Ο «θάνατος του εμποράκου» συνεχίζεται σε όλη τη χώρα, με τα πρώτα στοιχεία να δείχνουν δραματική πτώση τζίρου ακόμη και την περίοδο των εκπτώσεων, που απέδωσαν πολύ λιγότερα και από τα αναμενόμενα.
Ο εμπορικός κόσμος, και κυρίως οι μεγάλες αλυσίδες, απαντούν σχεδόν αμέσως με προσφορές ελπίζοντας στην επανεμφάνιση των καταναλωτών.
Τα στοιχεία από την αγορά της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά, όμως, δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας για το επόμενο διάστημα. Ειδικά για το εμπόριο, ο χειμώνας φαίνεται ότι θα είναι ένας από τους πιο δύσκολους.
Απογοητευμένη από την κίνηση της αγοράς κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων δηλώνει η πλειοψηφία των εμπόρων της Θεσσαλονίκης, όπως προκύπτει από έρευνα, που διεξήγαγε ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης σε δείγμα 200 εμπορικών επιχειρήσεων του Κέντρου, της Δυτικής και της Ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Ειδικότερα, 73% επί του συνόλου των ερωτηθέντων εμπόρων δηλώνουν απογοητευμένοι. Για επτά από τους δέκα επιχειρηματίες, η πρώτη ή η δεύτερη εβδομάδα των εκπτώσεων ήταν η καλύτερη της περιόδου, ενώ οκτώ στους δέκα δήλωσαν απογοητευμένοι από την κίνηση κατά το διάστημα προ των εκπτώσεων.
Σε ποσοστό 67% σημειώθηκε αρνητική μεταβολή στον τζίρο (από -5 έως -50%), για το 19% κινήθηκε στα ίδια επίπεδα με τα περυσινά, και για ποσοστό 11% κινήθηκε σε επίπεδα (από 5 έως 50%) καλύτερα από πέρυσι.
Η οικονομική κρίση αξιολογείται, σε ποσοστό 33% του δείγματος, ως ο παράγοντας που συνέβαλε στην πτώση του τζίρου και ακολουθούν σε ποσοστό 18% (το καθένα) το παραεμπόριο και το κυκλοφοριακό.
Απομονώνοντας από το δείγμα τις επιχειρήσεις του ιστορικού κέντρου (120 από τις 200), 32% αυτών δηλώνουν ικανοποιημένες από την κίνηση των εκπτώσεων. Εξαίρεση αποτελεί η περιοχή της Τσιμισκή- Αγ. Σοφίας- Μητροπόλεως- Προξ. Κορομηλά, όπου το ποσοστό των ικανοποιημένων από τον τζίρο τους επιχειρήσεων φθάνει στο 43%, ενώ στην περιοχή της Εγνατίας – Ίωνος Δραγούμη και Βενιζέλου το ποσοστό περιορίζεται στο 26%, και στην περιοχή της Ερμού – Βασ. Ηρακλείου – Δημ. Γούναρη στο 27%.
Αντίστοιχα, στη Δυτική Θεσσαλονίκη, μόνον το 18% των ερωτηθέντων δήλωσαν ικανοποιημένοι από την κίνηση, έναντι ποσοστού 22% στην Ανατολική Θεσσαλονίκη.
Απογοητευτικά στοιχεία και από την αγορά του Πειραιά
Έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά βλέπει μεγάλη πτώση του τζίρου των καταστημάτων κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων, σε ποσοστό από 20% μέχρι 40%.
Το 70% των καταστηματαρχών δηλώνουν απογοητευμένοι με τις πωλήσεις τους στις εκπτώσεις, ενώ ξεκινούν και πάλι προσφορές, παρά το ότι το 50% των καταστηματαρχών αντιτίθενται στις προσφορές πριν από τις εκπτώσεις.
Το 69% των καταστημάτων είδε μείωση του τζίρου στις εκπτώσεις σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, και το 18% δήλωσε ότι ο τζίρος του κυμάνθηκε στα ίδια περίπου επίπεδα. Μόνο το 7% των καταστημάτων σημείωσε άνοδο των πωλήσεών του.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα στοιχεία για τις πληρωμές με πιστωτικές κάρτες: Μόλις το 10% των καταναλωτών πλήρωσε αποκλειστικά με χρήση πιστωτικής κάρτας, και το 34% συνδύασε πιστωτική και μετρητά. Η υποχώρηση ερμηνεύεται από τον Σύλλογο με την το «υψηλό ποσοστό χρεώσεων και την εξάντληση των πιστωτικών ορίων των καταναλωτών».
Η συντριπτική πλειοψηφία των εμπόρων (74%) θεωρεί ως την καλύτερη περίοδο των εκπτώσεων από άποψη αγοραστικής κίνησης τις δυο πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων και το 8% θεωρεί τις δύο επόμενες εβδομάδες ως την καλύτερη περίοδο. Μόνο το 6% θεωρεί καλή την τελευταία περίοδο των εκπτώσεων.
Σχετικά με τις εκπτώσεις στις τιμές, το 41% των ερωτηθέντων δήλωσε ποσοστά έκπτωσης της τάξης του 40%, το 25% ποσοστά έκπτωσης 50% , ενώ το 19% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα προέβη σε εκπτώσεις άνω του 50%.
Οι προσφορές που προηγήθηκαν των εκπτώσεων δεν βοήθησαν στην αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων, ούτε στην τόνωση της αγοράς, και είναι ξεκάθαρο ότι η πλειονότητα των εμπόρων (πάνω από το 50%) είναι αντίθετοι με τις προσφορές πριν τις εκπτώσεις. Η έρευνα επίσης τονίζει ότι η κρίση δεν φαίνεται να κάνει «διακρίσεις» ανάμεσα σε μικρά και μεγάλα καταστήματα.
Τέλος, σημειώνει η έρευνα, το μόνο ίσως θετικό συμπέρασμα είναι η διατήρηση των θέσεων εργασίας στο εμπόριο -και μάλιστα εν μέσω οικονομικής κρίσης- και κυρίως η εποχιακή αύξηση της απασχόλησης κατά 2,6% στο λιανεμπόριο, σύμφωνα και με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ.

