Επεξεργασμένα τρόφιμα έναντι υπερ-επεξεργασμένων - η διαφορά στην υγεία μας

Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020, 10:39
Επεξεργασμένα τρόφιμα έναντι υπερ-επεξεργασμένων - η διαφορά στην υγεία μας

Θάνος Ξυδόπουλος

Οτιδήποτε αλλάζει τη θεμελιώδη φύση ενός γεωργικού προϊόντος -θέρμανση, κατάψυξη, ψιλοκομμένα ψάρια, χυμοί- είναι επεξεργασμένο φαγητό. "Αυτά τα μικρά καρότα που παίρνετε σε ένα σούπερ μάρκετ -αυτό είναι ένα επεξεργασμένο φαγητό", δήλωσε η Penny Kris-Etherton, καθηγήτρια διατροφής στο Τμήμα Διατροφικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Πενσυλβανίας. 

Τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα πηγαίνουν πιο πέρα. Πρόκειται για «σνακ, ποτά, έτοιμα γεύματα και άλλα προϊόντα που δημιουργήθηκαν ως επί το πλείστον ή εξ ολοκλήρου από ουσίες που προέρχονται από τρόφιμα ή προέρχονται από συστατικά τροφίμων με ελάχιστα ή καθόλου άθικτα τρόφιμα». Τα παραδείγματα εδώ περιλαμβάνουν, αναψυκτικά και γλυκισμένα δημητριακά για πρωινό. 

Τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα μπορεί να είναι φτηνά, βολικά και γευστικά. Αλλά συνήθως έχουν πολλούς εκλεπτυσμένους υδατάνθρακες, κορεσμένα λίπη και αλάτι -για να μην αναφέρουμε και τα βιομηχανικά πρόσθετα. Επίσης, τείνουν να έχουν πολλές θερμίδες σε κάθε τους μπουκιά. 

Η έρευνα υποδηλώνει ότι τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα που αποτελούν το ήμισυ της διατροφής των ενηλίκων στις ΗΠΑ, μπορεί να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα υγείας. Μελέτες τα έχουν συνδέσει τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα με υψηλή αρτηριακή πίεση, καρκίνο και θάνατο από όλες τις αιτίες.

Ο Δρ. Dariush Mozaffarian, καρδιολόγος στο Πανεπιστήμιο Tufts, στη Βοστώνη, ανέφερε ότι το βασικό πρόβλημα με τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα είναι ότι δεν έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα την υγεία. Οι κατασκευαστές δίνουν βάρος στη προτίμηση, το κόστος, την ασφάλεια, τη διάρκεια ζωής και την αίσθηση στο στόμα. Όταν αυτοί οι παράγοντες είναι ο στόχος, χιλιάδες θρεπτικά ιχνοστοιχεία αποκλείονται, είπε. Προστίθενται φυσικά τα λεγόμενα "πρόσθετα τροφίμων" όπως οι γαλακτωματοποιητές και οι σταθεροποιητές. Αυτά τα βιομηχανικά συστατικά θεωρούνται μεν ασφαλή αλλά οι μακροχρόνιες επιδράσεις τους δεν είναι γνωστές. 

Μπορούμε ωστόσο να κάνουμε υγιεινές επιλογές σε ένα σουπερμάρκετ, σύμφωνα με την Kris-Etherton. Όταν επιλέγετε συσκευασμένο ψωμί, το οποίο θεωρείται εξαιρετικά επεξεργασμένο, παραλείψτε το λευκό ψωμί υπέρ κάποιου με δημητριακά ολικής αλέσεως. Και αν κάνετε ένα σάντουιτς, επιλέξτε μια πηγή άπαχης πρωτεΐνης. 

 

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020, 10:39