Η Fiat S.p.A. και η Chrysler LLC ανακοίνωσαν σήμερα ότι έχουν υπογράψει τις συμφωνίες για να εδραιώσουν μία παγκόσμια στρατηγική συμμαχία. Η συμμαχία περιλαμβάνει δύο στοιχεία: Η Fiat εκχωρεί στην Chrysler δικαιώματα σε διάφορες πλατφόρμες, τεχνολογίες και μοντέλα, υπηρεσίες management και συνεργασία και υποστήριξη σε σημαντικούς τομείς της δραστηριότητας της Chrysler, όπως για παράδειγμα προμήθεια και διεθνής διανομή, και αποκτάει ποσοστό μετοχών στην Chrysler.
«Αυτή η συνεργασία αντιπροσωπεύει μία δημιουργική και σημαντική λύση στα προβλήματα που μαστίζουν κατά τα τελευταία χρόνια όχι μόνο την Chrysler, αλλά την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία σαν σύνολο. Συνδυάζοντας την παγκοσμίου κλάσης τεχνολογία της Fiat, τις πλατφόρμες και τους κινητήρες και κιβώτια ταχυτήτων για αυτοκίνητα μικρού και μεσαίου μεγέθους με το εκτενές δίκτυο διανομής της στην Λατινική Αμερική και στην Ευρώπη με την πλούσια κληρονομιά της Chrysler, την ισχυρή της παρουσία στην Βόρεια Αμερική και το χαρισματικό και εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, θα δημιουργηθεί μία πολύ ισχυρή νέα εταιρεία στον χώρο του αυτοκινήτου, συμβάλλοντας στη διατήρηση των θέσεων εργασίας και μίας κατασκευαστικής βιομηχανίας η οποία είναι πολύ σημαντική για τις οικονομίες των Ηνωμένων Πολιτειών και του Καναδά», είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Fiat Group, Sergio Marchionne.

Ο στόχος μας, από την πρώτη στιγμή που ξεκινήσαμε τις συζητήσεις με την Chrysler σχεδόν ένα χρόνο πριν, ήταν να ισχυροποιήσουμε τα δυνατά σημεία και των δύο εταιρειών, έτσι ώστε να διευρύνουν την κλίμακα, την αποδοτικότητα και την μείωση των εξόδων που είναι απαραίτητα για να δημιουργηθούν δύο πιο ισχυροί κατασκευαστές αυτοκινήτων, που θα είναι ακόμα πιο ανταγωνιστικοί σε παγκόσμια κλίμακα. Αυτή η συνεργασία είναι ένα σημαντικό βήμα για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Η δουλειά μας μόλις ξεκινάει, αλλά μαζί με τους νέους συνεργάτες μας στην Chrysler προσδοκούμε να αξιοποιήσουμε το τεράστιο δυναμικό αυτής της συμμαχίας έτσι ώστε να διατηρηθεί αυτή η συμμαχία και να παρουσιάσουμε και πάλι στους πελάτες της Βόρειας Αμερικής μερικές από τις πιο δημοφιλείς μάρκες μας, συμπεριλαμβανομένης της Alfa Romeo και του πολυβραβευμένου Cinquecento.
Δεν θα ήμασταν εδώ να ανακοινώσουμε αυτή την συμφωνία εάν δεν υπήρχε η ακαταπόνητη αφοσίωση, η εστίαση και η δημιουργικότητα της Ειδικής Υπηρεσίας για την Αυτοκινητοβιομηχανία (Automotive Task Force) των Ηνωμένων Πολιτειών και των Καναδών συναδέλφων τους. Καθώς σχεδιάζουμε τον δρόμο μας μέσα από τα μυριάδες εμπόδια και θέματα που προκύπτουν σε συνεργασίες όπως αυτές, δεν χάσαμε ποτέ την πίστη μας για αυτό το σχέδιο. Μέσω αυτής της συνεργασίας, έχουν δημιουργηθεί οι συνθήκες για την αποκατάσταση της Chrysler ως βιώσιμου παράγοντα της αυτοκινητοβιομηχανίας σε μακροπρόθεσμη βάση.
Τα οργανωμένα εργατικά σωματεία και στις δύο πλευρές των συνόρων έχουν επίσης κάνει σημαντικές συνεισφορές, αποδεχόμενα μειώσεις στα οφέλη και δίκαιη ικανοποίηση ορισμένων από τα αιτήματά τους. Θα ήθελα να ευχαριστήσω την ηγεσία και του σωματείου United Auto Workers αλλά και του σωματείου Canadian Auto Workers για όλα όσα έχουν κάνει και για την δημιουργική συμμετοχή τους σε αυτή την κοινή πρόκληση για την επαναδημιουργία μίας μεγάλης Chrysler.

Στις επόμενες εβδομάδες και μήνες θα ξοδέψω πολύ χρόνο σε συναντήσεις με τους εργαζόμενους της Chrysler και θα περιοδεύσω στις εγκαταστάσεις της. Ενώ η συμφωνία μας πρέπει απαραίτητα να περάσει μέσα από το νομικό σύστημα των Ηνωμένων Πολιτειών για μερικές εβδομάδες, θα προετοιμαζόμαστε να εμφανιστούμε και πάλι στο προσκήνιο γρήγορα σαν ένας αξιόπιστος και ανταγωνιστικός κατασκευαστής αυτοκινήτων. Πιστεύω ότι η Chrysler μπορεί να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις που αναδύονται από τις δύσκολες συνθήκες της σημερινής αγοράς, παίρνοντας δύναμη από το καινοτόμο πνεύμα της, εστιάζοντας στην ποιότητα ως ακρογωνιαίο λίθο των προϊόντων που παρέχει, αφουγκραζόμενη τους πελάτες της και παρέχοντας τα αυτοκίνητα που εκείνοι θέλουν. Είναι ένα μοντέλο που έχουμε ακολουθήσει πιστά κατά τα περασμένα χρόνια στην Fiat και που πιστεύω ότι μπορούμε να προσαρμόσουμε εδώ έτσι ώστε να γράψουμε το επόμενο κεφάλαιο στην ιστορία της Chrysler.
Η συνεργασία την οποία μόλις έχουμε οριστικοποιήσει αντιπροσωπεύει μία ιστορική στιγμή και για την Fiat αλλά και για την Ιταλική βιομηχανία. Είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα προς την δημιουργία ενός νέου και ισχυρού θεμελίου για το μέλλον.
Σήμερα είναι επίσης μία ημέρα μεγάλης ικανοποίησης για όλες τις γυναίκες και τους άνδρες στην Fiat. Το γεγονός ότι η τεχνογνωσία της Fiat έχει εκτιμηθεί από τα πιο υψηλά επίπεδα της κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών και του Καναδά – στις οποίες εκφράζω ευγνωμοσύνη εκ μέρους ολόκληρης της διοίκησης του Group μας – είναι μία πηγή σημαντικού κινήτρου για την εργασία που έχουμε μπροστά μας.
Είμαστε βέβαιοι ότι από αυτή την συμμαχία θα αναδυθεί μία πιο δυνατή και περισσότερο διεθνής Fiat, με μία ακόμα μεγαλύτερη δυνατότητα να ανταγωνιστεί στις αγορές παγκοσμίως», είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Fiat Group, Sergio Marchionne.
Η ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ
Η μεταβίβαση θα υλοποιηθεί μέσω της άμεσης πώλησης όλων των πραγματικών περιουσιακών στοιχείων της Chrysler σε μια νέα εταιρεία, σύμφωνα με ορισμένες διατάξεις του Κώδικα Πτώχευσης των Ηνωμένων Πολιτειών. Μετά από έντονες διαβουλεύσεις με το Υπουργείο Οικονομικών των Ηνωμένων Πολιτειών και με όλα τα άλλα μέρη, συμπεριλαμβανομένης της κυβέρνησης του Καναδά, του Σωματείου των Εργαζομένων (UAW) και του Σωματείου των Καναδών Εργαζομένων (CAW), η Chrysler επέλεξε αυτή την διαδρομή σαν την πιο αποτελεσματική έτσι ώστε να αναδιαμορφώσει την δομή των οφειλών της. Σαν αποτέλεσμα αυτού, η Chrysler ζήτησε από το δικαστήριο πτωχεύσεων στη Νέα Υόρκη να εγκρίνει την πώληση της επιχειρηματικής δραστηριότητάς της σε μια νέα εταιρεία. Με την προϋπόθεση της έγκρισης από τις ρυθμιστικές αρχές, εάν το Δικαστήριο εγκρίνει την Μετάβαση θα απαιτήσει από τα μέρη να ολοκληρώσουν την μετάβαση όσο το δυνατόν πιο σύντομα.

Ενώ είναι σε εκκρεμότητα αυτή η έγκριση, η Chrysler θα συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά και το υπουργείο Οικονομικών των Ηνωμένων Πολιτειών και η κυβέρνηση του Καναδά θα παρέχουν στην εταιρεία κεφάλαια χρηματοδότησης, έτσι ώστε να μπορέσουν να υλοποιηθούν όλες οι υποχρεώσεις της προς τους εργαζόμενους και να χρηματοδοτήσει τις τρέχουσες ανάγκες της.
Από τις αρχές του Μαΐου η Chrysler θα ωφεληθεί από το νέο διακανονισμό χρηματοδότησης πωλήσεων χονδρικής με την GMAC, η οποία θα παρέχει επίσης χρηματοδότηση λιανικής πώλησης.
Με την ολοκλήρωση της μεταβίβασης η νέα εταιρεία θα αναλάβει την εμπορική ονομασία της Chrysler και θα γίνει ο ιδιοκτήτης πρακτικά όλης της επιχειρηματικής δραστηριότητας της Chrysler χωρίς ορισμένες υποχρεώσεις και χρέη. Στο κλείσιμο, η νέα εταιρεία θα παραχωρήσει στη Fiat ένα μερίδιο ίσο με 20% (κατά ψήφο και αξία) σε μία πλήρως αναλυτική βάση και η Fiat θα προχωρήσει σε ορισμένες βιομηχανικές συμφωνίες με την Chrysler.

Παρομοίως στο κλείσιμο το Voluntary Employee Benefit Association (VEBA) θα αποκτήσει ένα μετοχικό κεφάλαιο ίσο με περίπου 55% της Chrysler. Η διαχείριση αυτού του ποσοστού θα γίνεται από το Υπουργείο Οικονομικών των Ηνωμένων Πολιτειών (UST). Το UST και η Καναδική κυβέρνηση θα κρατήσουν συλλογικά το υπόλοιπο 10% του μετοχικού κεφαλαίου (σε μία πλήρως αναλυτική βάση).
Η νέα Chrysler θα ωφεληθεί επίσης από τις πρόσφατα συμφωνηθείσες νέες συλλογικές συμφωνίες με τα UAW και CAW και με την διευκόλυνση του Υπουργείου Οικονομικών των Ηνωμένων Πολιτειών για περίπου 6,5 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ.
Η νέα Chrysler θα διοικείται από ένα συμβούλιο το οποίο θα αποτελείται από εννέα μέλη: τρία μέλη θα διορισθούν από την Fiat.
Ένας από τους διορισθέντες από την Fiat πρέπει να ικανοποιεί τα κριτήρια για ανεξαρτησία σύμφωνα με τους κανόνες του Χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης. Το VEBA και η Καναδική κυβέρνηση θα έχουν το δικαίωμα να διορίσουν από ένα μέλος αντίστοιχα. Το Υπουργείο Οικονομικών των Ηνωμένων Πολιτειών θα έχει το δικαίωμα να διορίσει αρχικά τέσσερα μέλη (τρία εκ των οποίων πρέπει να είναι ανεξάρτητα).
