Του Παύλου Κρούστη
 

Η ολοκαίνουργια και πολυαναμενόμενη εκδοχή του αρχικού σκηνοθέτη, Zack Snyder, της ταινίας Justice League μόλις έφτασε στη συνδρομητική τηλεόραση. Υπάρχει όμως ένα ζήτημα που προβληματίζει πολλούς χρήστες και αυτό είναι οι μαύρες κάθετες μπάρες που βλέπουν στην αριστερή και τη δεξιά μεριά της οθόνης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αυτό έχει να κάνει με το λεγόμενο “aspect ratio” της ταινίας ή “λόγο διαστάσεων”. Στην ουσία μιλάμε για το μήκος της οριζόντιας και της κάθετης διάστασης του κάδρου της ταινίας. Εδώ και πολλά χρόνια, το σύνηθες στις τηλεοράσεις μας είναι το wide (16:9), με πολλές από τις ταινίες και σειρές που κυκλοφορούν να ακολουθούν ακριβώς τον ίδιο λόγο πλευρών. Στην κατηγορία των ταινιών, η ακόμα συνηθέστερη επιλογή είναι το 21:9, που θεωρείται πιο “κινηματογραφικό”. Αν δούμε μια τέτοια ταινία στην τηλεόρασή μας που, όπως είπαμε είναι 16:9, επειδή έχουμε ακόμη πιο μακρόστενο κάδρο ταινίας, εμφανίζονται λεπτές μαύρες μπάρες πάνω και κάτω. Αυτό το γνωρίζουμε και το έχουμε συνηθίσει. Τι γίνεται όμως με το Justice League του Zack Snyder;

Για αρχή να πούμε ότι το Justice League του Zack Snyder όντως προορίζεται για να το δει κάποιος σε σύγχρονη τηλεόραση με μαύρες μπάρες αριστερά και δεξιά. Είναι σκόπιμο αυτό. Ο σκηνοθέτης δεν το επέλεξε αυτό με γνώμονα το πώς θα φαίνεται στην τηλεόραση βέβαια. Το κάδρο της ταινίας είναι 1.33:1. Πρόκειται για έναν πολύ πιο “τετράγωνο” λόγο από αυτούς που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τα τελευταία 20 χρόνια και παρότι δεν είναι τετράγωνο “1:1”, είναι σίγουρα πολύ πιο “στενό” απ’ ό,τι βλέπουμε σε άλλες ταινίες. Στην ουσία έχουμε το κλασικό κάδρο 4:3, που είχαμε στις τηλεοράσεις από τη δεκαετία του 1920 που πρωτοεμφανίστηκαν έως και τα τέλη του 1990. Γιατί να επιλέξει ο Snyder κάτι τέτοιο; Είχε σκοπό να το δούμε σε παλιά τηλεόραση;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η απάντηση είναι “φυσικά και όχι”. Ο Snyder επέλεξε έναν λόγο πλευρών που θα εξυπηρετεί το θέαμα στην καλύτερη μορφή του σινεμά αυτήν τη στιγμή: τις οθόνες IMAX. Στην ουσία, στα μάτια του Snyder το πλάνο περιλαμβάνει επιπλέον πληροφορία με πρόσθετο περιεχόμενο για την εικόνα στο επάνω και το κάτω μέρος. Αυτό μεταφράζεται υπέροχα σε IMAX οθόνες σινεμά, αλλά δυστυχώς όχι τόσο καλά στις τηλεοράσεις των σαλονιών μας, που είναι 16:9.
 

Φυσικά κι άλλοι σκηνοθέτες έχουν χρησιμοποιήσει το πρότυπο IMAX, όπως ο συνάδελφός του, ο Christopher Nolan, που εναλλάσει IMAX και συμβατικά πλάνα σε πολλές ταινίες του. Ο Snyder όμως δεν ήθελε απλά IMAX, αλλά IMAX με 4:3. Ήδη από την προηγούμενη ταινία του είχε δει μέσα στο καλλιτεχνικό του όραμα ότι οι υπερήρωες που απεικονίζει έχουν πιο “κάθετη” μορφή. Στέκονται όρθιοι και προτάσουν τα στήθη τους με τις φιγούρες τους να εξυπηρετούνται καλύτερα από τέτοιο κάδρο.

Αφού η ταινία λοιπόν γυρίστηκε σε 4:3, πώς είναι 1.78:1 (16:9 δηλαδή) στην προηγούμενη και αρχική εκδοχή της που κυκλοφόρησε το 2017; Στην ουσία, ο σκηνοθέτης εκείνης της βερσιόν, Joss Whedon, έχει κόψει το πάνω και το κάτω μέρος από τα κάδρα που είχε τραβήξει ο Snyder.

Ο λόγος λοιπόν που βλέπετε “τετράγωνο κάδρο” στο Justice League του Zack Snyder είναι το “καλλιτεχνικό όραμα”. Η εικόνα της ταινίας είναι απαράμιλλη και αποτελεί υλικό προς benchmark για μετρήσεις, με απίστευτη λεπτομέρεια και χρωματισμό.

Αν παρ’ όλα αυτά, δεν συμφωνείτε με το όραμα του Snyder, μπορείτε να “γεμίσετε” το κάδρο της τηλεόρασής σας, κάνοντας zoom in. Σχεδόν όλες οι σύγχρονες τηλεοράσεις έχουν επιλογή στις ρυθμίσεις τους για να αλλάξετε το aspect ratio (λόγο διαστάσεων). Εκεί μπορείτε να επιλέξετε να κάνει ζουμ σε όλες τις διαστάσεις κι έτσι θα δείτε την εικόνα να πιάνει όλη την οθόνη σας. Φυσικά, αυτό σημαίνει ότι θα χάσετε κομμάτι του κάδρου της ταινίας στο πάνω και στο κάτω μέρος, όμως ίσως κάποιους δεν τους πειράξει αυτό.

Το Zack Snyder’s Justice League έγινε παγκοσμίως διαθέσιμο μέσω του HBO Max και στην Ελλάδα είναι διαθέσιμο μέσω της COSMOTE TV προς ενοικίαση.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης