Ο βετεράνος πλοίαρχος του Εμπορικού Ναυτικού Μπάμπης Λιβαδάς, ο οποίος εξαρχής ασχολήθηκε με το ναυάγιο «Αγία Ζώνη 2» και τα εγχειρήματα-παρωδία για την πρώτη φάση της απάντλησης του μαζούτ από το βυθισμένο πλοίο, με επιστολή του στο zougla.gr, διατυπώνει τις βάσιμες επιφυλάξεις του για το εάν ποτέ υπήρξε φορτίο μαζούτ μέσα στο «Αγία Ζώνη 2» και καταδεικνύει το πώς θα ήταν φυσιολογικά οι συνθήκες απάντλησης ενός τέτοιου φορτίου.

Η επιστολή: 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Προς zougla gr.
Κύριοι αισθάνομαι επιτακτικά την ανάγκη να ξεκαθαρίσω ορισμένα πράγματα τα οποία ακούγονται από τα ΜΜΕ σχετικά με την άντληση του Μαζούτ από το πλοίο ‘’Αγία Ζώνη’’. Οι παρατηρήσεις μου είναι οι κάτωθι:

1. Το μαζούτ υπό νορμάλ καταστάσεις προκειμένου να αντληθεί από τα αμπάρια οποιουδήποτε πλοίου και να φτάσει στο αντλιοστάσιο του πλοίου, όπου ειδικές πολύστροφες περιστροφικές αντλίες (Turbines) μεγάλου κυβισμού καταθλίβουν (αποστέλλουν το Μαζούτ προς εκφόρτωση στην στεριά, η διεργασία αυτή δεν μπορεί να διενεργηθεί αν το Μαζούτ δεν είναι τουλάχιστον σε θερμοκρασία 50 βαθμών Κελσίου, ώστε να μπορεί να αντληθεί, λόγω του ότι το μαζούτ είναι παχύρευστο!

Η αναρρόφηση άντλησης των αμπαριών του πλοίου (Tanker) ευρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο των αμπαριών, ενώ το φορτίο εντός του αμπαριού ευρίσκεται τουλάχιστον 6-7 μέτρα ψηλότερα της αναρρόφησης, αυτό σημαίνει ότι, αν ανοίξουμε την στρόφιγγα του συγκεκριμένου αμπαριού τότε το φορτίο αν έχει την κατάλληλη θερμοκρασία εντός του αμπαριού 50 βαθμών Κελσίου, βάσει των νόμων της φυσικής (συγκοινωνούντα δοχεία) θα αρχίσει να ρέει δια μέσου της αναρρόφησης προς την ‘’Cargo line’’ = (σωλήνα μεγάλης διαμέτρου η οποία εκφορτώνει το φορτίο) και καταλήγει στην αναρρόφηση της μεγάλου κυβισμού αντλίας εκφόρτωσης (Cargo pump) εντός του αντλιοστασίου του πλοίου όπου ευρίσκεται και αυτό στο ίδιο χαμηλότερο επίπεδο του πλοίου. Η περιστροφική αντλία (Turbines) ευρισκόμενη στο άλλο άκρο της ‘’Cargo line’’, δέχεται το ζεστό φορτίο μαζούτ και με μεγάλη δύναμη μέσω σωληνωδών γραμμών καταθλίβει το μαζούτ προς το κατάστρωμα του πλοίου με τελικό αποδέκτη την στεριά η οποία συγκοινωνεί με δικό της σωλήνα με το πλοίο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όλα τα ανωτέρω μπορούν να συμβούν μόνον αν το μαζούτ είναι υπό θερμοκρασία των 50 βαθμών κελσίου. Παράδειγμα. Πλοίο υπό την πλοιαρχία μου ευρισκόμενο προς εκφόρτωση στην Νέα Υόρκη από λάθος του Pumpman έπεσαν στην θάλασσα τουλάχιστον 5 ΜΤ φορτίο μαζούτ. Ήταν Φεβρουάριος μήνας η θερμοκρασία υπό το μηδέν. Οι 5 ΜΤ μόλις έπεσαν στο νερό έγιναν μια μπάλα και δεν άφησαν κανένα στίγμα στο σημείο που χύθηκε το μαζούτ. Δηλαδή θερμοκρασία στο μαζούτ παίζει σπουδαίο ρόλο!

Βάσει των ανωτέρω θα κρίνετε συγκριτικά την περίπτωση του πλοίου ‘’Αγία Ζώνη’’ με τις διαφορές οι οποίες υπάρχουν μεταξύ των δύο πλοίων!

Το πλοίο ‘’Αγία Ζώνη 2’’ παρουσιάζει τις πιο κάτω δυσκολίες! Σε καμία περίπτωση το πλοίο αυτό θα μπορούσε να είναι υδατοστεγές σε βάθος 50 μέτρων, ιδιαίτερα όταν αυτό είναι πεπαλαιωμένο και σε αθλία κατάσταση! Ακόμη και ρολόι Rolex στα 50 μ. κάποια στιγμή θα πάρει νερό. Επομένως τα αμπάρια του θα ευρίσκονται διαρκώς πλήρη 100% με θαλάσσιο νερό!

Η θερμοκρασία του θαλασσίου περιβάλλοντος του πλοίου ‘’Αγία Ζώνη’’στα 50 μέτρα, δεν μπορεί να είναι υψηλότερη από 18 Κελσίου. Στην θερμοκρασία αυτή το μαζούτ έχει γίνει αλοιφή και δεν αντλείται με τίποτα ! Τα αμπάρια των Τάνκερ διαθέτουν ‘’Heating coils’’ (Καλοριφέρ με ατμό) τα οποία όμως δεν είναι δυνατόν να εργασθούν λόγω της βύθισης του πλοίου.

Λένε ότι έχουν αντλήσει 2500 ΜΤ μαζούτ. Για να μπορούσαν να αντλήσουν έστω και 10 ΜΤ μαζούτ, θα έπρεπε να έχουν θερμάνει το εσωτερικό του αμπαριού στο οποίο υποτίθεται ότι δήθεν βρίσκεται το Μαζούτ με ατμό. Επομένως το μαζούτ και να υπήρχε μέσα στα αμπάρια, δεν θα μπορούσε να βγει ούτε με κομπρεσέρ! Επιπρόσθετα η απόσταση του πλοίου από την επιφάνεια είναι 50 μέτρα στην περίπτωση αυτή η αντλία η οποία υποτίθεται ότι θα αντλούσε αυτό το μαζούτ , είτε ήταν επιφανείας, είτε, ήταν εμβαπτιζόμενη θα είχε τις ίδιες δυσκολίες, λόγω της απόστασης και της θερμοκρασίας.

Βάσει των ανωτέρω οι ισχυρισμοί ότι αντλήθηκαν 2500 ΜΤ μαζούτ είναι ιστορίες για αγρίους διότι, η αντλία απορροφά ότι πιο ψιλό υγρό βρίσκει στην αναρρόφησή της και επειδή η θάλασσα είναι πιο αραιή από το Μαζούτ όσο υψηλή θερμοκρασία και να έχει, τεκμαίρεται ότι από τους 2500 ΜΤ που λένε ότι άντλησαν μέσα από το πλοίο Αγία Ζώνη, αυτό εμπίπτει στα όρια της φαντασίας και αν οι διωκτικές αρχές καταφέρουν να αποκλείσουν κάθε προσπάθεια αλχημείας από όπου κι αν αυτή προέρχεται, στο τέλος θα αποδειχθεί ότι το πλοίο αγία ζώνη δεν έχει σταλιά πετρέλαιο μέσα και ότι ακόμη κι αν αντλούν για μήνες, αντί για πετρέλαιο θα βγάζουν χρωματισμένα μαύρα σεντινόνερα χωρίς ίχνος μαζούτ! Και δεν θα βγάλουνε μαζούτ απλά, διότι δεν υπάρχει!

Επιπρόσθετα δεν θα πρέπει να μπερδεύει κανείς το θέμα της ασφάλειας του φορτίου επειδή η ασφαλιστική εταιρεία του φορτίου (Underwriters) πλήρωσε τόσο γρήγορα την αποζημίωση του φορτίου. Η ενέργεια αυτή των ασφαλιστικών εταιρειών στο ότι, έτρεξε να πληρώσει την ασφάλεια του φορτίου στο συγκεκριμένο συμβάν, με τόσα ερωτηματικά που υπάρχουν για την ενέργεια αυτήν, αλλά και τον διεθνή θόρυβο γύρω από την περιβαλλοντική καταστροφή που υπέστη η παραλία ολοκλήρου της Αττικής από το θέμα αυτό, ήταν γι αυτήν η μεγαλύτερη διαφήμιση που θα μπορούσε ποτέ να υπάρξει γι αυτήν ότι, αδιαφορώντας για τους λόγους κάτω από τους οποίους συνέβησαν όλα αυτά, πάραυτα αυτή εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις της απέναντι στον ασφαλισμένο πελάτη της. Έτσι κατέβαλε το ποσόν των 5.000.000 ευρώ για αποζημίωση του φορτίου, αλλά θα κερδίσει το δεκαπλάσιο από τους μελλοντικούς πελάτες οι οποίοι θα προστρέξουν προς αυτήν για ασφάλιση των πλοίων τους. Επιπρόσθετα οι ναυτικές ασφάλειες δεν έχουν ένα ιδιοκτήτη, είναι πολλοί οι ασφαλιστές οι οποίοι ανήκουν σε μια ναυτασφαλιστική εταιρεία. Η θεωρεία λέει ότι πρόκειται για οικονομικά ανεξάρτητους ευυπόληπτους πολίτες, οι οποίοι χαίρουν εκτίμησης στο περιβάλλον τους και προκειμένου να κατηγορηθούν ότι δεν αποζημίωσαν τον πελάτη τους προτιμούν να χάσουν και χρήματα!

Βάσει των ανωτέρω προκύπτει ότι η άμεση καταβολή των ασφαλίστρων εκ μέρους της ασφαλιστικής εταιρείας, δεν επηρεάζει στο ελάχιστο της ανάκριση προκειμένου να αναδειχθούν τα πραγματικά περιστατικά.

Μετά τιμής
Πλοίαρχος A τάξεως
Λιβαδάς Μπάμπης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης