Ογκώδης συγκέντρωση ναυτεργατών, μελών του ΠΑΜΕ, εργαζομένων στις μεταφορές και συνδικαλιστών πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι του Πειραιά, ως απάντηση στο μέτρο της επιστράτευσης και την πρωινή επιχείρηση των ΜΑΤ, προκειμένου να αποπλεύσουν τα πλοία προς τους νησιωτικούς προορισμούς.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι ναυτεργάτες δεν υποχωρούν και προειδοποιούν με νέες κινητοποιήσεις.

Στη συγκέντρωση μετέβη και η γενική γραμματέας του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα, η οποία μίλησε στους συγκεντρωμένους. «Το πιστόλι στον κρόταφο των ναυτεργατών το έβαλε η κυβέρνηση, αλλά τις σφαίρες τις έδωσαν οι εφοπλιστές, οι μεγαλοξενοδόχοι, οι ιδιοκτήτες των μεγάλων τουριστικών επιχειρήσεων. Η απάντηση πρέπει να είναι η επιστράτευση του λαού, για να ανατρέψει αυτήν την πολιτική και όχι μόνο την κυβέρνηση» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Να σημειωθεί ότι σήμερα και αύριο θα υπάρξουν τροποποιήσεις στα δρομολόγια και οι επιβάτες καλό είναι να ενημερώνονται προηγουμένως από το Λιμεναρχείο για ενδεχόμενες αλλαγές στον προορισμό τους. Στα περιφερειακά λιμάνια τα δρομολόγια εκτελούνται κανονικά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ


(Μέλη του ΠΑΜΕ στο λιμάνι)


(Στη συγκέντρωση των μελών του ΠΑΜΕ βρίσκεται και η γενική γραμματέας του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα)

Ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ, κ. Γιάννης Χαλάς, σε δηλώσεις του ανέφερε: «Είμαστε εδώ για να αναπτύξουμε το υψηλό αγωνιστικό μας φρόνημα. Σήμερα αποφασίσαμε συμμετοχή της Ομοσπονδίας στην 24ωρη απεργία της ΓΣΕΕ στις 20/2 και απεργία την ημέρα που θα κατατεθεί για συζήτηση το νομοσχέδιο στη Βουλή. Τώρα θα κάνουμε πορεία στο υπουργείο, όπου θα επιδοθεί ψήφισμα στον υπουργό ή όποιον άλλο αρμόδιο συναντήσουμε».

Ανακοίνωση της ΠΝΟ

Για «πρωτοφανή βία και τρομοκρατία» από την πλευρά της κυβέρνησης, προκειμένου να αποπλεύσουν τα πλοία από το λιμάνι του Πειραιά, κάνει λόγο η διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), η οποία συνεδρίασε εκτάκτως σήμερα το πρωί στις 05.00, για να εξετάσει τις τελευταίες εξελίξεις.

Σε ανακοίνωσή της, η Ομοσπονδία αναφέρει ότι «οι χώροι του λιμανιού είχαν καταληφθεί από νωρίς το βράδυ από εκατοντάδες μονάδες των Μ.Α.Τ., των Ειδικών Δυνάμεων και του Λιμενικού Σώματος, προκειμένου με αυτόν τον πιεστικό, αυταρχικό και βίαιο τρόπο και κόβοντας σε μερικές περιπτώσεις και τους κάβους πλοίων να οδηγήσουν τα σκάφη στο αγκυροβόλιο και στην Ακτή Βασιλειάδη, ούτως ώστε μέσα στον στρατοκρατούμενο πλέον χώρο να αρχίσει η φορτοεκφόρτωση».

Παράλληλα, καταγγέλλει «όσα πρωτάκουστα και πρωτοφανή διαδραματιστήκαν στο λιμάνι του Πειραιά», τα οποία, όπως τονίζει, «παραπέμπουν σε άλλες σκοτεινές εποχές καταδικασμένες στη μνήμη και στη συνείδηση του ελληνικού λαού».

Η διοίκηση της ΠΝΟ αποφάσισε:

– να πάρει νέες συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη διαφόρων μορφών αγώνα και με τους άλλους συνδικαλιστικούς φορείς, προκειμένου να αναχαιτιστεί το κύμα αυτής της αντιλαϊκής και αντεργατικής πολιτικής

– τη συμμετοχή της στην προκηρυχθείσα 24ωρη πανελλαδική απεργία της ΓΣΕΕ στις 20 Φεβρουαρίου

– την πραγματοποίηση νέων απεργιακών κινητοποιήσεων όταν κατατεθεί στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο του ΥΝΑ.

Οι εξαγγελίες της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) για αγώνα μέχρι τέλους απέναντι στην κυβερνητική αδιαλλαξία «έμειναν» στην προβλήτα της πύλης Ε1, καθώς από τις 06.00 το πρωί (όταν και τέθηκε τυπικά σε ισχύ το μέτρο της πολιτικής επιστράτευσης των ναυτεργατών και της επίταξης των πλοίων), φορτηγά, αυτοκίνητα και επιβάτες άρχισαν να μπαίνουν κανονικά σε πλοία, τα οποία απλώς βρίσκονταν σε διαφορετικό σημείο του λιμανιού. Συγκεκριμένα: στην προβλήτα της πύλης Ε3.

Ήδη, έχει φύγει το «Blue Star Πάρος», ενώ σειρά παίρνουν το «Blue Star Νάξος», το «Blue Star Ιθάκη» και το «Blue Star 1».

Χωρισμένο σε δύο ζώνες

Σύμφωνα με το πρόγραμμα, τα πρώτα δρομολόγια για τα νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων ήταν να ξεκινήσουν από το λιμάνι του Πειραιά στις 07.30 (πύλη Ε1), όπου βρίσκονταν από τις 04.00 το πρωί ισχυρές δυνάμεις των ΜΑΤ. Ειδικότερα, πρόκειται για τα πλοία:

  • «Blue Star Πάρος»
  • «Blue Star Νάξος»
  • «Blue Star Ιθάκη»
  • «Blue Star 2».

Στη συνέχεια θα ακολουθούσε το «Blue Star 1», ενώ ήδη είχε γίνει γνωστό πως στο λιμάνι του Πειραιά κατευθύνονταν τα πλοία από την Κρήτη.

Ουσιαστικά, από τις 06.05 το πρωί το λιμάνι του Πειραιά είχε χωριστεί σε δύο ζώνες:

α) στην πύλη Ε1 γινόταν κανονικά η φόρτωση των οχημάτων, παρουσία ισχυρής αστυνομικής δύναμης και από την άλλη
β) στην πύλη Ε3 δυνάμεις της αστυνομίας και του Λιμενικού είχαν λάβει από τις 03.45 θέσεις μάχης απέναντι από απεργούς της ΠΝΟ και μέλη του ΠΑΜΕ.

Στην προβλήτα της πύλης Ε3 αστυνομικοί από δύο διμοιρίες των ΜΑΤ δημιούργησαν για πάνω από δύο ώρες μια ζώνη αποκλεισμού, με πλήθος απεργών και μελών του ΠΑΜΕ να βρίσκεται απέναντί τους, φωνάζοντας συνθήματα κατά της κυβέρνησης και των Σωμάτων Ασφαλείας.

Οι δύο πλευρές τήρησαν στάση αναμονής, με ορισμένα από τα μέλη των ΜΑΤ να επιχειρούν να λύσουν κάβους, προκειμένου να φύγουν τα πλοία που ήταν δεμένα στην προβλήτα, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Τελικά, τη λύση έδωσαν επιστρατευμένοι ναυτεργάτες, οι οποίοι έκοψαν τους κάβους από ψηλά.

Λίγο μετά τις 06.15 το πρωί όταν και έγινε γνωστό πως η φόρτωση των οχημάτων και των επιβατών πραγματοποιούνταν χωρίς προβλήματα από την προβλήτα της πύλης Ε1, οι δυνάμεις της αστυνομίας και του Λιμενικού αποχώρησαν, αφήνοντας πίσω τους απεργούς με τα πανό και τις σημαίες στα χέρια, οι οποίοι συνέχιζαν να υποστηρίζουν ότι δεν πρόκειται να υπακούσουν στο μέτρο της επίταξης.

Σύμφωνα με την κυβερνητική απόφαση, το μέτρο της επίταξης των πλοίων και της στράτευσης των εργαζομένων έχει τεθεί σε ισχύ από τις 06.00 σήμερα το πρωί και, όπως είχε γίνει αντιληπτό, το κλίμα θα χειροτέρευε μέσα στην επόμενη ώρα, καθώς καμία από τις δύο πλευρές δεν έδειχνε διατεθειμένη να υποχωρήσει.

Μέλη του ΠΑΜΕ μπροστά στην πύλη Ε3

Από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστό ότι δυνάμεις της αστυνομίας και του Λιμενικού βρίσκονταν μέσα στην προβλήτα της πύλης Ε3, περίπου 100 μέλη του ΠΑΜΕ έκαναν την εμφάνισή τους, έτοιμα να επέμβουν, προκειμένου να βοηθήσουν τους απεργούς.

Οι δύο πλευρές τηρούσαν στάση αναμονής και οι απεργοί δήλωναν αποφασισμένοι να παραμείνουν στις θέσεις τους, συνεχίζοντας τις κινητοποιήσεις τους, παρά την απόφαση του Υπουργείου Ναυτιλίας για επίταξη των πλοίων και επιστράτευση των ναυτεργατών.

Προπομπός των εξελίξεων ο… απόπλους των πλοίων

Τα πρώτα σημάδια των ραγδαίων εξελίξεων που θα ακολουθούσαν δόθηκαν με τον απόπλου δύο επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων της εταιρείας «Blue Star Ferries», τα οποία παρέμεναν δεμένα στο σημείο όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα.

Μικρή ομάδα ανδρών των ΜΑΤ προσπάθησε με τα χέρια να λύσει τους κάβους των πλοίων, αλλά δεν τα κατάφερε. Τελικά, τη σκυτάλη πήραν επιστρατευμένοι ναυτικοί, πάνω από το πλοίο, κόβοντας τους κάβους από πάνω.

Σχεδόν ταυτόχρονα με την αναχώρησή τους, στις 03.45 τα ξημερώματα, κλούβες των ΜΑΤ παρατάχθηκαν εντός του χώρου της πύλης Ε3, με τους αστυνομικούς να λαμβάνουν θέσεις μάχης απέναντι ακριβώς από τους απεργούς, οι οποίοι και συσπειρώθηκαν στις δικές τους γραμμές.

Εκείνη τη στιγμή μπροστά από το σημείο όπου ήταν δεμένα τα καράβια υπήρχαν περίπου 100 μέλη της ΠΝΟ και του ΠΑΜΕ.

Στις 04.00 αναχώρησε και ένα τρίτο πλοίο, με τον αριθμό τους να φθάνει συνολικά τα τέσσερα ύστερα από λίγο.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το Κέντρο Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος, τα τέσσερα πλοία βρίσκονταν για ώρα στη θέση Ράδα, στον χώρο λίγο πριν από την κεντρική είσοδο στο λιμάνι του Πειραιά, όπου τα πληρώματά τους ανέμεναν με αγωνία τις εξελίξεις.

Η στιγμή της αναχώρησης του τέταρτου πλοίου

Η στιγμής της αναχώρησης των πρώτων δύο πλοίων…

Στα άκρα η κόντρα κυβέρνησης – ΠΝΟ

Λίγη ώρα μετά τη γνωστοποίηση του κυβερνητικού μέτρου της επιστράτευσης, οι απεργοί αρνήθηκαν να παραλάβουν τα φύλλα επίταξης και ξεκαθάρισαν πως θα συνεχίσουν τον αγώνα τους για την απόσυρση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Προς αυτήν την κατεύθυνση κάλεσαν τα μέλη της ΠΝΟ σε γενική κινητοποίηση στις 18.00 το απόγευμα, η οποία και έληξε αργά το βράδυ της Τρίτης. Στο σημείο παρέμειναν περίπου 100 άνθρωποι, προκειμένου να περιφρουρήσουν την απεργία, ενώ είχε ήδη ανακοινωθεί νωρίτερα η λήξη των κινητοποιήσεων στα άλλα λιμάνια της χώρας και η μαζική προσέλευση των ναυτεργατών στο λιμάνι του Πειραιά για συμπαράσταση το πρωί της Τετάρτης.


(Μέλη της ΠΝΟ και του ΠΑΜΕ μπροστά στην πύλη Ε3 λίγο πριν από τις 04.00 τα ξημερώματα)


(Αναρτημένο πανό με το βασικό αίτημα των ναυτεργατών)

Η είδηση το βράδυ της Τρίτης πως δύο διμοιρίες των ΜΑΤ και μία μονάδα ΥΜΕΤ βρίσκονταν κοντά στην είσοδο της πύλης Ε3 (με εντολή του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης) κρατούσε τους απεργούς σε εγρήγορση.

Από την πλευρά του, το Υπουργείο Ναυτιλίας είχε ξεκαθαρίσει πως η απόφαση να προχωρήσει στο μέτρο της επίταξης οφείλεται στην προσπάθεια που κάνει για να επαναφέρει την επικοινωνία στα νησιά και να διευκολύνει τη διακίνηση προϊόντων, ειδικά των ευπαθών, μειώνοντας με αυτόν τον τρόπο τις ζημιές για τους παραγωγούς.

«Με γνώμονα την άμεση αποκατάσταση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας, κηρύσσεται πολιτική κινητοποίηση των πληρωμάτων των δρομολογημένων ακτοπλοϊκών πλοίων» ήταν τα λόγια του υπουργού Ναυτιλίας, Κωστή Μουσουρούλη, μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης στο Μέγαρο Μαξίμου.

Διαβάστε επίσης:
Φουρτούνα στον Πειραιά, Πρώτη καταχώρηση: Τρίτη, 5 Φεβρουαρίου 2013, 20:20

Ρεπορτάζ: Σωτήρης Σκουλούδης – Πέτρος Σιδερέας
Εικονολήπτης: Παναγιώτης Σαγκούρης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης