Είμαστε ό,τι τρώμε. Αλλά ποιοι είμαστε; Και τι τρώμε;
Μπορεί σε συντριπτικά μεγάλο ποσοστό (98,16%) οι καταναλωτές να ενδιαφέρονται να ενημερωθούν για τη διατροφή τους και οι 9 στους 10 να θεωρούν τα συστατικά των τροφίμων κίνητρο για να τα αγοράσουν, την ίδια ώρα, όμως, οι 8 στους 10 δηλώνουν ότι δυσκολεύονται να καταλάβουν τα συστατικά που αναγράφονται στις συσκευασίες.
Αυτό προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησαν από τις 16 Σεπτεμβρίου έως τις 11 Οκτωβρίου του 2009 το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) και η Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών (ΟΕΚΕ) σε δείγμα 983 ατόμων απ’ όλη την Ελλάδα. Αναλυτικά τώρα: το 82,46% απάντησε αρνητικά στο ερώτημα αν μπορεί να καταλάβει τα συστατικά που αναγράφονται στις συσκευασίες και θετικά μόλις το 17,54%.
Το 94,74%, σχεδόν όλοι οι καταναλωτές δηλαδή, πιστεύει ότι πρέπει να βελτιωθεί ο τρόπος αναγραφής των συστατικών στις συσκευασίες. Η συντριπτική πλειονότητα, το 69,39%, μιλώντας για βελτίωση, ζητεί πιο εκλαϊκευμένους όρους, το 19,5% επιθυμεί τα μεγαλύτερα γράμματα στις συσκευασίες, για να είναι πιο ευανάγνωστα και το 11,11% την τοποθέτηση των προϊόντων πάντα στο ίδιο σημείο, για να εντοπίζονται πιο εύκολα. Τον πίνακα διατροφικών αξιών στις συσκευασίες τροφίμων φαίνεται να τον καταλαβαίνουν περισσότεροι, αφού στο σχετικό ερώτημα το 62,28% απαντά «ναι». Παρ’ όλα αυτά οι 8 στους 10 ζητούν βελτίωση στον τρόπο παρουσίασής του και οι 6 στους 10 θέλουν και εδώ πιο εκλαϊκευμένους όρους.
Μόνο το 8,77% των καταναλωτών απάντησε σωστά στο τι σημαίνει Ημερήσια Συνιστώμενη Δόση (ΗΣΔ), ενώ μόλις το 23,65%, όταν του δόθηκε σήμανση με βάση την ΗΣΔ, απάντησε σωστά στο ερώτημα αν το 1,32 gr αλάτι/ ανά 100 γραμμάρια (23% της ΗΣΔ) σημαίνει υψηλή, μέτρια ή χαμηλή περιεκτικότητα σε αλάτι. Το ποσοστό των σωστών απαντήσεων στην ίδια ερώτηση διπλασιάστηκε (48,22%) ,όταν στους ερωτηθέντες δόθηκε σήμανση με βάση τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη.
Επίσης, από την έρευνα προκύπτει ότι όσο πιο σύνθετη είναι η πληροφορία που αναγράφεται σε ένα προϊόν τόσο υψηλότερο είναι το ποσοστό των καταναλωτών που δεν την διαβάζουν. Η συντριπτική πλειονότητα, 9 στους 10 καταναλωτές, πριν αγοράσουν ένα προϊόν διατροφής, προσέχουν την τιμή, την ημερομηνία λήξης και τη μάρκα. Το 52,97% διαβάζει «συχνά, στο κατάστημα» τα συστατικά που αναγράφονται στη συσκευασία, το 34,29% τα διαβάζει «συχνά, στο σπίτι», ενώ σπάνια διαβάζει ή και δεν ασχολείται καθόλου με τα συστατικά το 12,74%. Οι καταναλωτές δήλωσαν ότι ενημερώνονται για τη διατροφή τους: από τα ΜΜΕ (35,32%), από τη σήμανση – ετικέτα τροφίμων (31,01%), από επιστημονικά περιοδικά, περιοδικά για τη διατροφή και την υγεία (15,51%), συγγενείς, φίλους και γνωστούς (6,16%), ιατρούς, διατροφολόγους, φαρμακοποιούς (3,90%) κ.ά.

