Με μια αιφνίδια σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε χθες στο Υπουργείο Ναυτιλίας, αποφασίστηκε η επίσπευση και ολοκλήρωση των ενεργειών για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond από τον βυθό της Οίας στη Σαντορίνη.
Το θέμα κατά καιρούς έχει απασχολήσει ειδικούς και μη με τους ειδήμονες όμως να επιμένουν πως ένα τέτοιο εγχείρημα δεν θα έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Την θέση αυτή υποστηρίζει και ο Ιταλός εμπειρογνώμονας ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την ανέλκυση του Costa Concordia, το οποίο φυσικά δεν είχε καμία σχέση με το ναυάγιο της Σαντορίνης, αφού και δίπλα στην ακτή ήταν το πλοίο, αλλά και δεν είχε βυθιστεί ολόκληρο.
Πάντως, επειδή έχουν γίνει αρκετές μελέτες, το θαλάσσιο περιβάλλον δεν έχει επιβαρυνθεί από το ναυάγιο, ενώ διάσημοι ερευνητές όπως ο γιος του Υβ Κουστώ, Πιερ, έχει προτείνει τη δημιουργία θαλάσσιου θεματικού πάρκου στην περιοχή του ναυαγίου.
Όπως και να χει τα ερωτήματα που προκύπτουν από την απόφαση του ΥΕΝ είναι αρκετά. Όπως πόσο θα κοστίσει η μελέτη που θα πληρώσει το ελληνικό δημόσιο, αλλά κι αν υποθέσουμε ότι φτάνουμε στο σημείο της ανέλκυσης, πόσο θα είναι το τελικό ποσό που θα πληρώσουμε και αν τελικά άξιζε τον κόπο!
Διαβάστε παρακάτω την ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και την απάντηση της πλοιοκτήτριας εταιρείας Celestyal Cruises, που ήταν Louis Cruises, όταν συνέβη το ατύχημα:
Σύσκεψη και αποφάσεις, Αναπληρωτών Υπουργών Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος,
για την ανέλκυση του ναυαγίου Sea Diamond
Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα (05/08) στο Υπουργείο Ναυτιλίας, με τη συμμετοχή των Αναπληρωτών Υπουργών Ναυτιλίας κ. Θοδωρή Δρίτσα και Περιβάλλοντος κ. Γιάννη Τσιρώνη, του Αναπληρωτή Γεν. Γραμματέα ΥΠ.Ο.Υ.Ν.Τ. κ. Γιάννη Θεοτοκά, καθώς και υπηρεσιακών παραγόντων των δύο Υπουργείων, επιβεβαιώθηκε η βούληση για την επίσπευση και ολοκλήρωση των ενεργειών, για την ανέλκυση του ναυαγίου.
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης, εξετάστηκε η πρόοδος που έχει υπάρξει μέχρι σήμερα σε σχέση με την ανέλκυση, έγινε ενημέρωση και εκτενής συζήτηση των διαστάσεων του θέματος, καθώς και του ζητήματος της αρμοδιότητας για την ενεργοποίηση και επίσπευση των σχετικών διαδικασιών.
Στη σύσκεψη αποφασίστηκε να ζητηθεί από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας, το οποίο έχει την κατά νόμο αρμοδιότητα, η εκ νέου διεθνής προκήρυξη πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, για την ανέλκυση του ναυαγίου προς εταιρείες και οργανισμούς που εξειδικεύονται στις σχετικές εργασίες, καθώς και ο προσδιορισμός των ενεργειών που θα πρέπει να γίνουν, για τη δέσμευση των εταιρειών/νομικών προσώπων που έχουν τη νομική ευθύνη ότι θα ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, για την ολοκλήρωση της απορρύπανσης και την ανέλκυση του ναυαγίου. Τα συναρμόδια Υπουργεία, θα παράσχουν κάθε δυνατή υποστήριξη στην υλοποίηση αυτής της διαδικασίας. Παράλληλα, αποφασίστηκε η συνέχιση της συνεργασίας των δύο Υπουργείων μεταξύ τους και με το Υπουργείο Εσωτερικών, με στόχο τον διαρκή συντονισμό πρόσθετων δράσεων, οι οποίες αποφασίστηκαν και θα ανακοινωθούν μόλις δρομολογηθούν.
Η απάντηση της εταιρείας
Υπάρχει απόφαση του αστικού δικαστηρίου που υποχρεώνει στην άμεση ανέλκυση;Είναι τελικά εφικτή;
Κατά της απόφασης αυτής έχουμε ήδη ασκήσει έφεση. Σχετικά με την ανέλκυση, εμείς δεν είμαστε ειδικοί, ούτε έχουμε τις κατάλληλες γνώσεις για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα.
Οι ειδικοί, όμως, έχουν πει ότι είναι ανέφικτη.
Ένας μάλιστα από τους κορυφαίους εμπειρογνώμονες σε ναυαγιαρέσεις παγκοσμίως, ο κος David Pockett, ο οποίος συμμετείχε και στην ανέλκυση του Costa Concordia, τόνισε ενώπιον του Εφετείου Πειραιά ότι η ανέλκυση έχει ανυπέρβλητες τεχνικές δυσχέρειες και εγκυμονεί σοβαρά θέματα ασφαλείας, που καθιστούν απαγορευτική κάθε τέτοια σκέψη, έστω. Άλλωστε, το γεγονός ότι το Λιμενικό Ταμείο Θήρας έχει προκηρύξει δύο διαγωνισμούς για την υποβολή προσφοράς για την εκπόνηση μελέτης που θα εξετάζει τη δυνατότητα ανέλκυσης, οι οποίοι απέβησαν άκαρποι, είναι επίσης ενδεικτικό της δυσκολίας αλλά και επικινδυνότητας του εγχειρήματος.
Επιπλέον, ένας άλλος ειδικός, ακόμη πιο διάσημος, ο Πιερ Κουστώ – γιος του Υβ Κουστώ- με την υποστήριξη των Ξενοδόχων της Σαντορίνης και των τοπικών αρχών, προχωρά στη δημιουργία προστατευόμενου Θαλάσσιου Πάρκου στη Σαντορίνη,σε ένα μήκος περίπου 300 μέτρων. Το δε σημαντικό είναι ότι ο Κουστώ στηρίχθηκε σε μελέτη του ΕΛΚΕΘΕ,που έδειξε ότι το πιο ιδανικό μέρος για το θαλάσσιο πάρκο είναι εσωτερικά της καλντέρας, που είναι πολύ πιο πλούσιο σε βιοποικιλότητα, και μάλιστα οι ψαράδες συμφώνησαν σε αυτή την τοποθεσία. Είναι προφανές ότι κάποιος της εμβέλειας του κου. Κουστώ δε θα διακινδύνευε να προχωρήσει σε δημιουργία θαλάσσιου πάρκου σε μία περιοχή που θα είχε πρόβλημα στο μέλλον ή βρίσκεται σε απειλή περιβαλλοντικής καταστροφής, όπως διατείνονται αβάσιμα κάποιοι.
Το μόνο και αντικειμενικό δεδομένο είναι ότι το πλοίο δεν επιβαρύνει το περιβάλλον, όπως διαβεβαιώνουν οι ειδικοί επιστήμονες που μελετούν συστηματικά το θαλάσσιο περιβάλλοντης Σαντορίνης.

