Σε διαβούλευση τέθηκε σχέδιο νόμου του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, στο οποίο προβλέπεται η κατάργηση 21 φορέων του δημοσίου, που δεν κρίνονται απαραίτητοι, το νέο πλαίσιο αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, με κύριο χαρακτηριστικό τον τερματισμό του καθεστώτος της μαζικής βαθμολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων με άριστα, ενώ υπάρχει και δέσμη σημαντικών διοικητικών απλουστεύσεων για πολίτες και επιχειρήσεις.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο κατάλογος των Νομικών Προσώπων που καταργούνται περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, το οποίο δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση το απόγευμα της Τετάρτης [«Διοικητικές απλουστεύσεις – Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και Υπηρεσιών του Δημόσιου Τομέα – Τροποποίηση διατάξεων ΠΔ 318/1992 (Α’ 161) και λοιπές ρυθμίσεις»].

Σύμφωνα με το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης καταργούνται 21 φορείς που «δεν κρίνονται πια απαραίτητοι και παράλληλα απομακρύνεται μέρος του προσωπικού τους».

Οι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ΙΔΑΧ) υπάλληλοι των ΝΠΙΔ που καταργούνται οδηγούνται σε υποχρεωτική αποχώρηση (απόλυση), ενώ οι υπάλληλοι των ΝΠΔΔ εντάσσονται στο πρόγραμμα της κινητικότητας (τίθενται σε καθεστώς διαθεσιμότητας για μετάταξη – τοποθέτηση σε νέα θέση).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ειδικότερα, καταργούνται ως αυτοτελή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου:

Η «Ανώνυμη Εταιρεία Εκμετάλλευσης και Διαχείρισης Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων (ΤΕΟ Α.Ε.)», ενώ προσδιορίζονται ρητώς και οι υπηρεσίες/φορείς που αναλαμβάνουν πλέον την άσκηση των αρμοδιοτήτων της. Στο πλαίσιο αυτό ελήφθη μέριμνα για τη μεταβίβαση σε συναφείς υπηρεσίες/φορείς, πέραν της αρμοδιότητας είσπραξης των διοδίων τελών στους σταθμούς των Μαλγάρων και του Ακτίου και του συνόλου των λοιπών αρμοδιοτήτων και εξουσιών που κατά διαστήματα εκχωρήθηκαν στην ΤΕΟ Α.Ε. Μέρος των παραπάνω αρμοδιοτήτων μεταβιβάζονται στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, μαζί με την αποκλειστική χρήση και διαχείριση κάθε στοιχείου της κινητής περιουσίας της εταιρίας.

Η «Ανώνυμη Εταιρεία Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων και Αναπλάσεις Α.Ε. (ΕΑΧΑ ΑΕ)» και ορίζεται ότι οι αρμοδιότητές της θα ασκούνται εφεξής από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) και ειδικότερα από Διεύθυνση Ειδικών Έργων Αναβάθμισης Περιοχών. Το αντικείμενο της παραπάνω οργανικής μονάδας επιπέδου Διεύθυνσης, όπως αυτό καταγράφηκε κατά την αξιολόγηση των δομών του ΥΠΕΚΑ, παρουσιάζει συνάφεια, επικαλύψεις και ευκαιρίες για συνέργειες με το αντικείμενο και τις δράσεις της ΕΑΧΑ ΑΕ. Τα έργα και οι δράσεις της εταιρίας θα ενταχθούν στον συνολικό στρατηγικό και επιτελικό σχεδιασμό του Υπουργείου με άμεσα οφέλη και συνέργειες.

Το «Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ)» και ορίζεται ότι οι αρμοδιότητες του θα ασκούνται εφεξής κάποιες από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και οι λοιπές από τον Οργανισμό Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.), καθώς τόσο το ΥΕΚΑΠ όσο και ο ΟΑΕΔ διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία και τα απαιτούμενα θεσμικά εργαλεία.

Το «Εθνικό Κέντρο Βιβλίου» (Ε.ΚΕ.ΒΙ.) και ορίζεται ότι οι αρμοδιότητες του θα ασκούνται εφεξής από το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, το οποίο κρίθηκε, λόγω συνάφειας αντικειμένου, ως ο πλέον αρμόδιος φορέας για τη συνέχιση άσκησης των αρμοδιοτήτων του καταργούμενου νομικού προσώπου. Με αυτόν τον τρόπο προκύπτει και σημαντική δημοσιονομική εξοικονόμηση και αποφεύγεται η διασπορά διαθέσιμων δυνάμεων και ο κατακερματισμός ομοειδών αρμοδιοτήτων προαγωγής του πολιτισμού σε πλείονες φορείς.

Δύο Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών τα οποία εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων: Το Ινστιτούτο Συνταγματικών Ερευνών και το Ερευνητικό Ινστιτούτου Δικονομικών Μελετών. Τα δύο Ινστιτούτα από καιρού στερούνται παντελώς οικονομικών πόρων – δεν λαμβάνουν καμίας μορφής επιχορήγηση ούτε έχουν ίδια έσοδα – και προσωπικού, βαρύνονται δε με υψηλό ετήσιο κόστος λειτουργίας και ως αποτελούντα φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Προκειμένου να μη μείνουν αναξιοποίητοι η βιβλιοθήκη τους και ο εξοπλισμός τους και να μπορέσουν, υπό άλλη νομική μορφή, τα δύο προς κατάργηση Ινστιτούτα να έχουν ερευνητική επιστημονική δραστηριότητα, προβλέπεται η μετατροπή τους σε Εργαστήρια εντεταγμένα στο νομικό πρόσωπο του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου δεν θα βαρύνονται παρά με ελάχιστες με δαπάνες λειτουργίας και δεν θα διαθέτουν ίδιο προϋπολογισμό.

Οι Οργανισμοί Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης (ΟΡΣΑ και ΟΡΘΕ) και ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής των Ιωαννίνων (ΟΡΣΙ), με παράλληλη πρόβλεψη ότι οι αρμοδιότητές τους μεταφέρονται σε αντιστοίχως συνιστώμενα Τμήματα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ).

Επίσης, καταργούνται ως αυτοτελή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου:

Ο «Οργανισμός Κωπαΐδας» και μεταφέρονται οι αρμοδιότητές του στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας από την οποία και εποπτευόταν μέχρι σήμερα.

Η «Κεντρική Αγορά Πατρών» και μεταφέρονται οι αρμοδιότητές της στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου – Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου από την οποία και εποπτευόταν μέχρι σήμερα. Η ενέργεια αυτή παρέχει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση τη δυνατότητα, ασκώντας απευθείας τις μεταφερόμενες αρμοδιότητες, να διασφαλίζει καλύτερο συντονισμό και έλεγχο επί των σχετικών λειτουργιών όπως π.χ. στη διακίνηση των προϊόντων χονδρικού εμπορίου.

Επίσης, καταργούνται τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου α. «Εθνικό Ίδρυμα Μελετών Θεόδωρος Κολοκοτρώνης «Ο Γέρος του Μοριά», β. «Διεθνής Ακαδημία Ελευθερίας» και γ. «Μουσείο Επιστήμης και Τεχνολογίας» καθώς και η Ανώνυμη Εταιρεία με την επωνυμία «Κεφάλαιο Επιχειρηματικών Συμμετοχών Υψηλής Τεχνολογία Α.Ε.», χωρίς πρόβλεψη περί μεταφοράς των αρμοδιοτήτων τους, καθότι πρόκειται για φορείς που ενώ προβλέφθηκε νομοθετικά η σύστασή τους, εντούτοις ουδέποτε δραστηριοποιήθηκαν επιχειρησιακά.

Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας το Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας Στρατού, το Γραφείο Έρευνας και Τεχνολογικών Εξελίξεων Ναυτικού και το Κέντρο Εφαρμοσμένης Τεχνολογίας και Ανάπτυξης Αεροπορίας παύουν να λειτουργούν ως αυτοτελή ερευνητικά κέντρα των Ενόπλων Δυνάμεων συγχωνευόμενα σε ένα ενιαίο ερευνητικό κέντρο με την επωνυμία «Ενιαίος Φορέας Αμυντικής Έρευνας και Τεχνολογίας» (ΕΦΑΕΤ), ο οποίος αποτελεί Υπηρεσία του Υπουργείου. Η εν λόγω ενέργεια κρίθηκε αναγκαία και σκόπιμη προς χάριν αφενός της εξοικονόμησης κονδυλίων και αφετέρου της ανάγκης εξορθολογισμού της οργάνωσης και της λειτουργίας των καταργούμενων υπηρεσιών με στόχο την μέγιστη ανάπτυξη και την αποδοτικότερη αξιοποίηση της επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας για την ενίσχυση της Εθνικής Άυνας.

Το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου Ταμείο Εθνικής Άμυνας (Τ.ΕΘ.Α.), η αυτοτελής δημόσια υπηρεσία Ταμείο Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.) και το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου Ταμείο Αεροπορικής Άμυνας (Τ.Α.Α.) καταργούνται ως αυτοτελή νομικά πρόσωπα και αυτοτελής δημόσια υπηρεσία αντίστοιχα, συγχωνευόμενα σε ένα νέο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, το οποίο συνιστάται με τον παρόντα νόμο, με την επωνυμία Ενιαίο Ταμείο Εθνικής Άμυνας (Ε.Τ.Ε.Α.), κατάργηση η οποία ειδικότερα συντελείται από τη θέση σε ισχύ του Κανονισμού Λειτουργίας του νέου Φορέα.

Αλλαγές στη βαθμολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων

Αν και αναμενόταν η θεσμοθέτηση μόνιμου συστήματος αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, καθώς και επιλογής γενικών διευθυντών, διευθυντών, τμηματαρχών και προϊσταμένων, ήρθαν μεταβατικές διατάξεις στο σχέδιο νόμου που βάζουν ποσόστωση στις βαθμολογίες των δημοσίων υπαλλήλων κατά τη διαδικασία αξιολόγησής τους.

Όπως επισημαίνεται από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, «η βαθμολόγηση της συντριπτικής πλειοψηφίας των υπαλλήλων με βαθμούς 9 και 10, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα, αναιρεί τη σημασία και τη λογική της αξιολόγησης και την καθιστά ανούσια, ενώ αντίθετα θα έπρεπε να αποτελεί εργαλείο παρακίνησης για τον αξιολογούμενο και μεγιστοποίησης της απόδοσης του φορέα».

Στο σχέδιο νόμου ορίζονται τα ανώτατα ποσοστά υπαλλήλων που είναι δυνατόν να αξιολογούνται στην κλίμακα βαθμών. Αυτά καθορίζονται ως εξής:

– Με τους βαθμούς 9 ως 10 αξιολογείται ποσοστό έως και 25% των υπαλλήλων.
– Με τους βαθμούς 7 ως 8 αξιολογείται ποσοστό έως και 60% των υπαλλήλων.
– Με τους βαθμούς 1 ως 6 αξιολογείται ποσοστό έως και 15% των υπαλλήλων.

Τα ποσοστά αυτά υπολογίζονται επί του συνόλου των υπαλλήλων που υπηρετούν στην ίδια Γενική Διεύθυνση. Ο επιμερισμός των ποσοστών αξιολόγησης σε κάθε Γενική Διεύθυνση γίνεται με απόφαση του οικείου προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης στο σύνολο των οργανικών μονάδων μέχρι και επιπέδου Τμήματος ή αντιστοίχου επιπέδου οργανικής μονάδας.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε κριτήρια όπως η παραγωγικότητα των μονάδων, οι αρμοδιότητες των οργανικών μονάδων σε σχέση με τις προτεραιότητες της ασκούμενης πολιτικής, η κατανομή των υπαλλήλων ανά οργανική μονάδα.

Βέβαια το ερώτημα πώς εκ προοιμίου μπορεί να ξέρει κανείς ότι μόνο το 25% των υπαλλήλων σε ένα τμήμα μπορεί να πάρει βαθμό 9 ως 10 ή το 15% αξίζει βαθμολογία 1 ως 6… Τα διεθνή στάνταρντ, τα ισχύοντα σε άλλες χώρες θέτει ως απάντηση το υπουργείο αλλά το ερώτημα παραμένει.

Μέτρα κατά της γραφειοκρατίας

Καταργείται από 1ης Ιουλίου 2014 η υποχρέωση δημοσίευσης στο ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ των τροποποιήσεων καταστατικού και των ετήσιων ισολογισμών των Ανωνύμων Εταιρειών και των Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης. Η ανάγκη δημοσιότητας για τις συγκεκριμένες πράξεις των εταιρειών καλύπτεται πλέον μέσω του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ).

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται διατάξεις που σύμφωνα με την κυβέρνηση στοχεύουν στην πάταξη της γραφειοκρατίας, με απλούστευση διαδικασιών. Μεταξύ άλλων καταργείται η υποχρέωση βεβαίωσης γνησίου υπογραφής στην υπεύθυνη δήλωση που κατατίθεται στην πρώτη φάση προσφοράς σε διαγωνισμό του Δημοσίου. Η υπεύθυνη δήλωση κατατίθεται στην υπηρεσία που διενεργεί τον διαγωνισμό χωρίς να απαιτείται η θεώρηση του γνησίου της υπογραφής από αρμόδια διοικητικής αρχή ή τα ΚΕΠ, ακόμα και αν διαφορετικά ορίζεται στην εκάστοτε προκήρυξη.

Επίσης θεσμοθετείται η επιμήκυνση ισχύος της παραγωγικής άδειας για ιχθυοκαλλιεργητές και αλιείς σε λαϊκές αγορές από 6 σε 12 μήνες.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης