Η ομάδα «Third Planet» η χορογράφος Χλόη Αλιγιάννη, ο αστροφυσικός Θανάσης Ακύλας και η εκπαιδεύτρια τουριστών αστροναυτών Μίντι Χάουαρντ συνεργάστηκαν συνεισφέροντας ο καθένας από το δικό του πεδίο εξειδίκευσης για την παράσταση χορού «The Space Cadet» – ένα χορευτικό ταξίδι στο διάστημα, στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών.

«Η παράσταση αφηγείται με τρόπο ποιητικό το εσωτερικό ταξίδι ενός εξερευνητή, με όχημα την αστροναυτική περιπέτεια» τονίζει σε συνέντευξη στο ΑΠΕ – ΜΠΕ η χορογράφος Χλόη Αλιγιάννη εξηγώντας πώς αποφάσισε να εντάξει την έννοια του διαστήματος στο χορευτικό project που παρουσιάζεται σήμερα, 7 και αύριο, 8 Σεπτεμβρίου στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών στον Λόφο Νυμφών, στο Θησείο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Με ενδιαφέρει πάρα πολύ η σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον, στο οποίο υπάρχει και πώς αυτό τον διαμορφώνει και τον αλλάζει. Το διαστημικό ταξίδι είναι μια ακραία συνθήκη, αν σκεφτούμε ότι έχουμε εξελιχθεί για να είμαστε πλήρως προσαρμοσμένοι στον πλανήτη μας» αναφέρει η χορογράφος και προσθέτει: «Το σώμα – που μας δένει με την γη και φέρει την ταυτότητά μας – είναι και το κύριο μέσο έκφρασης που διαθέτουμε στον χορό, αλλά και στη ζωή. Θεωρώ λοιπόν την εξερεύνηση όλων αυτών, μέσα από την κίνηση και τη σημαντικότητα, απόλυτα σχετική».

Περιγράφοντας τα κοινά στοιχεία χορευτή και αστροναύτη η Χλόη Αλιγιάννη παρατηρεί ότι «και οι δύο παλεύουν με το σώμα, εκπαιδεύονται, έρχονται αντιμέτωποι με τον εαυτό τους και τα όριά τους σε καθημερινή βάση, είναι σε έναν συνεχή διάλογο μαζί τους». «Όπως φυσικά σε λιγότερο ασυνήθιστες συνθήκες είναι και ο άνθρωπος εν γένει. Σαν ψάρι έξω από το νερό, ο γήινος που πλανάται στο διάστημα πασχίζει για μια προσαρμογή που είναι αδύνατη χωρίς τεχνογνωσία. Αναρωτιέμαι στο μέλλον πού θα μας οδηγήσει η εξέλιξη αυτών των δυνατοτήτων» συμπληρώνει.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η παράσταση δημιουργήθηκε με λογική της pop-up performance, με τον αυτόνομο σκηνικό χώρο να στήνεται σε απρόσμενες τοποθεσίες και η πρεμιέρα της έγινε στον περίβολο του Αγίου Αθανασίου, στη Βωβούσα της Ηπείρου.

Ο ήρωας, όπως τονίζει η Χλόη Αλιγιάννη, δρα σε μια ειδικά διαμορφωμένη εγκατάσταση, η οποία άλλοτε φαντάζει σαν σπίτι, μέσο μεταφοράς, διαστημικό κατασκεύασμα του μέλλοντος και άλλοτε σαν φυλακή, παιχνίδι ή και ο κόσμος του ολόκληρος.

Το κοινό τον ακολουθεί καθώς διασχίζει τοπία, ακροβατεί μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας, βιώνει συναντήσεις και αναγεννήσεις.

«Έχουμε δημιουργήσει ένα σύμπαν γεμάτο ανοιχτές κινητικές εικόνες και ήχους στο οποίο ελπίζουμε ο θεατής να μπει μέσα και να ταξιδέψει, είτε προβάλλοντας το προσωπικό του βίωμα, είτε σκεπτόμενος την ύπαρξή μας σαν συλλογική οντότητα.

Η χορευτική παράσταση «The Space Cadet» αναζητεί το σημείο τομής δύο ταξιδιών: Του συλλογικού- με τη μελλοντική πορεία της ανθρωπότητας να κοιτά στ’ άστρα και τη θέση της στο σύμπαν και του ατομικού που αφορά στην εσωτερική αναζήτηση του “ανήκειν” και τη σχέση με το περιβάλλον, τη φύση, το “σπίτι” μας, τη Γη» διευκρινίζει.

Το «πάντρεμα» χιπ χοπ κουλτούρας, σύγχρονου χορού, αρχιτεκτονικού φωτισμού και επιστημών διαστήματος είναι μια συνθήκη ιδιαίτερη εκτιμά η Χλόη Αλιγιάννη, προτιμά όμως το κοινό να εντοπίσει και να μιλήσει για τα πρωτοποριακά στοιχεία της παράστασης.

Όσον αφορά τον τίτλο «Space Cadet», η χορογράφος αποκαλύπτει ότι τον εμπνεύστηκε από ένα βιβλίο επιστημονικής φαντασίας και ένα τραγούδι σχετικό με το διαστημικό ταξίδι.

«Πηγαίνοντας δύο χρόνια πίσω και πριν υπάρξει καν η ιδέα για το έργο, διάβαζα το καταπληκτικό βιβλίο επιστημονικής φαντασίας “Stranger in a Strange Land” του Robert Heinlein, το οποίο πραγματεύεται την επιστροφή ενός ανθρώπου γεννημένου στον πλανήτη Άρη, πίσω στη Γη. Εκείνη την περίοδο λοιπόν εμπνευσμένη από το βιβλίο άκουγα μουσικές σχετικές με το διαστημικό ταξίδι και έπεσα πάνω σε ένα αγαπημένο κομμάτι – Space Cadet από το αμερικανικό συγκρότημα Kyuss. Χρόνια ακροατής του συγκεκριμένου κομματιού, για πρώτη φορά μπήκα στην διαδικασία να ψάξω τι στα αλήθεια σημαίνει Space Cadet – στα αγγλικά ο εκπαιδευόμενος αστροναύτης αλλά και ο τρελός, ονειροπαρμένος. Το κομμάτι περιγράφει την κατάσταση ενός ανθρώπου σε απομόνωση και τη σχέση του με τόπο και χρόνο. Από εκεί γεννήθηκε και η επιθυμία να ξεκινήσω το έργο» σημειώνει.

Φυσικές Συνθήκες στο Διάστημα και Εμπειρία του Αστροναύτη

Στο ταξίδι για την υλοποίηση της παράστασης οι συντελεστές της είχαν συμβούλους σε διάφορα στάδια τον αστροφυσικό Θανάση Ακύλα από το Αστεροσκοπείο Αθηνών και τη Μίντι Χάουαρντ (Mindy Howard), εκπαιδεύτρια τουριστών αστροναυτών από την Inner Space Training.

«Είχαμε ξεκινήσει συζητήσεις πολύ πριν μπούμε στο στούντιο πάνω σε ένα θέμα που μας ενδιέφερε από κοινού: το διαστημικό ταξίδι, οι συνθήκες και η μελλοντική μας σχέση με αυτό. Ο ρόλος τους ήταν να μας δώσουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα των συνθηκών του διαστήματος και της εμπειρίας του αστροναύτη» σημειώνει η χορογράφος.

Από την πλευρά του αστροφυσικού, ο Θανάσης Ακύλας έλυσε αρκετές τεχνικές απορίες σχετικά με τις φυσικές συνθήκες στο διάστημα, τον χώρο, τον χρόνο, τις αποστάσεις, το πού τελειώνει η γνώση μας και αρχίζει το άγνωστο.

Η Μίντι Χάουαρντ βοήθησε όσον αφορά τη σωματική εμπειρία του αστροναύτη, τα στάδια προετοιμασίας, την ψυχολογία του ταξιδιώτη.

«Με ενδιέφεραν πολύ και οι προσωπικές απόψεις τους ως άτομα που δουλεύουν πάνω στο αντικείμενο. Έτσι, και με τους δύο κάναμε πάρα πολύ ενδιαφέρουσες συζητήσεις για το πώς βλέπουν την σχέση μας με την γη και το περιβάλλον, τους λόγους για τους οποίους κοιτάμε προς τα αστέρια, την ηθική γύρω από την εξερεύνηση του διαστήματος και πως εικάζουν ότι θα μοιάζει το μέλλον μας» τονίζει, αποσαφηνίζει όμως ότι στο έργο δεν έχει επιχειρηθεί να γίνει αναπαράσταση επιστημονικών δεδομένων. «Θέλαμε όσο γίνεται να εμπνευστούμε από ρεαλιστικές συνθήκες και να μεταπηδήσουμε σε μια πιο ποιητική κατάσταση. Για μένα είναι σημαντικό να ξέρω ότι στοιχεία που έχουν συμπεριληφθεί πατάνε κάπου, ακόμα και αν για τον θεατή αυτό δεν είναι ορατό ή είναι αμελητέα λεπτομέρεια» υπογραμμίζει.

Χορός και Θετικές Επιστήμες

Η άντληση γνώσης είναι για τη χορογράφο-ερευνήτρια πολύ σημαντικός παράγοντας για το τι επιλέγει να κάνει, άρα, η συνδιαλλαγή με άλλους τομείς είναι αναπόφευκτη. «Για κάποιον λόγο οι θετικές επιστήμες μου κεντρίζουν ιδιαίτερα το ενδιαφέρον, ίσως επειδή μιλούν μια άλλη γλώσσα, όπως και ο χορός, αφηρημένη αλλά πολύ συγκεκριμένη» αναφέρει. «Καταπιάνονται με τεράστια ερωτήματα, με τον τρόπο που λειτουργούν τα πράγματα. Υπάρχει πάντα μια υπαρξιακή χροιά μέσα σε ένα πολύ πρακτικό πλαίσιο, αυτή η αντίθεση, με γοητεύει πολύ. Θεωρώ πως η τέχνη ισορροπεί όμορφα μεταξύ της επιστημονικής διαδικασίας και της πνευματικής αναζήτησης. Κάπου εκεί, στη μέση, στην προσπάθεια σύζευξης τρόπων σκέψεων, υπάρχουν άπειρες δημιουργικές ευκαιρίες αλλά και δημιουργικά αδιέξοδα. Η έρευνα λοιπόν, μέσα σε καλλιτεχνικά πλαίσια, έχει αξία ως κάτι που με βάζει σε διαφορετικούς τρόπου σκέψης και αντίληψης, που με κάνει να αναθεωρώ και να αλλάζω γνώμη» διευκρινίζει.

Η συνθήκη του lockdown και οι πρακτικές δυσκολίες που αυτό επέφερε ήταν μια πραγματικότητα που όμως ευτυχώς δεν υπερνίκησε την επιθυμία να παραμείνουμε δημιουργικοί, σημειώνει η Χλόη Αλιγιάννη αναφερόμενη στις προκλήσεις του συγκεκριμένου πρότζεκτ και επισημαίνει ότι χωρίς την υποστήριξη τόσων ανθρώπων, της ομάδας και οργανισμών κάτι τέτοιο δεν θα ήταν εφικτό. «Συνεπώς είμαι ευγνώμων που μέσα σε μια δύσκολη συγκυρία είχα την πολυτέλεια να δημιουργώ με εκπληκτικούς συνεργάτες συνοδοιπόρους».

H σύλληψη, η χορογραφία, η πρωτότυπη μουσική και ο σχεδιασμός της παράστασης χορού «The Space Cadet» είναι της Χλόης Αλιγιάννη, ερμηνευτής είναι ο Γιάν Άγγελος Αποστολίδης Ισαάκ (Fuerza Negra). Το project αποτελεί συνεργασία με το Flux Laboratory Athens, είναι επιχορηγούμενο από το υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού και υποστηρίζεται από το The Croft Residency.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης