KTM & Husqvarna Off-Road 2020: Η επίσημη παρουσίασή τους

Πρώτη καταχώρηση: Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 2019, 09:00
KTM & Husqvarna Off-Road 2020: Η επίσημη παρουσίασή τους

Φωτο: Γιώργος και Χρήστος Καραγιωργάκης

Το αυστριακό εργοστάσιο εξελίσσει διαρκώς τα “χωμάτινα” μοντέλα του και κάθε χρόνο μας δίνει τη δυνατότητα να το εξακριβώσουμε οδηγώντας τα από πρώτο χέρι..

Αυτή τη φορά η παρουσίαση δεν έγινε στα περίχωρα της Αττικής αλλά λίγο πιο μακριά, σε ένα ειδυλιακό περιβάλλον βγαλμένο από σκηνικό “άγριας δύσης”, συγκεκριμένα στο θεματικό πάρκο «The Ranch» στο Σοφικό Κορινθίας. Με τη διαθέσιμη γκάμα μοντέλων προς δοκιμή να περιλαμβάνει -από πλευράς ΚΤΜ- τα δίχρονα EXC 150 και 300 με το σύστημα ψεκασμού TPI, το μεσαίο τετράχρονο 350 EXC-F και το motocross 450 SX-F, η Ready to Race εμπειρία δεν περιορίστηκε στην πορτοκαλί γειτονιά αλλά επεκτάθηκε και με τα δυο τετράχρονα 250άρια της Husqvarna σε εκδόσεις FC (motocross) και FE (enduro). Και το καλό για όλους τους ενδιαφερόμενους και υποψήφιους αγοραστές είναι πως -αμέσως μετά- η αντιπροσωπεία ΚΤΜ SEE τους έδωσε τη δυνατότητα να τα οδηγήσουν σε διάφορα σημεία της χώρας, από τη Δράμα και την Αλεξανδρούπολη μέχρι τα Τρίκαλα και τη Χαλκίδα. Αυτά είναι!

Χωμάτινη κυριαρχία

Με τον όμιλο KTM να έχει δυο τρανταχτά ονόματα του enduro και του motocross στην φαρέτρα του και να μην επαναπαύεται σε αυτά (απέκτησε πρόσφατα το πλειοψηφικό πακέτο της ισπανικής Gas Gas, το μέλλον προδιαγράφεται κυριαρχικό και ευοίωνο. Φυσικά σηματοδοτεί και τις εξελίξεις, με σημαντικότερη την αναγέννηση του δίχρονου κινητήρα. Από το 2004 ασχολείται με την εφαρμογή του injection σε δίχρονο κινητήρα η ΚΤΜ, με την πρώτη προσπάθεια να προκύπτει δυο χρόνια αργότερα με την ονομασία Orbital Air Assisted Injection. Η συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Graz το 2012 έφερε μια νέα γενιά κινητήρα Direct Injection και η εξέλιξη συνεχίστηκε επι μακρόν. Το 2014 καταστάλαξαν στη μορφή Transfer Port Injection, με τα αρχικά TPI να σηματοδοτούν τη νέα ψεκαστή εποχή που έκανε έναρξη καριέρας από το 2017 για τα μοντέλα παραγωγής που αφορούσαν τη σεζόν 2018.

Καθαρή απόδοση

Αυτό ακριβώς πετυχαίνει ο ψεκαστός κινητήρας, που πλέον δεν τον συναντάμε μόνο στα EXC 250 & 300 για λογαριασμό της KTM αλλά και στα ΤΕ 250i & 300i όσον αφορά στη Husqvarna. Tο ΚΤΜ EXC 150 TPI δηλώνει το μικρό ψεκαστό μέλος της οικογένειας (αντιστοίχως ΤΕ 150i για τη Husqvarna). Ουσιαστικά εδώ έχουμε ένα νέο κινητήρα στα 143,7cc, με δύο μπεκ ψεκασμού, ένα για χαμηλές και ένα για υψηλές στροφές περιστροφής αντίστοιχα. Ο χρονισμός των θυρίδων είναι νέος, όπως και η θυρίδα εξαγωγής που διαθέτει κατεργασία από CNC. Στις βελτιώσεις περιλαμβάνονται ο θάλαμος καύσης, με νέα επιλογή μπουζί, η εξάτμιση, ο ισχυρότερος εναλλάκτης και ο ανθεκτικότερος συμπλέκτης. Οι σαρωτικές αλλαγές αγγίζουν φυσικά και τα μεγαλύτερα 250 και 300 TPI, όπου πλαίσιο, βάσεις κινητήρα και έδραση ψαλιδιού δέχτηκαν ενισχύσεις, το υποπλαίσιο μάκρυνε 40mm και συνολικά το μοτέρ άλλαξε τη θέση του, όντας στραμμένο κατά μια μοίρα προς τα κάτω. Το κιτ μανιβέλας είναι τώρα διαθέσιμο μόνο προαιρετικά, σε μια προσπάθεια δίαιτας και στο νήμα των αλλαγών συναντάς επανασχεδιασμό κυλίνδρου, νέα χαρτογράφηση με αισθητήρα πίεσης, ενώ στο 250 συναντάς νέο καπάκι κεφαλής για μεγαλύτερη συμπίεση.

Οι εξατμίσεις έχουν αλλάξει, με τις ραβδώσεις στους θαλάμους διαστολής να προσφέρουν την οπτική διαφορά και ταυτόχρονα να ωφελούν την ανθεκτικότητα στα χτυπήματα. Η αποθήκευση του λαδιού μίξης γίνεται τώρα σε ένα νέο αυτόνομο ρεζερβουάρ με ανθεκτικότερη έδραση, ενσωματωμένο φίλτρο και αισθητήρες ατμοσφαιρικής πίεσης και στροφαλοθάλαμου, ώστε να εξασφαλίζονται ιδανικά τα δεδομένα της χαρτογράφησης και της λειτουργίας σε κάθε συνθήκη (υψομετρικά, racing ή εκδρομικό ρυθμό). Με νέα σχεδίαση, που προκύπτει από την αισθητική του επανασχεδιασμένου κοστουμιού πλαστικών και γραφικών, η εμφάνιση κλέβει τη ματιά, ενώ βοηθάει και στην εργονομία. Η νέα σέλα δείχνει και είναι φιλικότερη, ενώ υπάρχουν διακόπτες χαρτογράφησης δυο σταδίων και traction control για κάθε γούστο, απαίτηση συνθηκών και επίπεδο αναβατών.

Στον αντίποδα η Husqvarna ακολουθεί τις βελτιώσεις και αλλαγές που αναφέρθηκαν, αλλά με το λευκό-κίτρινο-μπλε χρωματισμό να προσφέρει το δικό της ξεχωριστό, αλλά ομολογουμένως σύγχρονο μοτίβο.Εμφανέστερα σημεία που τα διαχωρίζουν από τα KTM είναι η μάσκα και τα φωτιστικά σώματα (εμπρός και πίσω). Α! Και φυσικά το ακριβότερο και ελαφρώς βαρύτερο μοχλικό που συναντά κανείς στην έδραση του πίσω WP αμορτισέρ. Σε αντίθεση με τα πορτοκαλί αυστριακά enduro που χρησιμοποιούν σύστημα PDS, δηλαδή απευθείας έδραση του αμορτισέρ (WP XPLOR PRO 7746) πάνω στο ψαλίδι. Το WP XPLOR PRO 7548 μπροστινό πιρούνι είναι κοινό και εξασφαλίζει άνετη λειτουργία ακόμα και όταν ο αναβάτης χρησιμοποιεί τη σκληρότερη ρύθμιση. Φυσικά τόσο εμπρός όσο και πίσω οι αναρτήσεις είναι φουλ ρυθμιζόμενες.

Οι τετράχρονες αλλαγές

Περιλαμβάνουν όλες τις ενισχύσεις και αλλαγές σε πλαίσιο-ανάρτηση, τα επανασχεδιασμένα πλαστικά, νέο φιλτροκούτι με ταχύτατη πρόσβαση στο φίλτρο αέρα και βελτιωμένο κύκλωμα ψύξης για αποτελεσματικότερη απαγωγή της θερμότητας. Στα EXC-F 250 & 350, που ενδιαφέρουν περισσότερο την ελληνική πραγματικότητα, έχουμε νέα μπιέλα και κάρτερ, νέες κυλινδροκεφαλές, αυλούς και χρονισμό στους εκκεντροφόρους, υψηλότερη συμπίεση και συνολική μείωση βάρους. Για παράδειγμα το 350 είναι μόλις 400gr βαρύτερο από το 300αρι TPI, όπου και τα δυο χωρίς καύσιμο μόλις που ξεπερνούν τα 103kg.
Περισσότερα τεχνικά στοιχεία μπορείτε να δείτε στις ξεχωριστές παρουσιάσεις που έχουμε κάνει για τα ΚΤΜ εδώ και για τα Husqvarna εδώ.

Ώρα για οδήγηση

Η στιγμή της αλήθειας ξεκινά όταν αρματωθείς με το χωμάτινο εξοπλισμό σου και καβαλήσεις τη σέλα. Όταν νιώσεις ότι κουμπώνεις πάνω της, το μπροστινό σύστημα ανάρτησης σου τονώνει την εμπιστοσύνη ώστε να ανοίξεις παραπάνω το γκάζι. Το γεγονός ότι οι μοτοσυκλέτες μπορούν, δεν σημαίνει ότι μπορεί και οποιοσδήποτε απροπόνητος να κινηθεί σαν πρωταθλητής. Αν το επιχειρήσει, το πιθανότερο είναι να έχει μικρή διάρκεια η βόλτα του και σύντομα να κάνει συστάσεις με το πλήρωμα του ασθενοφόρου, που πάντα βρίσκεται (χρήσιμο και με την ευχή αχρείαστο) σε τέτοια event. Το οδηγικό κομμάτι περιλάμβανε δεκάλεπτη διαδικασία με rotation μοτοσυκλετών και με στόχο να οδηγήσουν όλοι οι δημοσιογράφοι δοκιμαστές. Η πίστα οριοθετείται με κορδέλα, χαρακτηρίζεται σφιχτή και τεχνική στα σημεία, όμως το τερέν είναι για να το κοιτάς με μισό μάτι. Θεόξερο, με τάση να ξεθάψει πέτρες και πούδρα σκόνης. Αν ήταν νωπό θα άνοιγε από ικανοποίηση και προσμονή και το άλλο μάτι! Με το γνωστό σύνθημα «μην τσακιστείς», η μουδιασμένη βόλτα ξεκινάει με δύσκολο άλογο. Το δυνατό motocross 450 SX-F, όσο φιλότιμο για να μην σε στείλει, άλλο τόσο ξέφρενο είναι όταν χουφτώσεις λίγες μοίρες παραπάνω τη γκαζιέρα του.

Αν δεν το έχεις διαπιστώνεις με το καλημέρα ότι στην καλύτερη θα σφίξεις γρήγορα από τους πρώτους γύρους. Θέλει νιάτα και ψυχή και τα ζητάει αγκαζέ με εμπειρία. Δεν νιώσαμε άνετα μαζί του, ιδίως για βάπτισμα, σφιχτή ανάρτηση, υπερβολικό σε δύναμη για τα δεδομένα μας και μπορώ να πω ότι είδαμε ως λύτρωση την καρό σημαία της λήξης του δεκαλέπτου. Η συνέχεια δόθηκε επίσης σε motocross μοτίβο, πάνω στη φιλικότερη σέλα του Husqvarna FC 250. Είναι «σχολείο με φιλικότερο δάσκαλο» για να αρχίσεις και να εξελιχτείς ανάλογα με το χρόνο που θα αφιερώσεις. Ζυγισμένο, καλοστημένο και αέρινο στα άλματα, θα σε ξεψαρώσει με τον τρόπο που διαβάζουν οι σφιχτές και εδώ αναρτήσεις του, αλλά με εμφανώς φιλικότερες αντιδράσεις που προσφέρει ένα σύνολο για να χουφτώνεις γερά τη γκαζιέρα. Στροφάρει χαρούμενα, δύναμη δεν του λείπει και το μόνο που ζητάει είναι προπόνηση και φυσική κατάσταση. Η επόμενη επιστροφή στο “πιστάκι” έκανε το σφιγμένο δεξί πήχη να ξεχαστεί.

Το Husky FE250i είναι πραγματικό enduro, κάτι που διαπιστώνεις από την κλιμάκωση του κιβωτίου, την ενδοτικότητα των αναρτήσεων και τη συνολική αίσθηση που επιστρέφει το χαμόγελο της ικανοποίησης για τα τεκταινόμενα. “Μηχανάκι” για τον χομπίστα, αλλά σε χέρια πρωταθλητή είναι για να σε αφήνει με ανοιχτό το στόμα. Μαλακό σε σχέση με το MX alter ego, αλλά εύστοχο για να μην σε κουράζει και να χτίσεις σχέση εμπιστοσύνης μαζί του. Αν θέλεις να αρχίσεις την ενασχόληση στα χώματα, εδώ είσαι! Αν θέλεις να εξελιχθείς μην το υποτιμήσεις και πας σε κάτι μεγαλύτερο. Κεφάτο το μοτέρ χαμηλά, ζωντανό στις μεσαίες και αν ψάχνεις το παραπάνω, η ευστροφία σε επιβραβεύει με ωφέλιμους καλπασμούς. Δεν απευθύνεται μόνο στον αρχάριο αλλά και στο συνειδητοποιημένο που αναγνωρίζει ότι στο μονοπάτι δεν σου χρειάζεται το ιππικό. Ένα από τα θεωρητικά πλεονεκτήματα των Husqvarna σε σχέση με τον ενδοοικογενειακό ανταγωνισμό των KTM είναι το μοχλικό στην πίσω ανάρτηση (σε αντίθεση με το PDS των πορτοκαλί μοτοσυκλετών). Στη σύντομη γνωριμία όμως το μόνο που έγινε σαφές είναι η προοδευτικότατη λειτουργία και ο εύστοχος συνδυασμός της απόσβεσης με παράλληλη προσφορά πρόσφυσης ανεξάρτητα από το έδαφος.

Αν πάλι ψάχνεις το κάτι παραπάνω, το ΚΤΜ EXC-F 350 θα σε κάνει να χαμογελάσεις με την πληθωρικότερη ροπή του, που σου επιτρέπει να ξεχαστείς και με μια σχέση παραπάνω στο κιβώτιο. Ένα μεγαλωμένο 250άρι σε αίσθηση, ιδανικό για χομπίστικες βόλτες στο βουνό σουλατσάροντας σε ανηφοριές και μονοπάτια και ορμητικό αν του ζητήσεις επέλαση στα ανοιχτά κομμάτια. Σφιχτό και στιβαρό ώστε να μην σε προδίδει αν του φερθείς επιθετικά, αλλά και φιλικό συνάμα για να μη χρειάζεται να το οδηγείς με την ταυτότητα στο στόμα. Η ανάρτηση της WP διαβάζει και διατηρεί ποιοτικό πάτημα, χωρίς να την αισθάνεσαι νταμάρι. Σε πείθει ότι μπορείς να μείνεις με το γκάζι ανοιχτό όσο χρειάζεται, όσο απαιτεί το οδηγικό σου επίπεδο και μπορούμε να πούμε πως είναι από τα μοντέλα που νιώσαμε πιο άνετα σε αυτή την ιδιότροπη διαδρομή με τα σκαμμένα λούκια και το βραχόκηπο να έχει βγει στην επιφάνεια.

Ο δίχρονος ζει

Γεύση από ψεκαστό δίχρονο, με τη starlet μικρή επίκαιρη εκδοχή να βρίσκεται ανάμεσα στα πόδια μας. Αφήστε στην άκρη τις αρνητικές εμπειρίες από το παρελθόν, τα λαδωμένα μπουζί, τις κάπνες και τη λαδίλα γύρω σας και γνωρίστε ένα σύγχρονο δίχρονο σαν το EXC 150 TPI. Ανάλαφρη αίσθηση και πολιτισμός με το καλημέρα, μιζιά και ρελαντί σταθερό από ένα ποιοτικά κομψό σύνολο δίχως ελλείψεις. Μπροστά σου ένα μίνιμαλ ψηφιακό όργανο με την απαραίτητη ενημέρωση (κοντέρ χιλιομετρητές, ώρα, ωρόμετρο, χρονόμετρο, λαμπάκι ψεκασμού κινητήρα και χαμηλής ένδειξης καυσίμου - λαδιού καύσης) που αναζητά ο σύγχρονος εντουράς και τα βρίσκει σε όλα τα ΚΤΜ και Husqvarna. Βουτυρένιος υδραυλικός συμπλέκτης με αίσθηση και ψυχή που ξυπνάει σχεδόν από το ρελαντί. Πολιτισμικό σοκ για μαθημένους σε σαματατζήδες δίχρονους που κάνουν το παν για να σε ψαρώσουν με το άγρια απότομο δούλεμά τους. Αν και μικρό σε κυβισμό προσφέρει αριστοκρατικό τρόπο απόδοσης, που δεν χωλαίνει χαμηλά. Γεμάτο σε χαμηλομεσαίες, ακόμα περισσότερο στις μεσαίες, με ένα μεταβατικό στάδιο ζωηρής απόδοσης εκεί που θυμίζει γιατί τα δίχρονα έχουν ψυχή.

Θα χρειαστεί να το κυνηγήσεις βέβαια για να πάρεις το καλύτερο από αυτό, όμως δεν αναζητά τις υψηλές στροφές, δεν είναι δύστροπο και απότομο, ούτε τρομάζει τον αναβάτη του. Στα θετικά και οι μαλακές και ενδοτικές αναρτήσεις που συμβάλουν στη φιλικότητα. Ο αρχάριος θα νιώσει ευχάριστα, ο πιο έμπειρος θα χαμογελάει ολημερίς πάνω στη σέλα του. Επιδόρπιο με το μεγάλο δίχρονο ΚΤΜ 300 TPI. Το ελαστικό και πληθωρικά ροπάτο μοτέρ δεν σε πουλάει αν ξεχαστείς με μια, δυο σχέσεις παραπάνω, ακόμα και αν βρεθείς στους πρόποδες ανηφοριάς με στόχο την κορυφή της. Βγάζει τη δύναμή του από χαμηλά με πολιτισμένο τρόπο αλλά δεν ξεχνά παράλληλα ότι είναι δίχρονο που οφείλει να μην αστειεύεται όσο μένει ανοιχτό το γκάζι. Στροφάρει με διάθεση σχεδόν άοσμο και χωρίς ίχνος χαρακτηριστικού καπνού από το τελικό του, ο ψεκασμός εξαφανίζει μπουκώματα, ενώ το σύμπτωμα της απρόβλεπτης κλωτσιάς απουσιάζει γιατί η ροπή υπάρχει από το 0. Ένα γενναίο ωφέλιμο εύρος είναι διαθέσιμο μιμούμενο το τετράχρονο δούλεμα, όμως δεν παύει ως δίχρονο να θέλει το σεβασμό του.

Τώρα το σταθερό γκάζι και η πολιτισμένη λειτουργία σε καθαρόαιμο δίχρονο εντούρο είναι πιο εφικτό από ποτέ, σε βαθμό που δεν το περιορίζει στη βόλτα από και προς τα μονοπάτια των γειτονικών βουνών. Μυρωδιά και μπλε καπνός σπανίζουν από την εξάτμιση, ενώ μπουκώματα, αρρυθμίες, ξεσπάσματα και κραδασμοί ανήκουν στην ιστορία. Ο μεγάλος εχθρός του δίχρονου κινητήρα, το υψόμετρο, δεν τον απασχολεί. Ακόμα και το εκδρομικό enduro που μέχρι πρότινος ήταν προνόμιο των τετράχρονων, είναι στο ρεπερτόριο του σύγχρονου δίχρονου ψεκαστού με την ανεξάρτητη μίξη. Η ελαφριά αίσθηση του δίνει εύστοχο και αέρινο πάτημα στις ποιοτικές WP, ενώ το ζύγισμα στον αέρα είναι σαφώς υπέρ του σε σχέση με τα βαρύτερα σε αίσθηση τετράχρονα. Η ουσία είναι ότι τα δίχρονα ζουν τις καλύτερες μέρες τους, προσφέρουν premium προδιαγραφές στον αναβάτη τους και είναι πρόθυμα να κερδίσουν το χομπίστα αλλά και να χαρίσουν πρωταθλήματα.

Πηγή gocar.gr

Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη, 30 Οκτωβρίου 2019, 09:00