Την μεγαλύτερη κρίση της τελευταίας δεκαετίας διέρχεται ο θαλάσσιος τουρισμός. Οι διαπραγματεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης με τους δανειστές, οι οποίες διήρκεσαν πέντε μήνες, το θρίλερ που ακολούθησε από τις αρχές του καλοκαιριού και ο φόβος ενός Grexit υπονόμευσαν τον κλάδο ο οποίος ήταν ήδη εύθραυστος και προσπαθούσε να βρει το βηματισμό του. «Τα καρφιά στο φέρετρο» ήρθε να βάλει η απόφαση για αύξηση του ΦΠΑ στο 23%.

«Το πλήγμα ήταν ισχυρό και η κατάσταση εξαιρετικά δύσκολη, στο μέσον της τουριστικής περιόδου. Νέοι ναύλοι δεν υπάρχουν ενώ αρκετοί έχουν ακυρωθεί» επισημαίνει ο Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, Αντώνης Στελλιάτος:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Αναρωτιέμαι τι θα γίνει με τα ναυλοσύμφωνα που είναι υπογεγραμμένα εδώ και μήνες. Ποιος θα επιβαρυνθεί την διαφορά από 13% στο 23%. Και γιατί στο 23%; Για να κλείσουν όλες οι ήδη επιβαρυμένες εταιρείες επαγγελματικών σκαφών; Τα επαγγελματικά σκάφη επί της ουσίας είναι πλωτά ξενοδοχεία. Γιατί ξαφνικά ισχύει η αύξηση του ΦΠΑ από τις 20 Ιουλίου και όχι από την 1η Οκτωβρίου όπως και στα ξενοδοχεία!

Τόσο μεγάλη απαξίωση για μια εναλλακτική μορφή τουρισμού που συνεισέφερε το 2008 το 3,8 % από το 18% που συνεισέφερε ο τουρισμός στο ΑΕΠ;»

Το κουβάρι της κρίσης

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Αντώνης Στελλιάτος ξετυλίγει το κουβάρι της κρίσης που επανήλθε δριμύτερη για τον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού μετά από δύο χρονιές ανάκαμψης:

«Τον προηγούμενο Δεκέμβριο όλα έδειχναν ότι η σεζόν θα ήταν η καλύτερη των τελευταίων ετών. Βλέπαμε ότι ο κλάδος ακολουθούσε, έστω και με καθυστέρηση, την ορμή του τουρισμού που είχε καλλιεργηθεί στο εξωτερικό το 2013 και το 2014 και υπολογίζαμε ότι από φέτος θα επιτυγχάναμε την πολυπόθητη βιωσιμότητα.

Δυστυχώς ό,τι ακολούθησε ανέτρεψε τα πάντα. Οι εκλογές του Ιανουαρίου, οι ψυχοφθόρες και άκαρπες διαπραγματεύσεις που ακολούθησαν και οι οποίες διήρκεσαν πέντε μήνες άλλαξαν το θετικό κλίμα που είχαμε μέχρι τότε. Από τον Απρίλη και μετά η οικονομική αβεβαιότητα που πλανάται στην Ελλάδα, έπαιξε κυρίαρχο ρόλο στο πάγωμα των ναυλώσεων για τα τουριστικά σκάφη» και προσθέτει αναφερόμενος στα capital controls:

«Τα προβλήματα πολλαπλασιάστηκαν μετά το κλείσιμο των τραπεζών. Πέραν της ανασφάλειας που επικρατούσε στη χώρα, μεγάλος αριθμός ναύλων ακυρώθηκε διότι ήταν δύσκολη η τροφοδοσία των σκαφών αναψυχής με πετρέλαιο, τρόφιμα και ποτά, επειδή όλοι ζητούσαν άμεση εξόφληση με μετρητά. Παρά τη συμφωνία που επετεύχθη και το γεγονός ότι βρισκόμαστε στο μέσο της καλοκαιρινής περιόδου, η ζήτηση για ναυλώσεις σκαφών σε ό,τι αφορά το υπόλοιπο του καλοκαιριού έχει πέσει τόσο χαμηλά ώστε η εικόνα είναι αρνητική για το υπόλοιπο της σαιζόν. Και αυτό γιατί ακόμα δεν έχει σταθεροποιηθεί η κατάσταση στη χώρα».

‘Οσο για τη διαφορά της εικόνας μεταξύ ξενοδοχείων και επαγγελματικών σκαφών αναψυχής ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ επισημαίνει:

«Μπορεί στα ξενοδοχεία να γίνονται και πάλι κρατήσεις, ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο για τον κλάδο μας. Η διαφορά είναι ότι πρόκειται κυρίως για τουρισμό VIP, για ανθρώπους που πριν επισκεφθούν μια χώρα, εξετάζουν την οικονομική, πολιτική και κοινωνική κατάσταση στην οποία βρίσκεται, και η εικόνα για τη χώρα μας έχει πληγεί. Δεν διακινδυνεύουν να βρεθούν στο μέσο μιας αναταραχής, οποιαδήποτε μορφή κι αν έχει αυτή.

Οι ακυρώσεις ναύλων και το πάγωμα στο οποίο αναφέρομαι αφορά όλους τους τύπους σκαφών, είτε μηχανοκίνητα είτε ιστιοπλοϊκά. Σε ό,τι αφορά τα ιστιοπλοϊκά, τόσο πέρσι όσο και στην αρχή της φετινής σεζόν κατέγραφαν πολύ μεγάλες αυξήσεις σε νέες κρατήσεις, κάτι που στην πορεία ανατράπηκε».

Αθέμιτος ανταγωνισμός

Εκτός όμως από την κρίση την κατάσταση στον θαλάσσιο τουρισμό επιδεινώνει και ο αθέμιτος ανταγωνισμός:

«Σαν να μην έφτανε η κρίση έχουμε να αντιμετωπίσουμε για άλλη μια χρονιά και τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τις παράτυπες ναυλώσεις σκαφών στα πελάγη μας, τόσο στο Αιγαίο όσο και το Ιόνιο. Πρόκειται για σκάφη με τριτοκοσμικές σημαίες αλλά ακόμα και με αμερικανικές τα οποία ναυλώνονται, χωρίς να πληρώνουν ούτε ένα ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο, ΦΠΑ και φόρο, ενώ απασχολούν και αλλοδαπούς ναυτικούς. Οι ναυλώσεις που κάνουν δεν προβλέπονται από την ελληνική νομοθεσία» καταγγέλλει ο Αντώνης Στελλιάτος:

«Αν εφαρμοστεί ο νόμος για τα υπό ευρωπαϊκή σημαία τουριστικά σκάφη, αυτά θα πρέπει να βγάλουν άδεια επαγγελματικού ελληνική και να έχουν πληρώματα ανάλογα με αυτά της ελληνικής σημαίας. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και για σκάφη με σημαίες εκτός Ε.Ε., με την προϋπόθεση να είναι πάνω από 35 μέτρα, να μην είναι κατασκευασμένα από ξύλο και να έχουν μεταφορική ικανότητα άνω των 12 επιβατών.

Τίποτα όμως απ΄ όσα προβλέπει η ελληνική νομοθεσία δεν τηρείται στην πραγματικότητα και ανεξέλεγκτα οποιοδήποτε σκάφος, οποιασδήποτε σημαίας κάνει ναύλα στην Ελλάδα και αυτό είναι εις βάρος της ελληνικής οικονομίας. Ακόμη και μετά την ψήφιση του νέου νόμου το 2014, τα ίδια γίνονται, αφού δεν έχει εφαρμοστεί στην πράξη» και καταλήγει:
«Θα πρέπει, λοιπόν, να εφαρμοστεί ένα σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου όλων των σκαφών που εισέρχονται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, όπως άλλωστε προβλέπεται και από το νόμο του πρώην Υπουργού Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη. Από τις άμεσες εισπράξεις που είχαν υπολογιστεί ότι θα έχει το ελληνικό Δημόσιο από τον πλου των ξένων σκαφών στην Ελλάδα, δεν έχει εισπραχθεί ούτε ένα ευρώ».
newmoney

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης