Μια τριπλή προσέγγιση για την αύξηση της ασφάλειας των επιβατηγών πλοίων δημοσιοποίησε, χθες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λαμβάνοντας υπόψη, όπως επισήμανε και ο αρμόδιος επίτροπος, Σιμ Κάλας και τα διδάγματα από τραγικά ατυχήματα, με τελευταίο το κρουαζιερόπλοιο Costa Concordia στην Ιταλία.
Σε ομιλία του σε διάσκεψη για την ασφάλεια των επιβατηγών πλοίων που διοργανώθηκε από την Επιτροπή στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο δημόσιας διαβούλευσης με τα ενδιαφερόμενα μέρη διάρκειας 12 εβδομάδων, ο κ. Κάλας υπογράμμισε ότι η Ε.Ε. έχει τους αυστηρότερους κανόνες ασφαλείας των πλοίων στον κόσμο και αυτό είναι αποτέλεσμα μιας διαδικασίας συνεχούς βελτίωσης, ενεργητικών και προληπτικών μέτρων για την αύξηση των επιπέδων ασφάλειας στη θάλασσα.
Σύμφωνα με την πρωτοβουλία της Κομισιόν που προετοιμάζεται από το 2010, η περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας των επιβατηγών πλοίων θα επιδιωχθεί με τρεις τρόπους: την προώθηση εθελοντικών μέτρων του κλάδου, την εντατικοποίηση της επιβολής και της εφαρμογής, καθώς και την προώθηση ρυθμιστικών μέτρων.
Αναφορικά με την πρώτη προσέγγιση, ο κ. Κάλας εκφράζει την ικανοποίησή του για την αναγγελία, χθες, από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κρουαζιερόπλοιων (European Cruise Council), νέων εθελοντικών δεσμεύσεων, πέραν αυτών που απαιτούνται εκ του νόμου όσον αφορά θέματα όπως ο σχεδιασμός δρομολογίων, η πρόσβαση ασφαλείας στη γέφυρα και η πρόσβαση σε σωσίβια γιλέκα (ατομικά σωσίβια) επί του πλοίου.
Ενα σημαντικό στοιχείο είναι ότι οι δεσμεύσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιερόπλοιων περιλαμβάνουν το διορισμό τεσσάρων ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων, που θα εποπτεύουν τη διαδικασία και θα παρακολουθούν την πρόοδο και την εφαρμογή. Οι εθελοντικές δεσμεύσεις του κλάδου μπορούν να έχουν σημαντικά και πολύ άμεσα αποτελέσματα, αν εφαρμόζονται με αυστηρότητα.
Για τη δεύτερη προσέγγιση της Επιτροπής, τονίζει ότι απαιτείται αυστηρή επιβολή των κανόνων ασφαλείας. Στο πλαίσιο αυτό, έχει ξεκινήσει, με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) και στο πλαίσιο των υπό εξέλιξη εργασιών της, επιτόπιες επισκέψεις επιθεώρησης για την παρακολούθηση της εφαρμογής της νομοθεσίας για τη ναυτιλία, στις οποίες περιλαμβάνεται, ιδίως το 2012, η στόχευση της καταγραφής των επιβατών επί του πλοίου.
Το έργο αυτό αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος στοχευμένων μέτρων επιβολής για τον τομέα των επιβατηγών πλοίων.
Σχετικά με τα ρυθμιστικά μέτρα, η Επιτροπή επεξεργάζεται προτάσεις προγραμματισμένες για το 2012 και πρόσθετα ειδικά μέτρα που θα είναι δυνατόν να θεσπιστούν το 2013. Οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν από τη φύση τους παγκόσμιο χαρακτήρα, επομένως είναι αναγκαία μια διττή προσέγγιση, σε στενή συνεργασία με το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΔΝΟ) – τον Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών που θεσπίζει διεθνείς κανόνες για τις θαλάσσιες μεταφορές.