Η Fiat θα έχει το δικαίωμα να λάβει ένα πρόσθετο μετοχικό κεφάλαιο μέχρι και 15% (κατά ψήφο και αξία). Αυτό το μερίδιο μπορεί να αποκτηθεί σε τρία μέρη από 5% κάθε ένα, μετά την επίτευξη των προκαθορισμένων στόχων και πιο συγκεκριμένα στην έγκριση τύπου για την παραγωγή της οικογένειας κινητήρων FIRE στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, στις πωλήσεις αυτοκινήτων Chrysler εκτός της ζώνης NAFTA και στην έγκριση τύπου για την παραγωγή ενός μοντέλου της Chrysler βασισμένου στην τεχνολογία της Fiat. Μετά την απόκτηση αυτού του πρόσθετου 15% η Fiat θα έχει επίσης το δικαίωμα να διορίσει ακόμα ένα μέλος στο διοικητικό συμβούλιο της Chrysler.
Επιπλέον, η Fiat θα έχει δικαίωμα για την απόκτηση ενός πρόσθετου 16% του μεριδίου των μετοχών το οποίο θα μπορεί να ασκηθεί από την 1η Ιανουαρίου του 2013 μέχρι τις 30η Ιουνίου του 2016). Η τιμή αυτού του μερίδίου θα καθοριστεί σύμφωνα με ορισμένα κριτήρια της αγοράς, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν θα υπερβαίνει την τότε αξία της αγοράς της Fiat. Αυτό το δικαίωμα επιλογής δεν θα είναι εφαρμοστέο εφ’ όσον το απομένον χρέος προς το Υπουργείο Οικονομικών των Ηνωμένων Πολιτειών υπερβαίνει τα 3 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ.
Το μερίδιο των μετοχών της Fiat θα περιορίζεται στο 49% μέχρι να ξεπληρώσει η Chrysler πλήρως το δάνειο που είναι παραχωρημένο από το Υπουργείο Οικονομικών των Ηνωμένων Πολιτειών.
Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΗΣ FIAT
Η Fiat θα συνεισφέρει τεχνολογίες και άλλους πόρους στην Chrysler. Περιληπτικά, οι συνεισφορές της Fiat θα αποτελούνται από τα ακόλουθα: Άδειες χρήσης που θα επιτρέπουν στην Chrysler να χρησιμοποιεί όλες τις πλατφόρμες των αυτοκινήτων της Fiat Group Automobiles (με όλους τους περιορισμούς από σχετικές συμφωνίες μεταξύ της Fiat και οποιουδήποτε τρίτου μέρους) για την παραγωγή των αυτοκινήτων Chrysler στη ζώνη NAFTA. Άδειες χρήσης που θα επιτρέπουν στην Chrysler να χρησιμοποιεί ορισμένες άλλες σημαντικές τεχνολογίες της Fiat, όπως για παράδειγμα τεχνολογία κινητήρων. Υπηρεσίες διοίκησης που θα επιτρέψει στην Chrysler να ωφεληθεί από την εμπειρία της Fiat για λειτουργική και βιομηχανική ανάκαμψη. Συμμετοχή στα προγράμματα αγορών και προμηθειών της Fiat. Διανομή των αυτοκινήτων της Chrysler εκτός ζώνης NAFTA, πιο συγκεκριμένα δίδοντας πρόσβαση στην Chrysler στο δίκτυο διανομής της Fiat σε χώρες στις οποίες προς το παρόν η Chrysler έχει περιορισμένη παρουσία.
Η συμμαχία, ένα στοιχείο-κλειδί του σχεδίου διάσωσης της Chrysler, θα δυναμώσει την βιωσιμότητα της Chrysler μακροπρόθεσμα με πρόσβαση σε ανταγωνιστικές πλατφόρμες αυτοκινήτων, κινητήρες και εξαρτήματα που προσφέρουν χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και τα οποία θα παραχθούν σε εργοστάσια της Chrysler.
Η συμμαχία θα επιτρέψει επίσης στη Fiat Group και την Chrysler να ωφεληθούν η κάθε μία από τα δίκτυα διανομής της άλλης και να βελτιστοποιήσουν πλήρως τα αντίστοιχα κατασκευαστικά στοιχεία τους και την παγκόσμια βάση προμηθευτών. Η συμφωνία δεν προβλέπει ότι η Fiat θα κάνει μία επένδυση μετρητών στην Chrysler και δεν την δεσμεύει να χρηματοδοτεί την Chrysler στο μέλλον.

