Του Θανάση Λαμπρόπουλου
Είναι απορίας άξιο, γιατί χαίρονται και πανηγυρίζουν κάποιοι στον Πειραιά, που η εθνική συγκυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-ΝΔ κατάργησαν διά της ψήφου τους στο κοινοβούλιο και μάλιστα χωρίς να λάβουν υπόψη την αντίθεση των Ελλήνων ναυτικών και τη γύμνια της λιμενικής υποδομής της Ελλάδας το Καμποτάζ, προνόμιο μέχρι πρότινος της χώρας για την ελευθερία των πλοίων στα ελληνικά πελάγη και την αποεπιβίβαση επιβατών (home porting) μόνο στα υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια.
Και καλά να χαιρετίζουν την οριστική άρση όσοι δεν γνωρίζουν τι σημαίνει το ειδικό προνόμιο της Ελλάδας, αλλά και να πανηγυρίζουν ακόμα και αυτοί που σήμερα με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο εκπροσωπούν και κάποια μεγάλη ξένη εταιρία κρουαζιερόπλοιων, ε αυτό παραπάει!
Και ας υπάρχουν 7000 περίπου άνεργοι Έλληνες ναυτικοί και ας υποστέλλουν την γαλανόλευκη το ένα μετά το άλλο τα Ελληνικά εμπορικά πλοία (ανάμεσά τους και όλα σχεδόν τα κρουαζιερόπλοια), αυτοί χαίρονται και “τραγουδούν” αφού μετά την κάθοδο στο Αιγαίο των κρουαζιερόπλοιων που εκπροσωπούν και το home porting στα ελληνικά αλλά ακατάλληλα λιμάνια θα αυξηθούν τα κέρδη τους.
Και μπορεί αυτοί να χαίρονται αλλά να ξέρουν ότι τον τελευταίο λόγο έχουν οι ίδιες οι ξένες εταιρίες κρουαζιερόπλοιων, οι οποίες και γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις επικίνδυνες παγίδες των λιμενικών υποδομών όλων σχεδόν των ελληνικών λιμανιών.
Δεν θα σας αναφέρω όλες τις παγίδες που καθιστούν επικίνδυνα τα λιμάνια μας, αλλά θα σας παραπέμψω στην Ετήσια Έκθεση της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ κάθε σχεδόν χρόνο κατονομάζει τις επικινδυνότητες και προειδοποιεί.
Αλλά κατά πως λέει και ο λαός μας, “στου κουφού την πόρτα, όσο θέλεις βρόντα”, αφού εδώ και δεκαετίες ακόμα στα λιμάνια μας όπου προσεγγίζουν επιβατηγά πλοία δεν υπάρχουν ασφαλείς προβλήτες, φωτισμός, ντόκοι, αλλά και κτηριακές εγκαταστάσεις που θα μπορέσουν να υποδεχθούν και να εξυπηρετήσουν τους χιλιάδες επιβάτες των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων και όχι των θαλαμηγών, που το μήκος τους δεν ξεπερνά τα 70 μέτρα και οι επιβάτες τους 100.
Εδώ πλέον και εφόσον οι ξένες εταιρίες κρουαζιερόπλοιων αποφασίσουν κάποια από τα κρουαζιερόπλοια τους να προσεγγίζουν και να αποεπιβιβάζουν επιβάτες σε λιμάνια όπως ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο και πιθανόν και κάποια άλλα, δεν μιλάμε για 100 επιβάτες αλλά για 3000 ίσως και παραπάνω, οι οποίοι εφόσον επιτρέπεται το homeproting θα έχουν την δυνατότητα ακόμα και της διανυκτέρευσης και της ημερήσιας περιήγησης σε αξιοθέατα και αρχαιολογικούς χώρους τόσο στην Αθήνα όσο και στην Σαντορίνη.
Και ας μας πουν όλοι αυτοί οι …φωστήρες πως και που θα δέσει πλαγιοδετημένο ακόμα και στο λιμάνι του Πειραιά που είναι και το πρώτο της χώρας ένα κρουαζιερόπλοιο 400 περίπου μέτρων μήκους και 50 πλάτους κι επίσης όταν αρχίσουν να αποβιβάζονται οι 3000 επιβάτες, ποιες υπηρεσίες του τέρμιναλ θα τους υποδεχθεί και ποιοι θα τους καθοδηγήσουν για την έξοδό τους στις πόλεις του Πειραιά και της Αθήνας.
Μήπως θα προβάλλουν το Terminal στου Ξαβέρη ή το konteiners των αφορολόγητων ειδών στις νέες εγκαταστάσεις στα Ξυλάδικα, ή το υπερασφαλές λιμάνι της Σαντορίνης (άραγε ποιο λιμάνι), ή της Πάτμου, της Ρόδου, του Αγίου Νικολάου, του Λαυρίου, της Μυκόνου, στα οποία τα κρουαζιερόπλοια παραμένουν στην ράδα και για όλα τα υπόλοιπα φροντίζει ο έμπειρος πλοίαρχος και ο….Άι Νικόλας!
Και βέβαια με την άρση του Καμποτάζ θα εισβάλλουν στις ελληνικές θάλασσες και τα λιμάνια των νησιών μας όχι μόνο τα υπό ευρωπαϊκή σημαία κρουαζιερόπλοια τα οποία ούτως η άλλως είχαν κάθε δικαίωμα να εκτελούν ακόμα και το home porting στα λιμάνια μας, όπως δικαίωμα έχουν και τα υπό ελληνική σημαία να πάνε στις δικές τους θάλασσες και λιμάνια, αλλά και πολλά κρουαζιερόπλοια με σημαίες τρίτων χωρών, γνωστές ως σημαίες ευκαιρίας και τα οποία κατά κόρον δεν εφαρμόζουν τους διεθνείς ναυτιλιακούς νόμους.
Και τότε αν σου τύχει η “στραβή” και η βάρκα μπατάρει, τότε να δούμε ποιοι θα αναλάβουν τις ευθύνες τους.
Με την άρση του καμποτάζ η οποία κάποια στιγμή θα πραγματοποιούνταν εφόσον είμαστε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θα έπρεπε αν μη τι άλλο η εθνική συγκυβέρνηση να αποκομίσει και κάποια κέρδη έτσι ώστε όλοι να ήταν ευχαριστημένοι, κέρδη που όμως δεν είναι τα όποια ευρώ άφηνε στη χώρα ο επιβάτης των κρουαζιερόπλοιων, αλλά και η εξασφάλιση μιας μερίδας άνεργων ελλήνων ναυτικών, οι οποίοι μάλιστα πριν λίγο καιρό υπηρετούσαν στα ελληνικά κρουαζιερόπλοια και τα οποία τώρα ταξιδεύουν με άλλες ευρωπαϊκές σημαίες.
Βλέπετε η ελληνική κυβέρνηση δεν στάθηκε ικανή να εξασφαλίσει ότι εξασφαλίζουν οι κυβερνήσεις των υπολοίπων ευρωπαϊκών κρατών για τα δικά τους κρουαζιερόπλοια.
Μάλλον γιατί τα έδωσαν ΟΛΑ.