Εσωτερικά δρομολόγια
Η Επιτροπή θα υποβάλει νομοθετικές προτάσεις για κανόνες ασφαλείας των επιβατηγών πλοίων που εκτελούν εσωτερικά δρομολόγια πριν από τα τέλη του 2012 -κυρίως με την επέκταση των υφισταμένων κανόνων της Ε.Ε. για τα κατασκευασμένα από χάλυβα επιβατηγά πλοία που εκτελούν εσωτερικά, δρομολόγια ώστε να καλύπτουν και άλλα είδη πλοίων.
Τα εν λόγω πλοία, π.χ. μικρότερα επιβατηγά πλοία και πλοία κατασκευασμένα από υλικά εκτός του χάλυβα, καθώς και ιστιοπλοϊκά και ιστορικά πλοία, καλύπτουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς, ιδίως για τον τουρισμό.
Η Επιτροπή σκοπεύει να υποβάλει πρόταση για την επικαιροποίηση των κοινοτικών κανόνων ευστάθειας επιβατηγών πλοίων για οχηματαγωγά roll-on/roll-off, με στόχο ιδίως τη βελτίωση της ευστάθειας έπειτα από ζημιά. Παράλληλα, η Επιτροπή θα διαθέσει στον ΔΝΟ τα αποτελέσματα των ερευνών της για την ευστάθεια των επιβατηγών πλοίων ro-ro έπειτα από ζημιά, με σκοπό την ενίσχυση των διεθνών κανόνων του ΔΝΟ.
Η ευστάθεια είναι ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα για τα εν λόγω πορθμεία, λόγω των πιθανών προβλημάτων με ύδατα στο κατάστρωμα, αναφέρει η Επιτροπή.
Τέλος, τα προκαταρκτικά πορίσματα του χρηματοδοτούμενου από την Ε.Ε. ερευνητικού σχεδίου (GOALDS) για την ευστάθεια των κρουαζιερόπλοιων και των πλοίων ropax προβλέπεται να ολοκληρωθούν το φθινόπωρο του 2012. Η Επιτροπή θα περιμένει τα αποτελέσματα αυτών των τεχνικών μελετών, καθώς και της τρέχουσας διερεύνησης ατυχήματος εκ μέρους των ιταλικών αρχών για το ναυάγιο του Costa Concordia στις 13 Ιανουαρίου 2012, προτού μελετήσει το ενδεχόμενο εάν χρειάζεται να εξεταστούν περαιτέρω προτάσεις.
Η δημόσια διαβούλευση σχετικά με την ασφάλεια των επιβατηγών πλοίων θα λήξει στις 5 Ιουλίου 2012, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει συζήτηση με τα ενδιαφερόμενα μέρη, όπου θα παρουσιαστούν οι υποβληθείσες εισηγήσεις. Βάσει των αποτελεσμάτων της διαβούλευσης, καθώς και των τεχνικών εργασιών διάρκειας δύο ετών, η Επιτροπή θα παρουσιάσει τις πρώτες νομοθετικές προτάσεις της πριν από το τέλος του 2012.
Ανάθεση ανάσυρσης
Την ίδια ώρα, η Titan Salvage θα αναλάβει να ανασύρει το μισοβυθισμένο Costa Concordia, αφού η Costa Crociere, όπως επεσήμανε σε ανακοίνωσή της, θεωρεί ότι η πρόταση της Titan ανταποκρίνεται καλύτερα στις προϋποθέσεις που είχε θέσει.
Σημειώνεται ότι έξι εταιρείες είχαν καταθέσει πρόταση για να αναλάβουν τις εργασίες απομάκρυνσης του πλοίου, χωρητικότητας 114.147 gt με δυνατότητα φιλοξενίας 4.200 επιβατών. Οι εταιρείες που είχε προσκαλέσει η Costa να καταθέσουν πρόταση ήταν, μεταξύ άλλων, η Smit Salvage, Svitzer Salvage, Nippon Salvage και, φυσικά, η Titan.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική

