Ρεπορτάζ: Μυρτώ Τσάβαλου, Παναγιώτης Βλαχουτσάκος

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πεταμένοι κουβάδες γεμάτοι βρόμικο νερό, σκουριασμένα και ανενεργά ψυγεία, ξηλωμένα πατώματα, μουχλιασμένα τρόφιμα, σκοτεινά δωμάτια και έντονη δυσοσμία συνθέτουν το σκηνικό εξαθλίωσης και εγκατάλειψης στο οποίο ζει το πλήρωμα του εμπορικού πλοίου «JSM» που βρίσκεται δεσμευμένο στο λιμάνι του Κιάτου από τον Φεβρουάριο του 2013.

Oι φωτογραφίες που παρουσιάζουν τις συνθήκες διαβίωσης του πληρώματος παραπέμπουν σε ντοκιμαντέρ για τριτοκοσμικές χώρες, εμφανίζοντας το πλοίο ως μια υγειονομική βόμβα έτοιμη να εκραγεί.

Επτά άτομα από τη Συρία και την Αίγυπτο είναι αναγκασμένα τους τελευταίους έξι και πλέον μήνες να ζουν -ή μάλλον να επιβιώνουν- χωρίς καν τα στοιχειώδη, όπως ηλεκτρικό ρεύμα, νερό και θέρμανση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Είναι δεσμευμένο

Η ταλαιπωρία τους ξεκίνησε στις 20 Φεβρουαρίου 2013. Εκείνη την Τετάρτη, το πλοίο «JSM», σημαίας Μολδαβίας, ήταν δεμένο στο λιμάνι του Κιάτου και ετοιμαζόταν να «σηκώσει άγκυρες».

Ένα ρυμουλκό προσπάθησε να βοηθήσει τον απόπλου του από το λιμάνι αλλά λόγω κακής συνεννόησης μεταξύ των διαχειριστών των δύο πλοίων, έγινε λάθος ελιγμός, με αποτέλεσμα το ρυμουλκό να ανατραπεί και να βυθιστεί.

Από τα τρία μέλη του πληρώματος του «ΑΡΤΕΜΙΣ V», οι δύο (μηχανικός και ναύτης) κατάφεραν να σωθούν, ενώ ο 65χρονος καπετάνιος τελικά απεβίωσε.

Μετά το περιστατικό τόσο η εταιρεία του ρυμουλκού, όσο και η οικογένεια του εκλιπόντος κινήθηκαν δικαστικά εναντίον της πλοιοκτήτριας εταιρείας του «JSM» με αποτέλεσμα την απαγόρευση του απόπλου του λόγω ασφαλιστικών μέτρων.

Από εκείνη τη στιγμή, τα μέλη του πληρώματος μετατράπηκαν σε ομήρους καθώς οι επικεφαλής της πλοιοκτήτριας εταιρείας έχουν εξαφανιστεί, αφήνοντας πλήρωμα και πλοίο στην τύχη τους.

«Οι ποντικοί έχουν καλύτερη τύχη»

O καπετάνιος του πλοίου, Ramez Haddad μίλησε στο zougla.gr. Αφού περιέγραψε την κατάσταση και το πώς έφτασε στο σημείο να βρίσκεται εγκλωβισμένος μαζί με άλλους έξι ανθρώπους σε μία ξένη για τους ίδιους χώρα αρνήθηκε ότι εκκρεμεί σε βάρος του δικαστική δίωξη και ότι οποιαδήποτε διένεξη, αφορά την πλοιοκτήτρια εταιρεία του «JSM» και την εταιρεία του πλοίου «Άρτεμις V» που βυθίστηκε κατά τη διάρκεια του ατυχήματος, αλλά και τη χήρα του εκλιπόντος καπετάνιου του ρυμουλκού.

«Παραμένουμε εδώ εγκλωβισμένοι για ένα και μόνο χαρτί, καθώς με βάση το νόμο πρέπει να παραμείνει το πλήρωμα εδώ για λόγους ασφαλείας», πρόσθεσε, ενημερώνοντας παράλληλα ότι επετράπη μόνο σε τρία μέλη του πληρώματος να επαναπατριστούν.

Συνεχίζοντας, ο κ. Ramez Haddad είπε ότι από τη στιγμή που το πλοίο έχει δεσμευτεί, το πλήρωμα θα πρέπει να φύγει, καθώς το καράβι δεν μπορεί να αποχωρήσει με ασφάλεια και δεν υπάρχει δυνατότητα να επιδιορθωθεί άμεσα.

«Εδώ και ένα μήνα δεν έχουμε πετρέλαιο κίνησης, φαγητό, δεν μπορούμε να συνεχίσουμε τη ζωή μας. Προτιμούμε να πάμε στη φυλακή γιατί εκεί θα έχουμε τουαλέτα, ντουζιέρες, φαγητό θα έχουμε τα πάντα. Ακόμα και τα ποντίκια είναι τυχερά σε σύγκριση με εμάς, γιατί έχουν άσυλο και καταφύγιο», είπε χαρακτηριστικά, περιγράφοντας με τον πιο ζοφερό τρόπο την κατάσταση που επικρατεί στο «JSM».

Τέλος ο κ. Haddad απηύθυνε έκκληση σε όποιον μπορεί να βοηθήσει τον ίδιο και τους συναδέλφους του, να το πράξει με κάθε τρόπο, προκειμένου να μπορέσουν να γυρίσουν στις πατρίδες τους. Πρόσθεσε ότι έχει απευθυνθεί σε πλήθος οργανισμών προστασίας ανθρωπίνων δικαιωμάτων και στις αρμόδιες λιμενικές αρχές, χωρίς ωστόσο να δοθεί λύση στο αδιέξοδό τους.


(Το JSM δεμένο στο λιμάνι του Κιάτου επί 6 και πλέον μήνες)

Σε αναφορά που έχει στείλει στις αρμόδιες λιμενικές αρχές, ο καπετάνιος του «JSM» σημειώνει μεταξύ άλλων ότι κατά την έρευνα των αρχών είχε συλληφθεί, ωστόσο αφέθηκε ελεύθερος εντός 24 ωρών.

Λέει ακόμα ότι η ασφαλιστική εταιρεία της πλοιοκτήτριας εταιρείας, έχει πτωχεύσει και για το λόγο αυτό έχουν μείνει χωρίς χρήματα και αβοήθητοι, προσθέτοντας ότι ο μοναδικός άνθρωπος με τον οποίο έχουν επαφή είναι ο διαχειριστής – υπεύθυνος του πλοίου, ο οποίος παρά τις επαφές που είχε με τις αρχές, δεν έχει κατορθώσει να βρει λύση στο πρόβλημα. Όσο για τον ιδιοκτήτη της εταιρείας, η τύχη του, φαίνεται να αγνοείται κάπου στη Συρία.

Διαβάστε εδώ την αναφορά

Ζουν σε άθλιες συνθήκες

Ωστόσο, παρά τους ισχυρισμούς του κ. Haddad, πηγές από το λιμεναρχείο εξηγούν στο zougla.gr ότι όσο η υπόθεση εκκρεμεί δικαστικά, το πλοίο απαγορεύεται να «βάλει μπρος τις μηχανές του», με αποτέλεσμα η κατάσταση που βιώνει το πλήρωμα μέρα με τη μέρα να χειροτερεύει. Προσθέτουν ότι μετά τη σύλληψή του, ο καπετάνιος είχε όντως αφεθεί ελεύθερος αλλά με περιοριστικούς όρους.

«Οι συνθήκες στις οποίες ζουν είναι άθλιες. Από τον Ιούλιο το πλοίο δεν έχει καύσιμα με αποτέλεσμα να μην διαθέτει ούτε ρεύμα ούτε νερό. Οι άνθρωποι που μένουν εκεί δεν έχουν ούτε καν φαγητό με αποτέλεσμα να μαζεύονται εθελοντές και να συνεισφέρουν όσο μπορούν τόσο στη σίτιση όσο και στην ένδυσή τους. Επιπλέον, δεν λειτουργούν ούτε καν οι στοιχειώδεις ηλεκτρικές συσκευές που θα μπορούσαν να διευκολύνουν στο ελάχιστο τη διαβίωσή τους, όπως ψυγεία, κουζίνες, ανεμιστήρες, αντλίες νερού, ενώ έντονο είναι το πρόβλημα και με την αποχέτευση του πλοίου. Η κατάσταση είναι τραγική», αναφέρει στην ηλεκτρονική μας εφημερίδα κάτοικος της περιοχής.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι πάντως η συνδρομή των μελών της Ομάδας Διάσωσης Κορινθίας, τα οποία επισκέπτονται το πλοίο καθημερινά, μεταφέροντας τρόφιμα, εμφιαλωμένα μπουκάλια νερού, ρούχα και άλλα είδη πρώτης ανάγκης.

Ο πρόεδρος της ομάδας, κ. Θάνος Καζάκος, μιλώντας στο zougla.gr, επισημαίνει ότι η οργάνωση κάνει ό, τι μπορεί προκειμένου να καταστήσει τη ζωή του πληρώματος λίγο πιο εύκολη.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης