Από την προηγμένη επεξεργασία του ανθρώπινου γονιδιώματος, τα διαπλανητικά ταξίδια και την επαλήθευση γνωστών κβαντικών και εθνολογικών θεωριών, στο 38λεπτο ταξίδι από το κέντρο της Γης, στην εκλογική… νοθεία των μηχανών αναζήτησης και στον αλτρουισμό των αρουραίων. Καθώς το 2015 φτάνει στο τέλος του, το περιοδικό «Science» κάνει τον δικό του απολογισμό, καταρτίζοντας λίστες με τις σημαντικότερες αλλά και τις πιο παράξενες επιστημονικές ειδήσεις της χρονιάς. Απολαύστε τες…

Οι 10 πιο… παράδοξες επιστημονικές ειδήσεις του 2015

10. Ο θερμοστάτης του γραφείου σας ίσως είναι… σεξιστής

Mήπως κρυώνετε στη δουλειά και ρίχνετε πάντα κάτι πάνω σας, ακόμη και το καλοκαίρι; Ο… ένοχος δεν είναι άλλος από τον Povl Ole Fanger, τον Δανό επιστήμονα που τη δεκαετία του ’60 ανέπτυξε ένα μοντέλο πρόβλεψης της ιδανικής θερμοκρασίας εσωτερικού χώρου (21 βαθμοί Κελσίου) για τον μέσο εργαζόμενο της εποχής: έναν 40χρονο άντρα, ντυμένο με κοστούμι τριών κομματιών (παντελόνι, σακάκι, γιλέκο). Σήμερα όμως οι επιστήμονες, λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες ενδυματολογικές συνήθειες, καθώς και τις διαφορετικές -λόγω μεταβολισμού- απαιτήσεις του γυναικείου οργανισμού, καταλήγουν πως η ιδανική θερμοκρασία προσεγγίζει τους 24 βαθμούς.

9. Η φυσική επιλογή έκανε τους Ολλανδούς τον ψηλότερο λαό στον πλανήτη;

Οι επιστήμονες το 2015 έλυσαν το μυστήριο των Ολλανδών, οι οποίοι μέσα στα τελευταία 150 χρόνια πρόλαβαν να κερδίσουν 20 ολόκληρους πόντους σε ύψος: οι ψηλοί Ολλανδοί κάνουν περισσότερα παιδιά, κατά μέσο όρο, από τους πιο κοντούς συμπατριώτες τους, ενώ μικρότερο είναι και το ποσοστό θνησιμότητας των απογόνων τους. Πρόκειται, λένε οι επιστήμονες, για εντυπωσιακό δείγμα εξέλιξης –με τη δαρβινική έννοια– του ανθρώπινου είδους στη σύγχρονη εποχή.

8. Οι διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης μπορεί να επηρεάζουν τα εκλογικά αποτελέσματα

Ο ερευνητής ψυχολόγος Robert Epstein του ινστιτούτου AIBRT της Καλιφόρνιας και η ομάδα του ανακάλυψαν ότι η υψηλή θέση των υποψηφίων στις μηχανές αναζήτησης αυξάνει τις πιθανότητες να τους ψηφίσουν οι πολίτες – και εγείρει το ερώτημα αν, π.χ., η Google μπορεί να επηρεάσει επίτηδες αποτελέσματα εκλογών κατά το συμφέρον της.

7. Οι αρουραίοι λένε όχι στη σοκολάτα προκειμένου να σώσουν ο ένας τον άλλο

Μεταξύ ενός κομματιού σοκολάτα και της διάσωσης ενός φίλου τους που κινδυνεύει να πνιγεί, οι αλτρουιστές, ως φαίνεται, αρουραίοι επιλέγουν το δεύτερο. Σημάδι ότι οι άνθρωποι δεν είμαστε τα μόνα ζώα που αισθάνονται συμπόνια.

6. Η σκοτεινή ύλη σκότωσε τους δεινοσαύρους;

Από όλες τις υποθέσεις για την εξαφάνιση των δεινοσαύρων, αυτή μάλλον είναι η πιο… προχωρημένη. Νεοϋορκέζοι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι μυστηριώδης σκοτεινή ύλη μπορεί να εισχωρήσει στον πυρήνα της Γης κάθε 30 εκατομμύρια χρόνια, δημιουργώντας ηφαίστεια, διαχωρίζοντας ηπείρους και συμβάλλοντας, τελικά, στην εξαφάνιση ειδών.

5. Θέλετε να αλλάξετε τον κόσμο; Αυτές είναι οι καταλληλότερες γλώσσες για σας

Έρευνα του ΜΙΤ αποκαλύπτει πως, πέρα από τον αριθμό των ομιλητών, κάποιες γλώσσες είναι πιο δικτυωμένες και τελικά καλύτερες για τη διάδοση των ιδεών, π.χ. τα Ισπανικά έναντι των Κινεζικών.

4. Η διάσπαση χρωμοσώματος γιατρεύει νόσο του ανοσοποιητικού συστήματος

Από τις πιο συναρπαστικές ιατρικές ειδήσεις της χρονιάς: Γυναίκα που έπασχε από σοβαρή γενετική ασθένεια του ανοσοποιητικού συστήματος θεραπεύτηκε στα 30 της, όταν ένα από τα χρωμοσώματά της διασπάστηκε και επανασυναρμολογήθηκε. Το φαινόμενο ονομάζεται χρωμόθρυψη ή χρωμοθρυψία και μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για τη θεραπεία διάφορων ασθενειών.

3. Σπάνιο αφρικανικό φυτό φανερώνει κρυμμένα διαμάντια

Μην ξεχάσετε την εικόνα αυτού του φυτού – μια μέρα μπορεί να σας κάνει πλούσιους. Κι αυτό γιατί, όπως διαπίστωσε ο ερευνητής Stephen Haggerty από το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Φλόριντας, το φοινικοειδές φυτό της Λιβερίας Pandanus candelabrum φυτρώνει μόνο πάνω από κιμπερλίτη, ένα πέτρωμα που μας δίνει τα πολύτιμα και πολυπόθητα διαμάντια.

2. Λύθηκε το μυστήριο του «φτερωτού τέρατος» σε φαράγγι της Γιούτα

Η εικονιζόμενη βραχογραφία είχε οδηγήσει ακόμα και σε εικασίες ότι άνθρωπος και πτεροδάκτυλος συνυπήρξαν σε αυτή τη γωνιά του πλανήτη. Φέτος όμως ο ειδικός της αρχαιολογικής χημείας Marvin Rowe έβαλε τα πράγματα στη θέση τους, αποδεικνύοντας πως τα φτερά του πλάσματος αποτελούν προσθήκη… βανδαλιστών.

1.Πόσος χρόνος χρειάζεται για να πέσεις από τον έναν πόλο της Γης και να βγεις από τον άλλο;

Επί δεκαετίες οι επιστήμονες νόμιζαν πως η σωστή απάντηση είναι 42 λεπτά, νεότεροι υπολογισμοί όμως περιορίζουν αυτόν τον χρόνο κατά 4 λεπτά. Κι αυτό γιατί η δύναμη της βαρύτητας, η πυκνότητα και άρα η –θεωρητικά πάντα– δική μας ταχύτητα αλλάζει ανάλογα με την απόστασή μας από τον πυρήνα της Γης.

Οι 10 πιο σημαντικές επιστημονικές ανακαλύψεις του 2015

Επιστημονική ανακάλυψη της χρονιάς ανακήρυξαν οι συντάκτες του περιοδικού «Science» την πολλά υποσχόμενη τεχνική γονιδιακής επεξεργασίας CRISPR-Cas9. Αν και η συγκεκριμένη μέθοδος δεν ανακαλύφθηκε φέτος, καθώς μετράει ήδη τρία χρόνια, μέσα στο 2015 φανέρωσε τις εντυπωσιακές δυνατότητές της να επεμβαίνει στο DNA με τη μέγιστη, μέχρι σήμερα, δυνατή ακρίβεια.

Ωστόσο έχει ήδη προκαλέσει ανησυχία στην επιστημονική κοινότητα, καθώς τον Απρίλιο Κινέζοι ερευνητές ανακοίνωσαν πρώτοι ότι προχώρησαν σε σκόπιμη γενετική τροποποίηση ανθρώπινου εμβρύου. Άλλοι ερευνητές ανακοίνωσαν ότι χάρη στην CRISPR τροποποίησαν το DNA χοίρων ώστε να έχουν ανοσία σε ρετροϊό.

Σε σχέση με προηγούμενες μεθόδους βιοτεχνολογίας, η CRISPR διαθέτει αυξημένη δυνατότητα να εισάγει ένα γονίδιο ακριβώς στο επιθυμητό σημείο του DNA. Η μέθοδος είναι επίσης φθηνή και εύκολη στη χρήση. Μεταξύ άλλων, μέχρι στιγμής έχει δημιουργήσει σκύλους και πρόβατα με έξτρα μυς και κατσίκες με μακρύ τρίχωμα, ενώ σειρά μπορεί να έχουν κοτόπουλα που δεν μεταφέρουν τη γρίπη των πτηνών και κατοικίδια ζώα που δεν προκαλούν αλλεργίες.

Στις αρχές Δεκεμβρίου μια διεθνής επιστημονική συνδιάσκεψη στην Ουάσιγκτον έφερε στο ίδιο τραπέζι κορυφαίους γενετιστές και άλλους επιστήμονες, οι οποίοι έθεσαν ένα πλαίσιο για τη μελλοντική χρήση της CRISPR, ώστε οι σχετικές έρευνες να συνεχιστούν, μαζί όμως με τον αναγκαίο έλεγχο. Ο κυριότερος φόβος είναι η γέννηση μωρών από γεννητικά κύτταρα που θα έχουν υποστεί ευγονικού τύπου επεξεργασία προτού εμφυτευθούν στη μήτρα.

Στην υπόλοιπη δεκάδα του περιοδικού επιστημονικού περιοδικού, οι θέσεις καταλαμβάνονται από τα εξής επιτεύγματα:

– Το ταξίδι του διαστημόπλοιου «New Horizons» στον Πλούτωνα και του «Dawn» στη Δήμητρα.

– Η ανάγνωση του γονιδιώματος του ηλικίας 8.500 ετών Ανθρώπου του Κένεγουικ στις ΗΠΑ, που επιβεβαιώνει ότι οι πρώτοι Αμερικανοί έχουν ασιατική καταγωγή.
– Η μεγάλη έρευνα που αποκάλυψε ότι οι περισσότερες ψυχολογικές μελέτες δεν μπορούν να επαληθευτούν από άλλους επιστήμονες – γεγονός που μειώνει την αξιοπιστία τους.
– Η διεύρυνση της ανθρώπινης οικογένειας με την ανακάλυψη στη Νότια Αφρική ενός νεου είδους: του Homo naledi.

– Η επιβεβαίωση –μέσω «τομογραφίας» σεισμικών κυμάτων– ότι οι στήλες μάγματος που φθάνουν στην επιφάνεια της Γης προέρχονται από τον πυρήνα της.
– Η ανακάλυψη του πρώτου εμβολίου για τον ιό Έμπολα.
– Η γενετική τροποποίηση ενός μύκητα ώστε να παράγει οπιοειδή – καταργώντας το… μονοπώλιο της παπαρούνας.
– Η ανακάλυψη ότι το λεμφικό σύστημα δεν σταματά στον λαιμό, αλλά επεκτείνεται και στον εγκέφαλο, καθαρίζοντάς τον από τα «απόβλητα».
– Η επιβεβαίωση του μυστηριώδους φαινομένου της κβαντικής διεμπλοκής (ή κβαντικού εναγκαλισμού), όπου δύο αντικείμενα, όπως σωματίδια, αλληλεπηρεάζονται άμεσα ακόμη και από μεγάλη απόσταση.

Με πληροφορίες από Science, ΑΜΠΕ