημοτικής Βιβλιοθήκης Πεντέλης, στις 4 Μαρτίου 2017 στο πνευματικό κέντρο του δήμου, στη δημοτική περιφέρεια Μελισσίων, ξεκινούν από την πόλη του, οι συναυλίες ίδρυσης Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών,στους δήμους Αττικής,
• Ο δήμαρχος Κιλελέρ Θανάσης Νασιακόπουλος και ο αντιδήμαρχος πολιτισμού Αχιλλέας Χατζούλης.
Παίρνουν τη σκυτάλη των συναυλιών σε πόλεις της επαρχίας, στις 10 Μάρτη 2017 στο θέατρο της Νίκαιας .

Σύντομα θα ανακοινώσουμε και άλλες περιοχές που θα γίνουν συναυλίες ίδρυσης Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών.

Μετά το δημοτικό, το ρεμπέτικο, το λαϊκό, ήρθε η ώρα της λόγιας μουσικής για να συμπληρωθεί ο μουσικός κορμός της χώρας• μουσικές γραμμένες στην Ελληνική Μουσική Γλώσσα (ΕΜΓ), πέρα από μιμητισμούς και ξενομανίες.

Σε αυτή τη μουσική ολοκλήρωση η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα παίξει το σπουδαιότερο ρόλο.
Το αποδεικνύει ήδη με το να αγκαλιάσει τις συναυλίες ίδρυσης Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών και την προσπάθεια να έρθει η Ελληνική Μουσική Γλώσσα στο προσκήνιο.

Τα έργα που θα ακουστούν στις συναυλίες ίδρυσης Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών είναι:

ΜΕΡΟΣ Ι

1- ΑΡΝΗ – ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΑ, μουσική νουβέλα για πιάνο. (Αποσπάσματα). Από τη συλλογή ‘’Μεταλλάξεις Θεσσαλικά’’.
2- ΜΠΗΚΑΝ ΤΑ ΓΙΔΙΑ ΣΤΟ ΜΑΝΤΡΙ, μουσική νουβέλα για κουαρτέτο εγχόρδων. Από τη συλλογή ‘’Μεταλλάξεις Θεσσαλικά’’.
3- ΚΛΕΙΣΤΟΣ ΧΟΡΟΣ ΑΡΓΙΘΕΑΣ, μουσική νουβέλα τρίο με κλαρινέτο, βιολί και πιάνο (Απόσπασμα). Από τη συλλογή ‘’Μεταλλάξεις Θεσσαλικά’’.
4- ΓΙΟΥΡΓΙΑ ΣΤΑ ΠΑΛΙΟΥΡΙΑ, μουσική νουβέλα για κουαρτέτο εγχόρδων (απόσπασμα). Από τη συλλογή ‘’Μεταλλάξεις Θεσσαλικά’’.

ΜΕΡΟΣ ΙΙ

5- ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ ΜΙΚΡΕΣ ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ, έργο για πιάνο του Νίκου Σκαλκώτα.
6- ΙΟΝΙΟ – Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΟΥ ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ, μουσική νουβέλα για κλαρινέτο και βιόλα. Από τις ‘’Μεταλλάξεις νήσων Ιονίου’’.
7- ΠΕΡΑ ΣΤΟΥΣ ΠΕΡΑ ΚΑΜΠΟΥΣ, μουσική νουβέλα για πιάνο. Από τη συλλογή ‘’Μεταλλάξεις Δωδεκανησιακά’’. (Απόσπασμα)
8- ΠΛΑΣΤΗΡΑΣ, μουσική νουβέλα σεξτέτο με κλαρινέτο, κουαρτέτο εγχόρδων και πιάνο. Από τη συλλογή ‘’Μεταλλάξεις Θεσσαλικά’’.

Μερικοί ακόμα τρόποι που προσπάθησα
να είμαι δημιουργικός στη μουσική πέρα από τη σύνθεση ήταν:
1- Η διοργάνωση ενός διαγωνιστικού Πανελλήνιου Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου, για να δώσω διέξοδο και βήμα σε πολλούς Έλληνες συνθέτες που δεν έχουν πρόσβαση για να δείξουν τα έργα τους.
Διοργάνωσα το διαγωνιστικό Πανελλήνιο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου, επί επτά συνεχή έτη, 2003-2019, χωρίς ούτε ένα ευρώ επιχορήγηση από το κράτος ή άλλον κρατικό φορέα. Δυστυχώς το κατάπιε και αυτό η οικονομική κρίση.
Γράφτηκαν για το Φεστιβάλ 300 νέα έργα, τα περισσότερα νέων συνθετών, όσα δεν κατάφερε να προκαλέσει το κράτος, με τα πολυδάπανα συμφωνικά του σχήματα, από γενέσεώς του, χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση συμμετοχής τους.

Τα 80 από αυτά επιλέχτηκαν και παίχτηκαν ζωντανά με κορυφαία μουσικά σύνολα και με ελεύθερη είσοδο στο κοινό.

Τα είκοσι από αυτά βραβεύτηκαν και μερικοί από τους συνθέτες τους διακρίνονται σήμερα διεθνώς, έστω μέσα σε αυτή τη διεθνοποιημένη μουσική έκφραση, που θέλει τη μουσική ως οικουμενική γλώσσα που μπορεί να περιγραφτεί με τη συγχρονική μέθοδο και όχι ως σύνολο πολλών μορφών μουσικών εκφράσεων, συνδεδεμένων, η κάθε μία με την αντίστοιχη ομιλούμενη γλώσσα, όπως είναι και η Ελληνική Μουσική Γλώσσα, η δίδυμη αδερφή της Ελληνικής Ομιλούμενης Γλώσσας.

Κάποιοι όμως, από τους βραβευμένους συνθέτες, μπορεί να αποφασίσουν να γράψουν τα έργα τους στην ελληνική μουσική γλώσσα και ύστερα να μας ακολουθήσουν και άλλοι, που ο αριθμός τους συνεχώς να αυξάνεται, μέχρι που αυτή η προσπάθεια να αποκτήσει ένα κινηματικό χαρακτήρα και η ελληνική μουσική ένα ξεχωριστό πρόσωπο.

Τότε η ελληνική μουσική θα αρχίσει να βλέπει καλύτερες μέρες.

Μπορεί να γίνει σε πολλούς Έλληνες συνθέτες, αυτό που έγινε και με το σπουδαίο Γάλλο συνθέτη Αχιλλέα Κλοντ Ντεμπυσύ, όταν ξέφυγε από τη μαγεία της μουσικής του Βάγκνερ, από τον οποίο επηρεασμένος συνέθετε, επί πολλά χρόνια, χωρίς ουσιαστικά αποτελέσματα, όπως επίσης και άλλοι Γάλλοι συνθέτες, αλλά και συνθέτες άλλων χορών, που επηρεάστηκαν από το Βαγκνερισμό, ή άλλους δυτικούς συνθέτες.

Όμως σχεδόν όλοι οι μεγάλοι δυτικοί συνθέτες, έγραψαν τα έργα τους στη μητρική μουσική τους γλώσσα.
Τελικά ο Ντεμπυσύ στράφηκε προς τις καθαρές γαλλικές παραδόσεις και δημιούργησε το μεγάλο του έργο.

Πολλοί τον κατηγόρησαν, ότι στα έργα του έχει έντονα εθνικιστικά στοιχεία και ότι η μουσική του θα πάει σύντομα στα αζήτητα. Όμως η χρήση της γαλλικής μουσικής γλώσσας στη σύνθεση και η διαμόρφωση της γαλλικής μουσικής φράσης που επέτυχε αντλώντας από τις καθαρές γαλλικές παραδόσεις, δεν εμπόδισαν τα έργα του να περάσουν τα σύνορα της Γαλλίας, να γίνουν γνωστά σε ολόκληρο τον κόσμο και ο Ντεμπυσύ ένας μεγάλος μουσικός γίγαντας.

Ο Ντεμπυσύ δεν έκανε τίποτα άλλο από το να συνθέσει τα έργα του στη Γαλλική Μουσική Γλώσσα. Με δημιουργικές αποκλείσεις από τα ειωθότα της μέχρι τότε μουσικής ή και παραβάσεις, δημιούργησε το δικό του στιλ, το γαλλικό στιλ και ένα έργο σεβαστό παγκοσμίως.
Με τιμή

Θωμάς Μπακαλάκος.

Για την ενημέρωσής σας παραθέτω το link με τις μουσικές νουβέλες της συλλογής «Μεταλλάξεις Θεσσαλικά» στην πρώτη τους παρουσίαση τους.
Έπαιξε το μουσικό σύνολο, σεξτέτο ΑΝΕΛΗΞΗ
Συμμετείχαν οι κορυφαίοι μουσικοί:

Απόστολος Παληός σόλο πιάνο
Κουαρτέτο εγχόρδων L’anima
Στέλλα Τσάνη πρώτο βιολί
Μπρουνίλντα – Ευγενία Μάλο δεύτερο βιολί
Ηλίας Σδούκος βιόλα
Λευκή Κολοβού βιολοντσέλο
Στο κλαρινέτο ο Σπύρος Μουρίκης

1. ΜΠΗΚΑΝ ΤΑ ΓΙΔΙΑ ΣΤΟ ΜΑΝΤΡΙ, για κουαρτέτο εγχόρδων. Διάρκεια 12 λεπτών.
Θωμάς Μπακαλάκος – Παραδοσιακό, Μπήκαν Τα Γίδια Στο Μαντρί …
► 12:44► 12:44
www.youtube.com/watch?v=xGMmBhUIJ9o

2. ΓΙΟΥΡΓΙΑ ΣΤΑ ΠΑΛΙΟΥΡΙΑ, για κουαρτέτο εγχόρδων.
Διάρκεια 17 λεπτών.
Θωμάς Μπακαλάκος – Παραδοσιακό, Γιούργια Στα Παλιούρια …
► 20:02► 20:02
www.youtube.com/watch?v=Hij3OccAnRE‎

3. ΚΛΕΙΣΤΟΣ ΧΟΡΟΣ ΑΡΓΙΘΕΑΣ, για τρίο πιάνο, κλαρινέτο βιολί.
Διάρκεια 14 λεπτών.
Θωμάς Μπακαλάκος – Παραδοσιακό, Κλειστός Χορός Αργιθέας …
► 21:59► 21:59

4. ΠΛΑΣΤΗΡΑΣ, για σεξτέτο πιάνο, κλαρινέτο, κουαρτέτο εγχόρδων.
Διάρκεια 12 λεπτών.
Θωμάς Μπακαλάκος – Πλαστήρας – YouTube
► 8:45► 8:45
www.youtube.com/watch?v=JOTO_D0zn20

5. ΑΡΝΗ-ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΑ, για πιάνο. ακούγονται οκτώ από τα έντεκα μέρη του έργου.

Θωμάς Μπακαλάκος – Παραδοσιακό, Καραγκούνα – Άρνη – YouTube
► 26:01► 26:01
www.youtube.com/watch?v=iy0gp3F9JII

Επίσης σας παραθέτω και το link ενός συμφωνικού έργου μου, το ορατόριο ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟΣ ΟΡΚΟΣ που παίχτηκε στο Ηρώδειο το 2001.

6- Θωμας Μπακαλακος – Ιπποκρατειος Ορκος (Ορατοριο) – YouTube
▶ 1:27:19
https://www.youtube.com/watch?v=dsM2Pmp-T2I
4 Αυγ 2014 – Μεταφορτώθηκε από Ath Samaras
Η ΕΤ1 παρουσίασε στις 08-08-2001/ 19.00 στο θέατρο ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ το Συμφωνικό Έργο του ΘΩΜΑ ΜΠΑΚΑΛΑΚΟΥ “ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟΣ …

Και ένα τραγούδι από τα παλιά.
7- ΧΑΡΙΣ ΑΛΕΞΙΟΥ -ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ (Θ. Μπακαλάκος) – YouTube
▶ 5:11
https://www.youtube.com/watch?v=b1SYG7G9Nb0
17 Σεπ 2009 – Μεταφορτώθηκε από pigeonf1
Από τον δίσκο “Οι προστάτες” (1979) του Θωμά Μπακαλάκου

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης